Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:33

Pipodipo schreef:
Het voordeel van lucht is, is dat het altijd past. Je kunt je echter afvragen of het wel echt goed is in een zadel. Tot nu toe wil niemand op een luchtbed slapen (mag ook met luchtcompartimenten zijn hoor), of op een luchtkussentje zitten achter zijn bureau.

Je snapt het niet, of je wilt het snappen. Je vergelijkt dingen die niet vergelijkbaar zijn. Het doel van de vulling van een matras of een bureaustoel (statisch) in onvergelijkbaar met het doel van een zadelkussen (dynamisch). Ik heb ook geen wol in mijn matras en ook niet in mijn bureaustoel. Dat maakt wol in een zadel nog niet slecht. Wol echter in je autobanden of fietsbanden zal de rijervaring en wegligging niet verbeteren. Ik heb een zitbank met binnenvering. Dezelfde constructie in een zadelkussen lijkt me hoogst oncomfortabel voor ruiter en paard. Andere krachten, andere dynamiek, andere doelen, andere materialen.

Uit de praktijk: Met mijn vorige paard kwam ik uit op een Wow, omdat de Wow het enige zadel was dat hij fatsoenlijk op zijn rug accepteerde. Zes maanden later werd hij gediagnosticeerd met kissing spines. Met de Wow erop is hij, ondanks zijn KS, nog ruim 2 boommaten gegroeid.
Deze ervaring zegt mij meer dan welke theoretische onderbouwing ook. Het paard koos voor lucht.

En nee, lucht past niet altijd. Een luchtgevuld kussen met een voor het paard verkeerde vorm en/of niet passend bij het paard gevuld, past niet. En ook een Wow moet een bij het paard passende boomvorm en de juiste maat kopijzer hebben.

Veronica2

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:24

Roodvos, ik snap het prima hoor. Wat ik bedenkelijk vind aan het luchtverhaal is dat lucht onder druk altijd hard wordt. Kijk maar naar de banden van je fiets, je haalt ze zelf al aan, die zakken net zolang door totdat de tegendruk groot genoeg is. Lucht geeft dus ruimte totdat de tegendruk bereikt is en pas dan geeft lucht niet meer mee. Er zijn trouwens geen zadels met binnenvering, dus die vergelijking gaat een beetje krom.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:34

Zoveel druk kunnen wij niet uitoefenen dat lucht hard wordt. Bij mij (chemisch ingenieur) is hard dan gelijk aan vaste stof. Daarvoor moet je echt een ongelooflijke hoeveelheid druk uitoefenen. Het zal dan onder druk ook eerst vloeibaar worden, en dan pas vast.

Bovendien kun je de druk van een band niet vergelijken met een Wow-kussen. Als jouw fietsband dezelfde druk heeft als een Wow-kussen, fietst het voor geen meter. Bovendien bevat een Wow-kussen meer dan alleen maar lucht.

Mijn vergelijking over binnenvering gaat net zo krom als jouw vergelijking tussen een luchtbed en een Wow-zadel. Fijn dat je het snapt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:17

Ik heb lange tijd een WoW gehad . Dat lag niet stom . En Reed ook lekker .
Maar ik werd zot van de aanpassingen die zo kostbaar waren ...
Vandaar klaar met WoW

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:53

Zinzi maar dat is imo nou net het voordeel van wow, je ziet waar je paard verandert en kunt het zadel daarin al passen, met wol zadels heb je dat in Veel mindere mate en blijf je vaak doorrijden met een zadel wat minder goed past vanwege die veranderingen.

Voor de gezondheid van mijn paard heb ik die kosten graag over, juist omdat hij zo veel verandert Door kleine dingen, is de flexibiliteit van wow zo fijn voor mij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:13

Ik vind het aanpasbare ook juist super fijn, heb al zoveel plezier van de WoW gehad, en ook op verschillende paarden, paarden in de groei, paarden met grote verandering in spierontwikkeling...
daar zijn ze echt super voor!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:49

"Nadeel" (lees: als in kosten) is, dat je ze dus sneller aanpast als een ander zadel. Maar als je hetzelfde paard houd, en een goede fitter hebt, zal het toch voornamelijk om de headplate gaan (?) .
Er vanuitgaand, dat alles de eerste sessie goed past .

Zie bij die van mij echt een verschil qua lijf en bespiering.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:53

Als ik de onderkant van een wow voel, de kussens, maar metname het schouder gedeelte wat je weg kunt duwen als je er op drukt (lees:een schouder die er gemakkelijk onder kan bewegen) ter overtaan van een wol gevuld zadel waar geen flex en beweging in zit, als ik de kussens voel voel ik geen "wol" ik voel "hard leer". Ik weet wel wat ik "niet" op mijn rug en tegen mijn schouders wil.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 12:37

Als test of zadel te krap wordt leg ik mijn hand onder het zadel aan de voorkant van de schouder.
Als het niet meer prettig om dit te doen is terwijl mijn paard loopt dan wordt hij te krap, bij wolzadel wil ik mijn hand er geen eens tussen blijven houden......die is vaak meteen afgeklemd terwijl lucht de druk mooi verdeeld zelfs als wordt het te krap voelt het niet zo pijnlijk aan als met wolzadel.

