Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:46

PetraVANL schreef:
Ik heb jou ook geen pb gestuurd maar naar gebruikers die al veel eerder in dit forum hebben gereden met dit hoofdstel. verder ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen heb je met een wesern hoofdstel last gehad van drukpunten? dat is namelijk de reden waarom ik hierop uit ben gekomen.. ik rijdt zelf met een gecombineerde neusriem waar die combinatie af is gesneden;) hier ben ik over te spreken maar tussen de ruimte onder het jukbeen en de plek waar ik haar bit draag zit gewoon weinig ruimte, als ik dat hoofdstel gebruik zorgt de neusriem ervoor dat de bakstukken een beetje opzij getrokken worden... heb je daar hiermee nog last van?

verder is het natuurlijk niet aanvallend naar degene toe die dat niet doen, misschien dat het verkeerd over gekomen is, ik heb een aantal gebruikers die tussen pagina 6 en 15 in zitten de betreffende pb gestuurd en van hun kreeg ik reacties die er overduidelijk op duiden dat zij voorheen zich niet zo bezig hielden met de mond van hun paard

Met dit hoofdstel, heb je natuurlijk maar 1 riempje vanaf het kopstuk naar het bit.
Dus geen bakstukken en riempjes van de neusriem die elkaar in de weg zitten.
Door de bevstiging van de neusriem, blijft er meer ruimte in de kaak en de zenuwen die daar zitten worden niet "afgekneld"

Ik had ook het probleem dat de ringen van het bit, dicht bij de nesuriem zaten waardoor zn velletje ertussen kwam en dat is met dit hoofdstel niet zo.

Kijk maar eens goed naar de foto's hoe het hoofdstel in elkaar zit.

EDIT: Ik weet overigens niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om het hoofdstel op mijn paard te komen bekijken :)

corinne1981

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:13

Hallo allemaal,
hier een stille meelezer. Ik vind het een prachtig hoofdstel. Ik zou graag de competition willen maar ik twijfel of hij mijn paard gaat passen.
Ik heb een Tinker-x met een behoorlijk breed voorhoofd. Heb dan ook altijd een full nodig voor een hoofdstel. Soms zijn de bakstukken dan wat lang.
Omdat hier de neusriem vast zit aan de bakstukken, zou het dat kunnen zijn dat de neusriem uiteindelijk te laag komt?
Wie heeft er ervaring met een breedhoofdpaard (hihi) en dit hoofdstel?
Kan het stukje waar het bit aan zit ook korter gemaakt worden?
Welke maat hebben jullie?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:33

Ik heb de multi van de ruitersportshop besteld.
Nu eerst eens kijken wat het is als ik hem binnen heb, en of het past. :)
Ik ga hem in ieder geval toch niet als sidepull gebruiken, dus dat is geen probleem.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:00

corinne1981 schreef:
Hallo allemaal,
hier een stille meelezer. Ik vind het een prachtig hoofdstel. Ik zou graag de competition willen maar ik twijfel of hij mijn paard gaat passen.
Ik heb een Tinker-x met een behoorlijk breed voorhoofd. Heb dan ook altijd een full nodig voor een hoofdstel. Soms zijn de bakstukken dan wat lang.
Omdat hier de neusriem vast zit aan de bakstukken, zou het dat kunnen zijn dat de neusriem uiteindelijk te laag komt?
Wie heeft er ervaring met een breedhoofdpaard (hihi) en dit hoofdstel?
Kan het stukje waar het bit aan zit ook korter gemaakt worden?
Welke maat hebben jullie?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Persoonlijk denk ik niet dat die 'bakstukken' t probleem worden/zijn van de Micklem. Deze zitten namelijk vast met lederen riempjes aan de neusriem.
Spit deze topic even door en je zult verschillende filmpjes zien die uitleg geven over dit geweldige hoofdstel.

Verder vind ik dat ik n 'breed voorhoofd' heb met een 'smal neusje mondje' . Kijk anders maar even in mn profiel. Dat paardje draagt een maat Full. Ze zit tussen cob en full in met een 'normaal' hoofdstel.

Succes!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 07:50

corinne1981, er staan in dit topic wel mensen met een Tinker en dit hoofdstel. Ergens in het begin staat Enya met Trea en er zijn er zeker meer. Misschien kan je daar eens contact mee opzoeken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:01

Ik heb in verhouding ook een pony met breed hoofd, maar wel kort. Zij heeft normaal qua frontriem cob nodig, van dit hoofstel heb ik pony genomen, de frontriem is ruim genoeg en de bakstukken kunnen kort genoeg. Hoofdstel past echt heel fijn.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:24

Dyonne schreef:
Ik heb in verhouding ook een pony met breed hoofd, maar wel kort. Zij heeft normaal qua frontriem cob nodig, van dit hoofstel heb ik pony genomen, de frontriem is ruim genoeg en de bakstukken kunnen kort genoeg. Hoofdstel past echt heel fijn.

Oke, bij Harley is dat ook zo, breed maar kort hoofd. Hij zit juist altijd tussen cob en full in. Ik pak dan altijd full omdat de frontriem anders niet past.

