[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:01

Dorine92 schreef:
tjaakje schreef:
Heb jij al wel eens op een maat 0 Barefoot gezeten? Vanaf deze foto betwijfel ik op je in een maat 0 past. Wel iets om even te checken voor je hem eventueel speciaal bestelt.

Ik ga hem sws niet bestellen want ik wil tweedehands ook nog.
Nooit in een 0 gezeten maar je ziet de foto, paard heeft t nodig. En ik zou niet weten waarom ik niet in een 0 zou passen want dat is tot maat 36

Zo te zien pas jij niet in een kleinere maat, maar het is een lastige foto om te beoordelen. Hier lijkt het zadel ook erg ver naar voren te liggen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:03

Mara2000 dat is dus het hele probleem waardoor ik een kleinere maat moet hebben. Zadel is te klein voor de pony en moet dus op zn nek anders zit ik op zn kont

En als barefoot qua maattabel zegt dat ik die maat moet hebben.. en ik heb al geen kont. Hoe dan dat dat niet zou passen. Dan houden ze wel een hele rare maatvoering erop na daar. Of is dat algemeen bekend dat je altijd een groter zadel moet nemen?
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 22-01-19 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:04

Dan zal je gewoon voor een ander zadel moeten gaan.
Barefoot nevada, maat 0 ga je tweedehands niet vinden.
Misschien is een Spaanse look van hidalgo bijvoorbeeld wat? Of een ghost piccolo?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:08

Anoniem schreef:
Misschien is een Spaanse look van hidalgo bijvoorbeeld wat? Of een ghost piccolo?

Ghost piccolo is een totaal ander zadel. Hidalgo bestaat wel eentje van die er wat op lijkt zie ik. Goeie tip. Heet ook nevada. Nou nog even tweedehands vinden

Ohnee grapje die heeft geen knop. Wil per se een knop

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:11

Dorine92 schreef:
Mara2000 dat is dus het hele probleem waardoor ik een kleinere maat moet hebben. Zadel is te klein voor de pony en moet dus op zn nek anders zit ik op zn kont

En als barefoot qua maattabel zegt dat ik die maat moet hebben.. en ik heb al geen kont. Hoe dan dat dat niet zou passen. Dan houden ze wel een hele rare maatvoering erop na daar. Of is dat algemeen bekend dat je altijd een groter zadel moet nemen?

Als je lange benen hebt heb je ook met maat 36 een grotere maat nodig.
Op deze foto vul je de hele zitting. En vraag me zelfs af of dit zadel in een maatje kleiner wel op je paard past, zo ver lijkt het naar voren te liggen. Rij je hier mee?

Ghost is ook vrij lang, zal denk ik ook niet passen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 11:22

Ik heb het idee dat de foto een beetje vertekent omdat het zadel zo achterover kantelt. Je komt daarom, zo lijkt het, best op de cantle te zitten waardoor het wat krap lijkt. Maar volgt mij is er aan de voorkant wel ietsje speling.

Maar of dat genoeg is om in een maat 0 te passen, is lastig te zeggen. Ik denk dat je er goed aan zou doen eerst een maat 0 te testen voordat je op zoek gaat naar een maar 0 zadel. Als je dan in zo'n klein zadel op de cantle komt, dan is het een beter idee te gaan voor een iets langer (boomloos) zadel zodat je niet het risico loopt dat het zadel in de rug prikt aan de achterkant.

Wel vrees ik dat je een Nevada in maat 0 niet gaat vinden tweedehands. Je komt dan nog het meest dichtbij met een Madrid met knop en fenders. Maar dat wil je ook niet dus dan weet ik het ook niet meer. Misschien iets richting een Australian stock zadel? Maar of die er boomloos zijn, weet ik niet...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:08

Dorine, gooi er een paar euro tegenaan en laat een zadelpasser langs komen - je zit op de Barefoot enorm in stoelzit met korte beugels, dat scheelt ook in de beeldvorming.... en over het algemeen is er weinig druk waar geen ruiter zit. Dus over die lengte zou ik me geen zorgen maken. Een Ghost piccolo past best - er zijn modellen zonder of met korte zweetbladen en overal kan een knop op en een fendertje aan..... (maar met knop is niet overal te koop gebruikt)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:12

Ikzelf ben voor mij paard uitgekomen bij een freemax short, weliswaar niet vierkant, maar wel echt western. Neem eens contact op met Kitty van kifrahorse. Zij heeft volgens mij nog een korte ter overname liggen en kan je adviseren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:57

Dorine92 schreef:
Anoniem schreef:

Ghost piccolo is een totaal ander zadel. Hidalgo bestaat wel eentje van die er wat op lijkt zie ik. Goeie tip. Heet ook nevada. Nou nog even tweedehands vinden

