WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:25

@Aimee: Wat merk jij dan aan het zadel? Is het zachter als het nog koud is? En harder op een dag zoals gisteren?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:31

Ik vind mijn zadel zeker zachter als het koud is.
Of het harder is op hele warme benauwde dagen weet ik eigenlijk niet, kan me niet herinneren dat ik mijn paard gereden heb met zulke temperaturen als de laatste twee dagen.
Maar goed, ik stap dus sowieso altijd eerst een stuk aan de hand voordat ik opstap. Daarbij merk ik wel écht verschil, als ik dan wel een keer direct opstap, loopt m'n paard altijd minder. Maar dat kan ook aan mij en/of mijn paard liggen :+
Al doe ik het ook bij trainingspaarden.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:28

Aimee schreef:
Toch apart dat je dat aangeeft, Knollentuin. Want mij is verteld dat de luchtvulling weldegelijk gevoelig is voor temperatuurverschillen en ik heb dat zelf ook gemerkt aan mijn zadel/paard.
Mij is zelfs aangeraden om na het opzadelen niet direct op te stappen, maar eerst het zadel op te laten warmen door het paard. Dit was dus nadrukkelijk vanwege het uitzetten van de lucht onder invloed van warmte.

Natuurkundig is er bij lucht nagenoeg geen verschil in schokdempende of vormaanpassende eigenschappen bij zo'n gering aantal graden verschil. Lucht is een gas, en dat past zich in beide opzichten vrijwel direct aan aan de omgevingstemperatuur en -vorm.
Als het koud is zal eerder je paard iets stijver zijn dan de kussens van je zadel.

Temperatuur kan wel verschil uitmaken als je zadel is gevuld met een bepaald soort temperatuursgevoelig foam, zoals de bekende Tempur-matrassen b.v. hebben. In een wow/flair kussen zitten ook stukjes foam, maar toevallig heb ik een flair luchtkussenset liggen (off-topic: te koop, zie profiel) inclusief die stukjes foam, en dat materiaal is gewoon zacht, ongeacht of het koud of warm is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:31

idd marchak, zo is het mij ook uitgelegd, ik merk absoluut geen verschil in mn kussens van de wows hoor, niet in de winter en nu niet. :n en dat zou ook niet zo een verschil mogen maken op je paard zoals jij dat voelt aimee ,lijkt me niet goed

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:39

Wat noem je gering aantal graden verschil?
Als de kussens zijn gevuld bij +20 graden en je gaat rijden op een winterdag met -10 graden, is er een verschil van 30 graden.
Naar mijn mening is het verschil gewoon te voelen als het zadel nog niet in de buurt van een paard is geweest.
Ik neem mijn zadel altijd mee naar huis. Thuis komt het dus gewoon op kamertemperatuur. Zadel mee in de auto, niet direct (kunnen) rijden dus zadel koelt af, gevolg: kussens voelen anders dan toen ik het zadel thuis van de zadelbok afhaalde.
Daarmee staat dat los van hoe mijn paard loopt met kou of warmte.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:57

Vergeet niet dat het leer van de kussens ook kouder/warmer wordt. Leer bevat altijd een wisselend percentage vocht (water/vet/olie) dat uiteraard een vloeistof is, en dus hoe kouder het zadel ligt, en met name onder het vriespunt, zal het leer daardoor stugger worden en heel je zadel voelt dan stijver aan. Ben je even aan het rijden dan warmt ook het leer op en wordt het soepeler.
Overigens vindt ik het met -10 gewoon veel te koud om te rijden hoor, dan ben jij wel een echte doorzetter hoor! :Y)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:15

Maar de kussens worden met kou niet stijver, stugger of harder. Ze worden juist zachter en er moet een klein beetje lucht bij gepompt worden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:09

Bij ons is de zadelkamer het hele jaar door op temperatuur.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:08

Bij -10 blijf ik lekker binnenzitten en mijn paard op stal :) daarnaast neem ik mijn zadel mee naar huis en gaat het ook mee naar mijn werk in een geisoleerde BR reistas. Krijgt dus geen kans om te heet of te koud te worden.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:40

@ MarChakL welke fitter heeft je zadel uiteindelijk goed gekrgen dan?

Ik zal eens een foto zoeken van die van mij, weet niet of ik een recente van de zijkant heb...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:43

nope kan er geen vinden. zal proberen er morgen eentje te maken!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:05

Ben benieuwd orsini!

