Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:03

Dan zal ik het geen drukverdeling meer noemen maar demping :) .

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:12

Juliette86 schreef:
Dan zal ik het geen drukverdeling meer noemen maar demping :) .

Haha, stkpaardje van me, maar echt een heel wezenlijk verschil ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 10:45

@juliette: ja die pads komen dicht in de buurt. Die kleine afgeronde die op die site te zien is, is wel de enige die qua maat onder een kort zadeltje gaat passen. Ik ben zelf altijd wat verbaasd om te zien hoe enorm die standaard western dingen zijn. Zoals alles in de US: BIG ;-)

Ben zelf recent in Texas geweest, en daarna in Las Vegas op de Rodeo Finals (het WK zeg maar) en heb daar de kans gehad met wat traditionele zadelmakers te kunnen praten en hun spullen te bekijken. Prachtige dingen worden daar gemaakt, ik zal spoedig eens wat links en foto's posten. Mc Clellan, Old Ranchers enz.. Dat type zadels is daar eigenlijk actueler als hier bij ons gezien de groep trail-liefhebbers veel groter is ('t is gewoon een groot land). Daarbuiten zijn er een hoop cowboys die nog dagelijks te paard gaan voor hun werk die graag zo'n historisch zadel rijden op speciale gelegenheden, ze zijn ook cultuur en status..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:00

Bandida schreef:
@juliette: ja die pads komen dicht in de buurt. Die kleine afgeronde die op die site te zien is, is wel de enige die qua maat onder een kort zadeltje gaat passen. Ik ben zelf altijd wat verbaasd om te zien hoe enorm die standaard western dingen zijn. Zoals alles in de US: BIG ;-)

Als het goed is kan je die in afwijkende maten bestellen (mag ook wel voor dat geld :o ) dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.

Ik ben zelf helemaal gek op westernzadels maar hou weer niet van die drukke tooling die veel oude zadels hebben. Zo'n zadel lijkt vaak meer dan het in werkelijkheid is ;) . Ben alleen bang dat ik geen westernboom van 45cm ga vinden en dat ze ook van de omliggende skirts last gaat hebben (ook al dragen die niet). Daar komt dan nog eens bij dat het lastig is om een goede en betrouwbare passer te vinden. Er loopt zoveel rotzooi rond :( .

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:48

Evelien van Eurohorse heeft een goed naam op bokt.. Misschien kun je die eens laten komen?

Als je een zadel vind wat kort genoeg is, zonder skirts waar je pown last van krijgt is er voor [***] ook westernzadel hoop. Al denk ik dat ik met een engels zadel makkelijker iets passends kan vinden. Dusja, weet nog niet waar ik nu het eerst voor ga kijken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 19:50

Juliette86 schreef:
Ik ben zelf helemaal gek op westernzadels maar hou weer niet van die drukke tooling die veel oude zadels hebben.

Dit bedoel je? :D

http://www.buckaroobusinesses.net/Resources/item3.jpeg
http://www.buckaroobusinesses.net

Op die site verkopen ze prachtige dingen overigens.. top handwerk. Erg gevaarlijk :Y)
De zadels (ook die hierboven) zijn gemaakt door Aaron Fandek en familie.. deze mogen ze me gelijk brengen :~

http://fandeksaddlesandstirrups.com/yah ... 211408.jpg
http://fandeksaddlesandstirrups.com

De bouwer van deze heeft me twee uur lang staan uitleggen over zadels en paarden.. wetende dat ik niets ging kopen, sjiek, een gepassioneerd zadelmaker (z'n vrouw deed de verkoop ;) ) :)

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1285874387 ... 27_3716227
http://www.plattevalleysaddle.com

Alle bovenstaande zadels hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze gebouwd zijn op een Wade tree (A-fork tree). Als je graag een westernzadel wil dat dicht in de buurt komt van bijvoorbeeld McClellan, dan is dit een aanrader. Je zit dicht bij je paard, ze zijn relatief kort (gebouwd voor werk in de bergen) en de beugels zitten -meestal, de meeste zijn op vraag gebouwd dus altijd checken bij tweedehands- mooi onder het zwaartepunt van de ruiter.
En ze hebben in de work of ranch versie niet te veel overbodig spul..

http://www.liggettenterprises.com/bodyi ... bclw1a.jpg

Je kan er ook echt een koe mee ropen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:30

@Laura; Evelien heeft hier inderdaad een goede naam maar ik heb ook hele andere verhalen over haar gehoord. Zowel als zakenpartner als zadelpasser........ Een medaille heeft natuurlijk 2 kanten maar dan ga je wel twijfelen of je daar de rug van je paard voor in de weegschaal legt.

