Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:53

Raja, de neusriem zit dan niet los maar aan de clips vast :)

Raja

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:57

Maar dan ben je heet het effect van de nesuriem en de bitclips kwijt zoals het bedoeld is.
En ik denk dat de neusriem dan heel erg gaat schuiven als de druk op de teugels niet exact gelijk is.
Lijkt me ook niet erg fijn voor het paard...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:20

An1985 schreef:
Ik heb er vandaag voor het eerst mee gereden (gister alleen gelongeerd)
Ik vond het echt heeeeel anders! Ik had het idee dat mijn paard het bit meer voelde.. Kan dat?
Het zou toch eigenlijk andersom moeten zijn? Dat ie het iets minder voelt?

Hoe bedoel je dat precies, dat je het idee had dat je paard het bit meer voelde?
Was het nu te sterk? Of juist een fijnere aansturing?
Ik voel zelf niets minder (wel met bitclips, maar die gebruik ik niet meer). Reed jij met of zonder clips?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 00:27

Als het goed is heb je minder ruis op je verbinding met de mond.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:00

Ik reed zonder bitclips. Ik had het idee dat het bit nu ''sterker'' was. Maar niet per se negatief.
Maar hij liep er wel fijn op. Waarschijnlijk is het wennen voor allebei!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:56

Schangah schreef:
Als het goed is heb je minder ruis op je verbinding met de mond.

Ja, dat is wel een goede omschrijving idd!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:25

Wie heeft er ervaring met de Multi bridle op een arabier?
Ik hoorde zeggen dat door de anatomische bouw van de arabier die hoofdstel moeilijk passend is te maken en dan voornamelijk vanwegen de uitstekende jukbeenderen.
Iemand hier ervaring mee?
Het lijkt mij namelijk een super fijn hoofdstel om onze drie-jarige arabier straks mee te gaan beleren :Y)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 18:31

Letizia, ik heb zelf geen ervaring met een Arabier, maar ik heb het wel gelezen:
http://www.chronofhorse.com/forum/archi ... 56054.html

vineyridge
I've got the regular MultiBridle and am having problems with the fit on 2 TBs, one with an Arabish head with a tiny mouth and the other a normal TB head. I got the horse sized bridle, and the nose piece is enormous. The jowl strap works on the normal TB head, but the nose piece still floats.

Auventera Two
I use the Cob size on one of my Arabs, but it won't fit the other Arab because his jowl is too big. I had to punch an extra hole in the end to squeeze the first Arab into the jowl strap. But the cheek straps are too long. The sizing is just bizarre. LOVE the bridle but I wish they put more thought into the sizing.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:16

Thanks Myca, ik ga maar goed maten opnemen en bekijken voor ik er aan begin :Y)

Ik zie ook wel dat ik blijkbaar niet kan praten en breien te gelijk, lekker Nederlands getypt zeg :')

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:07

Misschien nog een handige tip voor degenen die overwegen het neusringetje van de Multi er af te halen.

Als je dan toch wilt longeren/grondwerken werkt het ook prima met een bokriempje en kalverwartel (boerenbond).
Dat schuift en draait zodat er niet teveel druk op de buitenste bitring komt:

Afbeelding

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 01:16

Raja schreef:
An1985, het bit ligt heel anders in de mond.
Het paard zal er idd ook wel aan moeten wennen.
Als je met een rustige hand rijdt, zal de manier waarop het bit in de mond ligt wel prettig zijn voor je paard.
Maargoed, niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk ;)
Waarom zou het bit met de multibridle ineens heel erg anders in de mond liggen dan? Dat is vast net hoe hij past. Het bit zou naar mijn mening hetzelfde moeten werken als altijd. Maar met de multibridle dus inderdaad met minder ruis.

