Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:12

Wat spannend, hopelijk komt het ook op je blog! Wat een leuke dingen doe jij, ben daar gek op!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 12:27

Cambiar schreef:
Wat spannend, hopelijk komt het ook op je blog! Wat een leuke dingen doe jij, ben daar gek op!

Nee, deze komt niet op de blog, daarvoor moet ik er toch eerst wat beter mee kunnen werken. Maar in de toekomst gaan de paardjes ook wat meer verschijnen ja.

Maar als eerste experiment was het niet slecht. En erg grappig om te doen, wat is het toch een brave knol, zo'n geduld met het camera-prutsende baasje.. Veel geleerd over het toestel..dat was uiteindelijk de bedoeling.
Hopelijk heb ik na vandaag weer een zadel* (jaja toch nog iets on-topic te vertellen ;) ) en dan komen er ook wat experimenten met de camera aan de bovenzijde van Huli.

Dit ga ik vandaag trouwens nog eens herhalen, met hopelijk als resultaat dat er 4 hoeven te zien gaan zijn.
't is een totaal bizar beeld dit.. zo had ik m'n paard nog niet gezien :+
http://www.youtube.com/watch?v=JhvoYxEbLu8

* de zadel-story in het heel kort: Huli is 21, dagje ouder aan het worden en van vorm veranderd door naar een stevige helling in Wallonië te verhuizen, z'n Malibaud paste al na een maand of twee bergbeklimmen niet meer aan de schouder. Ik heb hem vervolgens twee jaar met een westernzadel gereden. Nu ik weer terug verhuisd ben heb ik het (geleende) westernzadel spijtig genoeg moeten achter laten. Vanavond komt er een zadelpasser langs, en hopelijk hebben we dan snel een nieuwe die ons beide ligt.

Ruga

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:25

Lang niet op bokt geschreven.. en de draad wat kwijt met topics volgen. Maar nu ik daar weer tijd voor heb bedacht ik ineens 'hoe zou het met Lakshmi zijn in Tunesië?' Beetje onrustig daar, niet..
Lakshmi, lees je hier nog?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:29

Lakshmi kun je eventueel ook volgen in dit topic: [HK] Er wordt ook gebokt in Tunesie!

Grappig filmpje... Ik klik zoiets aan zonder eerst te lezen natuurlijk *blond* en had eerst niet door wat het was, toen had ik iets van huh?, hang je onder je paard...? toen pas zag ik dat 't een speciaal cameratje was... :D

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:22

Bandida wat lief van je! Ik lees inderdaad nog altijd met plezier mee. Verder even weinig paardgereden de laatste tijd dus ook geen zadel nieuws. Het is hier inderdaad een flinke revolutie geweest, hier bij ons in de buurt viel het gelukkig wel mee met het geweld, we wonen ook erg afgelegen (en de paardjes staan inmiddels aan huis) :) verder is het natuurlijk erg interessant om alles te volgen.

Nog wat zadel-gerelateerd, we hebben een orthoflex endurance cutback sinds de zomer, heerlijk zadel maar lijkt wat aan de lange kant voor mijn berber. Op het nieuwe arabiertje lijkt hij beter te liggen, zal eens fotos maken, misschien dat jullie er meer over kunnen zeggen. Op de berber ligt uiteindelijk het dressuurzadel waarschijnlijk nog het beste, heb zitten denken aan een ander endurance zadel maar zit ook wel te denken aan een malibaud voor hem ooit omdat dat waarschijnlijk toch het beste bij hem past, niet te breed, hoge schoft en korte rug. Nou Esther, dit jaar zal het wel niet meer worden met alles wat aan de hand is, maar mocht het volgend jaar gekalmeerd zijn en je nog een keer zin hebben ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:26

En Bandida hoe gaat het met jouw jonge knapen? Zijn jullie daar al mee ohz bezig? Voor een had je toch ook een malibaud ingedachten of heb ik dat verkeerd onthouden..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:28

lakshmi schreef:
Nou Esther, dit jaar zal het wel niet meer worden met alles wat aan de hand is, maar mocht het volgend jaar gekalmeerd zijn en je nog een keer zin hebben ;)

Ik was inderdaad maar even rustig geweest qua plannen!
Goed om te horen dat het bij jullie ok is, maar dat nam ik al een beetje aan!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:41

Dat filmpje, erg speciaal. Die harige smalle poten deden me denken aan zo'n experiment met de NASA 'bigdog' robot, vreemd om zo te zien :-)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:43

Cambiar schreef:
Dat filmpje, erg speciaal. Die harige smalle poten deden me denken aan zo'n experiment met de NASA 'bigdog' robot, vreemd om zo te zien :-)

haha, referentiekaders doen veel met interpretatie he ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 00:41

Ja dat filmpje is erg vreemd, dat kan beter ;-)

Lakshmi! goed om je eens te horen :-) Hopelijk gaat alles goed daar. Ikheb geen televisie dus er is een hoop aan me voorbij geschoten, maar over internet gezien is het toch echt wel een politieke revolutie geweest. Hoe beleef je zoiets als 'buitenlander'?

