voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:38

Oooh dat zou wel gaaf zijn!! :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:48

Idd, waarschijnlijk kan ik zelfs allebei als ik genoeg krijg voor mijn huidige zadel xD

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:35

Aahw dat is echt gaaaaf! *gaat geldboom water geven*

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 03:08

*oogst geldboom van Carmen*

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:44

_O-

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:44

ook ik zit er hard aan te denken om een boomloos zadel te kopen. ik heb een fjord van 3 jaar maar met een korte rug. nu past mijn wintec niet en ik lees hier en daar dat boomloos gewoon een uitvinding is voor paarden met lastige ruggen. ik wil er wel eentje die niet op een westernzadel lijkt maar wel recreatief, wat raden jullie mij aan want ik zie zoveel. niet al te duur aangezien hij nog in de groei is. ook lees ik hier en daar dat het zadel meegroeit maar is dit wel en zo en kan je er ook eventueel een anky pad onder leggen (dit omdat we daar diverse van al hebben liggen) we rijden hem nog niet echt intensief maar willen wel langzaamaan beginnen. is het trouwens heel anders rijden dan een gewoon zadel? en kan het kwaad als een boomloos zadel iets te lang is?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:11

Ik val even binnen met een vraag nml heeft iemand al eens geprobeerd te rijden met een korrector air pad onder de boomloos?
Ik overweeg om een pad aan te schaffen voor onder mn BArefoot London maar ik zou graag wat ervaringen willen horen hoe zoiets rijd onder een boomloos zadel.(heb me al suf gezocht op bokt maar vind geen reakties)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:48

@meisje21: Is een 2e hands barefoot cheyenne niet iets voor je? Lekker zadel voor lange stukken, zonder de irritante gedwongen houding van een dressuurzadel, maar niet echt een western model.

Te lang is trouwens bij een boomloos net zo goed niet de bedoeling als bij een boomzadel. Het stuk waar gewicht zit mag niet te ver naar achteren liggen, leer dat 'voor de mooi' aan het zadel zit is niet er als dat verder uitsteekt. :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:01

Een Barefoot Cheyenne lijkt mij ook wel iets maar helaas lastig te vinden 2e hands, ofwel zijn ze maar 100 euro goedkoper als een gloednieuwe, en tja, dan koop ik liever een nieuwe :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:08

Julius_juut, inderdaad. Ook zijn sommige zadels wat minder soepel, bv de Trekker. Die mogen ook niet te lang zijn. Een wat slaper zadel is minder erg. Nu zit ik zelf met een dilema. Ik lees hier veel op bokt dat de Startrekk dressuur een stevig zadel is, semi-boomloos zelfs net als de Trekker. Die zou dus niet te lang mogen zijn. Maar een bekende leverancier zegt dat het onzin is en dat de Startrekk wel soepel genoeg is (en dus aan de achterkant wat mee omhoog 'veert' als je in het midden gaat zitten, beetje 'dubbel klapt' als het ware). Wat vinden jullie?

Ik heb voor de liefhebbers overigens nog een Torsion boomloos dressuurzadel te koop (voorloper van Barefoot en wat duurder als je hem nieuw aanschaft).

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:20

julius_juut schreef:
@meisje21: Is een 2e hands barefoot cheyenne niet iets voor je? Lekker zadel voor lange stukken, zonder de irritante gedwongen houding van een dressuurzadel, maar niet echt een western model.

Te lang is trouwens bij een boomloos net zo goed niet de bedoeling als bij een boomzadel. Het stuk waar gewicht zit mag niet te ver naar achteren liggen, leer dat 'voor de mooi' aan het zadel zit is niet er als dat verder uitsteekt. :)

oke dus dat is wel een fijn zadel maar is het nou echt een heel groot verschil om met zo'n zadel te rijden dan een engels zadel?
mijn fjordje is natuurlijk nog vollop in de groei. maar welke maat zou dan goed zijn want hij mag ook weer niet te lang worden natuurlijk.
een wintec 17.5 is 45 cm lang maar vallen deze dan gewoon heel anders?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:42

@Liefmeisje: Welke kledingmaat heb je zelf? Barefoot heeft zadels in verschillende lengtes en modellen. Kijk eens op de site www.fijnzadel.nl, die is van barefoot en daar staat zowat alles wat je wilt weten over boomloos.

