Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:11

Hoi allemaal! Ik heb dit topic net gevonden en vind het erg interessant!
Ik heb gelijk ook een vraag: ik rijd een van mijn pony’s op de bruine micklem multi, alleen de frontriem vind ik te klein dus die heb ik er af gehaald. Nu zou ik graag een mooie frontriem er op willen met steentjes bijv. Alleen wel graag in een bruine kleur die zo goed mogelijk overeen komt. Iemand tips qua frontriem?

Linda_sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:40

Hoihoi!
Ik rijd onder tussen bijna 2 jaar bitloos, ik rijd met een sidepull hoofdstel van fra en ben hier niet meer heel tevreden over. Nu ben ik opzoek naar een nieuw bitloos hoofdstel maar weet niet zo goed meer wat het meest geschikt is voor mijn paard en mij. Welke hoofdstellen vinden jullie fijn? Het liefst sidepull
Groetjess

Ilsey

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:46

Er bestaan ook bitloze passervices, misschien is dat het beste om te kijken waar jouw paard goed op reageert?

Met frontriemvraag kan ik niet helpen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:21

DianXX schreef:
Hoi allemaal! Ik heb dit topic net gevonden en vind het erg interessant!
Ik heb gelijk ook een vraag: ik rijd een van mijn pony’s op de bruine micklem multi, alleen de frontriem vind ik te klein dus die heb ik er af gehaald. Nu zou ik graag een mooie frontriem er op willen met steentjes bijv. Alleen wel graag in een bruine kleur die zo goed mogelijk overeen komt. Iemand tips qua frontriem?

Ik heb er een gemaakt bij een workshop van saddle Juwels. Misschien dat zoiets bij jou in de buurt ook mogelijk is? Was mooi donkerbruin leer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:21

Linda_sophie schreef:
Hoihoi!
Ik rijd onder tussen bijna 2 jaar bitloos, ik rijd met een sidepull hoofdstel van fra en ben hier niet meer heel tevreden over. Nu ben ik opzoek naar een nieuw bitloos hoofdstel maar weet niet zo goed meer wat het meest geschikt is voor mijn paard en mij. Welke hoofdstellen vinden jullie fijn? Het liefst sidepull
Groetjess

Wat is precies de reden dat je er niet meer tevreden over bent? Dan kunnen we misschien gerichter met je mee denken.

Linda_sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:02

Wat is precies de reden dat je er niet meer tevreden over bent? Dan kunnen we misschien gerichter met je mee denken.[/quote]

Op de neus van mijn pony schuift hij heel makkelijk, mede doordat het hoofdstel scheef staat, dit komt doordat hij scheef in de verpakking zat:( Ik hoopte dat dit in de loop van de tijd zou bijtrekken maar helaas

Linda_sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:03

darkadia schreef:
Linda_sophie schreef:
Hoihoi!
Groetjess

Wat is precies de reden dat je er niet meer tevreden over bent? Dan kunnen we misschien gerichter met je mee denken.

Op de neus van mijn pony schuift hij heel makkelijk, mede doordat het hoofdstel scheef staat, dit komt doordat hij scheef in de verpakking zat:( Ik hoopte dat dit in de loop van de tijd zou bijtrekken maar helaas

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:00

Heb je foto's Linda_Sofie?
Ik kom trouwens zomaar binnenvallen, rij zelf ook bitloos, met sidepull.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:51

Linda_sophie schreef:

Hmm, vervelend. Heb je al geprobeerd om het mooi recht op een hoofdsteun te hangen en dan met gewicht aan? Zodat hij de hele tijd 'rechtgetrokken wordt' op de momenten dat je 'm niet gebruikt? wordt ie ook goed soepel van, want als je recreatief rijdt blijft leder vaak lang stug hé.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:15

Hoi allemaal ik heb even een vraagje, op het moment heb ik een barefoot hoofdstel met een ster hackmore waarmee ik mijn paardje op sidepul stand rij.
Nu wil ik al een heele tijd heel graag een westernhoofdstel maar ik heb een aantal eisen en ik kan maar niet vinden wat ik zoek mischien hebben jullie nog tips.

