WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:48

Sorry dames maar dit gaat wel erg off-topic worden..

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:08

ok weer even ontopic dan (A)

Vraagje; hoe zit het nu met de kussens van de wow's.
Je hebt verschillende maten en dat heeft betrekking tot de breedte van het tussenkanaal toch?
Hoe lopen de maten eigenlijk?
Want wat ik bijvoorbeeld hier en daar zie staan aan zadels is dwg of ddwg. Wat moet ik me hierbij voorstellen? En waar dienen de tabs precies voor?

Vind het maar lastig hoor met die vage termen :')

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:11

mellamoshan schreef:
ok weer even ontopic dan (A)

Vraagje; hoe zit het nu met de kussens van de wow's.
Je hebt verschillende maten en dat heeft betrekking tot de breedte van het tussenkanaal toch?
Hoe lopen de maten eigenlijk?
Want wat ik bijvoorbeeld hier en daar zie staan aan zadels is dwg of ddwg. Wat moet ik me hierbij voorstellen? En waar dienen de tabs precies voor?

Vind het maar lastig hoor met die vage termen :')

je hoeft eigenlijk zelf die termen niet te weten, als de fitter het maar goed weet !
D= smalle ruggegraadvrijheid
DWG wat breder ( meest gangbare maat )
DXWG nog breder

Maar een DWG kunnen de fitters ook weer wat breder maken door het klitteband te verzetten.

SD - D- DD zegt wat over de dikte van het kussen aan de voorzijde.

Tab of geen tab hangt van de bouw van je paard af. Met tab dan liggen de kussens wat lager onder je zadel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:44

en dan kan er nog een stiklijn in het kussen aan de voorkant zitten en die heeft weer te maken hoe je paard gevormd is op de lijn schoft-schouder

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:30

Poeh, zitten ook nogal wat mogelijkheden in dus!
thx voor de uitleg!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:22

Zojuist is Marjolein weer langs geweest. Viv is gewoon 2 boom maten gegroeid. Ze heeft nu boom maat 1. Waarschijnlijk gaat Viv naar boom maat 2. Stel je voor dat ik nu een wol zadel had gehad. Had ik weer een nieuw zadel kunnen kopen. Ben heel blij met mijn wow.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:52

@steinstein En dat is dan weer één van de grote voordelen van een Wow! Moest ze de lucht daarna ook nog bijstellen of was dat nog goed?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:04

steinstein schreef:
Zojuist is Marjolein weer langs geweest. Viv is gewoon 2 boom maten gegroeid. Ze heeft nu boom maat 1. Waarschijnlijk gaat Viv naar boom maat 2. Stel je voor dat ik nu een wol zadel had gehad. Had ik weer een nieuw zadel kunnen kopen. Ben heel blij met mijn wow.

:D

Maar met een conventioneel zadel was je paard hoogstwaarschijnlijk niet zo explosief gegroeid in de bespiering, waardoor het zadel langer zou blijven passen ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:19

Ook ik heb vandaag een heel gezellig bezoekje gehad, mijn zadel is weer helemaal tip top in orde gemaakt :D
Inmiddels een headplate nr. 5 erin, het kereltje groeit lekker door ;). Ook wat aanpassingen gedaan waardoor ik rechter in mijn zadel zit. Dus vakantie is weer voorbij van mijn puppy, hij moet weer aan de slag.........

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:48

Lucht er helemaal uit en volledig aanpassen aan paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:11

toe maar,HP 5 is behoorlijk zeg paperboy. wat voor maat had je paard eerst?

Marjolein komt binnenkort hier ook weer langs. ik heb nu een keer of 7 op mijn zadel gereden,maar het begint helaas weer naar voren te schuiven. mijn merrie is 2 maanden geleden bevallen en we zijn weer lekker aan het rijden

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:16

Ik ben begonnen met nr.1 dat was in oktober vorig jaar, dus de groei is wel flink.
Heb nu ook kussens zonder tab, nu ligt mijn zadel een stuk rechter deze begon namelijk wat naar achter te hellen.
Lekker dat je weer kan rijden, jouw paard veranderd natuurlijk ook flink na de bevalling.......