Ik heb een Cheyenne op mijn fjord en ik vind het zalig rijden. Het is even wennen in het begin met lichtrijden maar daar wen je gauw genoeg aan. Ik vind dat je wel heel stevig zit en het voelt alsof je aan het leer geplakt zit. De eerste keer lichtrijden lijkt het net of je je kont niet omhoog krijgt, maar bij mij werkte een gaatje korter zitten ook erg goed.
Je voelt je paard veel beter en eerder aan, dus je bent ook beter op tijd met het geven van hulpen.
Het voelt wel als zonder zadel maar toch net wat anders.
Het fijne aan de Cheyenne vind ik de vrije zit, en je kan er westernfenders aan doen maar ook engelse beugelriemen. Zo kan je een beetje alle kanten op. Ik rij zelf western ermee. De beugelophanging is ook verplaatsbaar bij de nieuwste modellen.
En als je fjord dikker of dunner wordt kan je de pommel vervangen en dan past het zadel weer perfect.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:49

liefmeisje21, ik denk ook dat een Barefoot Cheyenne een goede optie is voor jullie. En als je het wat goedkoper wilt, kun je ook naar de Dry-tex versie kijken. Deze is dus niet van leer. Ik heb zelf ook de dry-tex, en die bevalt mij ontzettend goed, en mijn paard natuurlijk ook. Ik moest er wel aan wennen, want het zit breder dan een boomzadel, maar nu voel ik dat al lang niet meer. Ik denk nu als ik op een boomzadel zit: 'Ah wat hard en smal!', en dan is het een verademing om weer op mijn Barefoot te zitten! Als je een 17,5 inch zadel hebt nu, dan denk ik dat je wel in een maat 1 Cheyenne past.

Anky pads kunnen er niet rechtstreeks onder, maar wat je wel kunt doen:
- Een half pad kopen, is dus een pad met speciale inlages voor boomloos, en daar kan je je dekje bij onder doen, en dan zie je die andere pad niet, dus lijkt het alsof je alleen met ankypad rijdt.
- Inlagevlakken onder de anky-pad naaien, zodat je de inlages die je nodig hebt om de druk te verdelen, daar in kunt stoppen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:50

Jennyxx schreef:
Julius_juut, inderdaad. Ook zijn sommige zadels wat minder soepel, bv de Trekker. Die mogen ook niet te lang zijn. Een wat slaper zadel is minder erg. Nu zit ik zelf met een dilema. Ik lees hier veel op bokt dat de Startrekk dressuur een stevig zadel is, semi-boomloos zelfs net als de Trekker. Die zou dus niet te lang mogen zijn. Maar een bekende leverancier zegt dat het onzin is en dat de Startrekk wel soepel genoeg is (en dus aan de achterkant wat mee omhoog 'veert' als je in het midden gaat zitten, beetje 'dubbel klapt' als het ware). Wat vinden jullie?

Ik heb voor de liefhebbers overigens nog een Torsion boomloos dressuurzadel te koop (voorloper van Barefoot en wat duurder als je hem nieuw aanschaft).

[HK] We zien zonder de bomen het bos niet meer! IV Je kunt misschien het beste hier even je vraag stellen over Startrekk, er zitten in dit topic een aantal mensen met dit zadel! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:51

funnyhorses schreef:
Ik val even binnen met een vraag nml heeft iemand al eens geprobeerd te rijden met een korrector air pad onder de boomloos?
Ik overweeg om een pad aan te schaffen voor onder mn BArefoot London maar ik zou graag wat ervaringen willen horen hoe zoiets rijd onder een boomloos zadel.(heb me al suf gezocht op bokt maar vind geen reakties)

Geen ervaring mee, maar twijfel je dan aan de werking van de normale barefoot london pad?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:59

@ Jennyxx: Ik vond de startrekk dressuur echt een heel stug zadel hoor, dat zadel voelde voor mij het meest als een boomzadel qua zit maar ook qua stukheid. Ik zou een startrekke dan ook nooit te lang kopen (komt die info over 'het omhoog veren' toevallig van Callista van Trekkingsaddles?). De Trekker is wat mij betreft ook te stug om te lang te mogen zijn (ben sowieso geen fan van te lange zadels, ook boomloos niet) maar bij de Trekker zijn de kortste kussens maar 42 cm, daarmee is het volgens mij het kortste boomloze zadel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:03

Sodeletuut schreef:
funnyhorses schreef:

Geen ervaring mee, maar twijfel je dan aan de werking van de normale barefoot london pad?

Ik ben zo'n beetje aan het eind van mn latijn!
In het begin beviel de barefoot prima maar onlangs zag ik dat er links en rechts wite strepen op dr rug waren te zien.
Als je de pommel er op legt zie je heel precies dat die dus drukt,en ik heb de maat L er al op liggen.
Dubbele inlages hebben ook niet gewerkt.
Pommel eruit halen en met wol weer opvullen heeft ook niet veel nut dan zakt het te ver in.
Ze heeft niet de makkelijkste rug,heeft een beetje holle rug.
Nu zat ik te denken over zo'n korrector pad omdat ik ook het idee heb dat het zadel niet goed in balans ligt.Ik heb het gevoel dat ik voorover kiep en heb er ook rugklachten van.

