Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:17

Echt jammer dat de Malibaud niet past. Ik kan me voorstellen dat je niet eens meer op de lengte gelet hebt.
Heb je wel eens bij je paard opgemeten hoelang je zadelboom zou kunnen zijn, met behulp van de uitleg en foto's van Esther of HC?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 12:44

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

Heb je er wel iemand naar laten kijken die verstand heeft van zadels met McClellan boom?
Niet alle engelse zadelpassers weten hoe ze dit soort zadels moeten beoordelen.... (al had ikzelf uit de foto's ook het idee dat het zadel aan de smalle kant was...)

Neen die persoon heeft totaal geen verstand van een McClellanboom...ik woon hier in het mekka van de klassieke Engelse zadels en de renpaarden...
Mijn idee is de boom breed genoeg, het geeft enkel een vertekend beeld omdat het zadel zo kort is langs voren (zo lijkt het van op afstand en zeker vanop een foto, dat het zadel op de schoft drukt), maar ik heb totaal niet het idee dat het zadel vooraan te smal is.

Indien ik ooit een tweedehandse forty op de kop tik, wil ik het wel even wagen en eventjes testen met de corrector en eventueel lederen of vilten onderlegger, maar een nieuwe kopen ga ik niet doen.

Ik vraag me dus heel erg af of je op de mening van een engelse zadelpasser af moet gaan, maar goed....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:12

10tje2 schreef:
Echt jammer dat de Malibaud niet past. Ik kan me voorstellen dat je niet eens meer op de lengte gelet hebt.
Heb je wel eens bij je paard opgemeten hoelang je zadelboom zou kunnen zijn, met behulp van de uitleg en foto's van Esther of HC?

Dat was ik inderdaad van plan. Heb gisteren nog eens goed de foto's besturdeerd van hoe Moragh dat doet en misschien is het een goed idee dat ik hetzelfde doe met krijt, foto's neem en nog eens op dit topic plaats. Ik denk dat ik beter via advies van Moragh en mijn gevoel het zadel beoordeel, want had niet veel vertrouwen in de zadelpasser z'n woorden.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 13:27

Cambiar schreef:
10tje2 schreef:

Dat was ik inderdaad van plan. Heb gisteren nog eens goed de foto's besturdeerd van hoe Moragh dat doet en misschien is het een goed idee dat ik hetzelfde doe met krijt, foto's neem en nog eens op dit topic plaats. Ik denk dat ik beter via advies van Moragh en mijn gevoel het zadel beoordeel, want had niet veel vertrouwen in de zadelpasser z'n woorden.

Leuk! Ik heb het ook gedaan, zoals ik al eerder heb geschreven. Ben benieuwd op hoeveel cm je uitkomt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 16:02

Zeer interessante info Moragh, over de McClellan.
Ik heb ondertussen eens geprobeerd om de ruimte te vinden waar ze een zadel kan dragen.
Vond het heel moeilijk om haar schouders te vinden omdat deze nogal, hm, ''gespierd'' zijn...
Schouder naar achteren brengen en dan de streep zetten lukte me aan geen kanten. Ik vind de rand van het schouderblad niet (had nog een tweede persoon moeten hebben).
Dit zijn de foto's.
Het zadel is zoals ik aanvankelijk zei, gewoon...veel te lang voor haar.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JCJHOD8B.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3UPVPRWP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QVLGSSMR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SG3TSBLJ.jpg

De album:
http://www.mijnalbum.nl/Album=CC84CQ7B

Denk dat je hier toch beetje kan zien dat het zadel niet te smal is, maar zoals ik al eerder zei de indruk geeft omdat de kussens niet ver doorlopen (en ook in de tekst van Moragh stond...)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7HAUOJTW.jpg

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:54

het lijkt op het eerste zicht inderdaad wat lang, maar ik weet niet precies tot waar het dragende deel van het zadel komt en welk stuk puur 'vulling' is.
mij lijkt de boom toch wat te smal voor je paardje, want de lijn van de schouder loopt niet parallel met de lijn van het zadel.
maar ik ben natuurlijk maar een leek, Moragh zal je veel deskundiger kunnen antwoorden ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:05

Cambiar schreef:
Het zadel is zoals ik aanvankelijk zei, gewoon...veel te lang voor haar.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JCJHOD8B.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3UPVPRWP.jpg

Je krijtstreep voor laatste rib lijkt niet goed...
Die loopt teveel naar vooren (is dus niet loodrecht, maar te ) met dus kortere lengte van rug als gevolg.
(dat is met name op foto met zadel op de rug goed te zien)
Ik denk dus dat je qua lengte redelijk ok uitkomt...

Kussens sluiten wat mij betreft op deze foto's mooi aan...

