[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:57

Dat zou eventueel ook wel slim zijn ja. Zat zelf ook aan een schapenvachtje te denken. Ook eventueel ivm de sympanova onderkant van de pad. Dat kan bij gevoelige vachtjes ook gaan schuren. We merken het snel genoeg gok ik :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:00

Er zijn vierkantje voor om de singelstoten - een grotere pad kan ook helpen

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:33

YEAH m'n western (boom)zadel eindelijk verkocht. Nu actief op zoek naar een BF en staat er natuurlijk niets leuks op marktplaats. -O-

Ik ben de voors en tegens aan het afwegen voor een Cheyenne en Cherokee.
Ik neig naar de Cherokee, door z'n stoere uiterlijk, maar vond deze erg breed zitten vooral aan de heupen. Zit deze naar verloop van tijd erg in? (ik heb er wel eens een gehad maar heb dat niet lang genoeg geprobeerd) _-:(

Heeft er trouwens iemand een Cheyenne met brede beugelriemen en western beugels? Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 08:21

Paard en zadel (incl. bont :P) zijn van mijn moeder, is inderdaad een caramello, vind hem heel erg gaaf op Indy staan.
Het hoofdstel was 1 van de eerste varianten, die bitriempjes kon je er al niet af halen. (zaten vast gestikt) Ik heb ook de Cedar, in het zwart, en die riempjes kunnen er wel af.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:06

De brede beugelriemen kunnen niet aan de cheyenne, de endurance fenders wel. Ik gebruik ze zelf ook.
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatst kwam de vraag over hoe de Ghost zich vormt.
Deze is van Swift hier op bokt, op haar erg brede Haflinger.
Let op, dit is nog een type met de pommel over het zadel geplaatst, hij zit nu vast aan de basis. Ook zit er nog een oudere pad onder (dit was een prototype)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:21

Helenalena schreef:
[ [url=m/x8wQth.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier dat groooote hoofd met de flinke bitringen.. en nog een heel hoofdstel..
dus met die riempjes maakt het niet te snel te grof denk ik. _O-

Oja jij was van dat mooie plaatje, dat is waar +:)+

Nee die kan het wel hebben denk ik, hihi.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:22

Wubwub schreef:
Ik heb zaterdag de Cedar binnengekregen en helaas vandaag de conclusie moeten trekken dat hij dus ook niet past omdat ik het bit niet hoog genoeg geplaatst krijg zonder dat de neusriem al op de jeukbeenderen ligt. En een gloednieuw hoofdstel laten verbouwen vind ik nou ook niet echt de bedoeling... Jammer hoor want hij is prachtig en ideaal... nu gaat hij retour. ;( Zou mooi zijn als BF de bithangers goed verstelbaar zou maken. Zeker een verbeterpuntje.

Klopt, ik heb een aantal maanden terug een barefoot cedar (tweedehands) van iemand overgenomen en die had de bitriempjes naar boven laten plaatsen. Ik ben overgegaan op zwart tuig dus ik heb een nieuwe barefoot cedar gekocht en die eerst naar de schoenmaker moeten brengen om weer die bitriempjes omhoog te laten plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:25

Wubwub schreef:
Ik heb zaterdag de Cedar binnengekregen en helaas vandaag de conclusie moeten trekken dat hij dus ook niet past omdat ik het bit niet hoog genoeg geplaatst krijg zonder dat de neusriem al op de jeukbeenderen ligt. En een gloednieuw hoofdstel laten verbouwen vind ik nou ook niet echt de bedoeling... Jammer hoor want hij is prachtig en ideaal... nu gaat hij retour. ;( Zou mooi zijn als BF de bithangers goed verstelbaar zou maken. Zeker een verbeterpuntje.

3e keer met de Ghost gereden vandaag. Hij begint nu al iets te vormen! <3
Heb er nu fenders van BF aan hangen, moet alleen ff wat extra gaatjes prikken want ze zijn op t kortst nog te lang voor mijn kabouter benen.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Met de zadelmaker even gesproken om er een off billet en tie strap op te zetten ipv deze 2 riemen, leek ons beiden fijner voor Cas. Volgens haar was dat zeker mogelijk dmv een ring aan het v-systeem te maken. Dus dan behoud je dat systeem wel. Ik ga er rustig over nadenken.
Anders misschien een singel bontje over de stoten heen trekken, zou dat iets zijn?