dus HELP...........ik weet het niet meer hoor. |(

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:19

Wat vervelend zeg.. Heb je een foto van de Barefoot op je paard?
Heb je een maat 1 of maat 2, met of zonder vps, welke pad gebruik je, welke singel en welke inlages?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:10

ik heb net nog eens de pommel bekeken maar die is echt te nauw.
De zijkanten blijven prikken,ze omsluiten het paard niet mooi.
Ik heb een London zonder vps,maat 2,ik heb grandeur onderleggers en neoprene inlages.
Ik heb net antwoord van een leverancier van Korrector pads terug gekregen en zij zegt dat de kor.pad heel goed onder een boomloos kan.
Maar nu moet ik nog iets verzinnen op die pommel.Iets ervanaf vijlen heeft geen nut hij is gewoon te smal.
Maar er zijn nu bredere maten in pommels te krijgen,alleen zit het em dan niet in de breedte qua cm maar in de afrondingen en ik weet niet of dat nut heeft bij mijn paardje.
Iemand nog ideeën?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:15

Ik zou eerder de leverancier van barefoot eens om raad vragen. Natuurlijk zeggen ze dat zo'n corrector er onder kan, die verkopen ze immers...

Al lijkt een air-pad mij ook wel wat voor onder boomloos, al eerder bedacht. Eigenlijk zou je met een drukmeet-pad er onder, gewoon zo'n airding moeten kunnen testen. Heb je misschien een paar foto's van de rug met zweetplekken en zadel er op?

Je hebt trouwens harde XXL pommels, die misschien beter passen. Ook kunnen pommels door een (boomloos-)zadelmaker best wat worden afgerond volgens mij.
Maar als je voorover kiept, zou je verwachten dat je juist een te grote pommel hebt?!

Olikea schreef:
@ Safiera.. Je onderschrift.. geweldig.. Dat zeggen mijn man en ik altijd tegen elkaar.. _O-

Ik zal eens kijken, volgens mij heb ik nog wel zwarte hoesjes liggen. Mag je voor de verzendkosten wel overnemen.
Volgende week zal ik eens voor je gaan zoeken.. Heb eerder geen tijd. Mijn zadel (trekker) krijgt de vuurdoop de komende dagen.. Tripje naar de kust geboekt :D

Enne, hoe was je rit? (ik heb niet alles bijgelezen, sorry allemaal!)
Die beugelriemhoesjes, geldt dat aanbod nog? Ik zou ze echt graag overnemen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:38

Funnyhorses : jammer dat je nu pas merkt dat de pommel te smal is :(:)

Heb je overigens wel gewoon pads met een vachtje eronder , niet die met het kunststof Sympanova ?

De pommels worden qua afmetingen niet zozeer smaller op breder , het is juist de hoek / schuinte van de raakvlakken die verandert , dus als je pommel nu op de buitenste randjes op het Fjordebeestje staat , dan is de grotere maat pommel XXL een stuk beter omdat die hoeken wat schuiner weglopen waardoor die pommel meer raakvlak zal geven op het paard.

Zie ook de pommel-pagina op de website :
http://www.boomloosrijden.nl/maatsjabloon.htm

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:02

pmarena heb je toevallig foto's van de L pommel en de XXL pommel?
En welke hoek van de pommel bedoel je?
Bij mijn paardje moeten de uiteinden van de pommel zeg maar als het ware iets naar buiten komen zodat er meer draagvlak tegen de huid komt.(ik hoop dat ik het zo goed zeg)
Zelf denk ik juist dat de hele pommel breder mag zijn dus ook in de boog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:30

Kijk even in de link , dan zie je wat plaatjes , op foto zie je het toch niet goed , vandaar de tekeningetjes in de link ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:09

ik heb een xxl pommel besteld ben benieuwd of dat beter aansluit dan de gewone L
En ik ga de korrector air pad aanschaffen,dan heb ik denk ik alles geprobeerd wat er is om het zo aangenaam mogelijk te maken voor mn beestje.
Alvast bedankt voor alle info/reakties!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:19

Even een vraagje over inlages: wanneer moeten die vervangen worden? Deze pad is denk ik een half jaar in gebruik. Ik rij meestal met de HAF pad ipv de BF ivm modder, haren en warmte- afvoer.... Ik heb een zadel met vps en zachte inlages in beide pads. Er zit een flexibele pommel in, omdat de grootste te smal is :D Vandaag een lange rit gemaakt met de BF pad, paardje flink gezweet en ik zag toch droge plek ongeveel bij/ onder de stijgbeugel ophanging. Rechts meer dan links, maar de bespiering is ook niet gelijk. Ook ligt het zadel nu niet optimaal stabiel, dankzij de bolle buik en een voorkeurshouding van paardje. (lees scheef zijn, wordt aan gewerkt, zadel schuift dus helaas)