Ik ben hier zelf een maand of zes nauwelijks geweest (op bokt). Relatie ten einde, nieuwe thuis gezocht, nieuwe vriend...hele hoop te vertellen, maar niks wat niet in drie zinnen samen te vatten is ;-)
De twee hengsten lopen nog steeds samen op de wei, en het plan is dat zo te houden. De derde, mijn ruin van nu 21 woont weer op de stal waar hij woonde voor ik naar Wallonië verhuisde, en die heeft vandaag een nieuw zadel aangemeten gekregen. Tijd om weer eens serieus in het zadel te gaan!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 09:04

offtopic, maar hoi Bandida! ik vroeg me al af de laatste maanden waar je gebleven was. Fijn dat alles dan terug een beetje op zijn pootjes valt zo te horen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 10:04

kynshiri schreef:
offtopic, maar hoi Bandida! ik vroeg me al af de laatste maanden waar je gebleven was. Fijn dat alles dan terug een beetje op zijn pootjes valt zo te horen

Hoi, jaja.. alles weer goed ondertussen. :j bedankt hoor.
Ben blij dat dit topic nog leeft, toch niets zo leuk als zadels testen :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 10:04

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 02:54

Ik ga het zadel niet kopen. Heb geleerd m'n gevoel te volgen en met pad eronder duwde het nogal aan de schoft langs voren. Daardoor 'bridgde' het een beetje in het midden (ik voelde dat het niet volledig aansloot zoals het wel deed als het zadel zonder dek op haar rug lag..
Zo te lezen hieronder ben ik blijkbaar de enige niet die sukkelt met pasvorm:
http://9thvirginia.com/fitting.html

M'n leraar had een vriend die vroeger McClellans maakte.
Ik heb hier een gebroken McClellan boompje van hem meegekregen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=68KXLJOK
Hier zie je duidelijk dat hoe breder je gaat qua maat, hoe breder de zitting. Ik ga deze gewoon eens passen op m'n merrie en laat m'n brein eens werken....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:06

Bij elk zadel geldt: hoe breder het paard, hoe breder de boom en hoe breder je zit!

Het artikel dat je laat zijn is inderdaad leuk om een idee te krijgen hoe de (ouderwetse) McClellans moeten passen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:47

Moragh schreef:
Bij elk zadel geldt: hoe breder het paard, hoe breder de boom en hoe breder je zit!

Het artikel dat je laat zijn is inderdaad leuk om een idee te krijgen hoe de (ouderwetse) McClellans moeten passen.

Moet zeggen dat ik eigenlijk helemaal geen probleem had met de breedte van de zit. Ik ben vandaag gaan rijden met de stock, de Malibaud is terug bij de eigenaar ;( . Een stockzadel zit wel comfortabel, maar ik miste heel erg de zitting van de Malibaud. Ik had niet zo'n voeling met haar rug en kon haar niet controleren met mijn zit zoals de Malibaud, ze stapte veel te vlot en kwam niet terug op m'n zit zoals met de Malibaud. Ik heb echt zo'n zadel nodig!
Ondanks dat ik de nadelen van boomloos ken, zou ik eens de startrekk espaniola proberen, omdat die misschien minder zal drukken in haar schoft (ik kan er niet aan doen, maar om bitloos te rijden heb ik echt een zadel nodig waarmee ik kan sturen met mijn zit, ze wordt ook nerveus als ik veel aan haar hoofd kom). Misschien zal ze door de training afvallen en past de forty uiteindelijk dan toch, die blijft m'n absolute favoriet van alle zadels waarmee ik ooit gereden heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:05

Ik kom hier ook even binnen vallen :D . Lees al vanaf het begin mee maar heb volgens mij nooit eerder gepost.

