Hoe vaak ik hoor dat de zadelpasser deze of die singel geadviseerd heeft of een (overduidelijk te korte singel) te lang vind.
Er zijn maar weinig zadelpassers die ook echt weten waar de gespen van een singel horen te liggen en echt verstand van singels hebben en weten welk model singel het beste past bij een bepaald model paard. Hoe vaak ik niet zadels zie met veel te lange zweetbladen, waardoor er nooit een singel op de juiste lengte onder past. Ik heb altijd het idee dat de verkoop van zadels belangrijker is dan hoe de zadel aangesingeld wordt.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn ook goede zadelpassers die er wel verstand van hebben, maar helaas kan iedereen in NL zichzelf zadelpasser noemen, het is geen beschermd beroep.
Ik heb er gelukkig één die in Groot Brittannië de opleiding “master saddler” heeft gevolgd en wat een verademing is dat in vergelijking met voorgaande zadelpassers die ik heb gehad.
Aangezien de meeste ruiters ook echt niet weten hoe een zadel gepast hoort te worden en waar op te letten, kunnen ze ook makkelijk voor de gek gehouden worden door zadelpassers.
Ik verbaas me ook werkelijk over de hoeveelheid zadels dat verkocht en gekocht wordt op marktplaats. Hoe kun je nou een zadel van marktplaats kopen zonder het eerst te passen en als je het past, weet je dan wel werkelijk waar je op moet letten?
Als ruiters al niet kunnen weten hoe te zien en voelen of een zadel goed ligt en past, dan kun je ook niet verwachten dat ze weten hoe een singel hoort te liggen, zolang zal het imo met de zadelpassers ook geen prioriteit hebben om meer over singels te leren. Pas als ruiters goed weten waar ze op moeten letten, zullen zadelpasser hun kennis moeten opschroeven.
Maar goed, dat is allemaal wel heel erg off topic.
Ik ben het eens met Maddy_Paola dat de singel te kort is. De gespen horen ten hoogte van de witte lijn te liggen.