Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:54

mijn ervaring is ook dat de rugbespiering goed kan verbeteren met een Wow.

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:04

2005 schreef:
Zijn er eigenlijk mensen die voor dierenartsen / onderzoeken daadwerkelijk te horen hebben gekregen dat Wow niet goed is voor de rug? En dan ook onderbouwd ;). Hoor vaker van dit soort verhalen, maar nooit onderbouwd.

Wat een rare vraag. Er zijn altijd voor en tegenstanders. Van ieder zadel is mijn ervaring.
Ik ben toevallig 3 weken terug bij een zadelmaker geweest waar ik een hoge pet van op heb. Hij was duidelijk geen fan van WOW en dan in het bijzonder de lucht kussens. Maar de zadeldruk meting gaf duidelijk aan dat het zadel goed lag.
De reden dat ik erheen was gegaan is omdat mijn pony witte haren heeft. Waarschijnlijk heeft hij een gevoelige huid en werd me aangeraden om met bont te gaan rijden.

Eén ding, last van zijn rug heeft mijn pony niet :)

Edit, ik ben op zoek naar een korte H singel, dus als iemand er één niet gebruikt hoor ik het graag.

2005

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:13

Is geen rare vraag Babybeertjes. Het gaat niet om voor- of tegenstanders. Ik ben opzoek naar argumenten wáárom het dan slecht is. Tot nu toe ken ik geen tegenstanders die dit goed kunnen uitleggen. Bij sommige boomloze zadels kan je dit bijvoorbeeld wel vinden, zelfs met wetenschappelijke onderbouwing.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:19

Ik heb mijn WoW nu een tijdje en mijn paard loopt er gewoon goed onder.
Alleen ik kan er niet op doorzitten, daarvan heb ik nooit last gehad met andere zadels.
Voor dressuur vind ik het niets, maar voor een bosrit of om mee te springen kan ik er wel mee leven.
Al me al ben ik dus wel enthousiast voor mijn paard, maar niet zo voor mezelf.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:22

Hier pas ook een check gehad.

Door ziek zijn is mijn haffie flink afgevallen en ingeteerd.

Vorig jaar van een dxwg naar een ddwg gegaan, en van hp 5 naar 4 gegaan,
Gedurende het voor jaar van hp 4 naar een 3
En nu een hp 2 en terug dxwg kussens.

De kussens omdat hij dus niet breder op de rug geworden is, maar Door zijn natuurlijke bouw met Den nu 2 hp de ddwg kussens te smal werden voor hem waardoor ze net achter de schoft opende rug bleven liggen ipv er licht omheen.

Fitter Had nog nooit een haffie met hp 2 gehad haha.

Nu rustig opbouwen om terug spieren te kweken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:37

In een vorig topic werd er ook vermeld, dat een dierenarts in bodengraven zou hebben gezegd, dat vele rugproblemen een wow als oorzaak zouden hebben. Um..huh? Maar of daar nog echt goede argumenten genoemd werden...?
Heb voor het kopen van mijn wow mijn ogen open gehouden en een paar mensen met wow gevolgd. Die waren toevallig allemaal erg tevreden...sinds 6 jaar.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:44

2005 schreef:
Zijn er eigenlijk mensen die voor dierenartsen / onderzoeken daadwerkelijk te horen hebben gekregen dat Wow niet goed is voor de rug? En dan ook onderbouwd ;). Hoor vaker van dit soort verhalen, maar nooit onderbouwd.

Mijn ervaring is dat mensen die bij DAP Bodegraven een 10 rittenkaart hebben dit te horen krijgen, maarja die werken nauw samen met zadelmakerij van Rijs. :7

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 20:56

ik heb het ook alleen van bodegraven gehoord tot nu toe, via via dan, maar nog nooit van andere dierenartsen, zelf dus ook niet van mijn eigen dierenarts...

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 21:01

Getup schreef:
In een vorig topic werd er ook vermeld, dat een dierenarts in bodengraven zou hebben gezegd, dat vele rugproblemen een wow als oorzaak zouden hebben. Um..huh? Maar of daar nog echt goede argumenten genoemd werden...?
Heb voor het kopen van mijn wow mijn ogen open gehouden en een paar mensen met wow gevolgd. Die waren toevallig allemaal erg tevreden...sinds 6 jaar.

@2005, ik vond het een rare vraag omdat er geen context bij stond. Als ik uitga van bovenstaande, dan begrijp ik jou vraag ook.

