Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:39

Juliette staat op de 2de foto de L voor links en R voor rechts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:49

Odi schreef:
Juliette staat op de 2de foto de L voor links en R voor rechts?

Hahaha scherp gezien ;) . Hij staat op die foto inderdaad verkeerd om :+ . Maakte gelukkig voor de pasvorm niet zoveel uit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:52

Prachtig paardje. Zo'n Malibaud zou denk ik wel heel goed passen op hem. Hij is niet zo breed als m'n merrie. Ben benieuwd naar jouw ervaring...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:04

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Misschien zal ze door de training afvallen en past de forty uiteindelijk dan toch, die blijft m'n absolute favoriet van alle zadels waarmee ik ooit gereden heb...

Bij mij ook, en ik merk dat ik al het andere wat op mijn paarden terecht komt daaraan toets ;-) Zoals met de nieuwe western nu. 'toch heel wel zacht zitten', 'nee, minder leer, ik wil meer paard voelen', enz..
Ps: offtopic hier, maar ik heb wel een western gevonden die mijn oud(er) (21) paard goed past en waar we alle twee tevreden mee zijn. Hijbis erg kritisch op dat vlak ;-)
't is een Pools 4010 met A-fork, voor de liefhebbers. Niks toptop, maar wel goeie prijs kwaliteit, niet te zwaar of lang en geschikt voor a la brida rijden.

Inderdaad, meer paard voelen, zonder dat zacht, doorzakkende van boomloos (vandaar mijn scepsis to espaniola)
Super. Er zijn inderdaad leuke westernzadels. Vooral die oudere modelletjes. Zo'n oldtimer vind ik wel leuk.
Dit was m'n vorig paard met zo'n zadel. Zat hard, maar heerlijk:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JIXBIMXD.jpg

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:30

@ juliette: even een antwoord zonder quore want dat is erg knoeien vanaf een ipod, maar ik wilde graag reageren op de brede barefoot pommel en 'toch geen heel afwijkende rug'.
Dat is inderdaad zo, maar zoals je aan die pommel kan zien heeft ze wel een brede schouder voor haar formaat en model. Verder heeft ze een eerder korte rug. Die combinatie is niet makkelijk.
Ik denk ook wel dat dit paard een goeie kandidaat is voor een zadel dat achter de schouder komt te liggen (zoals Malibaud).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 14:34

@ cambiar: die is mooi ja :-)
Het mijne is geen oldtimer, 't is een hele gewone, maar je kan er op z'n malibauds ook prima op je kont in zitten (beugels lang genoeg houden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 15:24

Bandida schreef:
@ juliette: even een antwoord zonder quore want dat is erg knoeien vanaf een ipod, maar ik wilde graag reageren op de brede barefoot pommel en 'toch geen heel afwijkende rug'.
Dat is inderdaad zo, maar zoals je aan die pommel kan zien heeft ze wel een brede schouder voor haar formaat en model. Verder heeft ze een eerder korte rug. Die combinatie is niet makkelijk.
Ik denk ook wel dat dit paard een goeie kandidaat is voor een zadel dat achter de schouder komt te liggen (zoals Malibaud).

Dat klopt, je zou bij zo'n voorkantje http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6HFBFCDU.jpg niet zo'n schouderpartij verwachten :+ .

@Cambair; bedankt :D . Er zitten naar mijn gevoel nog iets teveel spekkies op maar de stalhouder heeft een zwak voor haar. Maar ik doe mijn best haar nog iets slanker te krijgen. Ik wacht even af tot Esther ze heeft en kan komen passen. Moet ook eerst afwachten wat de osteo gaat zeggen aangezien die Startrekk wel goed past en qua druk niet over die 45 cm heen komt, de rest is loos niet dragend leer. Ben dus weer even de weg kwijt qua zadels |o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:18

Wat hebben jullie trouwens onder een malibaud en soortgelijken liggen? Welke dikte en materiaal? Ik ben namelijk alleen maar bekend met westernpads en die pads voor onder de barefoots.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:09

Gut, ik dacht hier vanmiddag echt gepost te hebben, maar zie niets terug!