Het grootste struikelpunt is dat ik graag een voorgevormd kopstuk heb zodat zijn oortjes lekker vrij liggen. Verder wil ik heel graag donkerbruin kwa kleur en het zou fijn zijn als hij flink wat verstel ruimte heeft, ik heb namelijk een ijslander en loop vaak tegen de maten aan.
Het mogen zowel tips zijn als een ruim verstelbaar '' normaal '' hoofdstel waar ik dan dus eventueel mijn losse sidepul neusiem aan kan doen, of een sidepul hoofdstel waarbij de neusriem vast zit.

Ik hou dus enorm van een stoere look vind ik bij mijn paardje ook het mooiste, vandaar dat western achtige artikelen mij vaker trekken.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:27

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:14

Thanx Ilsey ik ga eens even kijken <3

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:04

Ik kom nog een keertje binnenvallen. Ik rij nu al een tijdje met een geleende side-pull en hier loopt ze erg fijn mee. Zeker tijdens de buitenritten heb ik het idee dat ze bitloos veel fijner en ook duidelijker vind :D
Nu ben ik me aan het orënteren om een eigen hoofdstel aan te schaffen maar het valt me op dat er nog aardig wat variënten zijn binnen de side-pull :')

Het lijkt me dat een dunnere en rondere neusriem scherper inwerkt, klopt dat? Ik zie ook nog neusriemen voorbij die bestaan uit twee dunnen koorden, hoe werken deze in?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:39

Dunner werkt inderdaad scherper in dan breder. Wisselt ook beetje per paard wat het fijnste daarin werkt. Daarbij ligt de ene of de andere ook stabieler.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 09:27

Hallo allemaal! Ik kom nu pas dit topic tegen en heb alle 63 pagina's doorgespit, maar ik ben helaas nog niet helemaal tegengekomen waar ik naar op zoek ben.

Ik zoek een sidepull bitloos hoofdstel waar het liefste ook bitriempjes bij zitten zodat deze ook met bit gebruikt kan worden. Het hoofdstel moet ook anatomisch gevormd zijn bij het kopstuk (des te breder, des te liever) en van zacht en soepel leer zijn gemaakt.

Ik kwam wel de F.R.A. Rebecca, F.R.A. Dandy en de Nurtural tegen in dit topic, daar ga ik me nog wat meer in verdiepen.
Verder heb ik er al veel bekeken (ook Barefoot en Micklem) en vraag me ook af of iemand ervaring heeft met het bitloos hoofdstel van Karen Rolph en de F.R.A. Alizée Froment Mistral.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:35

Ik heb de Barefoot contour bridle en daar heb je ook bitriempjes bij zitten. Zelf wel echt tevreden mee.

Afbeelding

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:18

Figo88 schreef:
Hallo allemaal! Ik kom nu pas dit topic tegen en heb alle 63 pagina's doorgespit, maar ik ben helaas nog niet helemaal tegengekomen waar ik naar op zoek ben.

Ik zoek een sidepull bitloos hoofdstel waar het liefste ook bitriempjes bij zitten zodat deze ook met bit gebruikt kan worden. Het hoofdstel moet ook anatomisch gevormd zijn bij het kopstuk (des te breder, des te liever) en van zacht en soepel leer zijn gemaakt.

Ik kwam wel de F.R.A. Rebecca, F.R.A. Dandy en de Nurtural tegen in dit topic, daar ga ik me nog wat meer in verdiepen.
Verder heb ik er al veel bekeken (ook Barefoot en Micklem) en vraag me ook af of iemand ervaring heeft met het bitloos hoofdstel van Karen Rolph en de F.R.A. Alizée Froment Mistral.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Ik weet niet wat je budget is?
Binnenkort komt deuber met een trial hoofdstel op de markt. Ze hebben mij een protype gestuurd op de foto, die kan ik pb doorzetten als je wilt. Prijs ligt wel tussen de 200 en 250 dacht ik.

Zelf heb ik nu een Cavesal gekocht omdat ik meer een kaptoom werking wil. Ik denk dat je hier de kaptoom neusriem los kan maken en kan vervangen door een normale neusriem... Maar ik heb het zelf niet geprobeerd.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:40

car0linee schreef:
Ik heb de Barefoot contour bridle en daar heb je ook bitriempjes bij zitten. Zelf wel echt tevreden mee.

[ [url=m/571VK4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor je reactie :) Ligt het kopstuk bij dit hoofdstel dicht op de oren of ligt de atlas daar mooi vrij? Heb je er misschien een foto van?