Maar ik blijf erbij, je heb altijd voor en tegenstanders van een merk / zadel. En op hun manier kunnen ze het ook onderbouwen. Of dat dan de waarheid is moet je zelf maar bedenken ;)

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 09:54

Nouvel schreef:
2005 schreef:

ik heb het nog nooit gehoord, niet van de fysio, niet van de osteo, niet van de dierenarts...

Mijn fysio en osteo worden juist blij van een wow, mijn paard heeft in al die jaren geen problemen gehad, daar waar je de meeste problemen/blessures bemerkt tijdens een check-up (schouder/rond de schoft/gebied achter het zadel) mijn paard heeft een soepele bespierde rug.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 10:44

Hier hetzelfde, ik had een merrie met een hele moeilijke rug en duidelijk spieratrofie toen ik haar kreeg (ingevallen bij de schoft en ruggengraat lag er heel hoog op), na van alles proberen ben ik naar een WoW overgestapt op advies van Arie Boer.
Ze is daarmee 2 tot 3 boommaten gegroeid in rugbespiering en ze was beter ontspannen te krijgen onder het zadel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:31

2005 schreef:

Ja, inclusief irritatie op merrdere plekken op de rugband zichtbaar op de scan. Idd bij DAP Bodegraven.
Ik ben gegaan omdat hij met WOW steeds minder fijn zadelmak werd. Met Jaquar die qua pasvorm niet optimaal was was dat niet zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:33

ik geloof ook wel degelijk dat het per paard verschil zal maken wat goed is en fijn ligt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:46

hier een tevreden WoW gebruiker. Zelfs als het zadel duidelijk niet meer 100% ligt (kussens die stilaan afgegaan zijn, paard dat eventjes ronduit vet wordt,...) blijft het nog steeds stabiel liggen zonder strak aansingelen en nooit meer dezelfde maat van protest als voorheen met wolgevulde zadels (4 stuks, waarvan 1 op maat gemaakt door zadelmaker, geen grote fabrikant). Dit ging van scheef zakken, op de schoft drukken tot dat mijn paard ging lopen als een naaimachine (korte passen), niet meer wilde aanspringen in een bepaalde galop, alleen maar ging bokken of steigeren bij meer voorwaartse druk.

Ook langere buitenritten zonder drukplekken oid. Dus het was z'n investering waard... Maar ik kan best geloven dat het niet voor ieder paard en ruiter de oplossing is. Ik vond het persoonlijk ook enorm wennen, maar mijn paard gaf vanaf de eerste pas aan dat het beter was.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:26

2005 schreef:
Is geen rare vraag Babybeertjes. Het gaat niet om voor- of tegenstanders. Ik ben opzoek naar argumenten wáárom het dan slecht is. Tot nu toe ken ik geen tegenstanders die dit goed kunnen uitleggen. Bij sommige boomloze zadels kan je dit bijvoorbeeld wel vinden, zelfs met wetenschappelijke onderbouwing.

Niet echt als onderbouwing, maar vanuit inzicht. Zou je bijvoorbeeld een (bureau-)stoel kopen met luchtkussens inde zitting en de rug? Of zou je je matras vervangen door een luchtbed? Denk je dat je fijn zou rijden in een rijbroek met luchtkamertjes er in? Vind je het logisch om te betalen voor lucht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:37

@pipdino: matras vervangen door een luchtbed vind ik geen goede vergelijking, een WoW heeft namelijk nog wel een boom en ik zit eigenlijk graag op een zitbal, wat je houding en spiergebruik in de rug zou moeten ten goede komen

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:40

Nou vooruit, de bovenste laag van een boxspring dan ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:42

Slapen en rijden zijn qua bewegingen niet te vergelijken met elkaar. En de meeste lucht-zitters zijn er wel over eens dat het de beweging ten goed komt.
En of je betaald voor lucht, óf de kunde van degene die langskomt.. Mag je zelf bepalen. Wol kost ook geen drol, hoor :-)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:45

inzicht?
Op een bureaustoel en matras lig je langer dan dat je een uurtje rijd met een zadel.
Rijbroek met luchtkamertjes lijkt me erg vervelend lopen, apart inzicht?
Daarnaast zit jij niet direct op de luchtkussens, maar op de zitting.

Betalen voor lucht doen we allemaal niet, wel de service/materiaal eromheen :)

Ik denk dat de luchtkussens zich beter aanpassen aan de vorm van het paard.
Maar te hard of te zacht is ook niet fijn.