Afdruk na een drukke buitenrit was perfect. Schoft en ruggengraat helemaal glad, geen afdruk er op en geen warrige haren. Kussens mooi evenredig aan weerszijden. :j

Ow dat past er eigenlijk nog best wel heel mooi bij, ziet er absoluut niet verkeerd uit zeg....mooie set / kleur ook zo +:)+

Op zich kan je toch ook gewoon hetzelfde doen als nu, alleen dan de dubbele smalle singelriemen vervangen door een enkele brede singelriem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:28

Bz, oja duidelijk!! Dan zit je er echt meer in dan op. Bij die van mij zit je er echt nog op, maar die is ook pas 3 keer gebruikt :j

Sarah, zonde is dat he? Ik zag op FB ook een te koop met kortere bitriempjes in de juiste maat, maar helaas lees ik net dat hij al verkocht is. Balen. Ik ga thuis toch nog even kijken of er echt niks mee te beginnen is... hij is toch wel echt heel erg mooi en het feit dat je een halster, sidepull en bithoofdstel in 1 hebt is gewoon geweldig. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:30

mirijam schreef:
YEAH m'n western (boom)zadel eindelijk verkocht. Nu actief op zoek naar een BF en staat er natuurlijk niets leuks op marktplaats. -O-

Ik ben de voors en tegens aan het afwegen voor een Cheyenne en Cherokee.
Ik neig naar de Cherokee, door z'n stoere uiterlijk, maar vond deze erg breed zitten vooral aan de heupen. Zit deze naar verloop van tijd erg in? (ik heb er wel eens een gehad maar heb dat niet lang genoeg geprobeerd) _-:(

Heeft er trouwens iemand een Cheyenne met brede beugelriemen en western beugels? Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet?

Breed zitten ligt vaak aan kniewrongen, dat scheelt echt een pak spanning op de heupen.... bij mij schiet de kramp er dan in bij langer dan een uurtje rijden. Op "normale" dressuurzadels, boomloze zadels met wrongen, zelfs de oude Ghost met dijwrongetjes die toch een beetje als een wigje tegen/onder het been lagen.... dijwrongen die tegen je been aan liggen zijn dan echt veel fijner: geven toch steun bij rare snelle bewegingen maar geen bredere zit *\o/*

Bij deze de donkere Cherokee-delen weg denken en je ziet de Cheyenne met brede riemen en westernbeugels...? :P

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:38

Interessant trouwens dat meerdere mensen blijkbaar de bitriempjes op de Cedar te laag vinden zitten, dat is nu niet bepaald een bekend probleem.... apart dat ik dat dan niet vaker te horen krijg.

Vind het zelf ook een beetje een apart systeem met die bitriempjes zo op die zijkanten van het halster genaaid. Op zich staat het wel netjes dat je niet nog meer riempjes hebt maar qua verstelbaarheid is het niet je-van-het.

Cedar wordt toch best veel verkocht en zelden teruggestuurd dus blijkbaar zijn de meeste mensen er toch wel blij mee. of ze laten hem een beetje verbouwen...blijkt nu :P

Ik blijf die bruine kleur van de nieuwe Ghosts echt super mooi vinden :j

Is inderdaad wel weer een stukje netter met het pommeltje uit het zicht vastgezet +:)+

Bij brede paarden is het lekker als het pommeltje wat uitzakt. Maar wat houdt hem stevig in een punt rond een wat hogere schoft? Zakt dat na verloop van tijd ook niet wat uit?

Bij oude Ghost nog helemaal zonder pommeltje ging het bij die van mij ook prima dus ik verwacht geen probleem daarmee, maar het is toch altijd een beetje apart :P

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:49

cynthiar schreef:
De brede beugelriemen kunnen niet aan de cheyenne, de endurance fenders wel. Ik gebruik ze zelf ook.
[ [url=m/aZE7Qr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gehoord van wel.
Als je er een brede beugelophanging in zet in plaats van de smalle. Die schijn je te kunnen verwisselen.
:D

TNX Pmarena met een beetje fantasie lukt dat wel idd!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:53

Ok ja als je die kan vervangen dan kan het inderdaad wel. Ik wist niet dat dat los te koop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:05

pmarena schreef:
Ow dat past er eigenlijk nog best wel heel mooi bij, ziet er absoluut niet verkeerd uit zeg....mooie set / kleur ook zo +:)+

Op zich kan je toch ook gewoon hetzelfde doen als nu, alleen dan de dubbele smalle singelriemen vervangen door een enkele brede singelriem :)

Zou ook kunnen maar ik vind persoonlijk een westernsingel systeem toch prettiger dus liever zo.
BZ heeft al een mooi compromis voorgesteld dus dat neem ik met beiden armen aan.

