voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:42

Hm , op zich zijn de inlages van de laatste jaren heel goed , ik heb daarvan nog geen exemplaren gezien die dunner zijn geworden door gebruik.

Wel zou ik zeker geen zachte inlage in een HAF pad gebruiken , dat is naar mijn mening ècht te weinig daar de pad zelf ook niet veel voorstelt , bij de Barefoot pad zitten er nog meerdere laagjes materiaal tussen.

Met de flexibele pommel raakt ook de hele werking van het zadel zoek (ik vind het echt een waardeloos ding :o ) dus dan zou ik voor de zekerheid ook sowieso rijden met een zachte inlage onder en een stevige inlage boven , zodat de inlages in ieder geval zorgen voor een goede vrije ruimte en schokdemping :)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:25

Daarom gebrruik ik voor de langere ritten ook de bf pad ipv de hafpad. Dubbele inlages heb ik geprobeerd, maar vond ik geen succes, het wordt dan zo`n hoog torentje voor mijn gevoel. Het ligt dus niet aan de inlages die "op"kunnen zijn.
Paardje heeft nagenoeg geen schoft, ruggegraat ligt ook niet "bovenop". Verder is hij rond en breed.... een echte ouderwetse haflinger :D Van bovenaf gezien een mooie droge ruimte rondom de ruggegraat. Alleen dus drogere stukken onder de beugelophanging.....
Ik zou willen dat de grootste pommel goed zou passen ipv de zachte, maar die is echt te klein, punten prikken in zijn velletje, ligt er niet mooi vlak tegen aan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:39

Kan je de XXL harde pommel niet afvijlen zodat hij niet prikt?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:59

Helaas, nee dat zie ik niet goed gaan, is namelijk erg veel.... Heb even gezocht naar foto`s , maar niet kunnen vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:29

Heb je wel echt de nieuwere XXL pommel geprobeerd ? Voorheen was de L de grootste :)

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:35

Ik heb net de maatsjabloon geprint en ga weer aan de knutsel met een stuk karton. Ik ben morgen avond weer op stal, ga ik passen en foto`s maken. Vanaf wanneer zijn die pommels op de markt? Zadel in sept 2009 gekocht via wederverkoper in a`foort. Laatst ook een vraag gesteld over seatverkleiners omdat eigenaar mt 36 heeft en ik 40/42... is opgelost: een bf stella mt 1 kunnen overnemen van stalgenootje :D Ziet er wel grappig uit, zo`n klein zadel op de bollie. Hebben we allebei ons eigen zadel, nu alleen nog op zoek naar een kleinere pad en passende pommel(s)...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:01

Ik heb nu ook de XXL pommel besteld,komt vandaag binnen.
Dan kan ik gelijk vergelijken met de oude maat L.
Ik heb ook het probleem dat de randen van de pommel in het vel prikken,had ook droge plekken onder de beugelophanging daar zit nu aan beide kanten een veeg witte haren.
Maar als ik de pommel zo op dr leg dan zie ik dat de randen van de pommel PRECIES de plek van de witte haren raakt.
Ik betwijfel nu of die witte haren en voorheen droge plekken niet door de beugelophanging komen maar door de pommel!?!

Wat denken jullie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:10

De XXL pommel is er nu hooguit een jaartje denk ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:52

Ik heb de XXL pommel binnen en gepast en jongens wat een grandioos verschil!!!! :wow:
Nu ligt het zadel zoals het hoort te liggen,nml achter de schouder perfect op dr rug. +:)+
Zelfs in aangesingelde toestand kan ik nog steeds met vlakke hand eronderdoor glijden,ik voel echt dat de druk nu perfect over dr rug is verdeeld. :):)
Ik moet nog gaan rijden,dan zie ik ook of de zweetplekken zich veranderd hebben.

Maar voor iedereen die twijfeld aan de XXL harde pommel....gewoon doen!Is het geld dubbel en dwars waard! :))
Ben er helemaal happy mee hihihi *\o/* *\o/* *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:03

Mooi zo +:)+

Kijk , dat bedoel ik , hij is echt gewoon weer een goede maat groter / minder schuin :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 17:34

Ja echt joh,die pommel is dus echt toppie! :D
Ik heb er spontaan super goeie zin van gekregen hihihi :):) :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:06

Als je problemen heb met de pommel van barefoot. Probeer dan aan een pommel van Torsio te komen en zeer waarschijnlijk zijn dan je problemen opgelosd (te smal of te breed). ;)

Heb een paar weken terug een Trekker Classic uitgeprobeerd, maar heb dan ook een luxe positie. En is een testzadel geweest. Baal een beetje dat ik geen geldboom heb.
http://www.mijnalbum.nl/Album=6QQ7M8HF

Hij staat te koop op de website van Buitenzinnig.
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Home.html

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:22

Dat ziet er heel comfortabel uit Marcella!
Ga je dat zadel aanschaffen?(geldboom zou hier ook welkom zijn haha)
Het lijkt me ook een lekker stevige zit hebben dat zadel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:31

Helaas geen geld.

