voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:13

@ ilsexxx:
Hierbij de foto van mijn London:

Afbeelding

Hij ligt trouwens hier wel te ver naar voren, of niet?

Nachtlampje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:24

ja, hij moet echt achter de schouder liggen. :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:56

Niwla, wat een mooi bruin zadel. Gaaf. Hij moet inderdaad wat naar achteren, maar ik denk dat hij dan weer naar voren schuift, omdat je pony haar singelplek wat verder naar voren heeft? Dan zou een banaansingel wellicht nog helpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:05

LadyDaily schreef:
Ik kom even binnenvallen want ik heb ook een vraagje over boomloos zadels.
Heb deze week een testzadel de barefoot cherokee.Reed ook wel is helemaal zadelloos dus ik had er niet echt veel moeite mee om in eventwicht te blijven maar nu heb ik best wel last van dat hij heel erg breed is en kom nog wel is tegen de pommel aan met lichtrijden (wat op den duur ook wel pijnlijk is).

Nu was mijn vraagje wen je hier aan? En zijn er ook boomloze zadels die goed zijn en minder breed zijn?
Alvast heel erg bedankt :D

Ik vind de startrekk echt veel minder breed zitten als bijvoorbeeld de barefoot. Als je met lichtrijden tegen de pommel komt, dan kom je met het lichtrijden dus naar voren. Probeer meer vanuit je benen recht naar boven op te staan.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:10

Slofje & Jennyxx: bedankt!
Het zou idd wel kunnen dat mijn zadel dan weer naar voren schuift. Ik zal het in de gaten houden.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:26

Heb vandaag mijn nieuwe pommel maat L binnengekregen. Heb er vanmiddag gelijk mee gereden en het zadel past nu toch een stuk beter. Ik heb ook het idee dat hij nu meer ontspannen loopt en is makkelijker nagevelijk. Ik had ook gelijk de soft leather teugels van Barefoot besteld, die zij ook erg fijn!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:52

Ik kom ook even het topic binnenvallen. Heb een poosje geleden een topic geopend over mijn boomzadel. Sinds de zwangerschap en bevalling van mijn dochtertje kan ik niet goed meer zitten in het huidige zadel. Ook ligt het niet ok. Ik krijg dus snel last van mijn onderrug en heupen. Het huidige zadel is te dwingend qua zit. Ben op zoek geweest naar een vlak boomzadel, maar dat was erg lastig. Dus ik ben me nu aan het orienteren op boomloos. Ik ben een absolute nitwit wat betreft boomloos.

Ik zoek dus een vlak zadel, met weinig wrong en een ruim dieptepunt. Het liefst wel eentje die handig is voor dressuur. Paard is een Friese merrie, ingevallen rond de schoft. Ze heeft ook schoft. Ruggegraat ligt er wat bovenop (gebrek aan bespiering denk ik) en de rug ligt een tikkie verzonken. Ruggegraatvrijheid is voor het paard heel belangrijk.
Ik heb een aantal zadels gezien die me aanspraken: Freeform dressuur, ghost dressuur, trekker, startrek, barefoot london en lexington. Wat zijn de verschillen en wat zijn goede opties? Ik wil het zadel het liefst wel eerst uitproberen.

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:01

Dag Ankem,
Welk zadel heb je nu, dat niet meer fijn zit?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:55

Heb nu een msfc zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:59

Ik zou als ik jou was gewoon wat van die zadels uit gaan proberen zodat je er echt een week mee aan de hobbel kunt en er van alles mee kunt doen , dan krijg je toch pas een echt goede indruk :)

De Barefoots zijn sowieso wel als testzadel te krijgen , en van de andere merken moet toch ook wel minimaal een soortgelijk model te vinden zijn :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:51

@ Ankem: Ik kon na de zwangerschap van mijn oudste qua breedte niet meer op mijn Barefoot Cheyenne zitten, ik ben toen overgestapt naar de London die smaller zit maar de breedste pommel was op een gegeven moment niet meer breed genoeg voor mijn Haflinger. Toen ben ik overgestapt naar een Ghost die heerlijk smal zit maar waar ik na de zwangerschap van mijn jongste (met veel klachten) niet meer genoeg steun aan had. Ik rij nu met een Trekker pro endusrance classic en die is voor zowel mijn paard als voor mij perfect.

