Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:06

Cambiar, versatile training is erg prettig.
ik wil ook les van haar(ze woont vlakbij)en een kennis van me lest ook bij haar.
hele goede instructrice,erg vriendelijk ook.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:27

@Esther,

Wat een duidelijke foto's! Dank je wel voor de moeite. Ik zal opnieuw met stoepkrijt en meetlint aan de slag gaan en dan mag iemand even paardmans voorbeen optillen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:29

Dank je, graag gedaan. Komt allemaal dus ook nog op mijn site.

Voorbeen optillen is helemaal niet nodig hoor.... is alleen maar om een idee te geven hoe ver dat schouderblad nu komt!

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:42

Even buiten de zadels om, Petra Rösler is inderdaad erg fijn qua instructie!!
Ik ben al meer dan negen jaar heel erg tevreden met haar lessen.
Ze verzorgt ook een opleiding, daar heb ik inmiddels drie cursusdelen van afgerond.

En Florien is ook fijn, heb ik ook les van gehad. Kijkt ook goed naar totale plaatje paard, trainer/ruiter en combinatie.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:50

Ik heb les van Bianca Boonacker www.2bone.nl
Bij het poetsen reageerde [***] net (rug aanspannen).. Bianca even laten kijken, die kwam net aanlopen, hij heeft last van zn rug. Maandag had ik nog even (iets van 10 min) gereden met de bbp (barebackpad). Is dus toch niet fijn voor hem. De regen erbij helpt ook niet echt..
Nu tijdens de les dus begonnen met dubbele longe en verder niks gedaan. Ik moet dan toch op korte termijn gaan beslissen welk zadel het nu gaat worden.. want dit is ook niks.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:53

Moragh schreef:
Ik heb een paar foto's over de schouder voor jullie:
Zo staat het paard:
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2179.jpg
Krijtstreep markeert einde schouderblad:
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2180.jpg
Voorbeen naar voor: einde schouderblad is max uitslag schouder blad. (als je daar dus een zadel zou leggen blijft dat never nooit niet liggen!
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2182.jpg
3 vingers achter het schouderblad: http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2186.jpg
En dan krijg je dit qua schouderblad uitslag en waar je met de boom mag beginnen. (je ziet dat die langere streep ook uitkomt bij de singelplek, gelukkig maar!)
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2187.jpg
Met laatste rib erbij... Tussen de 2 langere strepen mag het zadel liggen.
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2187.jpg

Het is de bedoeling dat dit nog eens als pdf op mijn site komt, maar mijn sitemaker wil daar nog maar niets mee doen ;)
Dit is misschien nog wel een leuk plaatje:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=89
http://www.greendistance.nl/index.php?id=98

Wauw Moragh +:)+
Mooi duidelijk zo!!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:07

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:28

Ik denk ook dat zij echt super is voor wat ik zoek :-). Wat zalig dat jij zo dicht woont, voor mij is het een 400 km rijden.

Waauw Moragh, wat een duidelijke foto's! Helemaal super!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:04

Moragh schreef:
Dank je Bandida, ben helemaal weer even in de "mode" dus ben de site ook aan het updaten wat info betreft, dus daar vind je groot deel ook terug.

Work in progress...
http://www.greendistance.nl/index.php?id=83

Goed bezig :D

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:22

@ Moragh, ik heb je site maar ff bij mijn favorieten gezet heel duidelijk en interressant ;) ga me ff verdiepen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:24

Paint-horses schreef:
@ Moragh, ik heb je site maar ff bij mijn favorieten gezet heel duidelijk en interressant ;) ga me ff verdiepen

Leuk! en bedankt voor het compliment!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:19

Afbeelding

Dit is mijn Stockzadel

( met een te dikke fjord in de zomer :P en nog een oud dekje eronder heb nu speciale dekjes voor stockzadel)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-11 03:27

SecretLIN schreef:
( met een te dikke fjord in de zomer :P

:=
Oei, die heeft inderdaad redelijk overgewicht. Lijkt bijna uit de singel te barsten ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:28

Bandida schreef:
SecretLIN schreef:
( met een te dikke fjord in de zomer :P

:=
Oei, die heeft inderdaad redelijk overgewicht. Lijkt bijna uit de singel te barsten ;)

En het zadel is helaas te lang voor dit paard, dus mooie illustratie van voorgaande discussie.

