[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmmyJoycee

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:19

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:21

Er zijn genoeg springzadels die geen kuitwrongen hebben dus daar klopt niks van :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:29

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:46

springzadels hebben idd net zo makkelijk wel als geen kuitwrongen
maar hetgeen je vooral bij een springzadel hebt (een boomzadel wel te verstaan) is korte naar voren liggende zweetbladen en wrongen, omdat je nu eenmaal kortere beugels hebt bij het springen en een vlakkere zit dan het gemiddelde dressuurzadel zodat je meer vrijheid hebt om met de sprong mee te gaan etc en bij het landen je niet zomaar op ene hoge lepel terechtkomt en je paard op die manier een zadel in zijn rug beukt.

ik denk dat je recreatief best een leuk sprongetje kan maken met de London, bij een boomloos heb je het lepel en kniewrongen verhaal wat minder(zijn wat universeler qua vorm) als je nou veel en wat meer de hoogte in wil is een London misschien niet ideaal, maar gewoon een sprongetje , moet prima kunnen denk ik

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:32

Een meisje wat ik ken heeft een parcour gesprongen met een barefoot. Ze vond het zelfs nog fijner dan met een dressuurzadel (boom)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:42

Bedankt voor de uitleg! Hier kan ik zeker iets mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:27

savieralover schreef:
Vanmiddag is Suzanne (Soeske) langs geweest en ik mag me nu een trots eigenaar noemen van een Hidalgo Relvas :D

Super blij mee ook echt super service van Suzanne!

foto's:

http://s187.photobucket.com/user/savier ... 5.jpg.html

http://s187.photobucket.com/user/savier ... f.jpg.html

Hoe dan ook super tevreden en heel wat euro's lichter _O-

Mooi zadel! Veel plezier ermee! :Y)

Ivm boomloos en springen .. Ik heb het geprobeerd met mijn Stella maar dat was toch niet zo'n succes. Af en toe een huppeltje gaat best, en ik denk met een paard dat gewoon in 1 tempo loopt en in dat tempo springt dat het ook best doenbaar is, maar hier heb ik toch mijn hart vastgehouden. Had het gevoel alsof ik zonder zadel aan het springen was, nergens steun en het voelde een beetje "op goed geluk". Nu moet ik ook wel meteen zeggen dat ik geen springruiter ben ;) En ook besloten heb om dat niet te gaan worden :+ Mijn instructeur heeft toen eens gesprongen omdat die het ook wilde voelen en dat is wel een springruiter en dat zag er meteen een stuk beter uit, maar ook die zei dat het verre van ideaal was. Zal misschien wel van het model afhangen, dat weet ik niet... maar als je echt wil gaan springen als in 60cm+ (of misschien kan hoger ook wel als je een paard hebt ipv een pony) en dan echt op parcours dan zou het wel eens kunnen dat dit niet zo makkelijk gaat als eerst gedacht .. Al hangt dit natuurlijk zoals gezegd naast het soort zadel ook af van ruiter & paard ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:28

Hm ik kom er echt niet meer uit qua singels ^)
Eigenlijk wil ik geen elastiek meer ivm bobbels en omdat het kan knappen.. Maar ja, wat dan wel?

Lees zowel positieve dingen als negatieve over neopreen, maar net zo goed over leer..
Iemand dé tip? Ik ben op zoek naar een dressuursingel van 45-55 cm.

Mijn zadel schuift nog wel 's wat naar voren i.v.m. buikje van m'n poown,
wat is dan beter: anatomisch, c vormig of banaan? En het belangrijkste: welke?

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:10

Ik heb mijn barefoot adjust te koop, de enige leren uitvoering. Voor 400, nog bijna zo goed als nieuw , incl. brede en smalle pommel. Zonder toebehoren en zonder pad. Amper gebruikt. Ik verkoop hem omdat ik meer met mijn London rijdt.

Groetjes Jolanda. /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:36

Rianne_ schreef:
Hm ik kom er echt niet meer uit qua singels ^)
Eigenlijk wil ik geen elastiek meer ivm bobbels en omdat het kan knappen.. Maar ja, wat dan wel?

Lees zowel positieve dingen als negatieve over neopreen, maar net zo goed over leer..
Iemand dé tip? Ik ben op zoek naar een dressuursingel van 45-55 cm.

Mijn zadel schuift nog wel 's wat naar voren i.v.m. buikje van m'n poown,
wat is dan beter: anatomisch, c vormig of banaan? En het belangrijkste: welke?

Vrees dat je alleen maar kan proberen ... Hier last gehad van serieuze singelwondes, en dan niet onder de singel maar voor de singel .. Heel gek, maar heel frustrerend. Zelfs andere zadels geprobeerd omdat dit ook kan helpen, maar ook dat hielp niet. Verschillende soorten singels, uiteindelijk was de oplossing een singelhoes. Eerst een echte wollen hoes en dat hielp, kreeg hij alleen weer ontzettende jeuk van :+ Daarna een wollen hoes die met een bepaald product behandeld tegen allergie en daar heb ik een hele tijd mee gereden.