Heb je zelf een gewicht boven de 70 kg dan adviseer ik een corrector (Malibaud geeft zelf als grens 70 kg aan )

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:13

Thx Moragh voor advies ;-).
Ik zag het op de foto ook dat de streep wat schuin liep, maar dacht dat dat gezichtsbedrog was omdat je een ronding vlak ziet op een foto en de streep dus afbuigt... :D . Niet dus.
Dus het zadel zou passen??? Moeilijk geval inderdaad, vind het niet simpel. Misschien moet ik gewoon wachten tot jij ze verkoopt en dan kunnen we dit samen nog eens bezien.
Gelukkig weeg ik geen 70 kg :=, maar als ik zo door eet als met het eindejaar zou het er wel eens van kunnen komen :D .

Wat Fojoe zegt, klopt dit? Je ziet ook dat de lijn die de kussens maken, niet dezelfde lijn is die de buitenkant van het zadel maakt...die lopen ahw naar elkaar toe omdat het kussen naar onder toe versmalt. Dat deel die op de schouder ligt, het kussen dus, loopt naar mijn idee wel parallel...

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 20:36

Tja, daarvoor moet ik toch ook echt weten hoe het paard staat....
Zadels sluit mooi aan, maar tov de schouder zou het inderdaad nog iets meer de lijn mogen volgen. Aan de andere kant maak ik daar bij een McClellan dan weer net iets minder drama van als het op de rug allemaal heel mooi aansluit omdat de schouder dus niet zo snel gehinderd wordt door lange takken van de boom...

Kortom, erg veel meer kan ik nu uit de foto's niet zeggen, dat moet ik echt voelen en bekijken in 3D ;)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:11

Hoi Cambiar,
N.a.v. de eerste foto zou ik niet gezegd hebben dat de achterste streep te "schuin" naar voren was, maar Esther zal het wel weten.
Het leek me wel dat je zadel van voren hoger is (dus te smal???) en dat het diepste zitgedeelte dus meer naar achteren is.
Kortom, nog meer verwarring :D

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:23

En nog even een vraag voor Cambiar,
Heb je nog gekeken naar de singelplek? Ik ben nog even teruggegaan naar de foto's van Esther. Daar geeft ze aan dat de lange streep mooi op de singelplek uitkomt. Ik kan het bij jouw paard niet zien, omdat hij/zij (?) er niet helemaal opstaat.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:18

Ik begrijp je vraag niet helemaal goed. Welke lange streep bedoel je?
't Was een avontuur om de Malibaud te testen vandaag :D . Echt een zadel voor alternatievelingen, met veel geduld en verstand om alles op z'n plek te krijgen :D . Aan de twee kanten moest ik de fijne riempjes veranderen en aanspannen aan de singel. Ik ken dat systeem niet goed, dus was wel even zoek en puzzelwerk...
Heb er maar een slag ingeslegen en zo goed mogelijk proberen vastmaken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B3B6TNSC.jpg
Toen het zadel op haar rug lag, voor eerste keer op het rendiervel, vreesde ik dat het zou nijpen aan haar schoft, het leek te duwen. Ik heb door het slechte weer niet meer gereden met haar sedert ze pas zadelmak was en vreesde al beetje dat ze ergens gek zou beginnen doen op straat, zeker als het zadel ergens vervelend zou nijpen. Toen we vertrokken uit de laan was ze super fris en vrolijk, als een hondje die pas uitgelaten werd....
Gelukkig ging het erg goed, maar het eerste gevoel in de Malibaud was vreselijk. Ik was vergeten hoe hard het zat en ondanks mijn barokke vormen en mijn natuurlijk gel-kussen, voelde ik mijn zitbeenknobbels pijnlijk duwen tegen het zadel (ik had geen stijgebeugels en al mijn gewicht kwam op m'n zitbeenknobbels). Ook zat ik wijd, ten eerste is het al een redelijk rond paardje, de twist was behoorlijk wijd. Ik heb me van de pijn niets proberen aantrekken en zo ontspannen mogelijk gaan zitten (echt volledig ontspannen mijn gewicht op m'n zitbeenknobbels laten rusten) en op den duur werd ik de pijn gewoon.
Ik begon me echt goed te voelen in het zadel en voelde enorm haar bewegingen aan. Dat vond ik fantastisch! Ze heeft de neiging van als een trein te stappen en kon mooi het tempo van achterhand regelen met mijn zit. Dus dit zadeltje is fantastisch om in te werken met de zit.
Ik weet echter nu totaal niet meer of het past. Het leek vooraan wel redelijk vast te liggen nadat ik aangesingeld had en ik vrees dat het rond haar schoft nogal duwt.
Jammer, want dit is een ongelofelijk leuk zadel waar je heel veel contact met je paardje hebt...
Mijn vriend heeft wat foto's genomen, maar was moeilijk omdat haar zusje nogal ongeduldig was en niet wou stilstaan...
http://www.mijnalbum.nl/Album=BOZBZQ3M

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:47

Wat mooi met zo'n rendiervelletje eronder!

Met de foto met lange streep bedoelde ik: blz 62, de 4e foto die Esther had gemaakt.

Maar ik zie op je foto's al een beetje hoe de singel zit. Ik denk dat je hem iets moet veranderen; nu trekt de singel het zadel wat naar voren. Daar zul je in stap geen last van hebben. Met dit V systeem kun je de plek van de singel ook wat veranderen.

Ik heb nog ergens een link hoe je de riem moet vastmaken aan de singel, zal eens even zoeken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:50

Lastig Cambiar, misschien toch iemand langs laten komen met dit soort zadels? Op de eerste foto in het album lijkt het zadel netjes in balans te liggen, maar op de een na laatste foto ligt het achterover..

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:51

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:56

laura1986 schreef:
Lastig Cambiar, misschien toch iemand langs laten komen met dit soort zadels? Op de eerste foto in het album lijkt het zadel netjes in balans te liggen, maar op de een na laatste foto ligt het achterover..

Da's geen duidelijke foto, ze werd ongeduldig en stond niet recht. Het valt echt niet mee om goeie foto's te maken. De een lukt beter dan de andere, maar het zadel ligt wel recht.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:57

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:21

vind het wel een gaaf plaatje om te zien,zo met dat rendiervel erbij.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:36

hahahahaha, ja daarmee trek je ongetwijfeld de aandacht :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:18

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:23

Cambiar schreef:

:= :D Dat is het dus niet helemaal ..
Hier nog een handleiding, met beelden.. Jouw strap is hetzelfde als de tie strap op de foto's, alleen is ze smaller
http://horses.about.com/od/choosingandu ... ecinch.htm

Ik heb je foto's eens bekeken, en ik denk toch dat ik je dat rendiervel als onderlegger ga afraden. Niet voor een rondje dorp, maar als je serieus gaat rijden lijkt de kans dat het ergens gaat rimpelen en drukken te groot. Het is ook véél te warm, zeker voor de zomer, rendiervel wordt nu nog steeds als poolkledij gebruikt, met de vacht aan de buitenzijde, omdat het mega isolerend is, winddicht en waterproof.
Dus als het voor het mooi is zou ik die tot een soort overlay voor het zadel omsnijden, en onder het zadel iets high tech + ademend gooien, zodat er nog wat lucht tussen het paard en het sier-vel zit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:53

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

:= :D Dat is het dus niet helemaal ..
Hier nog een handleiding, met beelden.. Jouw strap is hetzelfde als de tie strap op de foto's, alleen is ze smaller
http://horses.about.com/od/choosingandu ... ecinch.htm

Ik heb je foto's eens bekeken, en ik denk toch dat ik je dat rendiervel als onderlegger ga afraden. Niet voor een rondje dorp, maar als je serieus gaat rijden lijkt de kans dat het ergens gaat rimpelen en drukken te groot. Het is ook véél te warm, zeker voor de zomer, rendiervel wordt nu nog steeds als poolkledij gebruikt, met de vacht aan de buitenzijde, omdat het mega isolerend is, winddicht en waterproof.
Dus als het voor het mooi is zou ik die tot een soort overlay voor het zadel omsnijden, en onder het zadel iets high tech + ademend gooien, zodat er nog wat lucht tussen het paard en het sier-vel zit.

Ik zat ook al te denken dat het niet ideaal is omdat het zo groot is en zij is tenslotte maar een kleine, korte dame. Een kennis gebruikt dit rendiervel (haar rendiervel is wel iets kleiner) omdat haar paard open lag van een duur zadel (over de 2000 euro) dat ze gekocht had. De zadelpasser beweerde bij hoog en laag dat het zadel paste en wou het niet terug nemen, maar paard bleef problemen hebben. Tot ze de tip kreeg van haar vriendin van het rendiervel, daarna heeft ze nooit nog drukwonden gehad (zij begeleidt trektochten). Daarom wou ik dit ook proberen, maar mijn merrie heeft wellicht een minder gevoelige rug dan haar Arabiertje...
Ik hou de bontjes voor onder mijn derrière en als dekje een geplooid militair deken of een leuk vilten pad die ik ook zelf kan maken, want een vilten pad is moeilijk te vinden (ook leuk een camargue dekje).

Van het rendiervel zou het inderdaad een goed idee zijn om een stukje uit te snijden. Van de rest kan ik leuke chaps maken voor als het koud is :-), die ik dan met lederen strings kan toebinden.

Ik wou wel toevoegen, het rendiervel is heel goed termo regulerend, door de fijne kanaaltjes die door de huid lopen. Als het koud is, geeft het warmte, maar het is niet zo dat als het iets warmer is, zoals de temperatuur nu, dat dit dan veel meer warmte geeft en gaat oververhitten (door de thermo-regulerende eigenschappen). Het is wel zo dat ze niet helemaal bedekt mag zijn zoals nu het geval is. Enkel een stukje in de vorm van het zadel is meer dan genoeg.

NB: super leuke foto's in je blog ;-)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:42

Cambiar schreef:

Thanks :D Vanavond een eerste experiment met de HorSeeCam onder m'n paard trouwens.. ben eens benieuwd :P

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:09

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Thanks :D Vanavond een eerste experiment met de HorSeeCam onder m'n paard trouwens.. ben eens benieuwd :P

Waauw!! Ga je ze posten?