Foto is ietsje uit een hoek genomen, dus helemaal goed is het niet te zien maar dieptepunt van het zadel lijkt ook wat naar achter te liggen, dus zou me ook niet verbazen als zadel wat aan de krappe kant is)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:09

zadel aan de krappe kant voor mijn kont bedoel je? dat is absoluut niet zo hij is juist te ruim voor mij ;)
hij is wel nagekeken door zadelmaker en die zegt dat het wel kon zo.

maar ben zelf al stiekum aan het kijken naar een boomloos zadel ;)

mijn merrie is nu goed op gewicht maar blijft een hangbuik houden waardoor ze nog steeds te dik lijkt iemand enig idee hoe het kan? ze is 19 bijna 20 jr en heeft al 2 veulens gehad

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:11

Is inderdaad te lang, niet alleen langs achter, ook langs voren ligt het te ver over de schouder. Te krap aan de schoft waardoor het achterover helt.
Ik heb gisteren gehoord dat ook mijn stockzadel te lang is en op de schouder ligt van m'n merrie, daardoor blokkeert haar schouder omdat deze steeds tegen het zadel aan komt. Ik vermoed dat ze daarom haar hoofd omhoog zwaait in het filmpje bij het aandraven.
Ik heb van in begin gevoeld dat het niet ideaal lag op de schouder, maar helaas de trainster heeft me niet willen geloven (nochtans iemand die veel kent van zadels) en heeft het zadel ingereden. Ik wou het eerst niet afgeven omdat ik er meer voor zou krijgen als het nieuw was. Ik moet meer m'n gevoel gaan volgen...
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ABRFWVBI.jpg

De buik is normaal als ze veulens gekregen heeft en niet veel moet werken, het is tenslotte een Fjord, die zijn barok. De enige manier om dat te vermijden is: ARRRBEITEN! Wandelen in de bosjes, stappen, draven...uren aan een stuk minstens drie keren in de week :-). Goed voor de buik-spiertjes...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:01

Een Stockzadel lijkt ook snel te smal voor, maar de voorkant van het zadel hoort in tegenstelling tot Engelse zadels, even hoog te liggen als de achterkant. Het zwaartepunt ligt ook iets meer naar achteren, als een Western zadel? Op internet staan genoeg sites waar dat duidelijk beschreven wordt, ook met filmpjes.
Te lang zijn ze al snel, mijn zadelmaker heeft de kussens achter wat korter dragend gemaakt zodat hij mooi achter de schouder kan liggen en toch niet te ver draagt. Maar vooral met korte paardjes is het uitkijken met een Stock.

SecretLin kilometers maken met dat dier.......................... ~~}>

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:15

Jammer, het Malibaud zadel is afgeraden voor m'n paardje... |( . Ik durf het niet te doen, is tenslotte meer dan 1000 euro...
Misschien toch maar even kijken voor een Spaans zadeltje. Moeilijk...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:39

wat jammer :(:)
wat was het probleem precies?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:04

Het lag te hoog en drukte teveel op de spieren naast de schoft. Ook teveel druk op de lange rugspieren. Ik had dit ook al gezien, maar mijn insziens zou dit opgelost zijn met de corrector. Maar inderdaad, een zadel moet passen, een pad mag geen probleem oplossen. Ik geef geen 1000 euro voor iets dat maar half past.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:16

te smal dus.
je hebt gelijk, het moet helemaal passen, niet half ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:47

Cambiar schreef:
Het lag te hoog en drukte teveel op de spieren naast de schoft. Ook teveel druk op de lange rugspieren. Ik had dit ook al gezien, maar mijn insziens zou dit opgelost zijn met de corrector. Maar inderdaad, een zadel moet passen, een pad mag geen probleem oplossen. Ik geef geen 1000 euro voor iets dat maar half past.

