Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:39

Hoodie schreef:
Wat ik zie in die foto met de rossner singel om bij je paard, is dat de voorkant alsnog los flapt. Wat dus betekend dat de achterkant slechts een paar cm contact maakt met de buik waar al de druk dus op komt te staan.
Ik wil niet zeggen dat je paard out of shape is maar is zeker wel buikig. Plat is plat, een bobbel begin je buikig te noemen. Daar hoeft je paard overigens niet te dik voor te zijn.
Helaas kan ik niet zo snel de foto meer vinden toen ik de singel had geprobeerd, als ik het tegen kom binnenkort zal ik het delen.
Ik ben benieuwd Sterrenpony.

Wat jij buikig noemt, noem ik haar normale postuur en vorm van de buik. Mocht de buik gaan groeien (we weten vanmiddag of er een veulen in zit) dan zal ze zeer zeker een crescent singel nodig gaan hebben.

Deze singel “flapt” iets in beweging bij het aanspannen van de buikspieren en dat is niet ongebruikelijk bij een asymmetrische singel. En geeft juist meer vrijheid aan de schouders.
Ik heb recent geen foto van de zijkant met singel in stilstand op deze merrie. Anders dan dit.

Afbeelding

Waar het om gaat is dat je elke singel moet proberen en testen hoe het ligt en blijft liggen in stilstand en beweging.

Bij deze merrie ligt de Comfort echt beter dan de Horka Anatomic (wat je kunt zien aan de gespen) terwijl ze wat betreft model, vorm en totale lengte nagenoeg gelijk zijn.

MarjanB

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:46

Ben wel benieuwd naar wat jullie vinden voor kaatje, zie foto hierboven ergens. De kramer maan?

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:54

Dit mooie plaatje bedoel ik met 'buikig'. Links onderin staat asymmetrisch voor een platte buik. Die buik op dat plaatje is ook echt horizontaal plat. Alles wat er beneden uitkomt ten opzichte van de singel groeve is 'buikig' volgens het plaatje.
Afbeelding
Natuurlijk wilt een klein buikje niet direct 'cresent' zeggen.

Nogmaals, ik zeg niet dat jouw paard dik is, want zo lijkt het tenminste dat je het zo opvat, meer dat die buik er gewoon is ten opzichte van een compleet horizontaal plat paard.
Heb je bij jouw paarden al een keer cresent om gehad daphara, buiten de rossner comfort en de horka anatomic?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 18:16

Hoodie schreef:
Dit mooie plaatje bedoel ik met 'buikig'. Links onderin staat asymmetrisch voor een platte buik. Die buik op dat plaatje is ook echt horizontaal plat. Alles wat er beneden uitkomt ten opzichte van de singel groeve is 'buikig' volgens het plaatje.
[ [url=m/4YGkbK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Natuurlijk wilt een klein buikje niet direct 'cresent' zeggen.

Nogmaals, ik zeg niet dat jouw paard dik is, want zo lijkt het tenminste dat je het zo opvat, meer dat die buik er gewoon is ten opzichte van een compleet horizontaal plat paard.
Heb je bij jouw paarden al een keer cresent om gehad daphara, buiten de rossner comfort en de horka anatomic?

Dat plaatje heb ik hier in het topic als eerste gepost ;) Ik zoek ook geen advies voor een singel, ik vertel alleen mijn ervaring met de singels die ik gebruik of gebruikt heb.

(Edit: En je eerdere bericht aanpassen nadat ik het al gequote heb en op gereageerd heb, is niet handig, dan zie ik de aanpassing niet meer.)

Buikerig is gewoon niet het woord dat ik gebruik bij het postuur van mijn merrie en de “lijn” loopt recht.

Afbeelding

Buikerig gebruik ik pas als de buik zowel naar onder als opzij rond staat.

Mijn ruin veranderd tussen winter en zomer enorm van postuur, daarom ben ik bij hem overgestapt op asymmetrisch jaren terug. Het voordeel aan asymmetrische singels is dat ze doorgaans goed blijven liggen bij wisseling van postuur tussen slank en wat voller, zolang de paarden niet te dik of dun worden.

Ik volg sterrenpony in andere topics en op FB al wel langer, we hebben dezelfde dekjes/setjes verslaving en zie dus regelmatig foto’s van de pony van de zijkant zowel standfoto’s als aan het werk onder het zadel. Haar pony is niet te dik in de mate dat die een crescent singel nodig zal hebben (nogmaals het kan wel, maar hoeft niet)
De ene keer staat de buik van de pony wat boller op de foto, maar een dag of wat later is het buikje weer “strak” op de foto, daarom denk ik dat ze meer heeft aan een asymmetrische singel van de juiste lengte, die voldoende ruimte voor de buik laat.

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 18:55

Hier vandaag de rossner comfort ontvangen en meteen even getest op me pony.
Moet zeggen dat me zadel wel echt verrassend stabieler ligt met deze singel, al had ik hem best iets langer willen hebben gehad maar een 75cm word dan weer echt te lang.
Mijn pony is qua bouw hier overigens ook op haar dikst en zal van de zomer ook niet dikker meer gaan worden, en vanaf het najaar zal ze weer een stuk slanker zijn.

(Foto’s zijn van na het rijden)

Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:24

Ik denk dat je nu nog prima weg zou komen met een 75, je hebt nog 3-4 gaatjes over op de stoten en 10 cm extra is maar 1,5 gaatje aan weerszijden. Voordeel van de Rossner is dat de gespen op het uiteinde zitten en ik denk dat je bij een maatje meer nog net een betere ligging krijgt en de gespen wat rechter komen te liggen.

Maar als je pony na de zomer weer afvalt, dan wordt het mogelijk wel wat krap onder het zweetblad, anders misschien marktplaats in de gaten houden voor een 75 cm erbij?

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:31

Dat kan ik inderdaad nog wel doen een 2ehands in de gaten houden, al is dat altijd lastig als je bruin tuig heb.

Hoe vind je verder de rossner comfort liggen? Me pony liep wel een stuk meer ontspannen dan met de topfit of rechte singel dus vind dit zeker al een hele verbetering ook dat de gespen al een heel stuk rechter liggen hiermee.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:50

Ik vind hem heel mooi liggen :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:37

Nou, Mattes asymmetrisch en crescent hier geprobeerd maar beiden gingen naar voren en namen het zadel mee. Paard "kreupel", bokken met aangalopperen, dramaqueen :')

Iemand een out of the box idee? Ik heb al enorm veel singels geprobeerd maar het is allemaal niets. Iemand ervaring met Stubben Equisoft met buikig, breedgeribt paard met de singelgroeve ongeveer tussen de voorbenen? 8)7

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:01

Bielsje schreef:
Nou, Mattes asymmetrisch en crescent hier geprobeerd maar beiden gingen naar voren en namen het zadel mee. Paard "kreupel", bokken met aangalopperen, dramaqueen :')

Iemand een out of the box idee? Ik heb al enorm veel singels geprobeerd maar het is allemaal niets. Iemand ervaring met Stubben Equisoft met buikig, breedgeribt paard met de singelgroeve ongeveer tussen de voorbenen? 8)7

Afbeelding
Beetje dit idee? :x

Afbeelding

Hier dus een touwsingel, maar ligt je zadel dan nog wel goed? Heb hier ook van alles geprobeerd, qhp bold leek te werken tot verharing naar zomervacht, toen kwamen ook daarvan wondjes, blijft zoeken maar ik ben blij met deze, lekker ouderwets _O-

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:21

Bielsje schreef:

Heb je ook foto’s met de beide nieuwe singels die je geprobeerd hebt?
Ik zie dat je eerdere singel wat aan de korte kant was, had je de nieuwe singels een maat groter besteld?
Ik zie ook dat je een bontje onder je zadel hebt, heeft dit een reden? Voordat je met singels in de weer gaat, is het natuurlijk wel super belangrijk dat je zadel echt goed ligt zonder onderleggers of bontjes. Volgens mij heb je een monoblad zadel, maar het zweetblad ligt op de foto echt los van het paard, dus het lijkt (zo van de foto) alsof het zadel te breed is. Ligt je zadel niet goed/optimaal, dan gaat geen singel dat voor je oplossen.

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:39

Ziet er vanaf een staan foto niet verkeerd uit sterrenpony. Ben benieuwd hoe de singel ligt in beweging.
Als je pony maar prima loopt :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:08

Ik heb niet de indruk dat het zadel te breed is. Eerder wat te smal en dan ligt hij achterover en gaan de zweetbladen uitstaan. Ook wijzen de stoten dan wat naar voren, en dat maakt het heel makkelijk voor een singel om in de oksels te kruipen, zeker met een buikig paard. De singel versterkt het achterover liggen dan, dus ook naar het zadel gaan kijken.

Voor jouw type paard zou die stubben zeker een optie kunnen zijn. Niet te strak aansingelen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:00

Daphara schreef:
Bielsje schreef:

Heb je ook foto’s met de beide nieuwe singels die je geprobeerd hebt?
Ik zie dat je eerdere singel wat aan de korte kant was, had je de nieuwe singels een maat groter besteld?
Ik zie ook dat je een bontje onder je zadel hebt, heeft dit een reden? Voordat je met singels in de weer gaat, is het natuurlijk wel super belangrijk dat je zadel echt goed ligt zonder onderleggers of bontjes. Volgens mij heb je een monoblad zadel, maar het zweetblad ligt op de foto echt los van het paard, dus het lijkt (zo van de foto) alsof het zadel te breed is. Ligt je zadel niet goed/optimaal, dan gaat geen singel dat voor je oplossen.

Uhhh, bontje. Ik heb MS en ben niet altijd mega stabiel dus mocht ik een keer iets doms doen dan hoop ik dat zo iets te minimaliseren. Zadel is ook aangemeten met bontje.

Zadel is nog redelijk nieuw en zijn we nog aan het inrijden, is geen monoblad trouwens. Laatst was ik vergeten ook maar een beetje aan te singelen (oeps :') ) en toen bleef het zadel wel mooi liggen. Dit is zadel nummer 3, 2 zijn er 100% op maat gemaakt en 1 goed passend en al die tijd heb ik dit probleem al. Misschien iets minder met zadel nummer 2 maar die was een tandje breder en wil meneer niet meer mee lopen...

Ik heb dezelfde singelmaat want met langer kom ik niet weg, aan de rechterkant zit ik tegen het dekje aan, links heb ik 1 gat over. Plus dat hij nu wel echt aan het afvallen is.

Met de asymmetrische heb ik nog de moeite genomen een foto te maken, met de crescent niet meer...

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:09

Mijn eerdere bericht ging overigens over Maddy_Paola.

Zo lijkt het wel beter idd, ik vind deze singel wel veel mooier liggen. Maar eh, je dekje mag wel wat naar voren :o

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:17

Avalanche schreef:

Zo lijkt het wel beter idd, ik vind deze singel wel veel mooier liggen. Maar eh, je dekje mag wel wat naar voren :o

Echt? Ik dacht dat meneer dat bont in zn nek wel lekker zacht zou vinden :+

Was mn zadel gewoon op zn plek gebleven dan was het vast meegevallen, maar die moest zo nodig aan de wandel :')

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:53

Avalanche schreef:

Ik heb geen probleem hier hoor 8-) ben juist blij met een jaar zonder singelwondjes _/-\o_
Paard loopt overigens niet als zadel niet goed ligt, kan dan niet eens aandraven, alleen dit merk heeft een vrij korte lepel wat beeld misschien vertekent, ook los blijft ie op zn plek. Foto is ook licht gekanteld zie ik nu, maar wel duidelijke foto hoe ver singelplek naar voren ligt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 14:22

