Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:58

Iemand enig idee of wow zadels ook in vzh versie is? Kom alleen maar dressuur tegen op het moment. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:00

Ja hoor, ze zijn er ook in veelzijdigheid, alleen 2de hands bijna alleen dressuur.

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:02

Op de site staan de veelzijdig op.

Als ik nieuw koop, koop ik ook veelzijdig maar nieuw is nogal prijzig...

Verder ben ik toch aan het twijfelen maar ik zit al aan zadel nr 4 op 4/5 jaar tijd...

Daarom dacht ik aa wow

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:12

Wow zadels passen echt niet beter als andere zadels hoor. Dat doen ze je wel geloven, maar wow zadels hebben bijvoorbeeld maar 2 soorten bomen, nou ja 3 als je het oude model meetelt. een rechte boom en een behoorlijk gebogen boom ( en oude zitting zit er tussen in ). Dat moet maar net bij de rug van je paard passen.
Voordeel is wel dat b.v. de headplate makkelijk is aan te passen, maar dat heb je bij meerdere merken. Kussens etc zijn ook aan te passen, maar eigenlijk zouden die vaak (! dus niet altijd) passend moeten blijven bij 1 paard. Alleen denken verschillende fitters vaak verschillend over het soort kussen dat een paard nodig heeft. Zodat, als je een andere fitter laat komen, je best kans hebt dat ze andere kussens aanraden.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:41

Tweedehands WOWs zijn nog wel te vinden, maar onderdelen amper heb ik gemerkt. Nu wil ik eigenlijk andere zweetbladen, maar die zijn dus gewoon niet te vinden. Nieuw kosten ze 1000 euro bijna, dus kan ik bijna beter een 'nieuwe' tweedehands wow kopen met de goede/fijne zweetbladen.

Heeft er iemand een tip voor mij om er toch aan te komen? (Of als je ze zelf niet meer gebruikt, dan graag een pbtje...)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:18

Ja maar een half jaar geleden paste mijn zadel nog wel maar is nu te smal... Daarom dat ik WOW wou proberen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:22

Kay_Kim schreef:
Ja maar een half jaar geleden paste mijn zadel nog wel maar is nu te smal... Daarom dat ik WOW wou proberen

Maar b.v. farifax zadels hebben ook een verwisselbare boom en nog veel meer merken tegenwoordig !

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:38

Ja, heb intussen al wintec gehad, kent and masters. En nu euroriding.

Omdat de kent and masters niet goed paste weet ik niet of de fairfax gaat passen...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:39

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:36

WoW bestaat zeker in vzh en springversie. Ik heb alleen het idee dat dressuurruiters veel sneller van zadel wisselen dan springruiters :o

Hier was de hoofdreden om over te stappen naar WoW ook dat ik 4 zadels op 6j tijd gehad heb, en dat geen enkel na 1 jaar nog acceptabel lag. Mijn WoW (vlakke zitting met korte dressuurzweetbladen) is wel al 2x aangepast, maar heeft eigenlijk nog geen serieuze problemen gegeven op de anderhalf jaar tijd dat ik hem heb. Paard heeft al serieus in gewicht en bespiering geschommeld door medische problemen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:14

Heb eindelijk mijn zadel laten repareren in Engeland. Het zadel is in principe overbodig, maar ligt nu nog wel uit elkaar. Iemand enig idee of het zadel weer goed in elkaar te zetten is? Of kan ik dat beter aan een fitter overlaten? Eigenlijk heb ik daar niet zo'n trek in vanwege de kosten en de geringe prijs die ik in mijn hoofd heb voor het zadel..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:32

Natuurlijk kan je hem gewoon zelf in elkaar zetten !

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:43

Vandaag heb ik ook wow getest en was zeer positief! Ik heb stof om na te denken!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:43

@Mosh, meeste schroeven zijn inbussen die in de WOWs zitten, dus hartstikkelijke makkelijk met in en uit elkaar halen/doen. Heb zelf altijd mijn headplate verwisseld, omdat het zadel op twee pony's lag

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 00:29

Wel even opletten dat je ze er recht indraait

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 07:50

Een WoW ineen zetten is niet moeilijk !!
Wijst zichzelf neem alleen wel even de tijd en de juiste inbussen

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:55

En idd recht indraaien en als niet soepel gaat niet blijven doordraaien maar even opnieuw.
Anders draai je schoefdraad kapot en dat is niet zo handig....

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 08:37

Zijn hier kleine mensjes die met wow rijden? +- 1,50m? Welke flappen hebben jullie? Heb nu met de conventionel flappen gereden en deze waren fijn maar hier zijn niet veel 2de handsjes van te vinden... dus misschien kunnen andere ook voor men korte beentjes. Dan kan ik de fitter opnieuw vragen om langs te komen...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:43

Vriendin van mij is ook rond die lengte. Zij heeft fixed blok flappen geloof ik en dan -2. Er zijn maar beperkt flappen die in kortere lengte goed kunnen geloof ik. Zal haar nog eens vragen welke ze precies heeft

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:47

goh ik zou niet weten welke zweetbladen ik heb (2de hands gekocht), volgens mij verkorte met flexibloks... Want bij de meeste dressuurzadels zit er maar een 8cm tussen de bovenkant van mijn stijgbeugels (uitzonderlijk maar 2-3 en dat is heel vervelend) en de onderkant van de zweetbladen. Bij mijn WoW (met dezelfde stijgbeugels) eerder iets van een 12cm. Kan wel eens naar mijn fitter mailen om te vragen of ze nog weet welk type mijn zweetbladen zijn...
oh en ik ben 1.58m met vrij korte benen (zelfs alle "korte" modellen van rijbroeken zijn te lang)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:02

Ik was laatst op Equitana naar de Wow-stand geweest , wat info gekregen en op een zadel op de bok gaan zitten. Sindsdien had ik veel intresse in deze zadels. Nu heb ik afgelopen week een fitter laten komen (ben van Belgie) , en deze heeft mij supergoed geholpen. Ik legde heel de situatie uit , zoals dat ik altijd scheef zit imv serieus beenverschil als ik rijd. Ik moest met elk ander zadel altijd met verschillende lengte stijgbeugels rijden. Ik legde ook uit dat ik zo een zadel wil voor mijn jonge Fries, ALS ik er goed in zat.
Ze heeft dan alles uitgelegd , en het zadel helemaal passend gemaakt op mijn ander paard. En ik heb nog nooit zo goed gezeten en mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen . Ik ben overtuigd :)

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:28

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van Flair naar Wol kussens?
Bij de kussens van mijn zadel is een rand voelbaar tussen de 2 luchtzakken in het kussen. De osteopaat is geweest en voelde direct onder het zadel een blokkade en vroeg naar mijn zadel.
Dit was mij niet opgevallen maar het kan natuurlijk dat mij pony er last van heeft. Wellicht is het mogelijk om ze op te laten vullen met wol.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Pony heeft nu even vakantie en een afspraak met mijn fitter is al gepland. :)

Edit: typoś

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:42

Niet eerst even laten nakijken wat die rand is?
Misschien kan die gecrroigeerd worden zonder dat je lucht hoeft te vervangen naar wol of wil je sowieso naar wol?

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 10:46

De rand is van de luchtzak. Ze zitten op beide kussen precies op hetzelfde punt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:27

hmm, dan moet ik eens gaan checken bij mijn zadel. Kan niet zeggen dat me dit al opgevallen is.
Ik vraag mij idd ook af of de kussens van een WoW wel geschikt zijn om met wol te vullen. Ik zou denken dat de vorm en "dikte" anders is bij lucht dan bij wol...