voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:34

daar moet zeker een boomloospad onder, aangezien er geen kussens onder zitten.
anders mail je dat meisje even over haar ervaringen :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:32

Alle simpele shetlander zadeltjes zijn in principe boomloos :) Ik heb een wintec educatief, dat is dus ook een boomloos zadeltjes met verplaatsbare kussens en een harde pommel. Ik vind het een mooi degelijk zadeltje en mijjn dochter kan er heel mooi op zitten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:21

Hallooooooo! Ik kom hier ff binnenvallen :P
Ben blij met mijn barefoot (nevada). Die past op mijn tonnetje maar niet op het 2e smal paard (hoge schoft, goed op gewicht maar zo een hoge ruggegraat ook). Alles ligt goed, ruggegraat is vrij enzo, alleen de pommel drukt echt keihard op zijn schoft. Heb het er dan maar weer afgehaald. Iemand ervaring met de smalle hoge pommel of de flexibele van barefoot? Heb een beetje teruggelezen maar heb de moed niet om 60 pagina's te doorspitten :P Lijkt mij dat een flexibele pommel toch ook gaat meeplooien en gaat hangen op de schoft nee?
Heb wat gelezen van straktrekken, wat wordt er daarmee bedoeld? :p

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:26

ik heb geen ervaring met de flexibele, maar over straktrekken.. bedoel je geen Startrek? das een zadel :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:33

Ja dacht ook aan een startrekk zadel maar iemand had het echt over strak getrokken worden? :p
Hmm heb wat beter gezocht heb mijn antwoord al gevonden :D op pagina 3 :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:08

Zou gewoon een maat S fork en dubbele inlages niet helpen voor dat paard ? :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:00

Heeft iemand dit weleens geprobeerd, om je Cheyenne een meer westernlook te geven.
Ik had het idee om een blanket tussen zadel en pad te doen voor een meer westernlook. Ik heb namelijk fenders er aan hangen en een westernhoofdstel (de amber van barefoot).
Bij Justwestern hebben ze blankets voor nog geen 12 euro!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:16

De inlages zijn al op het maximum :P Idd ga eens voor een small fork gaan! Was trouwens uit jouw reactie ergens dat ik het gelezen had denk ik :D

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:25

Swift schreef:
Alle simpele shetlander zadeltjes zijn in principe boomloos :) Ik heb een wintec educatief, dat is dus ook een boomloos zadeltjes met verplaatsbare kussens en een harde pommel. Ik vind het een mooi degelijk zadeltje en mijjn dochter kan er heel mooi op zitten.

Jup, maar pinokkio-zadeltjes vallen erg lang (veel langer als boomzadels) en schijnen niet zo best te zitten en in de wintec-educatief zit toch een hard voorstuk of kun je dat deel ook aanpassen? (Ik wil namelijk een zadel dat ik eventueel ook op mijn andere shetten zou kunnen leggen die nu nog niet beleerd zijn, maar ze verschillen wat in breedte.)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:30

Ik heb een barefoot cheyenne voor al ongeveer 6 jaar. Past perfect op elk paard hier (we hebben er 7)
Zit ook erg confortabel.

Nadeel: het een een echt recreatie zadel, en die houding ga je dan ook wel aannemen. In het begin was er ook
dat deze zadels erg schuiven met bijvoorbeeld opstappen. Maar daar leer je mee omgaan, en dat vind ik nu al
geen punt meer!

1Farah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:36

ik overweeg ook om een boomloos zadel aan te schaffen. Heb nu een county competitor die ik weg wil doen omdat ik meer zonder als met rijd.
Zijn er ook ervaringen van mensen die gewend zijn om zonder zadel te rijden. Hoe zit dan een boomloos zadel, of beter een bare-back pad?

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:53

Even een vraagje, is er hier iemand die ervaring heeft met een kavalkade top vario pad?
Vroeg me af of deze ook onder een barefoot london maat 1 zou passen, zag dat deze wel ergens werd aangeboden waarbij ze dan al barefoot inlages erin deden als je m kocht.
Zijn er ook mensen die met een HKM protector pad rijden?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:01

Gisteren heb ik op een Trekker gezeten op Misty, zat zo lekker! Maar heb maar 1 rondje gestapt want hij lag niet goed en ik mocht hem niet verstellen. Maar goed, hij zat echt lekker!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:08

En qua je balans?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:10

boooo schreef:
En qua je balans?