Schangah: ik geef mijn paard (en de aan mij toevertrouwde paarden) juist met afwijkende temperaturen ruimschoots beweging. Bij kou om het paardenlijf warm en doorbloed te houden, bij (vochtige) warmte om onder andere het vocht uit de benen te houden. Dat betekent dus rijden met -10 graden en veel stappen aan de hand bij +35 graden :))

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:59

Ze loop overdag gewoon buiten en ik heb juist twee maal bij koud weer een paard met spierkramp gehad ondanks heel goed instappen.
Dus komende winter krijgt ze tijdens de vorst dus vakantie.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:26

Kerry sharp was net bij ons op stal, zadel aanmeten. Mensen wilde ook de WOW ervaren,na mijn enthousiaste verhaal over het zadel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:45

steinstein schreef:
Kerry sharp was net bij ons op stal, zadel aanmeten. Mensen wilde ook de WOW ervaren,na mijn enthousiaste verhaal over het zadel.

En, was het een succes?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:50

Aimee schreef:
steinstein schreef:

En, was het een succes?

Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:52

Da's mooi :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:27

Zojuist de zadelfitter arie de boer gebeld en tot mijn schrik hoor ik op de voicemail dat hij is gestopt met wow.
'
mijn paard heeft een bultje rechts naast zijn ruggegraad, pijnloos en onderhuids, maar wil voor de zekerheid een zadelcheck.

Erg balen, had veel vertrouwen in arie.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:54

Heeft hier toevallig nog iemand D(x)WG panels met tab en stitchline maat 0 of 1 liggen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:13

Staan die kussens niet op marktplaats ?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:32

thanks voor de tip, ga even kijken!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:00

Kom even binnenvallen in dit topic met als reden dat gister de zadelmaker is langs geweest.
Paard heeft blijkbaar een moeilijke rug/bouw waardoor een standaard zadel niet zo snel zal passen.
Hij is namelijk vrij smal gebouwd maar heeft brede doornuitsteeksels/ruggegraat. Hierdoor moet hij qua boommaat een redelijk smalle boom hebben maar halverwege z'n rug moet deze weer aardig plat zijn omdat hij anders last krijgt (huidig zadel). Hoop dat jullie me begrijpen.

Nu kan ik een zadel op maat laten maken maar hij is net 4 jaar geworden. Met dus als risico dat ik bijvoorbeeld over een jaar wéér een ander zadel kan kopen/op maat laten maken. M'n zadelmaker gaf ook al een wow zadel aan als eventuele optie en nu ben ik toch eens gaan kijken op mp, en bokt, maar kom er nog niet helemaal uit wat voor opties het allemaal zijn bij een wow zadel.
Qua boom, zijn alle opties dan mogelijk bij een wow zadel? Als hij veel breder wordt qua bouw, kan het dan allemaal nog aangepast worden, ongeacht hoe veel groter/breder of wat dan ook m'n paard wordt? Ben erg gek op wrongen en diepe zit, kan dit ook? Wat is er allemaal luchtgevuld aan zo'n zadel en ook niet onbelangrijk; hoe zit het? :P

Jullie kunnen me vast wel verder helpen met m'n grote zadel euvel...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:34

Al je vragen kun je het beste bij een fitter laten vallen mellamoshan, wij kunnen niet aan een uitleg zien welke kussens je nodig hebt etc.

De diepe zit en dikke wrongen zijn geen probleem die heeft wow beide :)) hoe het zit ik vind het heerlijk ik heb eindelijk geen last van mn stuitje, knieen en liezen :))

lucht gevult zijn de kussens.
Kwa groei is een wow ideaal die kan met je paard mee groeien mijn paard is in korte tijd 2 boommaten gegroeid, doordat we een wow hebben kon hij zo groeien een gewoon wol zadel had hem hierin veel meer tegen gezeten.

Maar wat jou paard nodig heeft etc kwa kussens dat durf ik je niet te vertellen ben geen fitter :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:44

Volgens mij vraagt mellamoshan ook niet direct wat ze aan kussens enz. nodig zou hebben, maar is het meer een vraag naar wat de mogelijkheden zijn :)
Toch?

Bij Wow is het dus inderdaad geen enkel probleem om een breed kussenkanaal te combineren met een smalle boom. En het is ook geen enkel probleem om dat dan weer te combineren met de diepe zit en wrongen die jij graag wil.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:02

Klopt Aimee, ben benieuwd naar de mogelijkheden omdat meeste fabriekszadels dit niet bieden. Smal paard is over het algemeen het midden van de boom wat smaller. Dat is juist het knelpunt bij de mijne.

Maar das duidelijk wat jullie vertellen hoor en Maris heeft ook een hele uitleg gegeven, super duidelijk verhaal. Zijn er nog do's of dont's wat betreft wow fitters? :Y)

Qua rijden, verschilt het veel met een traditioneel zadel?