Te hard, stuiter je en gaat de vorm aanpassing verloren.
Te zacht en paard voelt alsnog de harde delen van het zadel.

Denk niet dat het slecht is voor een paard. Maar wel elk slecht passend zadel is slecht.
Of dat nu met lucht is of niet.

Het moet gewoon bij je paard passen denk ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:01

Pipodipo, dat is in alle gevallen geen goede vergelijking.

Om te beginnen heeft een luchtbed maar 1 hele grote kamer, een Wow heeft 4 luchtkamers (elk kussen 2) die ook nog eens speciaal gevormd zijn. Een luchtbed wordt ook behoorlijk hard opgepompt, de luchtkussens van een Wow juist niet. Anders zou je een soort stuiterbal-effect op de rug krijgen*. Een luchtbed, boxspring of bureaustoel oid is bedoeld voor een relatief statisch gebeuren (liggen, zitten), het kussen van een rijzadel is nu juist een overbrugging in een zeer dynamisch gebeuren. Het primaire doel van een kussen is het absorberen van schokken. Je zou het dus eerder moeten vergelijken met schoenzolen. En daar zie je bij bepaalde (sport)schoenen inderdaad ook zolen met lucht. Ik heb daar geen ervaring mee, maar kennelijk zijn er mensen die dit comfortabel vinden.

Overigens is uit diverse testen gebleken dat een (correct aangepaste) Wow de schokken beter absorbeert dan een wolzadel.

M.b.t. je laatste opmerking: Toen mijn Wow aangepast moest worden op mijn huidige paard moest de lucht anders in de kamers dan bij het paard waar ik het voor had gekocht. Ik grapte toen nog met mijn zadelmaker “wat kost dat nou, een beetje lucht? :D ”. Haar antwoord: “lucht is niet zo duur :+ ”. Mijn zadelmaker bracht dus ook alleen haar uren en voorrijkosten in rekening. En betalen voor kennis en kunde vind ik wel logisch.

* Dat gezegd hebbende geloof ik dus wel dat een Wow met te hard gevulde kussens slecht is voor de rug. Net als een te hard gevuld wol-zadel. In alle gevallen is een kundige van de zadelpasser noodzakelijk :j .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:13

Het voordeel van lucht is, is dat het altijd past. Je kunt je echter afvragen of het wel echt goed is in een zadel. Tot nu toe wil niemand op een luchtbed slapen (mag ook met luchtcompartimenten zijn hoor), of op een luchtkussentje zitten achter zijn bureau.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:20

ik ken toevallig redelijk wat mensen die geen bureaustoel meer hebben, maar zitballen of een luchtband op hun bureaustoel...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:20

Volgens mij wordt er veelvuldig op luchtbedden geslapen?

Er zijn ook mensen die op een luchtkussen zitten om hun rug etc te verlichten.

Dus snap je niet helemaal?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:25

Zitballen e.d. zijn heel effectief voor je houding omdat je actief evenwicht moet bewaren en balans herstellen. Omdat de luchtbal je voortdurend uit balans brengt, moet je dus alsmaar actief blijven herstellen. De essentie van de zitbal is, is dat die niks voor je doet behalve je uitdagen in balans te blijven. Dat heeft effect op je spieren en je evenwicht, maar dat doe je dus zelf en niet de bal.
Ik vind het niet erg om het nog wat meer uit te leggen hoor.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:09

Je betaald niet voor lucht net als wol een fractie van de totale prijs is voor het aanpassen van een zadel. Je betaald voor:
- Opleiding, Kennis, Kunde
- Gereedschap
- Bestede tijd
- Gemaakte KM's (en kosten voor onderhoud, afschrijving, etc. van vervoer)
- Enzovoorts

Heb toch besloten mijn Wow op de Bokt markt te plaatsen vanwege verkoop van paard.
Wow bevalt verder prima, maar dit is een Flat Y-Bar en op mijn andere paard heb ik ook een Wow maar een Curved.

Het is dus niet aanpasbaar jammer genoeg op mijn andere paard, anders had ik het nieuwe zadel gehouden. Dat is amper gebruikt maar gelukkig is mijn "oude" wow na 9 jaar ook nog in super staat moet ik zeggen.
Maar doet toch zeer zo een nieuw goed zadel tegen deel minder te koop te zetten. Maar ja, hopen dat ik het kwijt raak.