Is er toevallig iemand die in de buurt van Helmond woont waarvan ik het hoofdstel een keer mag passen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 13:47

Ik ben hier ook zeer benieuwd of het gaat passen.. Als de neppert al past natuurlijk.
Als de neppert niet past ga ik misschien de echte nog wel eens overwegen. :)
Hier is het hoofdstel voor een fries.

Ik ben zeer benieuwd of ik een verschil merk en wat voor verschil dat dan is.
Al sinds het begin van dit topic lees ik mee en twijfelde ik al of ik er een zou kopen ja of nee.
Nu toch maar gedaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:56

Ik heb hem binnen, ik kan hem nu al terugsturen want ze gaan er allemaal in verzuipen.
Jammer, verder was de neusriem niet één stuk leer, maar midden op ging het over in een ander stukje.
Nou niet echt iets waar ik vertrouwen in heb.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:58

moonfish13 schreef:
Ik heb hem binnen, ik kan hem nu al terugsturen want ze gaan er allemaal in verzuipen.
Jammer, verder was de neusriem niet één stuk leer, maar midden op ging het over in een ander stukje.
Nou niet echt iets waar ik vertrouwen in heb.

Nee dat kan ik goed begrijpen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:03

Het is wel jammer, maar van een plaatje kan je niet oordelen dus moet je het even gezien hebben. :)
Ik heb nu maar een gezocht advertentie geplaatst voor een originele. Nieuw vind ik ze te duur.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:10

moonfish13 schreef:
Het is wel jammer, maar van een plaatje kan je niet oordelen dus moet je het even gezien hebben. :)
Ik heb nu maar een gezocht advertentie geplaatst voor een originele. Nieuw vind ik ze te duur.

Dat kan ik begrijpen :) je hebt gelijk wat betrefd op het plaatje zien, maar er had al iemand een soortgelijke ervaring. Dus voor mij viel de goedkope versie af.
Voor mijn tinkermerrie komt er een zwarte multi. Ze krijgt ook een zwart zadel, lekker makkelijk combineren.
Kan je de frontriem vervangen trouwens voor een zelfgemaakte oid?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:10

Weet iemand de maat van de frontriem bij het fullhoofdstel?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:12

Evelli schreef:
moonfish13 schreef:

Dat kan ik begrijpen :) je hebt gelijk wat betrefd op het plaatje zien, maar er had al iemand een soortgelijke ervaring. Dus voor mij viel de goedkope versie af.
Voor mijn tinkermerrie komt er een zwarte multi. Ze krijgt ook een zwart zadel, lekker makkelijk combineren.
Kan je de frontriem vervangen trouwens voor een zelfgemaakte oid?

Als het wel goed geweest had dan had het me wel een hoop geld gescheeld.
En wat de een niet goed vind vind de ander prima. :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:14

Frontriem kun je vervangen.
Enige nadeel is dat van de meeste frontriemen, die lusjes net iets te breed zijn, waardoor hij kan gaan zakken...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:15

Raja schreef:
Frontriem kun je vervangen.
Enige nadeel is dat van de meeste frontriemen, die lusjes net iets te breed zijn, waardoor hij kan gaan zakken...

Maar die kan je toch op maat laten maken bij de diverse frontriemmaaksters hier op bokt ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:19

Ja, idd :)
Alleen als je dus een standaard froenriem hebt liggen die je erom wilt hangen, heb je dus kans dat ie gaat afzakken :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:11

Standard horse is de frontriem: 39cm
Large horse = 41 cm

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:59

Hmmm dan zou ik dus een large horse moeten nemen, maar hij heeft niet zó'n lang hoofd. Dan gaat ie als nog niet passen denk ik.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:07

qua lengte is het hoofdstel ruim verstelbaar!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:11

Ik zoek wel even op wie ook een breed-hoofd Tinker heeft en welke maat hij/zij dan heeft.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:32

josie schreef:
Standard horse is de frontriem: 39cm
Large horse = 41 cm

Ik ken deze maten uit het matenschema.
Toch is het wat misleidend.
Want bij pony staat 36cm, nu dat past mijn pony echt niet.
Ik heb net even gemeten. Met lusjes is hij 38cm. Maar veel opvallender;
Met lusjes gemeten is die even lang als mijn cobfrontriem (die ik altijd op haar oude ponyhoofdstellen zette om het pas te maken), maar net binnen de lusjes is de multibridle frontriem juist langer dan de standaard cobfrontriem die ik op andere hoofdstel had.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:21

Vriendin van mij heeft dit hoofdstel op een tinker met bijpassend tinkerhoofd. Zij heet een gewone full en die past mooi.

Mijn merrie met grote cob heeft een cob hoofdstel en die pas ook goed, dus ze vallen eerder wat groot dan wat klein...

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:02

Tatyana schreef:
dus ze vallen eerder wat groot dan wat klein...

Oei, als mijn Dartmoortje de ponymaat dan maar past! :-S

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:09

De D-pony die ik rijd heeft als frontriem 38cm, kan ik dan gewoon de Small Cob nemen met frontriem 37,5? :) Zou vanavond/straks het kopstuk nog een keer precies opmeten.
En is het handig om bitclips erbij te bestellen? :)