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:33

Mijn zadel ging achterover liggen en dan krijg ik last van mijn rug.
Mijn rug is dus een hele goeie graadmeter gaf Marjolein aan. Als mijn rug weer zeer doet ligt mijn zadel niet goed en dan moet ik bellen. Nou was het ook wel duidelijk te zien dat mijn zadeltje niet goed lag.
Marjolein vond mijn paard ook positief veranderd in de bovenlijn, die was voorheen arm bespierd.
Paard was gisteren ook weer lekker enthousiast.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:47

Misschien heeft het al eerder in het topic gestaan, maar waarmee kwamen de boommaten van wow nou overeen in 'normale' maten. Ik heb ooit alle graden opgezocht en bekeken met welke maat dat overeen kwam, alleen dat ben ik kwijt. Mijn paard loopt nu in een 3 (krijgt een 4 binnenkort) met sdwg kussens.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:48

3 is extra wijd iig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:07

steinstein schreef:
Mijn rug is dus een hele goeie graadmeter gaf Marjolein aan. Als mijn rug weer zeer doet ligt mijn zadel niet goed en dan moet ik bellen. Nou was het ook wel duidelijk te zien dat mijn zadeltje niet goed lag.
Marjolein vond mijn paard ook positief veranderd in de bovenlijn, die was voorheen arm bespierd.

Bij mij precies zo, rugpijn = zadel ligt niet meer goed.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 15:53

Nou ze is net langs geweest hoor! Heb niet gekozen voor dressuur en spring bladen maar VZH richting springen waar ik ook prima op kan dressuuren. Zelf was het lekker zacht voor me kont en verder weinig verschil. Wel merkte ik veel verschil bij me paard, opeens gebruikte ie z'n rug en zakte hij heerlijk van voor. Wat een gevoel! Was zo trots op hem, want tja, we hadden al zeker 3 maanden niet meer gereden!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:30

steinstein schreef:

Handig zon alarmbelletje ;) . Ik ging steeds meer in de stoelzit zitten, en lichtrijden gaat nu weer wat soepeler :o
Vrijdag is de fysio geweest en onder en achter het zadel was paard enorm soepel. Dat is voor mij toch wel een teken dat de wow echt fijn is voor de rug van het paard. Wel twee wervels ten hoogte van de heup bovenop vast maar dat was een ouder trauma (waarschijnlijk iets in de wei gebeurd) en is losgemaakt en moet nu met rechtrichten opgelost worden, dus de kleuter mag iets seriezer aan het werk :D

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:57

Hi, dat heb ik ook, alleen lopen mijn kussens soms wel erg snel leeg. Ik heb een grotere set kussens gekregen en dat gaat al beter. Heb nu zelf een pompje aangeschaft, want het zadel gaat echt scheef liggen.
Als mijn paard er niet zo fijn mee zou lopen had ik hem meteen terug gegeven. Heeft niemand anders daar last van?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:59

nee,gel jij je slangetjes niet dicht dan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:17

Lijkt me dat daar iets niet helemaal goed gaat :n
Wat bedoel je met 'een grotere set kussens', Kowloon?

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:03

Als ik ze zelf oppomp dan doe ik er geen gel in, maar mijn wow passer wel. Dat maakt niet heel veel verschil.
Ik heb een 17,5 inch zadel. Had daar eerst 16,5 kussens onder op advies van de passer. Toen bleek dat kussens echt lucht verloren, heeft ze er 17,5 inch kussens onder gezet, zodat de druk minder zou worden. Dat helpt wel iets. Ik vind het zelf ook vreemd want ik ben zelf niet zo zwaar (60 kilo). Volgens de passer ligt het aan mijn rijstijl en ik merk wel dat als ik in de galop wat naar buiten gezet wordt, dat het dan gebeurt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 07:06

Paperboy schreef:
Ik ben begonnen met nr.1 dat was in oktober vorig jaar, dus de groei is wel flink.
Heb nu ook kussens zonder tab, nu ligt mijn zadel een stuk rechter deze begon namelijk wat naar achter te hellen.
Lekker dat je weer kan rijden, jouw paard veranderd natuurlijk ook flink na de bevalling.......

ja ze veranderd zeker behoorlijk idd!

maar begonnen met nummer 1 en nu naar 5,dat is wel een hele extreme verandering. is je eerste boom niet veel te krap geweest?

ik weet bij mijn eerste zadel dat de boom 2 maten te wijd bleek te zijn,achteraf. niet gek dat hij zo bleef wippen van achter :+

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:17

@Kowloon, zover ik weet heeft WOW geen halve maten alleen hele maten. Tenzij ze speciaal op maat gemaakt worden. Vind het raar dat je kussens leeglopen. Dan moet er toch een lek in de kussens zitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:24

Als er lucht uit de kussens loopt is er gewoon iets niet goed. Makkelijk om het op iemands rijstijl te gooien. Maar het probleem zit toch echt in de kussens.