Ik rij met een Startrekk boomloos westernzadel.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GIBCYQKG.jpg
En ja hij is wat te lang ;) . Van voorkant fork tot einde 58 cm en van voorkant fork tot achterkant zitting 43 cm. Mijn pony heeft een zadelruimte van 45 dus ik heb de gok genomen en deze een jaar geleden aangeschaft. De laatste paar maanden toch wat rugprobleempjes op te lendenen en waarschijnlijk ook in de schouder. De osteo komt binnenkort maar ik vrees het ergste voor dit schitterende zadel ;( .

Qua looks hou ik niet van engelse zadels dus vandaar dat ik hier meelees :o . En aangezien het waarschijnlijk einde verhaal is voor bovenstaand zadel ben ik me alvast aan het oriënteren op wat er nog meer op de markt is.

Ik ben inmiddels al 3 jaar op zoek naar een fijn zadel voor mijn pony en mijzelf. Mijn voorkeur is altijd uitgegaan naar boomloos en daarbinnen heb ik zo'n beetje al het gangbare getest of gehad. Daarbinnen dus niet gevonden wat ik zocht en nu toch aan het kijken naar boomzadels.

Mijn pony is een mangalarga marchador en de rijstijl komt meer in de buurt van á la brida dan á la jineta. Zelf heb ik snel last van mijn rug en kan niet overweg met een gedwongen zit of extreem brede zitting (zoals de Barefoot).

In maart ben ik natuurlijk weer van de partij op Equitana en hoop daar veel moois in handen te kunnen krijgen en met een beetje mazzel er even op zitten.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:46

@Esther: op welk termijn verwacht je de malibaud in je assortiment op te kunnen nemen? Ik zou die graag eens proberen op Gloa maar durf het zelf passen niet aan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:49

Ik ga hier even meelezen, superinterresant :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:55

Juliette86 schreef:
@Esther: op welk termijn verwacht je de malibaud in je assortiment op te kunnen nemen? Ik zou die graag eens proberen op Gloa maar durf het zelf passen niet aan.

Zal zo'n beetje maart zijn denk ik. Heb er nu 1 in bestelling, maar die is al min of meer voor een klant...
Wil zelf ook even rijden en knutselen om mensen goed advies te kunnen geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:02

Moragh schreef:
Juliette86 schreef:

Zal zo'n beetje maart zijn denk ik. Heb er nu 1 in bestelling, maar die is al min of meer voor een klant...
Wil zelf ook even rijden en knutselen om mensen goed advies te kunnen geven...

Ok. De osteo komt op 12 februari. Mocht mijn zadel definitief worden afgekeurd dan ga ik ook op equitana even kijken wat er allemaal op de markt is. Ik verwacht qua breedte voor haar een fourty nodig te hebben maar betwijfel of ik die 53 cm kwijt kan. Zal vanavond eens kijken of ik wat foto's kan uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:59

*foto's gevonden* kan het oude bericht niet meer wijzigen

medium barefoot pommel
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-376WZGJC.jpg

large barefoot pommel
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-D76G4CDK.jpg

Startrekk fork maat 3 (van de 4)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HWXBVJ3J.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BOQ8TVGZ.jpg

Rugfoto (afdruk van Barefoot maat 1)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PFCM6MUX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FJF8S6OW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GZGU3BNJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UXW6SDZB.jpg -> iets teveel spekkies :o maar toen ik haar net kocht was het meer dit http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RC48PSVV.jpg

Voor zover mijn kennis reikt toch geen hele afwijkende rug maar veel problemen met het vinden van een fijn (betaalbaar) zadel voor mij en voor haar, buiten het traditionele cirquit om.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 21:50

Cambiar schreef:
Misschien zal ze door de training afvallen en past de forty uiteindelijk dan toch, die blijft m'n absolute favoriet van alle zadels waarmee ik ooit gereden heb...

Bij mij ook, en ik merk dat ik al het andere wat op mijn paarden terecht komt daaraan toets ;-) Zoals met de nieuwe western nu. 'toch heel wel zacht zitten', 'nee, minder leer, ik wil meer paard voelen', enz..
Ps: offtopic hier, maar ik heb wel een western gevonden die mijn oud(er) (21) paard goed past en waar we alle twee tevreden mee zijn. Hijbis erg kritisch op dat vlak ;-)
't is een Pools 4010 met A-fork, voor de liefhebbers. Niks toptop, maar wel goeie prijs kwaliteit, niet te zwaar of lang en geschikt voor a la brida rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:23

Maar dat is nu juist zo leuk aan zadels testen :) . Bekijken, proberen, passen, voelen, vergelijken ...... en weer verder zoeken :o . tot wanhoop van het thuisfront