Paardje van Julliette is inderdaad smal van voor, en behoorlijk breed bovenop (zie je niet vaak, maar mag genoeg wel iets vaker bij gangenpaarden...).
Als er (overtollige) spekjes zitten is het altijd beter die eraf te krijgen, maar let ook eens op de spieren, ik zie toch vaak dat paarden met zo'n model wat overmatige spieren hebben opgebouwd rond schoft en schouders. Soms manier van lopen, soms door andere oorzaken, maar alle overtollige (of overontwikkelde) spieren zijn een teken om op te letten.

Qua dekjes, ik hou niet van zwart-wit spullen aanbevelen. Dekje moet bij de combinatie paard-zadel (en in mindere mate) ruiter passen. Ene paard zal op de rug wat meer demping nodig hebben terwijl een ander paard al van zichzelf demping genoeg heeft ;).
Idem qua materiaal: de een kan juist niet tegen sympanova ect, een ander krijgt juist problemen met katoen vanwege hitteophoping doordat katoen veel vocht opneemt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:17

Juliette86 schreef:
Wat hebben jullie trouwens onder een malibaud en soortgelijken liggen? Welke dikte en materiaal? Ik ben namelijk alleen maar bekend met westernpads en die pads voor onder de barefoots.

Ik onder eentje een Corrector, en onder de andere een woilach.
Wat die Corrector is kan je lezen op Moragh haar website.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:19

Haha, volgens mij weten de meeste mensen beter wat een corrector is dan wat een woilach is hoor ;)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:22

Ik heb er nu een grandeur pad onderliggen (zonder extra vulling). Dat vind ik erg fijn omdat die bij de ruggengraat eigenlijk gewoon open is.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:25

Wat bedoel je hiermee Moragh?

Citaat:
alle overtollige (of overontwikkelde) spieren zijn een teken om op te letten.

Wil je zeggen opletten om een goed zadel te vinden of dat overtollige spieren niet normaal zijn? Spieren zijn toch nooit overtollig, of vergis ik me?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-01-11 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:27

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:31

Grandeur vind ik zelf ook heel fijn, vanwege de vrij ruime vrijheid op ruggengraat en inderdaad omdat die ook open is. En ze zijn er in heel veel verschillende uitvoeringen dus je kan vrij specifiek op jouw paard iets laten maken.

En @ Cambiar: Natuurlijk kunnen er spieren overtollig zijn en een teken zijn van slechte beweging. En als je een zadel wil vinden is het wel belangrijk om je paard in zijn spieren goed voor elkaar te hebben, anders blijf je telkes weer problemen tegenkomen.

Een heel duidelijk voorbeeld van overontwikkelde spieren is de Trapzius (zie onderaan het plaatje voor waar die zit):
http://www.greendistance.nl/index.php?id=84
Bij mensen is dat de monnikskapspier. En als jij veel spanning hebt (en dan e schouders vast zit) is DAT de spier die dan dik hard en zeer is (en die men in films en soaps dan laat masseren door de leuke collega/buurjongen of man van de vriendin ;) )
Als een paard zijn schouders helemaal vast zet dan krijgt je ook een hele dikke trapezius en dus een hele dikke schoft.

Ander voorbeeld: als een paad heel erg op de voorhand loopt en dus de motor niet achter maar voor heeft krijg je hele zware triceps spieren.

Eigenlijk kan ik al heel vaak als ik bij een paard kom aan zijn spieren zien wat zijn manier van lopen is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:34

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben zelf helemaal gek van basic wolvilt pads qua drukverdeling en materiaal. Is vaak in verschillende diktes te krijgen van 1/2 inch voor onder een show blanket tot 1 1/8 inch voor onder een roping zadel.