Als je echt smal wilt zitten zou ik voor de Ghost of de Startrekk dressuur gaan. De Startrekk is qua zit het meest vergelijkbaar met een boomzadel maar kan niet super breed en was dus te smal voor mijn Haf. De Ghost zit dus wel heel smal maar biedt erg weinig steun, het zadel is wel onbeperkt aan te passen wat een groot voordeel is. De London zit ook relatief smal, zeker voor een Barefoot maar in vergelijking met de meeste andere zadel die je opnoemt nog steeds vrij breed. Verder zit het heerlijk en heb je veel contact met je paard wat ik altijd erg prettig vond.
De Freeform zou ik absoluut niet voor gaan, ik vind dat een slecht doordacht zadel waarbij de pasvorm heel erg precies komt, ik heb er een uurtje mee gereden en mijn paard had toen al drukplekken.

Ik rij nu zelf met heel veel plezier op de Trekker, voor mij heeft het alles wat ik zoek in een zadel; het is simpel en traploos aan te passen en het kan mega breed, het zit stevig en vrij smal (niet zo smal als sommige andere zadels maar smal genoeg voor mij), het heeft een V-singelsysteem, het schuift geen cm en het is een degelijk, goed doordacht zadel.
Het zadel ligt trowuens zowel perfect op mijn mega brede Haflinger als op onze smalle maar rondgeribte c-pony. Dit zijn beide pony's waar moeilijk een echt goed liggend zadel voor te vinden was.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:38

Dit is een beetje mijn probleem:
Mijn huidige zadel idwingt me naar voren. Ik ga daardoor op de punten van mijn zitbeenknobbels zitten, ipv de hele zitbeenknobbel (ik rijd het liefst met een open zit). Het zadel drukt me dan teveel op mijn schaambeen en daarmee kom ik dus tegen de voorboom aan en dat doet zeer. Het zadel heeft een diepere zit en het dieptepunt is te krap voor mij (kommetje idee) en mijn schaambeen komt dus op de omhoog lopende voorboom. Om me daarin te ontlasten kantel ik enorm mijn bekken naar achteren en ga hangen in mijn rug, om die druk bij mijn schaambeen kwijt te raken. Ik kan dus gewoon niet rechtop zitten, anders wordt de druk op mijn schaambeen te groot.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:01

Daar had ik ook last van met mijn kieffer dressuur. Ik heb nu de cheyenne een daar zit ik heerlijk in.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:37

Ik heb nu ook alweer paar maandjes Arizona van Barefoot. En ik heb eerst een testzadel gehad voor 2 weken. Wat ik merk waar ik helaas nog last van heb is bungelende benen die alle kanten opgaan :-( Ik mis volgens mij gewoon echt de kniewrongen..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:35

Hallo allemaal.
Al een tijdje lees ik hier mee voor informatie in dit topic.
Toch eens tijd om me aan te melden.
Ik heb namelijk enkele vraagjes.
Ik ben in het bezit van een London zonder vps met xl pommel en een brede tinker.

Zit er voor het paard echt veel verschil tussen een vps zadel of zonder vps?
En dan bedoel ik niet alleen de druk verdeling, maar schuift het bijvoorbeeld ook minder?
Nu met opstijgen moet ik een krukje gebruiken of iemand moet even aan de andere kant tegen houden.

Onder het rijden is het heel raar, lag het zadel net niet precies in het midden bij opzadelen, dan blijft het die kant inzakken.
Leg ik het teveel naar links, heeft het geen zin om ff op de rechterbeugelriem te hangen terwijl ik zit.
Het zadel blijft naar links schuiven.
Had ik het net teveel naar rechts met opzadelen blijft het naar rechts schuiven.
Geen centimeters maar gewoon net voor je gevoel teveel.
Hoe kan ik dat oplossen?
Maakt vps daar in uit?

