[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paddraigh

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:11

ja ik hing wel een paar keer aan de telefoon om het op te lossen ,maar uiteindelijk zei de beste man , dat het waarschijnlijk aan het singelen ligt om dat de stoot hoger/verder naar voren is als bij de london. ook vroeg ik om andere inlagen en pommel maar hij zei dat het opgemeten was, het zo goed moest liggen.
al met al een btje raar, Maar wel erg jammer ,want ik reed er verder zo mee weg

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:36

Waar woon je missanita84?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:16

Vandaag weer tijd gehad om het Ghost testzadel te proberen! Helaas was de bak bezet, dus dan maar even over de weg. Dit keer heb ik de Fanzolo zitting er omheen gedaan.

Eigenlijk wist ik na 100m al dat dit niet het zadel (zitting) voor mij was. De wrongen prikten in mijn bovenbenen en ik zat niet lekker. Dit had ik twee dagen terug met de Firenze helemaal niet. Wel fijn als het meteen zo duidelijk is!

Het zadel lag verder wel netjes, al moet ik nog echt even wennen aan het lichtrijden. May heeft nogal een ruime en snelle draf en dat is soms nog best even lastig. Ze probeerde ook een paar te grazen en dan is het toch wel een free fall :). Heel anders dan bij de BF, waar natuurlijk nog de pommel zit. Al had ik totaal niet het idee dat ik voorover werd gegooit, dus zo erg is de free fall ook weer niet.

Ze heeft niet hard genoeg hoeven werken voor een zweetafdruk, maar heb nogwel een soort zand afdruk kunnen maken. Ik merkte wel dat het zadel naar achteren schuift totdat het in de positie als op de zandafdruk foto te zien is. Aan de ene kant heb ik zoiets van, het zadel zit verder als een huis en lijkt niet ergens te drukken. Aan de andere kant vind ik hem toch wel erg naar achteren zitten. Helaas vergeten een foto met zadel te maken, maar hopelijk is het een beetje op deze foto's te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu nog de Roma and de Quilty te gaan, al denk ik niet dat ik die laatste erop ga doen. Wil toch ooit wedstrijden gaan starten en dan zal ik toch echt de lange zweetbladen nodig hebben. Al ben ik stiekem toch wel een beetje benieuwd hoe zo'n mini-zadeltje zit :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:19

Atent schreef:
Waar woon je missanita84?

Heb je pb gedaan

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:18

Oshaa, vergeet niet dat er onder de achterste 15cm (minimaal) van de Ghost geen druk is, tenzij jij voluit op de cantle zit en gezien je profiel (is dat nog actueel?) zou je misschien ook nog in een piccolo passen?
Qua lichtrijden... op welk ringetje zitten de beugelriemen?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:22

Oshaa ik vind dat je zadel niet te ver naar achteren ligt. Liever zie ik hem nog een vingerbreedte verder naar achteren zodat de punt van het schouderblad vrij ligt ook wanneer het been van je paard naar voren gaat. Dan gaat de punt van het schouderblad namelijk verder naar achteren en moet die ook vrij blijven.
Misschien zou de kortere versie voor je paard beter zijn, maar dan moet je er zelf nog wel inpassen natuurlijk

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:26

TinePine, je moet van goede huize komen om een schouderblad te hinderen met de Ghost ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:27

Ik heb een quilty besteld maar ik ben echt bang dat ie te lang gaat zijn
Beest is zo vreselijk kort

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 19:54

jwl - heb je hem gekocht of ga je test rijden? Hoe groot ben je zelf? Misschien heeft de persoon waar je gaat testen een korte versie voor je? En er zijn hier al diverse gebruikers van een Ghost met een kleiner (en dus korter) paardje

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:04

Kwetal schreef:
TinePine, je moet van goede huize komen om een schouderblad te hinderen met de Ghost ;)

Een schouderblad hoort altijd vrij te liggen ook bij een boomloos zadel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:06

Als het zadel zo ligt dat het schouderblad er vrij onder kan bewegen zie ik ook geen probleem hoor..

Lijkt trouwens wel of de ghost zadels steeds mooier worden

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:06

Ik denk dat Kwetal bedoelt dat een Ghost daar amper in de buurt komt, omdat het zulke kleine zadels zijn en/of het zweetblad bij de schouder is teruggesneden :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:15

Zo bedoel ik het niet TinePine - ik ben het met je eens - wel is het zo dat boomloos vergevingsgezinder is dan een zadel met boom - maar de Ghost raakt alleen je paard met de kussens en die zijn dermate klein, dat de schouder er onderdoor beweegt. Dit in tegenstelling met een zadel dat kussens heeft die lang naar beneden doorlopen, of een stug boomloos zadel die (net als een barebackpad) je hele paard omsluiten, dan kan een brede schouder klem lopen tegen de voorkant van het zadel. (het zweetblad dus)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:19

Ik heb echt een pony die zeer kort is
De barefoot maat 0 was qua lengte echt precies goed en de ghost korte versie is toch weer 10 cm langer
Ik ben zelf 1.73 maar ik wil het zadel zelf dan weer gebruiken voor een groot paard
Maar de rug van schoft tot staart van ponylief is maar 1,15