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:43

KellyR schreef:
Binnenkort komt deuber met een trial hoofdstel op de markt. Ze hebben mij een protype gestuurd op de foto, die kan ik pb doorzetten als je wilt. Prijs ligt wel tussen de 200 en 250 dacht ik.

Zelf heb ik nu een Cavesal gekocht omdat ik meer een kaptoom werking wil. Ik denk dat je hier de kaptoom neusriem los kan maken en kan vervangen door een normale neusriem... Maar ik heb het zelf niet geprobeerd.
`

Dankjewel voor je reactie! Ik ontvang het prototype graag per pb :) En qua budget wil ik er best wat aan uitgeven, maar ik ga liever niet hoger dan 250 euro.
En waarom wil je zelf liever een hoofdstel met meer een kaptoom werking?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:05

Figo88 schreef:
KellyR schreef:

`

Dankjewel voor je reactie! Ik ontvang het prototype graag per pb :) En qua budget wil ik er best wat aan uitgeven, maar ik ga liever niet hoger dan 250 euro.
En waarom wil je zelf liever een hoofdstel met meer een kaptoom werking?

Ik zal hem op PB zetten, weet namelijk niet of Deuber hem al naar buiten wil hebben.
Heb je zelf toevallig een kaptoom liggen?
Indien ja, klik er een teugel/touw aan en vraag je paard zijn hoofd opzij.
Doe vervolgens hetzelfde met een sidepull.

Je paard beweegt met een kaptoom zijn neus opzij zonder gepruts,
Op het moment dat je een sidepull heb, ligt de communicatie een stuk verder naar achter en is het paard eerder geneigd om gewoon zijn hoofd opzij te plaatsen. Dit is eigenlijk niet wat je wil.
Want je paard kan hierdoor met zijn neus naar buiten lopen maar wel met zijn hoofd naar binnen vallen.

Sidepull is leuk voor recht toe en recht aan. En respect voor de mensen die er wedstrijden mee rijden! Maar de communicatie door een sidepull is eigenlijk helemaal niet zo specifiek.

Dat is uiteindelijk mijn overweging geweest om het Trial hoofdstel te laten schieten en voor de cavesal te gaan.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij (want ook ik wordt getraind :Y) ) klassiek opgeleid worden. De Cavesal heeft extra ringen onder de kin waardoor er een extra teugel opgehangen kan worden.
Wat later in de trainingen gebruikt gaat worden.
En ik kan hem hiermee makkelijker omlaag,buigen etc vragen.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 17:28

Figo88 schreef:
car0linee schreef:

[ [url=m/571VK4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor je reactie :) Ligt het kopstuk bij dit hoofdstel dicht op de oren of ligt de atlas daar mooi vrij? Heb je er misschien een foto van?

Dit hoofdstel heeft een anatomisch kopstuk. Ik vind wel dat hij de oren mooi vrij blijft houden :)
Afbeelding

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:54

Ik ben ook tevreden over de Barefoot physio contour met shape it sidepull neusriem. Hij past qua kleur perfect bij mijn mentuig :D afgelopen week mee op trektocht geweest en dat beviel goed!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:38

Wij mennen onze tinker al een tijdje met een sidepull touwhalster. Die neusriem blijft nooit op zijn plek zitten. Nu mennen we kaakgekruist met een fra dietsji en hij loopt ermee alsof ie dat al jaren doet. Cobmaat was veels te klein. Bij de fullmaat is de frontriem echter te groot. Grrrrr

Afbeelding

Afbeelding

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:02

car0linee schreef:
Dit hoofdstel heeft een anatomisch kopstuk. Ik vind wel dat hij de oren mooi vrij blijft houden :)
[ [url=m/R4au5C.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JFYryK.jpg]Afbeelding[/url] ]

En @Jets: Dankjewel voor de foto's en reactie, het hoofdstel ziet er inderdaad mooi en goed uit! Ik ga eens alle opties goed naast elkaar leggen :Y)

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:29

Ik heb sinds kort een Barefoot Physio kopstuk met Lightrider neusriem. Ik ben er super tevreden over.
Ik reed altijd met de FRA Pardoes, ook een fijn hoofdstel maar schoof soms wel iets. Deze ligt super stabiel en heb er net iets meer mee te zeggen als hij heet wordt tijdens een stevige galop.

Afbeelding