Heb je het tegen mij? :+ :Y)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:10

Ja :))

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:12

Oké, haha! Nou dat weet ik niet zo goed, ik heb namelijk maar 1 rondje gestapt. Maar ik heb er wel op gereden op de pony van wie het zadel is, en dat zat super stevig! Wel breed. :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:08

1Farah schreef:
ik overweeg ook om een boomloos zadel aan te schaffen. Heb nu een county competitor die ik weg wil doen omdat ik meer zonder als met rijd.
Zijn er ook ervaringen van mensen die gewend zijn om zonder zadel te rijden. Hoe zit dan een boomloos zadel, of beter een bare-back pad?

Ik heb lang zonder zadel gereden en daarna kocht ik mijn Barefoot :) Vond hem gelijk lekker zitten en kon er zo mee wegrijden :)
Een barebackpad.. tja, je hebt zoveel verschillende pads. De barebackpad van christ zit écht hemels, maar ik rijd soms ook met een dubbelgevouwen schapenvacht :) zit ook lekker, maar minder.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:19

ilsexxx schreef:
Hey,

Ik heb nu een wintec wide zadel voor een brede fries die ik verzorg. Echterwil ik graag meer richting dressuur of boomloos. Maar nu zit ik enorm te twijfelen of ik een boomloos zadel zal aanschaffen of een boomzadel. Dit omdat boomloos vrij breed zit heb ik begrepen, en ook een artikel heb gevonden over dat boomloos juist niet goed is voor de paardenrug (?)

Ze heeft boommaat 34/35, en is echt rondgeribt. Misschien weten jullie watik het beste kan kiezen?
Alvast bedankt!

Wat grappig ik had ook een wintec wide voor mijn brede haflinger ;) vzh. En was hier niet tevrede mee want het drukte teveel op haar schouders :S die link die je doorstuurde in dit forum had ik toevallig destijds ook gelezen en toen dacht ik bij mezelf ooh nee echt geen boomloos dan voor mij. Toen ben ik me er later toch meer in gaan verdiepen door een stalgenoot van mij en heel wat info opgezocht o.a. bij boomloosrijden.nl en het gaf me echt vertrouwen het geef niet het gevoel dat het maar verkooppraatjes zijn. Ik was er over uit ik wilde een test zadel en dat werd de dressuur Lexington na 3 x rijden begon het steeds meer te wennen, gister een vrouwtje van barefoot zadels langsgekomen met o.a. de London ik dacht dat mijn keuze de Lexington zou worden maar op de London voelde ik me gelijk thuis ik vind helemaal niet dat je breder zit dan de Wintec. :D

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:49

Oké misschien een hele domme vraag haha.
Begrijp ik het nu goed dat de maat van het zadel niet uitmaakt voor het paard?
Of ik nu een maat 1 of 2 neem sluiten die beide goed aan bij het paard?

Sorry als dit een hele domme vraag is, het duizelt me een beetje. :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:56

De maten 0 , 1 of 2 van Barefoot zijn gewoon de maten van de lengte van de zitting. Net zoals je bijvoorbeeld een 17 of 18 inch dressuurzadel hebt. Die maat is puur voor je eigen billen en bovenbenen en zegt verder niks over het paard , behalve dan dat je een 18 inch of maat 2 zadel natuurlijk niet fatsoenlijk op een kleine pony kunt gebruiken :)

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:17

Oke dan had ik het dus toch goed.
Maar voor het paard hoef ik dus niks op te meten want in principe zou het zadel maat 1 of maat 2 gewoon goed moeten liggen op haar? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:32

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:12

Bij boomloos word de druk toch ook wat minder verdeelt???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 12:18

Dat ligt er maar net aan hoe je het bekijkt :)

In theorie verdeelt een boomzadel het gewicht van de ruiter beter , in de praktijk zijn er maar weinig boomzadels die zo goed passen dat ze dat ook echt doen , vaak sluiten ze niet netjes aan waardoor je juist last krijgt van puntdruk onder een boomzadel. De meeste mensen komen toch bij boomloos terecht nadat ze allerlei ellende met boomzadels hebben gehad , en vaak ook niet de minste merken / zadelpassers hebben gehad waardoor ze er helemaal klaar mee zijn.

Maar dat maakt een boomloos zadel nog geen wondermiddel dat nooit problemen geeft natuurlijk :)

Je kiest eigenlijk voor boomloos (Barefoot) als je meer zekerheid wilt qua bewegingsvrijheid voor je paard , je graag meer contact met je paard wilt , je graag zachter zit , je een zadel wilt dat simpeler in elkaar zit waardoor je de verantwoordelijkheid voor een comfortabele ligging bij jezelf houdt in plaats van dat je op een zadelmaker moet vertrouwen. Dat soort dingen :)