@Esther; ik snap jouw zin over gangenpaarden niet helemaal ;) . Heb jij hier meer ervaring mee? Dat zou wel handig zijn :D . Gloa heeft op de schouders inderdaad een flinke spiermassa. Zij heeft ook wel altijd zadels gehad die daar de ruimte voor gaven (in tegenstelling tot veel paarden bij ons op stal ;( ) Maar hoe schat jij de kansen in voor een malibaud? Ik heb trouwens nooit geweten dat extra bespiering ook negatief kan zijn. Zou je dat iets verder kunnen toelichten?

De vetjes zijn we hard mee bezig en ik heb de stalhouder sinds een paar maanden nu eindelijk zo ver er niet 1 schep per keer maar 3/4 schep in die bak te gooien (2x per dag). Nog minder zit er voorlopig niet in :(:) . Ze krijgt sinds een week (ivm ziekte) wel pavo summerfit dus dat zou een goed excuus zijn om hem straks te vragen over te gaan naar 1/2 schepje }> . Wanneer ze weer volop in training kan hangt even van haar herstel en het wel of niet moeten aanschaffen van een nieuw zadel. huidige markt voor het verkopen van zadels is ook niet zo optimaal en dat zal dan toch eerst moeten

*edit 1* zie net dat Esther de overbespiering al heeft toegelicht. Vraag me alleen nog af hoe je zoiets beoordeeld, zeker omdat je je paard bijna dagelijks ziet en zoiets als normaal kan beoordelen.
*edit 2* volgens mij komen Woilach en wolvilt wel dicht bij elkaar :) Dit is mooi spul http://www.luckyleather.nl/pads8.htm. In verschillende diktes en afwijkende vormen/afmetingen te bestellen. Lijkt me wel mooi onder een malibaud :D .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:40

Ok, dit is heel erg interessant! Ik heb er eentje met een chronisch verharde trapezius nadat ze bevangen geweest is. Verkrampt...inderdaad een dikke bobbel (statische contractie van de spiervezels (ook verkrampen, niet door beweging dus) is inderdaad een manier om snel spiervezels te ontwikkelen, maar er is weinig doorbloeding waardoor afvalstoffen niet voldoende verwijderd worden en je verzuring krijgt van de spier (pijn)). Misschien ben ik weer stukje dichter om het probleem van kleine zusje te snappen van m'n merrie (zij is een heel lief, maar uiterst gevoelig paardje)

Ik zou heel graag eens advies van je hebben over de bouw van m'n merrie's! Stuur je dan nog een mailtje.

Deze paktassenhouder is ook mooi gepolsterd, idee voor McClellan:
http://huguespetel.free.fr/btgprainoirbarildet.jpghttp://huguespetel.free.fr/btgpraicorddet.jpg
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 23-01-11 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

Cambiar schreef:
Ok, dit is heel erg interessant! Ik heb er eentje met een chronisch verharde trapezius nadat ze bevangen geweest is. Verkrampt...inderdaad een dikke bobbel (statische contractie is inderdaad een manier om snel spiervezels te ontwikkelen, maar er is weinig doorbloeding waardoor afvalstoffen niet voldoende verwijderd worden en je verzuring krijgt van de spier (pijn)). Misschien ben ik weer stukje dichter om het probleem van kleine zusje te snappen van m'n merrie'tje.

De verkramping en dikke bobbel herken ik wel (biologische achtergrond iets minder :o ). Gloa heeft die op haar lendenen, net onder de achterrand van het zadel. Ze had hier ook al een bolling voordat ze onder het zadel was maar ze zijn wel erger geworden en nu ook gevoelig onder een harde borstel.

Ben wel benieuwd of je dat soort blessures in de spier kan 'genezen' of dat ze hier altijd gevoelig voor blijven ondanks het verdwijnen van de oorzaak (overbelasting, trauma, slecht zadel enz.).

