[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:46

Kwetal schreef:
Oshaa - het kan voorkomen, dit waren geen goede testomstandigheden, vrees ik? Wat jammer. Het singel-ophang-ding kan alle kanten op geschoven worden, maar moet het niet juist meer naar voor? En dan het zadel wat naar achteren leggen?

I know - het waren niet echt goede testomstandigheden. Al weet ik eigenlijk wel dat het zadel goed ligt - dat heb ik gelukkig een paar dagen terug kunnen testen. Nu ben ik voornamelijk naar de zittingen aan het kijken :).

Is het niet zo dat als ik de singel wat naar achteren doe het zadel beter blijft liggen? Want nu glijdt het zadel + singel naar achter. Als ik de singel naar achter doe, blijft het zadel dan niet beter naar voren liggen?
Of denk ik nu verkeerd?

Buitenzinnig schreef:
Osha, jammer dat de omstandigheden nu net vervelend zijn! Ben benieuwd wat er gebeurd als je de singel iets naar achter brengt!

Het is even lastig, maar aan de andere kant ook weer goed. Extreme testing :). Het zadel heeft nu goed een crazy bak sessie, een gewone buitenrit en een rit met handpaard - de ghost kan het allemaal aan :).

Wel interessant trouwens - dat van die singelstoten. Had geen idee! Mij is altijd verteld dat je er dan eentje reserve had. Heb er eigenlijk ook nooit verder over nagedacht :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:52

Zeker extreme testing!
Dat wordt inderdaad ook vaak gezegd, een extra stoot voor reserve. Maar als je je zadel goed onderhoud en niet extreem strak aansingeld breekt een singelstoot niet zomaar ;) (en een beetje kwaliteitszadel hebt, geen pakistaanse zadels ;) waar je de meest rare dingen bij tegen komt)

Ik ben wel heel benieuwd wat er gebeurd als je dat bij de Ghost doet. Het is natuurlijk wel een beetje anders dan 3 singelstoten, maar het idee moet het zelfde zijn.
Op Villa schoof de boel ook naar achter, en bij mijn maatwerk boomzadel hielp het goed om de 2e en 3e stoot te gebruiken.

De Ghost heb ik nog niet zo uitgebreid kunnen testen op hem omdat er steeds weer van die lastige mensen waren die een Ghost zadel wilden proberen ;)
(Grapje natuurlijk ;) )

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:17

hey,
hoe denken jullie over de cheyenne drytex of een ander zadel onder de 600 euro?

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:40

MaricoGraphy schreef:
hey,
hoe denken jullie over de cheyenne drytex of een ander zadel onder de 600 euro?

Prima! Op de site van boomloosrijden staat de Cheyenne zoals je ziet voor onder de 600 euro.
Dit zijn heerlijke zadels. Daar kan Pmarena je ook alles over vertellen ;-)

Let er echter op dit zijn de prijzen voor kale zadels, de pad die naar mijn idee het belangrijkste is van een boomloze uitrusting is vrij duur (in vergelijking met andere pads), ook komen er nog beugels bij en een singel.

De keuze tussen Drytex en leer is uiteraard persoonlijk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:47

nuja het leer is voor zei die misschien echt sport beoefenen. Ik ben recreatieruiter en rijdt niet meer dan 2 à 3x per week.

Het is ook omdat ik in mijn buurt de cheyenne heb geizen 2e hands voor bijna 200 euro.
Een goede pad lijkt me wel erg belangrijk.
Ik heb ook gekeken naar de Barefoot JustAdJust die past ook in mijn budget (verplaatsbare dijwrongen en een verplaatsbare cantle)
Ik zou nog wel een paar maanden kunnen doorsparen voor een bedrag van max 1.000 euro (inclusief beugels, pad etc.)

darkadia

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:53

Tweedehands is er, zeker van Barefoot, redelijk veel in omloop. Let wel oo het serienummer ivm wel of geen VPS. Model moet jou en je paard passen. Zelf weleens bij iemand anders op cheyenne gezeten, en ik vond m niet fijn. Lexington zat voor mij als een huis, maar lag niet fijn op mijn paard. Heb nu een fairfax boomzadel en een Arizona boomloos, welke beide fijn liggen en ook zitten voor mij.
Wat betreft drytex, ideaal in onderhoud, zelf vind ik leer prettiger.