En voor mijn gevoel zit ik erg breed.
Zefs met dubbele inlages, al is dat een stuk beter.
Zit vps minder breed?
Zit een cherokee bijvoorbeeld minder breed dan de london?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 01:00

Zit je op een BF Londen smaller dan op een BF Lexington? Ik had bij het Lexington testzadel weer zo'n last van de brede zit, echt balen! Zou ik de Londen dan ook nog kunnen proberen of maakt het niet veel verschil met de Lexington?
Anders kan ik misschien toch beter voor een Startrekk dressuur gaan kijken.....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:39

Little_King het verschil tussen vps en zonder weet ik niet zo goed. Ik gok dat je met vps wel ietsje minder breed zit, al is de inlage die je er onder hebt dan weer dunner. Wellicht weten de anderen dat.

Tobila, de zit van een Lexington zit juist smaller dan die van de London. Daarom is die ook wat hoger. Kijk maar eens op http://www.boomloosrijden.nl Startrekk zit wel gewoon smal (maar die zijn wel wat duurder..).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 15:06

@ Slofje: inmiddels ben ik er al achter dat ook mijn IJslander een pommel maat XL moet hebben :P

Is er toevallig nog iemand die een XL (de stevige variant) heeft liggen en er vanaf wil? [EA-GZ-RP] GZ BF pommel maat XL

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:46

ik wil graag ff wat gaafs laten zien, ik rij al een poosje boomloos (met vps) en heb sinds een paar maandjes de lexington. Nu heb ik meerdere zadels zowel boomloos als boomzadels geprobeerd en ben er wel achter dat barefoot voor onze combinatie het beste is.

Alleen wilde ik vanwege mijn handicap zo verschrikkelijk graag een handvat op mijn zadel en dat heeft barefoot niet |( ik heb van alles geprobeerd en ben uiteindelijk in contact gekomen met custom treeless, zij heeft enorm haar best gedaan om mij hier bij te helpen.
ze heeft er weken werk van gehad en voor een klein prijsje een handvat voor aan mijn zadel gemaakt zoals op het Massimo smile zadel.

Foto van het massimo smile zadel:
Afbeelding

Hij is bijna klaar, en moet nog afgewerkt worden in het zwart. Maar dankzij haar kunnen we ondanks mijn handicap lekker verder tuffen op ons boomloos zadel.

Hier de fotoos als het goed is krijg ik hem binnenkort afgewerkt opgestuurd.

Foto''s van het testzadel met handvat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:26

Hoe zit dat handvat dan bevestigd? Gaat dat niet drukken op de schoft? *benieuwd*
Wel gaaf dat iemand dit heeft kunnen maken!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:29

Slofje schreef:
SNORK Carmen héb jij een christ premium?! *komt hem stelen*
Heb m uitgeprobeerd bij Ingrid: Hemels, ga er zelf ook 1 aanschaffen.
Heb alleen ooit 1 voor 249 gezien, maar kan m niet meer vinden :\ waar en voor hoeveel heb jij m gekocht?

Neee joh die heb ik niet. _O- Ik zei: ik heb dezelfde GEBRUIKT, die van Ingrid dus. :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:30

oh ik dacht al, wat zou de wereld dan oneerlijk zijn :P

Sodeletuut

Ziet er goed uit, dat handvat! Ik ben benieuwd hoe hij bevalt!

Sodeletuut

Slofje schreef:
oh ik dacht al, wat zou de wereld dan oneerlijk zijn :P

Idd haha! :P Nee joh dat ding is net zo duur als een BF Cheyenne. :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:35

nuhwr iets goedkoper.
En ik heb héél veel geld van mn verjaardag en van werken, dus ga er 1 kopen waarschijnlijk *yaay*
Of misschien verkoop ik mn huidige zadel en koop ik een vps cheyenne. :3