Ohnee grapje die heeft geen knop. Wil per se een knop

Met het formaat van jouw en je pony gok ik dat je of er flink geld tegenaan moet gooien of moet gaan accepteren dat het zadel wat jij graag wilt niet er niet passend is voor je pony. En mi. moet de pony leidend zijn voor het zadel.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:43

Dorine: ijslanders hebben vaak (en zo te zien jouw paard ook) behalve een korte rug, ook een enorm terugliggende schouder. Vandaar dat je ook de boomzadels van wedstrijdpaarden zo ongeveer op de kont ziet liggen in plaats van verder naar voren. Ik vrees dat de meeste boomloze zadels en veel te groot gaan zijn voor jouw paard, maar ook totaal verkeerd zijn opgebouwd. Ik schat zo in dat de rotatie van de schouder vlak voor je bovenbeen zit, dan zit dit zadel er iets van 20 cm overheen. Ik snap dat je voor een model valt, maar als je per se boomloos wilt zou ik me sec bij de echte ijslanderboomlozen houden zoals Karlslund ( en er zijn meer van dat soort modellen). Die zijn echt voor dit type paard gemaakt en daar gaan jullie beide veel prettiger van aan het werk.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:34

Ghost werkt ook prima op een Ijslander :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:02

Er staat een Arizona rose maat 0 (speciaal gemaakt) op Facebook te koop zie ik net.

Klopt,ghost werk vaak ook erg goed bij paarden met een kortere rug omdat de plaatsing anders is.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:10

Dat kan ik zeker beamen :j ik ben zeer tevreden over de ghost Quilty op mijn IJslander kruising. Hele korte rug en enorm terugliggend schouderblad.
Er zijn volgens mij ook western uitvoeringen van Ghost, met knop <3

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:37

Hier toevallig ook net een Ghost gekocht voor als er iemand mee gaat rijden op mijn IJslanders en ik dus 2 zadels nodig heb. :j

Heb ook 5 jaar rondgereden met een Barefoot (Cheyenne), maar vanwege de smallere zit nu toch gekozen voor Ghost.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:33

Gladijs schreef:
Dat kan ik zeker beamen :j ik ben zeer tevreden over de ghost Quilty op mijn IJslander kruising. Hele korte rug en enorm terugliggend schouderblad.
Er zijn volgens mij ook western uitvoeringen van Ghost, met knop <3

In Scandinavië rijden er honderden klanten op IJslanders met een Ghost en ja, die kunnen ook met een knop en fenders :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:40

Ik werk hier niet mee. Daar heb ik een ijslanderzadel voor. Dit is enkel voor in het bos. Ik rij hiermee ja. Gaat prima maar ik dacht ik ga niet expres een te lang zadel kopen. Maar ik heb vandaag ff gekeken en het dekje maakt het ook wel veel erger lijken.

Zonder dekje
Afbeelding

Dekje
Afbeelding

Met dekje (expres het geheel goed naar achter gelegd)
Afbeelding

Dus feitelijk zou een korter dekje ook al erg schelen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:58

Of geen bochten rijden...... :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:05

Kwetal schreef:

Dat sowieso niet in het bos

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 09:49

Kwetal schreef:

_O- _O- _O-

Maar eerlijk: ook deze verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Zo op de foto (dat kan natuurlijk altijd vertekenen) trekt de voorste stoot je pommel tot erg dicht op de schouderkop, ook dat lijkt me niet fijn. Het is dat veel ijsjes megabraaf zijn voor wat betreft harnachement, dat je vaak, als je niet te veel vraagt, wel door kunt klossen maar toch.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:24

Ik zie dat dit model ook geen VPS heeft. Dat kan ook een ander zit gevoel geven als jij nu een nieuwe aanschaft. Ook kan de ligging er heel anders uitzien.
Kun je niet 1 aanvragen om te testen?

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:34

Mag ik met jullie meelezen? Ik wil voor mijn pony bekijken of een boomloos zadel een optie zou kunnen zijn. Maar ik heb geen enkel idee welke merken goed zijn en zijn er verschillende maten en modellen voor de verschillend gebouwde paarden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:37

wortel115 schreef:
Mag ik met jullie meelezen? Ik wil voor mijn pony bekijken of een boomloos zadel een optie zou kunnen zijn. Maar ik heb geen enkel idee welke merken goed zijn en zijn er verschillende maten en modellen voor de verschillend gebouwde paarden?

Meelezen mag altijd :) maar in Australie zijn niet alle merken vertegenwoordigd.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:39

Alles is uit het buitenland te halen :D dus welkom !!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:42

Lijkt me moeilijk in een ander land hoor, alles is inderdaad wel in het buitenland te krijgen, maar wel vervelend als je er zelf niets mee kan! Zijn er merken die ook in Australie te koop zijn? Of hebben ze daar nog hele andere merken??

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:53

In Australië wordt sowieso Ghost, barefoot en Edix vertegenwoordigd wat ik weet