Aimee schreef:Toch apart dat je dat aangeeft, Knollentuin. Want mij is verteld dat de luchtvulling weldegelijk gevoelig is voor temperatuurverschillen en ik heb dat zelf ook gemerkt aan mijn zadel/paard.
Mij is zelfs aangeraden om na het opzadelen niet direct op te stappen, maar eerst het zadel op te laten warmen door het paard. Dit was dus nadrukkelijk vanwege het uitzetten van de lucht onder invloed van warmte.
Natuurkundig is er bij lucht nagenoeg geen verschil in schokdempende of vormaanpassende eigenschappen bij zo'n gering aantal graden verschil. Lucht is een gas, en dat past zich in beide opzichten vrijwel direct aan aan de omgevingstemperatuur en -vorm.
Als het koud is zal eerder je paard iets stijver zijn dan de kussens van je zadel.
Temperatuur kan wel verschil uitmaken als je zadel is gevuld met een bepaald soort temperatuursgevoelig foam, zoals de bekende Tempur-matrassen b.v. hebben. In een wow/flair kussen zitten ook stukjes foam, maar toevallig heb ik een flair luchtkussenset liggen (off-topic: te koop, zie profiel) inclusief die stukjes foam, en dat materiaal is gewoon zacht, ongeacht of het koud of warm is.