Pipodipo schreef:Het voordeel van lucht is, is dat het altijd past. Je kunt je echter afvragen of het wel echt goed is in een zadel. Tot nu toe wil niemand op een luchtbed slapen (mag ook met luchtcompartimenten zijn hoor), of op een luchtkussentje zitten achter zijn bureau.
Je snapt het niet, of je wilt het snappen. Je vergelijkt dingen die niet vergelijkbaar zijn. Het doel van de vulling van een matras of een bureaustoel (statisch) in onvergelijkbaar met het doel van een zadelkussen (dynamisch). Ik heb ook geen wol in mijn matras en ook niet in mijn bureaustoel. Dat maakt wol in een zadel nog niet slecht. Wol echter in je autobanden of fietsbanden zal de rijervaring en wegligging niet verbeteren. Ik heb een zitbank met binnenvering. Dezelfde constructie in een zadelkussen lijkt me hoogst oncomfortabel voor ruiter en paard. Andere krachten, andere dynamiek, andere doelen, andere materialen.
Uit de praktijk: Met mijn vorige paard kwam ik uit op een Wow, omdat de Wow het enige zadel was dat hij fatsoenlijk op zijn rug accepteerde. Zes maanden later werd hij gediagnosticeerd met kissing spines. Met de Wow erop is hij, ondanks zijn KS, nog ruim 2 boommaten gegroeid.
Deze ervaring zegt mij meer dan welke theoretische onderbouwing ook. Het paard koos voor lucht.
En nee, lucht past niet altijd. Een luchtgevuld kussen met een voor het paard verkeerde vorm en/of niet passend bij het paard gevuld, past niet. En ook een Wow moet een bij het paard passende boomvorm en de juiste maat kopijzer hebben.