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:55

Juliette86 schreef:
Ik ben zelf helemaal gek van basic wolvilt pads qua drukverdeling en materiaal.

(zachte)Pads verdelen GEEN druk!

En qua bespiering, elke overmatige bespiering die onder het zadel zit kan problemen geven met elk zadel. Een spier werkt nl samen met een andere spier (abductor en adductor)en je krijgt dus een spanning (dik) en ontspanning (dun).
Op het moment dat jouw in ontspanning goed passende zadel ligt op een paard dat gaat spannen wordt dar zadel op dat moment even te krap voor het paard, met mogelijke bijbehorende reactie.

Dat kan ook heel erg bij scheefheid voorkomen.

Daarom is het dus heel belangrijk om juist te kijken naar overmatig ontwikkelde spieren omdat die heel duidelijk een probleem in de beweging kunnen aanduiden, en met een zadel kan dat sms dus zelfs verergeren (vaak ook verminderen hoor!) maar daar moet de ruiter dan dus wel gericht aan werken!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:01

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:03

Cambiar schreef:
Ik zit hier net nog een interessant artikel te lezen over de gevolgen van geometrie van een zadel:
http://huguespetel.free.fr/endurance-pos-selle.htm

Blijf bijzonder kritisch over deze meneer... Hij heeft een aantal ongelukkige foto's gekozen om zijn punt te maken...
Helaas heb ik zijn zadels geprobeerd en kloppen ze geometrisch juist NIET! (wat mij ook werd bevestigd door een aantal Franse zadelmakers met zeer veel verstand van zaken...)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:18

oei oei, dat is wel heel erg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:35

Sorry kan geen Frans {x) . Foto's zijn inderdaad ongelukkig maar dat zijn hopelijk om het even op zijn bokts te houden momentopname's.

Drukverdeling is misschien niet het juiste woord maar onder een westernzadel heb je een dikke pad nodig, omdat deze geen kussens hebben. In die gevallen presteert zuiver wolvilt vele malen beter dan even dik schuimrubber zoals bijvoorbeeld in een HAF. M.a.w. het veert goed mee maar je kan het niet plat drukken waardoor hij zijn functie verliest.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:41

Ik heb niet zo heel veel in te brengen in dit topic, maar lees wel regelmatig mee. Bij een teveel aan bespiering, die fout kan zijn, moest ik denk aan een 'onderhals' (tenminste, zo heet dat toch? het ziet er raar uit nu ik het zo typ). Een teken dat paarden sterrenkijken (toch?). Net zoals ik volgens de manueel therapeut redelijk sterke lengtespieren heb in mijn rug, doordat ik verkeerd sta en til, mijn kleine spieren in mijn onderrug zijn dan ook onderbespierd. Die sterke lengtespieren zijn dus overbespierd en geen goed teken.
Biceps, triceps, buikspieren kunnen dan weer niet gauw overbespierd zijn haha.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:50

Juliette86 schreef:
Sorry kan geen Frans {x) . Foto's zijn inderdaad ongelukkig maar dat zijn hopelijk om het even op zijn bokts te houden momentopname's.

Drukverdeling is misschien niet het juiste woord maar onder een westernzadel heb je een dikke pad nodig, omdat deze geen kussens hebben. In die gevallen presteert zuiver wolvilt vele malen beter dan even dik schuimrubber zoals bijvoorbeeld in een HAF. M.a.w. het veert goed mee maar je kan het niet plat drukken waardoor hij zijn functie verliest.

Hoe steviger het materiaal des te meer "drukverdeling" Iets hards,zoals een boom, maar ook als de schilden in de corrector, kan echt druk verdelen (dus gewicht verspreiden).
Wat de meeste mensen zien als drukverdeling is eigenlijk vaak meer demping. Het ene materiaal dempt de impact van de ruiter (want dat is het vaak ;) ) wat meer als het andere materiaal....