Kosten van aanpassen is gemiddeld 1x per jaar de fitter, in principe zelfde als wol zadel.
Alleen mensen passen wol vaak niet aan omdat dat niet nodig is omdat paard met wol zadel vaak niet gelegenheid krijgt om zich verder te ontwikkelen doordat het spieren niet de ruimte geeft.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:21

Skipper schreef:
Als test of zadel te krap wordt leg ik mijn hand onder het zadel aan de voorkant van de schouder.
Als het niet meer prettig om dit te doen is terwijl mijn paard loopt dan wordt hij te krap, bij wolzadel wil ik mijn hand er geen eens tussen blijven houden......die is vaak meteen afgeklemd terwijl lucht de druk mooi verdeeld zelfs als wordt het te krap voelt het niet zo pijnlijk aan als met wolzadel.

Doe je dit dan als je zelf op het paard zit?

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 15:51

Hoi, mag ik er even bij komen? :)
Ik ben laatst op Equitana naar de WoW-stand gegaan en ben daar op de zadels gaan zitten, aangezien ik op zoek was naar het ideale zadel voor mij jong paard. Deze zadels spraken mij al lange tijd heel erg aan.
Het zou zijn voor een Friese hengst , en ik heb totaal geen zin om een ander zadel te moeten gaan zoeken als het ene niet meer past omdat hij eruit groeid ... Dus dacht ik aan een WoW , omdat die altijd overal kunnen aangepast worden las ik ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:38

Nee helaas, ook wow zadels passen echt niet altijd op elk paard. Maar ze zijn door de verwisselbare voorboom ( headplate ) wel gemakkelijk aan te passen qua boommaat idd.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:46

Ze passen idd op veel paarden doordat alle onderdelen te vervangen zijn. Maar dat heeft ook te maken met het type kussen, de boom en de headplate. Door hier een goede combi uit te kiezen (door een vakkundig iemand die weet waaroverhet gaat) kan je heel ver komen. Als he basis goed is kom je meestal erg ver door regelmatig de headplate te vervangen en de lucht te controleren. In het allerslechtse geval is er gestart met de verkeerde kussens en moet je die dus ook nog eens vervangen als je paard zich gaat ontwikkelen.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:56

Babybeertjes schreef:
Skipper schreef:

Je kunt dit het allerbeste voelen door even iemand anders op je paard te zetten en te laten stappen terwijl jij je hand tussen het zadel hebt bij schouder/zijkant schoft. Daar reageerd een paard al vaak geiriteerd door als het te krap is, das wel erg krap dan hé, als je hand er al moeilijk tussen past, laat staan een schouder die er onderdoor moet rollen. Bij een wow is dat niet snel krap, omdat dat gedeelte bewegelijk is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:42

room10 schreef:
Babybeertjes schreef:

Je kunt dit het allerbeste voelen door even iemand anders op je paard te zetten en te laten stappen terwijl jij je hand tussen het zadel hebt bij schouder/zijkant schoft. Daar reageerd een paard al vaak geiriteerd door als het te krap is, das wel erg krap dan hé, als je hand er al moeilijk tussen past, laat staan een schouder die er onderdoor moet rollen. Bij een wow is dat niet snel krap, omdat dat gedeelte bewegelijk is.

Klopt, dat is het handigst maar ik doe het als ik er zelf op zit.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:23

Ik heb net Marion (Checkmate Saddlery) gemaild om een advies uit te geven over mijn WOW (vergane glorie sinds dat ik 'm heb eigenlijk). Mocht er negatief advies uitkomen, dan ga ik weer opnieuw naar een nieuw tweedehandsje, dus zal ik hier wel weer meer te vinden zijn :')

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:34

FelineNanet schreef:
Ik heb net Marion (Checkmate Saddlery) gemaild om een advies uit te geven over mijn WOW (vergane glorie sinds dat ik 'm heb eigenlijk). Mocht er negatief advies uitkomen, dan ga ik weer opnieuw naar een nieuw tweedehandsje, dus zal ik hier wel weer meer te vinden zijn :')

Marion is ook mijn fitter, ze is echt super !!!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:52

Toevallig komt zij maandag weer voor mijn zadel. Ben benieuwd of hij nog net zo goed is als afgelopen jaar. Vind haar erg fijn gezien ze niet zo snel dingen aansmeert.... dat heb ik helaas wel eens anders gezien.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:56

Sorry dat ik hier kom binnen vallen hoor!
Maar ik vroeg me af, heeft toevallig iemand hier een veelzijdigheidszadel?
Zoja, hoe breed is de kussenkanaal, liefst even een foto, maar ook per pb gestuurd worden hoor!! :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 01:14

Stamper schreef:
Zoja, hoe breed is de kussenkanaal, liefst even een foto, maar ook per pb gestuurd worden hoor!! :)

Zo breed als je paard nodig heeft.. :o

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:01

Hele fijn mail terug gekregen, hopelijk nu eindelijk weer aan een positief WOW verhaal beginnen! *\o/*

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 10:16

Elco schreef:
Stamper schreef:

Zo breed als je paard nodig heeft.. :o

Ze zijn dus aanpasbaar, begrijp ik dat goed?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:49

Er zijn verschillende maten / wijdtes ook van het kussenkanaal idd. Kopijzer is aan te passen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:08

Ja Stamper, de kussens hebben allemaal een andere breedte qua tussenkanaal. Dat kan je zien aan de maten op de kussens dus D, DWG, DXWG plus idd een bredere of smallere headplate als voorboom zoals San ook al zegt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:10

Dankjewel, ik ga eens oriënteren! :)