Ja ik weet niet wat dat is met die cedar... het is zeker een prachtig hoofdstel. Ga hem straks dus nog even bekijken om te zien hoe hij eventueel te verbouwen is.

Cas heeft trouwens een behoorlijke schoft, kan er gewoon een platte vuist tussen stoppen hoor. Zakt iets in al ik er op zit maar plenty of ruimte. :j

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:47

@ Wubwub Dat was denk ik die van mij, ik heb het bruine barefoot cedar hoofdstel inderdaad net verkocht en ik rijd nu rond met de zwarte variant. Ik vond het een te leuk hoofdstel dus ik heb een zwarte besteld en ik heb de schoenmaker de bitriempjes omhoog laten zetten. Bij deze schoenmaker kostte het 8,50 dus dat valt wel mee. Ik hoop alleen wel dat het echt goed blijft zitten want als het kapot gaat moet je blijkbaar een creatieve oplossing kunnen verzinnen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:55

mirijam schreef:
cynthiar schreef:
[ [url=m/aZE7Qr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb gehoord van wel.
Als je er een brede beugelophanging in zet in plaats van de smalle. Die schijn je te kunnen verwisselen.
:D

TNX Pmarena met een beetje fantasie lukt dat wel idd!

Graag gedaan!

Ik vind het er wel stoer uitzien met brede riemen en westernbeugels :j

Alleen in hoeverre het comfortabel is weet ik niet hoor, het is toch meer riem die terug wil draaien naar een platte positie zeg maar.... als je geen beugeldraaiers gebruikt / de riemen nog nieuw zijn en nog niet gedraaid zijn door gebruik, net als bij fenders.

Je kan ze inderdaad ook aan de Cheyenne gebruiken als je een oudere Cheyenne hebt met brede ringen, of een model met klittenband beugelophanging hebt met brede ringen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:45

Sarah, was idd die van jou zie ik nu :j ! Balen dat hij al verkocht is anders had ik hem zo over genomen.

Heb nog even gekeken maar helaas vind ik het te veel verbouwwerk voor een nieuw hoofdstel. Ik ga dus weer op zoek naar wat anders. :n

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:50

Het testen gaat door :)
Vandaag de Roma zitting er op gedaan. Het rijden was even wat lastig, aangezien de bak dus net deze week niet bruikbaar is, gecombineerd met dat de paarden vandaag binnen moesten staan (ze hebben normaal paddock + pad + schuilstal (van 30x10m), maar het pad is de enige toegangsweg naar achteren, wat 2x per jaar wordr gebruikt en dat was nou net vandaag). Normaal kan ik wel met 1 van de 2 weg en dan blijft de ander best rustig, maar nu ze binnen staan durfde ik het niet aan. Er was ook niemand om mee te lopen met mijn jonge paard en ik wilde toch even het zadel testen. Dus toen zat er niks anders op dan May te rijden en de andere aan de hand mee :).

Het duurde eventjes voordat ze het doorhadden, maar daarna ging het super goed :). Het rondje kennen ze zowat uit hun hoofd, wat zeker hielp. Ik had al wel snel door dat de Roma het niet ging worden, de wrongen prikte in mijn benen. Toen ik afstapte vond ik wel dat die weer erg naar achteren was gegleden - May haar vacht was ook een beetje door de war onder het zadel. Heb helaas geen foto's kunnen maken, zal ik morgen proberen te doen.

Denk dat het grotendeels is gekomen omdat het toch allemaal wat rommeliger gaat als je er twee mee hebt en ze misschien niet helemaal goed aangesingeld. Moet ook nog even kijken of ik de singel-ophang-ding iets naar achteren kan doen, misschien helpt dat.