Bielsje schreef:
Avalanche schreef:

Echt? Ik dacht dat meneer dat bont in zn nek wel lekker zacht zou vinden :+

Was mn zadel gewoon op zn plek gebleven dan was het vast meegevallen, maar die moest zo nodig aan de wandel :')

Ik denk echt dat je een zadelprobleem hebt en niet zozeer een singelprobleem. Je gaat dit ook niet oplossen met een singel.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:33

Ik heb nog eens jullie singel advies nodig :D
Bij mijn vorige zadel lag mijn huidige singel perfect imo. Maar nu heb ik een nieuw zadel en het lijkt niet helemaal optimaal?
Misschien ligt het aan het zadel, dat deze nog meer moet zetten.
Maar als ik in gaatje 6 ofzo zit, dan is de ene singelstoot vast en de andere nog los. Als ik dan 6 en 7 zou doen, zelfde probleem maar omgekeerd.

Ik vermoed dat ik een ander type singel nodig heb? Ik heb nu de anatomic van topfit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 16:51

Farjen schreef:
Bij mijn vorige zadel lag mijn huidige singel perfect imo. Maar nu heb ik een nieuw zadel en het lijkt niet helemaal optimaal?
Maar als ik in gaatje 6 ofzo zit, dan is de ene singelstoot vast en de andere nog los. Als ik dan 6 en 7 zou doen, zelfde probleem maar omgekeerd.

Ik vermoed dat ik een ander type singel nodig heb? Ik heb nu de anatomic van topfit.

[ [url=m/9olzKT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oWBmlJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/077v02.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0JtNxz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het lijkt wel alsof de singel stoten sowieso een gat verschillen??
Kan je een foto laten zien onder je zweetblad?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:43

Farjen schreef:

[ [url=m/9olzKT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oWBmlJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/077v02.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0JtNxz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nieuwe singel mag sowieso 15 cm langer zijn, maar ben t wel eens dat de singelstoten zelf wel heel ongelijk lijken :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:03

Het diepste punt van je zadel lijkt ook teveel achterover te hangen, je beugels hangen niet recht en je singelstoten zijn ook scheef lijkt het? De boom is wel recht? Ik heb dit probleem ook gehad met een splinternieuw op maat gemaakt zadel := daar bleek de boom achteraf scheef van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:10

Dat ziet er wel raar uit. Wat vond de afleverende zadelmaker ervan bij passen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:41

Zadel mag sowieso 3 cm naar achteren, nu wordt de voorboom omhoog gedrukt door de schoft en ligt de schouder niet vrij. Maar als ik je paard zo bekijk, ligt de singelgroeve ver naar voren, en een atletisch model, als in het tegenovergestelde van buikig, en dus heb je een crescent nodig.

Verder zijn de singelstoten bij deze zadels verplaatsbaar. Ik vermoed dat als je de achterste singelstoten naar achteren zou verplaatsen, dat je singel dan al heel wat beter ligt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:09

Ik moet wel zeggen dat mijn foto's niet helemaal goed zijn :o Deze zijn tijdens het opzadelen, even snel tussendoor gemaakt.
Ik heb een wat rare manier van opzadelen, het zadel ligt eerst iets teveel naar voren. Dan laat ik paard rondstappen en schuift het zadel wat naar achteren op zijn plek (ik loop ernaast) en dan zadel ik pas aan.
Ik zit dan aan beide kanten in gaatje 7 (en niet 5 zoals op de foto).
Als ik volgende week ga rijden (hij heeft nu paar dagen rust) zal ik nieuwe en betere foto's maken :+

De zadelpasser had zelf geen opmerkingen, ze vond mijn singel misschien wat te lang :')
Dit is een foto na het rijden, maar daar had ik de singel al wat losser gemaakt. Maar de zadelpasser moet sowieso terugkomen voor een checkup dus ik neem jullie opmerkingen mee!
Afbeelding