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:22

Dat ben ik met je eens kwetal maar de opmerking van oshaa was dat het zadel naar achteren schoof tijdens het rijden. Als ik dan op de foto kijk waar het terecht is gekomen na het rijden ligt het daar precies achter het schouderblad. De afdruk van het kussen zit zo te zien precies achter de de punt van het schouderblad. Voor zekerheid moet je palperen. Met opzadelen is het denk ik te ver op de schoft gelegd en tijdens het rijden heeft het schouderblad het zadel misschien wel naar achteren gedrukt. Op de goede plek neergelegd.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:27

missanita84 schreef:
ja ik hing wel een paar keer aan de telefoon om het op te lossen ,maar uiteindelijk zei de beste man , dat het waarschijnlijk aan het singelen ligt om dat de stoot hoger/verder naar voren is als bij de london. ook vroeg ik om andere inlagen en pommel maar hij zei dat het opgemeten was, het zo goed moest liggen.
al met al een btje raar, Maar wel erg jammer ,want ik reed er verder zo mee weg

Idd vreemd, want ik vind de pommel op de foto echt niet mooi aansluiten en wat in zijn lijf prikken...
Niemand in je buurt die mee kan kijken met je?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:50

Kwetal schreef:
Oshaa, vergeet niet dat er onder de achterste 15cm (minimaal) van de Ghost geen druk is, tenzij jij voluit op de cantle zit en gezien je profiel (is dat nog actueel?) zou je misschien ook nog in een piccolo passen?
Qua lichtrijden... op welk ringetje zitten de beugelriemen?

Dat is waar! Ik vergeet steeds dat de achterste cm niet echt meetellen. Ik zit niet voluit in de cantle, heb zeker ook wat ruimte over (mijn profiel is nog steeds actueel :) ). Ik zit er ook aan te denken om voor de kleine variant te gaan.

De beugelriemen zitten op het voorste ringetje. Het is denk ik ook deels dat ik paarden met een hele vlakke gang gewend ben (heb de afgelopen 4 jaar alleen maar op mustangs gereden en die hebben een hele vlakke gang) en May heeft een vrij ruime grote gang. Moet denk ik nog even wennen aan combinatie paard en zadel - daarnaast gaat ze vaak zo hard dat het bijna niet bij te houden is. Ik denk dat als ik regelmatig rij (heb haar nu bijna 5 maanden en dit was mijn 6de keer op haar) het beter zal gaan!

TinePine schreef:
Dat ben ik met je eens kwetal maar de opmerking van oshaa was dat het zadel naar achteren schoof tijdens het rijden. Als ik dan op de foto kijk waar het terecht is gekomen na het rijden ligt het daar precies achter het schouderblad. De afdruk van het kussen zit zo te zien precies achter de de punt van het schouderblad. Voor zekerheid moet je palperen. Met opzadelen is het denk ik te ver op de schoft gelegd en tijdens het rijden heeft het schouderblad het zadel misschien wel naar achteren gedrukt. Op de goede plek neergelegd.

Het zou kunnen dat ik hem te ver naar voren heb gelegd. Ik houd altijd een beetje de plaats van de singel ten op zichte van de oksel aan. Toen ik begon zat de singel er ongeveer 2 handbreedtes achter, na het rijden (eigenlijk alleen maar stappen) zat die ruim 3, bijna 4 handbreedtes erachter. Zal er morgen even goed op letten.

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken en kijken!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:15

Oshaa; bij Ghost kan je de plek van de singel aanpassen aan de bouw van het paard, zonder dat het zadel mee hoeft te schuiven.

TinePine, Ik weet hoe het werkt, en soms schuift een zadel ook naar de plek waar hij hoort - ik vertel alleen dat Ghost een ander type zadel is dan - bijvoorbeeld - Barefoot qua constructie en met name Barefoot is waar de meeste mensen hier aan gewend zijn. En bij zadels met een stugger kopdeel (zoals Hidalgo/Trekker etc) vind ik het zeker belangrijk dat de schouder voldoende vrij gehouden wordt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 01:23

Mag ik vragen wat de ruglengte van de ijslander was met de ghost kwetal

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 09:53

jwl ik heb ook zo'n korte pony en heb zowel de barefoot maat 0 (cheyenne en arizona) op hem gehad als de normale lengte ghost en kan je vertellen dat dat echt totaal verschillende zadels zijn en dat de lengte kwa centimeters echt niet te vergelijken is.
De barefoot valt veel massaler, omvat veel meer het hele paard. De ghost is echt veel minimalistischer en de uitstekende delen die voor en achter "te lang" zouden zijn liggen er echt heel losjes op.
Je moet je echt niet laten leiden door centimeter, maar gewoon goed kijken en voelen hoe het betreffende zadel ligt.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:23

jwi - ik zou het niet weten, misschien weet BuitenZinnig het? Maar gemiddeld hebben paarden van die afmeting geen extreem lange rug - lange ruggen zie je vooral bij warm- en volbloed paarden. Vaak heb ik het gevoel dat alles beneden de 1.50m in principe met een boomloos zadel gereden zou moeten worden, omdat ze te kort zijn voor een volwassen boomzadel.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:30

Zadels zijn zo lastig maar ik wil nu echt investeren in een lekker zadeltje ook voor mezelf
Dat vind ik ook wel weer het voordeel van die ghost dat het niet heel erg is als het wat lang is

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:39

BuitenZinnig weet het ook niet, dus ik moet je het antwoord schuldig blijven. :( jul - gewoon proberen, dan weet je in elk geval meer en anders vraag je teteltee om langs te komen, die heeft meerdere merken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:14

Is het ergens mogelijk bv je barefot in teruilen op een ander boomloos zadel bv ghost?
De barefoot stella limited edition mt 0 is ook te koop met halfpad van barefoot

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:23

Nee, bij mij niet helaas..