Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:48

Veel beter! :j
Snap nu wat je bedoeld met het strakke achter de oren. Denk dat het een kwestie van proberen is of je paard daar last van heeft. Ik denk doordat het leer daar uitgesneden is je paard er minder last van heeft dan dat je denkt.

IceQueen

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:22

Hij is na 1x gebruiken al wat meer gevormd merk ik. Als ik de frontriem goed omhoog schuif ligt ie achter de oren ook goed. Super bedankt voor het meekijken allemaal!

moedsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 00:46

+:)+

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:09

boemel schreef:
https://www.artofriding.nl/en/sensation-s-line.html

Ik kwam deze nog tegen... Waldhausen s-line Sensation. Ziet er fijn uit. Iemand hier ervaring mee?

Prachtig hoofdstel! En echt precies wat ik nog zoek (vaste bakstukken, gevormd kopstuk en nette afwerking) maar die prijs is niet wat ik van Waldhausen gewend ben.. Jammer!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:35

Hoi!

Ik kom mij (weer) eens melden.
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de Lingus II Fairfield van Hooks?
Hoe vallen ze?
Ik heb nu een micklem full, maar deze zit aardig op de kortste stand.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:37

Ik krijg maandag de Lingus II binnen, dus zal volgende week mijn ervaring hier delen :)

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:55

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 20:58

Zó heel het topic doorgespit en twijfel nu alleen nog tussen:
- Horsegear Cygnus
- BR Stanley
- Lund van Krämer
- Kieffer Ultrasoft Amy
- Alles van Hööks
- Anatomische modellen van Equibling

Dussssss...... wie helpt me :Y)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:20

"alles van hööks" :')

Ik denk dat je vooral moet kiezen wat je mooi vindt. Mijn paard loopt net zo fijn op de Rambo Micklem als op de JH Cassino van Hööks, dus ik denk niet dat er enorm veel verschil in zit allemaal :=

Het enige waarvan ik zeker weet dat mijn paard het niet fijn zou vinden is als er geen "sperriempje" voor het bit langs zit, omdat het dan te veel wiebelt. Dat zou je nog in je achterhoofd mee kunnen nemen bij de keuze voor jouw paard.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:23

Mayflower_ schreef:
Ik krijg maandag de Lingus II binnen, dus zal volgende week mijn ervaring hier delen :)

Ik krijg ze ook binnen maandag!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:28

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:40

xVerax schreef:

Ik denk dat je vooral moet kiezen wat je mooi vindt. Mijn paard loopt net zo fijn op de Rambo Micklem als op de JH Cassino van Hööks, dus ik denk niet dat er enorm veel verschil in zit allemaal :=

Het enige waarvan ik zeker weet dat mijn paard het niet fijn zou vinden is als er geen "sperriempje" voor het bit langs zit, omdat het dan te veel wiebelt. Dat zou je nog in je achterhoofd mee kunnen nemen bij de keuze voor jouw paard.

Jup, nog enorm veel keuze dus :')
Hoe is de kwaliteit van het leer bij Hööks? Als die nou ruk is kan ik veel afstrepen! :+

Thanks voor die tip! Ga hem meenemen

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:42

Van die van mij is wel fijn, kopstuk en neusriem is heel zacht onderlegd. Bakstukken en riempjes voelen nog wat stroef, maar denk dat dat met wat laagjes vet wel beter wordt. Het is natuurlijk geen 300 euro hoofdstel met bijbehorende kwaliteit haha.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:50

Annenas schreef:
- Horsegear Cygnus
- BR Stanley
- Lund van Krämer
- Kieffer Ultrasoft Amy
- Alles van Hööks

Wat is de reden dat je voor een anatomisch hoofdstel kiest?
Voor mij was de hoofdreden het kopstuk (paard met gevoelige atlas) en om die reden voor mijn paard een terugwijkend kopstuk. De BR Stanley is erg mooi en kwalitatief echt goed.

Helaas kwam ik niet uit met de maat van de neusriem (te klein of te groot), dus heb uiteindelijk voor een BR Bolton gekozen (zelfde kopstuk, maar anatomische Engelse neusriem).

Het enige hoofdstel wat alles van mijn verlanglijstje heeft is de Waldhausen s-line Sensation en die heb ik nu in bestelling (te laat ontdekt, had de Bolton al besteld).

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:00

boemel schreef:
Annenas schreef:
- Horsegear Cygnus
- BR Stanley
- Lund van Krämer
- Kieffer Ultrasoft Amy
- Alles van Hööks

Wat is de reden dat je voor een anatomisch hoofdstel kiest?
Voor mij was de hoofdreden het kopstuk (paard met gevoelige atlas) en om die reden voor mijn paard een terugwijkend kopstuk. De BR Stanley is erg mooi en kwalitatief echt goed.

Helaas kwam ik niet uit met de maat van de neusriem (te klein of te groot), dus heb uiteindelijk voor een BR Bolton gekozen (zelfde kopstuk, maar anatomische Engelse neusriem).