En comfortabel is het zeker. :j Wel een iets bredere zit dan mijn equiflex westernzadel, maar niet te.... ;)

En zat hier ook nog eigenlijk met te lange beugels en dan toch nog genoeg grip. Alleen bolletje had er geen zin meer in, want we hadden al gereden en hij had ook al op zijn kop gehad. :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 18:51

Ik ben in ieder geval weer helemaal happy met mn barefootje.
Zat al meesterlijk te balen dat het zadel niet meer goed paste,ze heeft toch meer volume bij gekregen sinds ik met een Barefoot rijd want in het begin lag het zadel met een L pommel net zo mooi als nu met een XXL harde pommel.(of ik moet toen tomaten op m'n ogen gehad hebben haha)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:29

voor een vriendin van me met een westernpaardje (geloof dat het een kruising is, vrij breed), tinker en fries ben ik opzoek naar een boomloos western zadel. voorkeur is een barefoot zadel. Barefoot heeft meerdere westernmodellen, welk zadel raden jullie aan?

(de cheyenne daar heeft ze op gereden en die bevalt goed, ze is echter altijd een western zadel gewend en wil graag een zadel met knop)

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:24

ik zit er ook aan te denken maar miss. woont er wel iemand in de buurt van berkel en rodenrijs om hem even te passen op mijn fjord want hij heeft een vrij korte rug en weet dat ik ergens wel een week kan proberen maar vind dat zonde als hij dan te lang zal zijn. het liefst een cherokee of cheyenne in maat 1.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:49

Ik woon in Zwijndrecht en je mag van mij wel bij mij komen passen, maar dan moet je wel naar mij toe komen.
Misschien is dan een zadel aanvragen toch makkelijker voor je, kost alleen verzendkosten.
Ik heb een Cheyenne maat 1.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:53

cynthiar schreef:
Ik woon in Zwijndrecht en je mag van mij wel bij mij komen passen, maar dan moet je wel naar mij toe komen.
Misschien is dan een zadel aanvragen toch makkelijker voor je, kost alleen verzendkosten.
Ik heb een Cheyenne maat 1.

ik heb hellaas geent trailer tot mjin beschikking en zou die dan moeten huren en dat vind ik dan ook weer zonde :o

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:08

ja dat dacht ik al, dus dan ben je meer geld kwijt dan als je een testzadel aanvraagt.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 12:14

cynthiar schreef:
ja dat dacht ik al, dus dan ben je meer geld kwijt dan als je een testzadel aanvraagt.[/qu
cynthiar schreef:
ja dat dacht ik al, dus dan ben je meer geld kwijt dan als je een testzadel aanvraagt.

ja haha dat is ook weer zo natuurlijk. ik ga wel even wat info opzoeken voor een testzadel.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:35

draaakje schreef:
voor een vriendin van me met een westernpaardje (geloof dat het een kruising is, vrij breed), tinker en fries ben ik opzoek naar een boomloos western zadel. voorkeur is een barefoot zadel. Barefoot heeft meerdere westernmodellen, welk zadel raden jullie aan?

(de cheyenne daar heeft ze op gereden en die bevalt goed, ze is echter altijd een western zadel gewend en wil graag een zadel met knop)

Het ligt er ten eerste aan hoeveel ruimte aan draagvlak het paard heeft.
De Arizona maat 1 is 58 cm en de Nevada (is volgens mij maar 1 maat) is 60 cm lang. Dus dat zijn allebei aardig lange zadels. Als het paard niet genoeg ruimte heeft, zou ze ook een MyBarefoot Cheyenne maat 1 met knop kunnen laten maken, die is dan 54 cm. Maar als het paard genoeg ruimte heeft, dan is het gewoon even kijken wat ze lekkerder vindt zitten en wat ze mooier vindt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:02

Ik heb wat foto's gemaakt van de ligging van de pommels die ik heb nml M-L-XXL
Je kunt goed het verschil zien op mn fjordenbeest,ze is geen mega brede fjord,meer maatje M.
Kijk en vergelijk maar..........

Afbeelding
Afbeelding

op dr rug van maat M tot XXL.......

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zij aanzicht van de pommels maat M tot XXL......

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben blij dat ik maat XXL nu in mn bezit heb en ik hoop dat er nog meer maten in de pommels komen dat zou geen overbodige luxe zijn!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:06

Oh wat super zeg, die XXL! :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:08

de xxl is ECHT een letterlijke verademing hahaha
hij is iets lager en breder dan de maat L,je ziet ook dat het leer om de pommel in het zadel ook ietsje losser zit.Voordeel hiervan is dat de pommel mega makkelijk erin en eruit te halen is en de rits heel soepeltjes opend en sluit.