Updat van mijn kant:
Gisteren voor tweede keer echt gereden met de Arizona, losse teugel in galop, en hij durfde voor het eerst zijn hoofd omlaag te doen!! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:56

nuja ik ga sparen tot na de zomer en dan een zadelpasser laten komen die boomloze zadels heeft.
het moet op een brede haf en op een new forest passen (new forest pas over een dik anderhalf jaar)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 13:16

Ik ben super tevreden met mijn cheyenne drytex. Ideaal na buitenritje. Het was voor mij in begin ff wennen, maar ik zit er nu prima op ook met bokken, noodstop, opzij springen. Zadel blijft op zijn plek en hoef niet gek strak aan te singelen. En ook pony is er blij mee. Hij loopt weer buitenritten van 3u zonder rugpijn.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:56

pff ik heb net met een boom dressuurzadel op Atent gereden. kan me echt niet meer voorstellen dat ik vroeger niet anders deed.
ik kon niet zitten. kon geen goede hulpen geven en voelde als een plank. had het idee dat Atent er ook niets aanvond. Maar dat kwam waarschijnlijk door mij.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:46

Ik vond nog een foto van mijn pony met een (volgensmij best oude?) Ghost die ik van de oude eigenaar had gekregen. Zat opzich goed, maar ik ben toch enthousiaster over de Cheyenne drytex maat 1 die ik nu heb. Nu wel endurancefenders eraan in plaats van normale. :)

Moet nogsteeds foto's maken van dat ik erop zit :+ .
Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:57

Altijd fijn om tevreden Barefoot-verhalen te lezen, weer even wat ruimte tussen alle tevreden Ghost-verhalen door :))

Hee wat leuk, een ouderwetse dressuur-Ghost! Dan zijn ze nu toch wat moderner qua vormgeving maar toch vind ik hem leuk.

Wat een lekker beest zeg die van jou, aansprekend smoeltje zit er op en zadeltje past er mooi bij +:)+
Zit er nou een zachte pommel in...? :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:03

Wat leuk, een oude Ghost! Heel verschil met nu. Leuke kleurtjes heeft die!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:05

@pmarena bedankt! Ik heb 't nu nog opgevult met vaatdoekjes, aangezien hij maat L moet hebben en ik die nog moet bestellen. Gaat opzich prima zo, maar ik heb toch liever een echte pommel.. :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:26

Het ziet er nog niet eens zo heel rot uit zo :P

Blijft hij wel nog stabiel liggen...? Ik vind het zelf echt 10x niks met een zachte vulling :=

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:33

Voor wat ik nu heb gemerkt wel ja, alleen nog geen idee of hij bij gekke sprongen nogsteeds goed blijft liggen (ik heb zo'n brave pony haha :o ).

Kadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:30

Ik woon in België, en zou graag de Barefoot Arizona testen.
Echter is er geen enkele verdeler in België die dit zadel als testzadel heeft!
Kan ik dit ook via Nederland aanvragen?
@pmarena, jij gebruikt dijwrongen op de Arizona.
Heb je hier een foto van, en heb je deze eventueel nog te koop?

Ik heb nog nooit boomloos gereden, altijd met springzadel gereden.
Echter ben ik nu op zoek naar een goed wandelzadel (liefst Western), want met springzadel enkele uren op buitenrit geeft mij enorme zadelpijn.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:53

Waar in België woon je Kadira? Misschien kan ik je helpen? :)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:57

Laatste Ghost testdag :) Vandaag weer de Firenze er op en de singel-ophanging-ding iets naar achteren gedaan. Het is me ook gelukt iemand te regelen die wel met paardje 2 wilde mee wandelen, zodat ik me iets meer kon focussen op May en het zadel. Was wel blij dat diegene mee was, want ze zat bommetje vol energie! Kan niet wachten tot de bak weer begaanbaar is, want ze moeten wat energie kwijt.

Het zadel zat weer heerlijk (de firenze zitting is echt mijn zitting) en stabiel. Heb dit keer voor en na foto's gemaakt, waarop wel te zien is dat het zadel een stuk naar achteren is gegleden (singel naar achteren werkt dus niet)

Voor

Afbeelding

Afbeelding

Na

Afbeelding

Afbeelding

Afdruk - heb het idee dat die misschien iets teveel naast de schoft drukt, omdat daar heel veel zand en los haar zich verzamelt.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een heel foto verslag geworden zo, maar het maakt hopelijk het naar achter-glijden een beetje duidelijk. Ik zit me af te vragen of ik steeds het zadel te ver naar voren leg en dat die dan zelf in positie glijd?

Kadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:12

Ik woon in Heist op den Berg (provincie Antwerpen) Teteltee.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:45

Aha - fijn met deze voor- na en zonder foto's.
1. hij ligt te ver naar voren
2. waarom heb je zo'n klein padje?
3. je paard heeft een hoge schoft en best een beetje spieratrofie naast de schouder (zo te zien, kan door het zweet komen, maar het lijkt of er spier weg is)
4. Je paard heeft geen "buik" waar hij achter blijft hangen? :Y) (ze is niet te mager, maar zo'n bouw zie je vaak alleen bij paarden die weinig ruwvoer krijgen - maar ik weet natuurlijk niet of ze gewoon zo gebouwd is - renpaarden hebben het ook wel)
Die dingen maken dat een zadel wat makkelijk naar achteren schuift, zeker als ze een flinke beweger is.

oplossing - leg hem waar hij hoort, zorg voor een passende pad - maak de pad vast mbv veters aan je zadel (strak vastmaken) er zitten voor en achter lusjes aan de pad, waar je een (schoen)veter door kunt halen en het geheel dan aan het voorste en achterste ringetje vast maken (in het midden) Ik wet niet wat voor single je er aan hebt, maar vraag anders even aan BZ om een lange Westip (als ze die heeft liggen) Dat scheelt soms een jas.