Heb je er wel iemand naar laten kijken die verstand heeft van zadels met McClellan boom?
Niet alle engelse zadelpassers weten hoe ze dit soort zadels moeten beoordelen.... (al had ikzelf uit de foto's ook het idee dat het zadel aan de smalle kant was...)

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:42

Cambiar schreef:

Cambiar, was je zadel ook te lang of was de lengte wel goed?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 02:16

Moragh schreef:
Cambiar schreef:

Heb je er wel iemand naar laten kijken die verstand heeft van zadels met McClellan boom?
Niet alle engelse zadelpassers weten hoe ze dit soort zadels moeten beoordelen.... (al had ikzelf uit de foto's ook het idee dat het zadel aan de smalle kant was...)

Neen die persoon heeft totaal geen verstand van een McClellanboom...ik woon hier in het mekka van de klassieke Engelse zadels en de renpaarden...
Mijn idee is de boom breed genoeg, het geeft enkel een vertekend beeld omdat het zadel zo kort is langs voren (zo lijkt het van op afstand en zeker vanop een foto, dat het zadel op de schoft drukt), maar ik heb totaal niet het idee dat het zadel vooraan te smal is.
Hier zie je heel duidelijk dat het vooraan niet knelt: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CHMCQYVU.jpg
Wel dat voor zo'n paard met een ronde rug en brede schouders de kussens een beperkt draagvlak omvatten (bij de endurance equiflex http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BWOWP4P7.jpg zie je de boom een groter deel van de rug bedekken en dat lijkt beter te liggen, maar de vraag is of dit effectief zo aanvoelt voor een paard). Misschien een oplossing om er een lederen pad onder te leggen zoals m'n leraar er maakt en een corrector, zodat de rugspieren niet als het ware weggedrukt worden langs de ruggegraat en schoft, door mijn gewicht die op het beperkte draagoppervlak komt.
Ik heb het niet meer gevraagd van de lengte. Zadel paste toch niet volgens zadelpasser.
Indien ik ooit een tweedehandse forty op de kop tik, wil ik het wel even wagen en eventjes testen met de corrector en eventueel lederen of vilten onderlegger, maar een nieuwe kopen ga ik niet doen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 11:17

Afbeelding
Even algemene info voor allen: McClellan bomen hebben geen heel groot oppervlak. Is op zich niet erg als je er maar niet met al teveel gewicht in wil gaan zitten. Wil je dat wel dan zal je een manier moeten vinden om het oppervlak om het gewicht over te verdelen groter te maken. Een corrector bijvoorbeeld.

McClellan bomen pakken vrij hoog naast de schoft want ze hebben geen, zoals bij engelse zadels, lange takken aan de boom. Dit heeft nadelen: het zadel ligt aan de voorkant wat meer op de trapezius en paarden die die trapezius veel spannen of er gevoelig op zijn zullen het zadel dan meer voelen (overigens zijn paarden met een te zwaar ontwikkelde trapezius meestal met een zadel dat de schouders afknelt gereden, of het zijn hele schrikkerige, snel hol lopende paarden) .
Het grote voordeel van het hoge liggen van een McClellanboom is dat de schouders van het paard er heel makkelijk onderdoor roteren. Zeker bij heel veel bewegen (zoals bij de caveleriepaarden waar het zadel voor ontworpen is), maar ook voor trektochten ed. Vaak zie je paarden die een overontwikkelde trapezius hebben zelf sterk verbeteren met een McClellan achtige boom, juist omdat ze die schouder weer fatsoenlijk kunnen bewegen.