@Bandida; ik vind die wades echt hele mooie zadels, die bloemen tooling wat minder }:0 . Hele basic opbouw en geen overbodige skirts ed. Dat zijn ook vaak de kortste bomen die je in westernland kan krijgen. Worden hier in europa jammer genoeg alleen op bestelling (en op maat) gemaakt dus daar hangt een prijskaartje aan. Of je moet de gok durven nemen en er ééntje importeren uit de states. Maar ook al vind ik een western boom die kort genoeg is (+/- 45 cm) dan nog denk ik dat mijn pony zich vast gaat lopen onder de stugge skirts. Door haar tölt beweegt ze haar rug toch anders dan de gemiddelde quarter. En een westernzadel zonder skirts (hoe klein ook) is geen westernzadel. Zo'n zadel waar er na de cantle niets meer zit vind ik helemaal niets.

@Esther; om nog even terug te komen op een eerdere post van jou. Heb jij ervaring met het aanmeten van zadels op gangenpaarden? En zo ja welke type bomen pasten daar het beste bij?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:40

Juliette86 schreef:
Maar ook al vind ik een western boom die kort genoeg is (+/- 45 cm)

Er is natuurlijk altijd nog http://www.ortho-flex.com/ (zie ook eerder in het topic)
Kort en als je wil zelfs iets speciaal voor gangenpaarden..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:56

Oja van ROC hebben ze ook een korte boom (39 cm zo uit mn hoofd, kan me natuurlijk vergissen). Hier zitten dan nog wel plastic platen aan, waardoor het geheel weer langer wordt. Deze mogen wel iets over de schouder liggen zonder dat het paard daar last van krijgt.

Hm van Evelien had ik nog niks negatiefs gelezen, maar dan ga ik toch eerst andere opties verder uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:13

@Bandida; mooie zadels maar jammer genoeg met een behoorlijk prijskaartje en geen passers op Nederlandse bodem.

@Laura; ook geen signalen van klanten maar meer van mensen die met haar samen werkten. Blijkbaar toch niet zo'n lief en schattig persoontje. Het over de schouder heen leggen van westernzadels ben ik niet zo zeker van. Het lijkt mij dat, net zoals bij elk zadel, de boom zelf toch echt achter de schouder moet liggen. Bij die zadels kan dat zo vertekenen door de skirts.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:20

Ik heb wel eens contact gehad met mensen van Deuber, en die wilden wel komen passen (= een passer/verdeler dichterbij met hun zadels langs sturen). Ze maken vanalle types.. (en natuurlijk ook de Startrekk zadels).
http://www.deuber-partner.com/
Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:41

Bandida schreef:
Ik heb wel eens contact gehad met mensen van Deuber, en die wilden wel komen passen (= een passer/verdeler dichterbij met hun zadels langs sturen). Ze maken vanalle types.. (en natuurlijk ook de Startrekk zadels).
http://www.deuber-partner.com/
Misschien een idee?

Dan zullen ze het gehad hebben over Callista van trekkingsaddles of Don van Buitenzinnig. Deuber maakt prachtige zadels van goede kwaliteit (al is mijn Startrekk vandaag terug gegaan voor reparatie :7 ). Die quantum heb ik even overwogen maar ze lieten erg weinig los over de opbouw van dit zadel. Vervolgend heb ik hem in handen gehad bij een vriendin in Duitsland en viel hij mij real life toch wel tegen voor dat prijskaartje.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:45

Juliette86 schreef:
@Esther; om nog even terug te komen op een eerdere post van jou. Heb jij ervaring met het aanmeten van zadels op gangenpaarden? En zo ja welke type bomen pasten daar het beste bij?

Je hebt gangenpaarden en gangenpaarden... Ik heb (even uit mijn hoofd...) een paar IJslanders in het bestand, en een paar Paso's
2 Paso's met GM, IJslanders met Guichard en Massimo.

Welke boom past is weer heel erg afhankelijk van wat men doet en hoe het paad gebouwd is, dus helaas heb je niet heel veel aan me (weer niet zwart-wit vrees ik...). Wel moet er voor de specifieke beweging van elk paard voldoende ruimte zijn, dus bij gangenpaarden ga ik eerder wat korter in de takken van de boom dan te lang (en bij langer dan liever wat meer naar achter gebogen dan teveel naar voor.