Ondertussen rij ik met een gewone simpele neopreen singel, zonder hoes, zonder gedoe. En zonder wondes. De echte oplossing was volgens mij het laten verdwijnen van het overgewicht. Weet niet in hoeverre dat bij jouw pony een rol speelt, maar aangezien je het over een buikje hebt is dat niet uitgesloten natuurlijk ;) Dus ja, vrees gewoon proberen ... al zou ik eerder eerst proberen met een hoes ipv allerlei soorten singels te gaan kopen ... is vaak toch net iets vriendelijke voor de bankrekening ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:38

Bedankt voor het meedenken [***]! Op zich heeft ze niet echt last van overgewicht, een 'hangbuikje' heeft ze altijd wel wat..
Wellicht door veulens? Geen idee hoor, maar hoe gespierd/op conditie ze ook is.. ik krijg die buik er niet af :')

Helaas moet ik wel echt een nieuwe singel kopen aangezien ik op dit moment de S&B singel heb en die dus bobbels vertoont.

Hopelijk zijn hier mensen met goede ervaringen van bepaalde singels :) De Rossner Comfort spreekt me sowieso wel aan..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:44

Zo'n hoes heb ik eventueel nog wel voor je ter overname :j

Neopreen met echt schapenwol, 60 cm lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:45

Ah ok, op die manier .. Neen, dan kan ik je niet meteen helpen .. Hier heeft pony ook wel een buikje (het is en blijft een pony :Y) en hij staat op onbeperkt ruwvoer dus dan is dat ook normaal) maar geen vetbuik meer zeg maar, en dat lijkt de oplossing te zijn. Recent is hij weer bijgekomen (stalverhuizing en ander voerbeleid, is altijd even zoeken ;) ) en kreeg mijn singel echt niet meer op dezelfde gaatjes als eerst, maar toch geen wondes (dus denk dat het zadel op zich er ook wel mee te maken heeft) .. Blijft toch altijd een moeilijk iets :=

Verder ken ik van singels totaal niks, die neopreen die ik nu had zat bij de Stella die ik heb overgekocht en aangezien mijn andere singel toch te groot werd en de Stella lange singelstoten had die maar geprobeerd (eerst nog met hoes) en dat bleek goed te zijn, dus heb niet meer verder gezocht :Y)

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:29

Is er iemand die de barefoot justadjust al heeft aangeschaft. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoed dit zadel bevalt. Is het handig en makkelijk te verstellen?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:15

Mijn zwarte London is te koop. Wie biedt er? Vanaf 300 euro is hij kaal te koop.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:17

Heb je een bruine gevonden ?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:18

Mag ik hier mijn vraag weer eens deponeren??

Ik zie dat sommige mensen rijden met een schaap onder hun zadel. Dit lijkt mij ontzettend fijn en ik zou dit ook graag onder mijn freemax evo willen.
Nu vraag ik me alleen af of dit gaat met een zadel waar zeg maar geen vps inzit.
Ik heb geen idee of de werking van het schaap er enigszins voor zorgt dat de druk goed verdeelt wordt. Ik heb een haflinger met vrij weinig schoft en waarbij de ruggengraat ook wat dieper ligt dus daar maak ik me niet al te veel zorgen over.
Eventueel heeft Harry's horse ook een schapen sjabrak met uitsparing voor de ruggengraat vrijheid.

Zou ik voor een schaap kunnen gaan die uit 1 stuk bestaat? Of zou dat in combinatie met boomloos en geen vps geen goede combi zijn?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:23

Shirley schreef:
Heb je een bruine gevonden ?

Was het maar waar....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:34

Wat dan ?
Past het toch niet ?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:42

Shirley schreef:
Wat dan ?
Past het toch niet ?

Nope.... -O- Terug bij af dus. Grrrrr....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:03

Potverdikkeme ... dat is balen !
En nu ?

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:23

Shirley schreef:
Potverdikkeme ... dat is balen !
En nu ?
sta ik open voor de briljante tip! :D
Zoek ik door naar mijn droomzadel (bruine London met VPS en verplaatsbare beugelophanging). Ga ik misschien noodgedwongen terug naar een boomzadel. Weet het nog even niet.... -O-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:30

Cherokee al geprobeerd ?
Misschien even terug naar de Cheyenne met verplaatsbare beugelophanging ?
De super-aanpasbare-met alles verplaatsbare Libra ?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:38

Of de JustAdjust die hier vandaag te koop werd aangeboden? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:39

Nee dat mag niet, die wil ik al terug :P