Het enige hoofdstel wat alles van mijn verlanglijstje heeft is de Waldhausen s-line Sensation en die heb ik nu in bestelling (te laat ontdekt, had de Bolton al besteld).

Ik wil een anatomisch hoofdstel om het mijn paard comfortabel te maken. Loop met mijn huidige hoofdstel (met anatomisch kopstuk) eigenlijk nergens tegen aan maar is wel aan vervanging toe.
Mijn eisen zijn eigenlijk alleen:
Zilverkleurige gespen, (redelijk) soepel leer met (redelijk) goede kwaliteit, prijs < €175, enigszins mooi en vooral comfy voor paardlief dus.

Dinsdag komt de osteopaat, misschien kan zij me een beetje helpen met de keuze ivm drukpunten...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 22:07

Is inderdaad verstandig om je osteopaat om advies te vragen. Ik had nml al 2 anatomische hoofdstellen waar mn paard erg slecht op liep en die hadden beide juist een kopstuk dat verbreed was bij de atlas en daarom niet fijn voor haar.
Altijd fijn als je een miskoop kunt voorkomen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 06:04

xVerax schreef:

Kan ik bij deze ontkrachten. Mijn paard (wel extreem gevoelig typeje) loopt veeeeel beter met de JH Cassino dan met de Micklem. De mickem heeft ze nooit fijn gevonden en dat gaf ze heel duidelijk aan: ja knikken met rijden, overmatig schuren na het rijden, etc... Ze had nog liever een normaal Engels hoofdstel met sperriem, daar loopt ze bijna gelijkwaardig op als met de JH Cassino. Tot nu toe is de JH Cassino het beste hoofdstel wat we ooit hebben geprobeerd.

Ik denk ook dat het heel erg verschilt per paard waarop een paard kan reageren (of niet natuurlijk). Mijn merrie is gevoeliger op de bakstukken óf algemeen de neusriem (heb dat nooit uitgebreid getest, maar op de micklem reageert ze dus niet goed en dat is het enige hoofdstel dat ik heb getest met vaste bakstukken). En van anderen hoor ik dat ze vooral reageren op of het achter de oren wel allemaal lekker ligt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 07:53

Hier komen de hookse hoofdstellen "pas" dinsdag aan, zal wel komen omdat ik wat te veel besteld heb!
Ik heb ook een bitje om te testen van de dierenarts/tandarts, dus perfecte combinatie! Kan ik straks puzzelen met wat nu het beste bevalt.

Quirns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:13

Quirns schreef:
Hoi hoi! Ik heb zondag de hooks chester fairfield besteld, nou vroeg ik mij af of iemand dit hoofdstel gebruikt in combinatie met een kneveltrensje? Want dit was mijn plan maar ik ben bang dat dat niet uitkomt.

Kan iemand mij hier nog wat over vertellen? Ik ben bang dat die uitsteeksels van de kneveltrens vast komen te zitten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:42

@quirns ik denk dat het meevalt, zolang je contact hebt en alles goed staat afgesteld. Ik weet ook niet hoe smal je knevels zijn?

Quirns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:54

Ik heb het bit en hoofdstel nog niet binnen dus het is sowieso nog bekijken en uitproberen, maar bedankt voor je reactie!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 12:32

Als ik kijk hoe mij hoofdstel nu zit dénk ik dat met knevel niet gaat werken, de neusriem zit vrij los, en zit ruimte tussen neus en hoofdstel(hartstikke mooi, maar mogelijk niet zo handig met knevel)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:06

Iemand ervaring met de Busse Feeling/Modena? Kopstuk is in 2 helften waardoor de nekwervels vrij liggen.

Ik overweeg hem voor mijn 4 jarige met fijn smal hoofd. Ze heeft een hekel aan de sperriem en ik hoop dat deze dat oplost.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:43

Ik kom binnen in dit topic. Ik ben langzaam opzoek naar een anatomisch hoofdstel in pony of shet maat.

Heb voor mij rijpony de lingus en fairfield van hööks. Zoiets wil ik straks voor mijn welsh b (c pony) ook maar niet te vinden.

Lingus
Afbeelding
Fairfield
Afbeelding

Alle pagina's doorspitten is me iets teveel. Heb wel wat hoofdstellen opgezocht maar allemaal cob maat en groter.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 16:55

StalMelyn schreef:
Ik kom binnen in dit topic. Ik ben langzaam opzoek naar een anatomisch hoofdstel in pony of shet maat.

Heb voor mij rijpony de lingus en fairfield van hööks. Zoiets wil ik straks voor mijn welsh b (c pony) ook maar niet te vinden.

Lingus
[ [url=m/QW9ciw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fairfield
[ [url=m/yQmITT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alle pagina's doorspitten is me iets teveel. Heb wel wat hoofdstellen opgezocht maar allemaal cob maat en groter.

Ik weet dat iig die van torsy vanaf maat mini zijn. Maar vast nog wel meer!