Overigens ben ik ook met Deuber in overleg (nee... Bandida en ik spelen niet onder 1 hoedje ;) en met Sommer....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:58

Moragh schreef:
Overigens ben ik ook met Deuber in overleg (nee... Bandida en ik spelen niet onder 1 hoedje ;) en met Sommer....

Sommer? haha, ging ik net posten :+ Geen grap..

De logica is natuurlijk dat je automatisch bij dezelfde merken uitkomst eens je op dit spoor zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:00

Moragh schreef:
Juliette86 schreef:

Je hebt gangenpaarden en gangenpaarden... Ik heb (even uit mijn hoofd...) een paar IJslanders in het bestand, en een paar Paso's
2 Paso's met GM, IJslanders met Guichard en Massimo.

Welke boom past is weer heel erg afhankelijk van wat men doet en hoe het paad gebouwd is, dus helaas heb je niet heel veel aan me (weer niet zwart-wit vrees ik...). Wel moet er voor de specifieke beweging van elk paard voldoende ruimte zijn, dus bij gangenpaarden ga ik eerder wat korter in de takken van de boom dan te lang (en bij langer dan liever wat meer naar achter gebogen dan teveel naar voor.

Maar je bent in ieder geval bewust bezig met de wensen van deze paardjes ;) .

Sommer heeft ook hele mooie zadels. Mijn vriendin had er ééntje, die zou haar paard nog overleefd hebben (een evolution op een Mangalarga). Die evolution compact en spirit vind ik erg mooi. Maar ik ben bang dat ik daarvoor mijn vriendje heel lief moet aankijken voordat ik zoiets mag aanschaffen. Heb een zadeltic en in 2 jaar tijd 4 zadels gehad, dus de grens is thuis wel een beetje bereikt O:) .

http://www.equipaszadelservice.nl/page1/page20/page20.html
http://www.sattelmacher.com/ evolution compact is slechts 48 cm lang

Wat me trouwens bij de evolution van mijn vriendin wel opviel is dat de kamer echt extreem breed is. Die zat op een hele royale mannenvuist. Maar dan valt hij toch voor een groot deel buiten de spieren naast de ruggengraat?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:02

Bandida schreef:
Moragh schreef:

Sommer? haha, ging ik net posten :+ Geen grap..

De logica is natuurlijk dat je automatisch bij dezelfde merken uitkomst eens je op dit spoor zit..

Proest! En ja, dat is wel zo.
Malibaud en Sommer komen definitief in het assortiment, al wil ik daar eerst nog even lekker mee puzzelen en testen voor ze "officieel" in de verkoop komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:04

over wat voor prijzen hebben we het dan...bij die sommer zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:07

Maar dames :oo . Deuber en Sommer zijn wel gebaseerd op een ENGELSEboom en horen dus officieel niet in dit topic thuis, zijn a lá brida onverantwoordt -:)

Wel hele mooie niet alledaagse zadels ........ en dus van harte welkom :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:08

Anoniem schreef:

Ik doe een wilde gok tussen de 1500 en 2000 exclusief toebehoren -O- .

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:09

Ik neem regelmatig een kijkje hier in het topic, omdat ik het leuk vindt om andere soorten zadels te zien. Nu las ik net iets over wades. Voor de mensen die hier geïnteresseerd in zijn, neem eens een kijkje op http://www.vaquero.nl .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:11

Juliette86 schreef:
Anoniem schreef:

Ik doe een wilde gok tussen de 1500 en 2000 exclusief toebehoren -O- .

ouch....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:13

Zijn inderdaad engelse bomen, dus eigenlijk off-topic (al heb je binnen de engelse bomen ook verschil in manier van zitten natuurlijk ;) )

Sommer zal inderdaad iets onder de 2000,- zitten. Echt geen raar bedrag voor een zadel van hele goede kwaliteit! (en in dit geval een aanpasbare boom!) maar goed, weer ontopic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:20

Ohnee,is vast geen raar bedrag....maar vind het wel veel geld/

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:23

Anoniem schreef:
Ohnee,is vast geen raar bedrag....maar vind het wel veel geld/

Je moet het inderdaad wel "effe" hebben.....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:54

amj schreef:
Ik neem regelmatig een kijkje hier in het topic, omdat ik het leuk vindt om andere soorten zadels te zien. Nu las ik net iets over wades. Voor de mensen die hier geïnteresseerd in zijn, neem eens een kijkje op http://www.vaquero.nl .

Ja die kende ik ook al..
Prachtige Wades daar :D