Ik geloof dat je merrie er zelf nog verbaasd over is, een spook op haar rug :+

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:46

Teteltee schreef:
Waar in België woon je Kadira? Misschien kan ik je helpen? :)

Kom je ook nog in de buurt van hoogeveen(drenthe) ? Ooit;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 20:59

Ik vrees dat ik de verkeerde maat pad in de testdoos heb gegooid, een piccolo pad denk ik.. Erg stom van mij.

Kadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:01

Niet direct nee.
Eind mei gaan we nog een weekendje boeken naar de Loonse en drunense duinen.
Zijn daar vorig jaar ook geweest, en supermooi om te wandelen!
Maar is niet in de buurt van Hoogeveen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:08

Kwetal schreef:
Aha - fijn met deze voor- na en zonder foto's.
1. hij ligt te ver naar voren
2. waarom heb je zo'n klein padje?
3. je paard heeft een hoge schoft en best een beetje spieratrofie naast de schouder (zo te zien, kan door het zweet komen, maar het lijkt of er spier weg is)
4. Je paard heeft geen "buik" waar hij achter blijft hangen? :Y) (ze is niet te mager, maar zo'n bouw zie je vaak alleen bij paarden die weinig ruwvoer krijgen - maar ik weet natuurlijk niet of ze gewoon zo gebouwd is - renpaarden hebben het ook wel)
Die dingen maken dat een zadel wat makkelijk naar achteren schuift, zeker als ze een flinke beweger is.

oplossing - leg hem waar hij hoort, zorg voor een passende pad - maak de pad vast mbv veters aan je zadel (strak vastmaken) er zitten voor en achter lusjes aan de pad, waar je een (schoen)veter door kunt halen en het geheel dan aan het voorste en achterste ringetje vast maken (in het midden) Ik wet niet wat voor single je er aan hebt, maar vraag anders even aan BZ om een lange Westip (als ze die heeft liggen) Dat scheelt soms een jas.

Ik geloof dat je merrie er zelf nog verbaasd over is, een spook op haar rug :+

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

1) Dus toch - het verbaasd me niets :)
2) Die zat bij het testpakket, dus ik dacht dat dat het standaard pad is. Vond hem wat aan de kleine kant, maar had dat ook bij de BF pad en de cherokee - dacht een beetje dat de pads standaard wat kleiner zijn. Edit: Ik lees net dat het een piccolo pad is :)
3) Yup, ze zit erg slecht in haar spieren. Heeft eigenlijk 6 jaar lang niks gedaan (ze was te moeilijk voor de toeristen business, maar haar eigenaar wilde haar niet kwijt). We zijn er mee bezig, maar het gaat erg langzaam, ook omdat ze heel veel is afgevallen in het najaar. Dit kwam door een combinatie van haar verhuizing vanuit Italië, veel te weinig ruwvoer op de stal waar ze stond en ik die 6 weken weg was en het dus niet goed in de gaten kon houden (ze werd door een goede vriendin verzorgt, maar het is haar niet opgevallen).
4) Ze is zo gebouwd. Ze staat nu 3 maanden op onbeperkt ruwvoer (komt bij haar neer op 15kg per dag), dus daar ligt het niet aan. Ze is een morgan en volgens mij is het een beetje rastypisch. Maakt het zadel passen inderdaad niet makkelijker :)

Ik heb een barefoot stretch & breath singel, weet niet hoe die vergelijkt met een Westip singel?

Hier voor het idee een foto van May toen ze 4 was en volop in training (was bij de fokker van Morgan horses in the UK, vlak voordat ze naar Italië werd verkocht - het doel is haar weer in deze conditie te krijgen :) )

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 21:34

Oshaa - Fijn dat je dit nu vertelt - dat maakt een hoop duidelijk. Wanneer een paard zo lang niet 100% verzorgd is, dan kan dit voorkomen. En inderdaad zijn veel paarden van dat ras wat ielig en lang. Tel daar de grote beweging bij op en je hebt een gezellig probleem. Maar dat komt wel goed wanneer je wat meer kunt trainen.
Die pad was inderdaad fout :=

Zoek wbt de voeding eens contact met de Paard Natuurlijk groep op Facebook - daar zit vast wel iemand tussen die je kan helpen. Je lost het in elk geval niet op door (extra) krachtvoer te geven. Het hooi is een stap in de goede richting, maar wie weet is er net even een klein dingetje waarmee je het verbetert, maar dat is weer een ander topic ;) (geweekte bietenpulp doet wonderen om ze weer op conditie te brengen zonder dat ze iets verkeerds krijgen)

Barefoot Stretch and Breath is een Westip met een hoesje - dus prima - mogelijk help het om een wat langere te nemen??