Morgen de firenze er weer op en als die weer zo lekker zit als vorige keer dan weet ik welke het wordt :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:17

Nou ik heb vandaag de Roma piccolo (korte versie) binnen gekregen om te testen. Meteen naar mijn paardje gegaan om te testen. Het zadel lijkt al een stuk beter te liggen dan mijn hidalgo. Ik heb met rijden alle hoeken van de bak gezien... Mijn paardje was draak eerste klas pirouetten draaien en in volle galop in sprongen de andere kant op. Het zadel is geen cm verschoven!
De wrongen van de roma staan inprincipe in de goede hoek voor mijn bovenbenen maar kom er alleen bij in de buurt als ik mijn paard vanuit een harde galop op de rem zette. Het zadel is voor mij eigenlijk net iets te groot, voel ook de cantle helemaal niet. Dus nu mis ik de hidalgo wel die zat voor mijn idee wel steviger.
Morgen maar weer proben en kijken of ik een foto voor jullie kan maken.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:14

Ik denk dat BuitenZinnig aan iedereen de kledingmaat moet gaan vragen (en de lengte) :o :P Bedenk dat het niet goed is om OP de cantle te gaan zitten. Wanneer je je een beetje onzeker voelt, kies dan eventueel voor een suede zitting, dat is wat stroever.

Oshaa - het kan voorkomen, dit waren geen goede testomstandigheden, vrees ik? Wat jammer. Het singel-ophang-ding kan alle kanten op geschoven worden, maar moet het niet juist meer naar voor? En dan het zadel wat naar achteren leggen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:20

@kwetal: Ik kan nog bijna een platte hand leggen tussen mijn kont en het begin, aanzet van de cantle. Dus kom er niet eens bij in de buurt haha. Ik ben dan ook erg klein en qua maat van broeken pas ik nog wel eens in kindermaten. Vroeger bij de oude ghost kon je die cantle verplaatsen, was echt wel gek op die ghost. Wel merk ik meteen dat deze nieuwe ghosts echt heel erg verbeterd is qua ligging op de paarden rug. Het is een prachtig zadel, het geeft wat je er van mag verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:23

Hahaha Kwetal, maar de ene maat 36/38/40 etc. is de andere niet he ;)

Daphne, volgens mij zijn wij vrij gelijk qua postuur. Hier ook maatje 170 kinderafdeling en amper kont/been. Heb zelf ook de picollo versie model quilty en zit daar prima in, de wrongen zijn perfect voor mij, maar de cantle voel ik ook helemaaaaal niet. Cas trok gisteren even een sprintje met me maar ik zat toch ontzettend stevig :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:30

De gemiddelde Nederlandse (en Duitse) vrouw heeft maat 40 en is rond de 1.70m.... Die passen niet meer in een kindermaatje - bedenk ook dat de Ghost niet over de hele lengte draagt, dus voor het gemiddelde paard zal het niet uitmaken. Ik zie liever niet iemand die op de cantle zit.... dus realiseer je dat wanneer je voor nog kleiner gaat dan de piccolo

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:35

Ook ik pas wel eens in kindermaten (als de rits maar ver genoeg naar beneden kan ;) ) en heb verder 36/38. Ben rond de 1.62m. Heb zelf nog niet in een piccolo gezeten, aangezien hij gelijk naar testers ging.
Het is heel persoonlijk, sommige mensen vinden het fijn om de cantle te voelen, sommigen juist niet. Ik voel het liever niet, wil zo ongedwongen mogelijk kunnen zitten.

Wubwub, ja, heel verschil he!
Osha, jammer dat de omstandigheden nu net vervelend zijn! Ben benieuwd wat er gebeurd als je de singel iets naar achter brengt!

Waar de 3 singelstoten bij boomzadels vanuit klassiek oogpunt voor zijn;
De voorste 2 gebruik je voor het beginstadium bij het beleren van je paard, dus als hij nog wat op de "voorhand" loopt. De voorste stoten gebruiken helpt vaak dus bij het naar voren schuiven van zadels. Als je dan wat verder bent in de opleiding gebruik je de 1e en de 3e (paard is meer in balans) en bij het hogere, verzamelde werk gebruik je de laatste 2 stoten.

Bij bijvoorbeeld dikkere paarden (of drachtige merries, paarden met een hangbuik) is het slim om de voorste 2 te gebruiken. Het zadel zal naar voren willen, omdat de singel uiteindelijk wat achter de elleboog wordt geduwd door de buik. Dan is het slim om de voorste 2 stoten te gebruiken.
Bij paarden waarbij het zadel sneller naar achteren schuift kun je daarom de achterste 2 stoten gebruiken.

Het is dus een goed idee om de boel iets naar achter te trekken Osha!
Laatst bijgewerkt door Buitenzinnig op 24-02-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt