Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bandida schreef:Cambiar schreef:Misschien zal ze door de training afvallen en past de forty uiteindelijk dan toch, die blijft m'n absolute favoriet van alle zadels waarmee ik ooit gereden heb...
Bij mij ook, en ik merk dat ik al het andere wat op mijn paarden terecht komt daaraan toetsZoals met de nieuwe western nu. 'toch heel wel zacht zitten', 'nee, minder leer, ik wil meer paard voelen', enz..
Ps: offtopic hier, maar ik heb wel een western gevonden die mijn oud(er) (21) paard goed past en waar we alle twee tevreden mee zijn. Hijbis erg kritisch op dat vlak
't is een Pools 4010 met A-fork, voor de liefhebbers. Niks toptop, maar wel goeie prijs kwaliteit, niet te zwaar of lang en geschikt voor a la brida rijden.
Bandida schreef:@ juliette: even een antwoord zonder quore want dat is erg knoeien vanaf een ipod, maar ik wilde graag reageren op de brede barefoot pommel en 'toch geen heel afwijkende rug'.
Dat is inderdaad zo, maar zoals je aan die pommel kan zien heeft ze wel een brede schouder voor haar formaat en model. Verder heeft ze een eerder korte rug. Die combinatie is niet makkelijk.
Ik denk ook wel dat dit paard een goeie kandidaat is voor een zadel dat achter de schouder komt te liggen (zoals Malibaud).
Juliette86 schreef:Wat hebben jullie trouwens onder een malibaud en soortgelijken liggen? Welke dikte en materiaal? Ik ben namelijk alleen maar bekend met westernpads en die pads voor onder de barefoots.
Citaat:alle overtollige (of overontwikkelde) spieren zijn een teken om op te letten.
Moragh schreef:Haha, volgens mij weten de meeste mensen beter wat een corrector is dan wat een woilach is hoor
Cambiar schreef:Ok, dit is heel erg interessant! Ik heb er eentje met een chronisch verharde trapezius nadat ze bevangen geweest is. Verkrampt...inderdaad een dikke bobbel (statische contractie is inderdaad een manier om snel spiervezels te ontwikkelen, maar er is weinig doorbloeding waardoor afvalstoffen niet voldoende verwijderd worden en je verzuring krijgt van de spier (pijn)). Misschien ben ik weer stukje dichter om het probleem van kleine zusje te snappen van m'n merrie'tje.
Juliette86 schreef:Ik ben zelf helemaal gek van basic wolvilt pads qua drukverdeling en materiaal.
Cambiar schreef:Ik zit hier net nog een interessant artikel te lezen over de gevolgen van geometrie van een zadel:
http://huguespetel.free.fr/endurance-pos-selle.htm
Juliette86 schreef:Sorry kan geen Frans. Foto's zijn inderdaad ongelukkig maar dat zijn hopelijk om het even op zijn bokts te houden momentopname's.
Drukverdeling is misschien niet het juiste woord maar onder een westernzadel heb je een dikke pad nodig, omdat deze geen kussens hebben. In die gevallen presteert zuiver wolvilt vele malen beter dan even dik schuimrubber zoals bijvoorbeeld in een HAF. M.a.w. het veert goed mee maar je kan het niet plat drukken waardoor hij zijn functie verliest.