WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:31

wat ik begreep is de vorm van de rug,de welving ervan bepalend voor flat of curved..heeft schoft niets mee te maken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:57

knollentuin schreef:
wat ik begreep is de vorm van de rug,de welving ervan bepalend voor flat of curved..heeft schoft niets mee te maken

Oh jawel hoor :D
Mijn paard heeft een extreem rechte rug, menigeen wilde er een flat tree op hebben. Heb ik dus ook geprobeerd en was een drama!
Wat bleek? Juist, de schoft is grotendeels bepalend voor de keuze tussen flat tree en curved tree. En mijn paard heeft dus een erg hoge schoft, dus veel welving aan het begin van de rug en daardoor kan er absoluut geen flat tree op. Ook al is de rest van z'n rug zo recht als een plank.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:01

Uit de Wow brochure:

The WOW™ saddle is available with two types of tree profile to suit
different types of horse. The “Curved” tree will suit the majority of horses
but there is a need for a flatter profile to suit those horses without a
defined wither
and little curvature along the back.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:09

Ik heb een flat tree, Bud heeft gewoon ehhhh geen schoft (of nou ja een heel mini ophopingetje :') )
Kan me niet voorstellen dat een flat tree bij een paard met flinke schoft zou passen?
Maargoed, ben geen fitter natuurlijk :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:27

ik heb dus een flat tree op een paard met hoge schoft :D het zal wel weer die ene uitzondering zijn die de regel bevestigd...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:45

Heb je toevallig een foto? :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:40

oeh, nee ff zo snel niet en ik ben een echte wizz met techno :+ :+
wat ik wel weet is dat mn paard een tussengeval is,hij kan de flat en de curved op zn rug .schwung heeft hier alles aangemeten en ik geloof echt in deze dames.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:42

Ik twijfel ook geen moment aan de dames van Schwung ;)
Maar ik ben wel nieuwsgierig :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:45

haha dat moet ik dan ff zo laten, ik zit te zoeken maar wat ik op comp heb staan is met zadel ,met deken,of er staat een ander paard voor of het is de voorkant of...zucht...!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:52

Ik ben ook gewoon nieuwsgierig hoor :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:20

Mooie uitdaging voor van het weekend :D

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:31

Ik heb een keer de beide soorten zittingen ondersteboven naast elkaar gelegd (toevallig was ik bij één van de dames van Schwung, dus nam ik even de gelegenheid waar). De curve van de tree zit 'm vooral in het voorste deel van het zadel; vanaf het midden naar achter toe is de vorm van de tree praktisch hetzelfde. Aimee heeft dus gelijk dat een paard met een rechte rug, toch een curved tree nodig kan hebben, omdat daarmee aan de voorkant de curve t.h.v. de schouder gevolgd wordt.
D.m.v. een tab aan een kussen kan nog wat meer ruimte worden gecreëerd bij de kussens aan de voorzijde van het zadel, i.c.m. het juiste kopijzer. Heeft het paard brede ruggenwerveluitsteeksels dan kan ook een XWG panel (extra wide gullet = kussens voor een extra breed kussenkanaal) nodig zijn.
Of een paard een hoge schoft heeft - dus op het punt waar de schofthoogte wordt gemeten - maakt niet altijd zoveel uit, de kamer is bij Wow ruim en teruggesneden, dus vaak past dat wel. In een enkel geval loopt de schoft verder door naar achteren, tot midden onder het zadel, daarvoor heeft Wow tegenwoordig speciale kussens.
Nog een link naar de rug van mijn paard afgelopen winter, goed te zien is dat de schoft, dus waar je de stokmaat meet, hoger is geworden, maar de lijn van net achter het schouderblad tot de laatste rib nog steeds vrijwel recht is:
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:52

Hmmmm..... Ik vind dat er nu toch een aardige welving bij de rug te zien is, aan de voorzijde. Ik zou zelf bang zijn dat de boom de vorm van de rug niet meer volgt :o

Overigens kan de hoogte van de schoft weldegelijk bepalend zijn bij de pasvorm van het zadel. Ook al is de kamer van Wow terug gesneden.
Vraag dat maar eens aan de dames van Schwung ;)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:05

De foto is nog niet zo geweldig, ze staat ook met haar hoofd omlaag, maar heb helaas geen betere.

Toch ben ik heel blij dat ik nu een flat tree (+dwg met tab) erop heb liggen.
We hebben van alles geprobeerd om het vorige zadel met curved tree passend te krijgen, (DWG, DDWG, ijzer 1-3, meer/minder lucht voor/achter), en na elke aanpassing liep ze dan wel weer heel even redelijk, maar als ik daar dan weer een paar weken mee reed, ging ze weer staken, niet voorwaarts te krijgen, en als ik dan door wilde zetten kwam ze zelfs met de voorbenen van de grond en proberen om te draaien. Daar werden we allebei erg ongelukkig van. Aanleuning was uiteraard ook om te huilen. De curved had trouwens ook nog eens de neiging over de schouder naar voren te gaan.
Sinds ik m'n flat tree heb, is het ook nog niet opnieuw nodig geweest om het aan te passen en ze loopt steeds beter.

Ik denk trouwens dat ook niet alleen de hoogte, maar ook de breedte-vorm van de schoft erg bepalend kan zijn.

annemik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:10

Ik had op mijn jong paard ook eerst een flat tree toen ze vier was en nog niet echt in het vlees stond.
Nu is ze 5 en heeft de schoft en rug zich verder ontwikkeld waardoor de flat inderdaad niet goed meer op haar rug lag en voor en achter meer druk was.
Ook schoven mijn dekjes toen en werd ik continu uit balans gehaald. Sinds enkele maanden heb ik een curved tree en zijn al deze problemen opgelost.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:54

ha! zal bij mij dan het verschil zijn dat ik de flat met tabs heb en ddwg kussens en de curved zonder tab en dwg? B-)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:11

Dat lijkt me stug. De kussens veranderen de vorm van de boom toch niet?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:36

@knollentuin Heb je dan twee zadels met verschillende bomen die op hetzelfde paard liggen? En wat voor ijzer zit er dan in?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:35

@ Orsini, ik heb evt. wel een curved wow te koop (zie onderschrift). Helaas woon ik niet bij je in de buurt, anders had je hem gerust mogen proberen op je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:01

Een vraag die gisteren in me op kwam, sorry als het een domme vraag is, ik weet niet alle ins en outs van dit zadel :o
Wow zadels zijn gevuld met lucht. Heb je dan op warme dagen zoals gisteren geen harder/ander zadel dan op koude (vorst) dagen? Aangezien lucht uitzet als het warm wordt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:11

nee het verschil in de lucht met temperatuursverschillen is miniaal en verwaarloosbaar schijnt t .
@ marchak ja ik heb 3 paarden en 2 wows 1 van de wows past op alle3 en de andere past er op 2
in beide zadels zit plate 2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:16

@Knollentuin: Even check of ik het snap, je bedoeld dat de lucht eigenlijk helemaal niet zoveel uitzet bij warmte, en het daardoor geen probleem is?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:18

jij snapt t

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:19

Dankjewel, is dat ook weer opgehelderd :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:21

Toch apart dat je dat aangeeft, Knollentuin. Want mij is verteld dat de luchtvulling weldegelijk gevoelig is voor temperatuurverschillen en ik heb dat zelf ook gemerkt aan mijn zadel/paard.
Mij is zelfs aangeraden om na het opzadelen niet direct op te stappen, maar eerst het zadel op te laten warmen door het paard. Dit was dus nadrukkelijk vanwege het uitzetten van de lucht onder invloed van warmte.