Ik kwam (de weliswaar neppe) multibridle tegen op marktplaats en werd nieuwsgierig naar wat een 'anatomisch gevormd hoofdstel' nou weer was. Ondertussen heb ik in 3 avonden alle 63 pagina's (pff) gelezen en heb grote interesse voor het hoofdstel!
Ik ga hem gauw eens bekijken bij Pas de Deux in Noordwijk want daar zouden ze hem hebben, volgens een van de vele sites die ik deze dagen heb afgestruind. Ik denk dat hij zijn geld wel waard is. Ben benieuwd hoe het in je handen voelt!
Belangrijker nog, of het iets is dat mijn ponietje gaat passen! Er was iemand met Shetlanders op het forum (Sappos?) en die vroeg ernaar. Ik heb zelf een Dartmoor in de groei, van bijna 3. Die staan bekend om hun kleine korte koppies. Ze heeft een leren shetlanderhalster en leren soort shetlander hoofdstelltje waar geen bit aan kan (veredeld voorbrenghalster met keelriem?). Maar vliegenmasker kan ze wel weer pony en aan en nog iets anders ook. Bitjes moet ik nog meten maar die worden denk ik ook rond de 9-10 cm, daarin is véél minder keus! Vergeet het maar met de Myler, jammer.. Maar ze is nog een in de groei. Ik heb vandaag wat met een meetlint zitten proberen en maat pony kan nog wel eens groot vallen. Hopelijk kan ik hem terugbrengen als hij niet past.
Ik zoek nl. een lichte kaptoom en hoofdstelletje, waar ze ook binnenkort een keer bitwijs mee gemaakt kan worden. Ze loopt nl. superbraaf naast de fiets, vindt dit geweldig, wil steeds harder en wordt met de maanden heel langzaam sterker om vast te houden. Dus ik wil graag wat meer controle kunnen gebruiken tegen de zomer, anders gaat ze me straks over straat trekken, en voordat ze dat in de gaten krijgt. Een bitje in dus alvast misschien, en dat betekent een hoofdstel.. Ooit inspannen dus dan gaat er een keer een stang in, een klein trensje moet nu kunnen, vind ik.

Heeft iemand ervaring met de multibridle op een (kleine) pony??? Ongeveer maatje Welsh A-B? Mijn Wonder is denk ik nu rond de 1.10 m. Ik ben héél erg benieuwd!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:56

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:46

Ik heb trouwens wel een myler voor mijn pony met bitmaat 8,5 ;) moet je alleen uit amerika laten komen, die worden neit uitgebracht op de europese markt. Sappos heeft die ook ;)
Ik ga de multibridle niet proberen bij mijn shetjes. Straks wel voor mijn tinker, maar ben er nog niet uit of ik een zwarte wil of een bruine :\

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:57

xxxclau schreef:
Raja schreef:
An1985, het bit ligt heel anders in de mond.
Het paard zal er idd ook wel aan moeten wennen.
Als je met een rustige hand rijdt, zal de manier waarop het bit in de mond ligt wel prettig zijn voor je paard.
Maargoed, niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk ;)
Waarom zou het bit met de multibridle ineens heel erg anders in de mond liggen dan? Dat is vast net hoe hij past. Het bit zou naar mijn mening hetzelfde moeten werken als altijd. Maar met de multibridle dus inderdaad met minder ruis.

Zowiezo het Micklem hoofstel, niet perse de multibridle.
Het bit wordt ietsje opgeligt van de lagen in de mond.
Het hangt een soort "hoger" zo je het wilt noemen.

En ja, ik kan het weten, mijn paard loopt er al dik een half jaar of langer mee rond ;)

Ik rij trouwens ook met een Myler bit.
Wat met dit hoofdtel nog weer eens veel fijner is als met een "gewoon" hoofdstel.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:32

Interessant allemaal!! Bedankt iedereen.

@ Dyonne: bedankt voor de Welsh B tip, die ga ik eens schrijven.
@ Evelli: Super, een kleine Myler! Dat bestellen uit de US moet lukken, genoeg familie daar. Superbedankt.
@ Raja: ok, ik ben dan benieuwd inderdaad hoe het er in het echt uit zal zien. Dan zul je wel gelijk hebben. Myler is dus ook een goed idee.
Ik ga eens een Myler-Boktforum zoeken :-)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:19

Ik heb er ook een myler aan zitten.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:03

Dyonne schreef:
Kun je toelichten wat precies in jou ogen de meest verschrikkelijke manier van een bit dragen is?

Het bit kan ten opzichte van een standaardhoofdstel juist wel heel wat bewegen vind ik. Eerst had ik hier wat mijn twijfels over, maar mijn pony lijkt dit juist meer te accepteren. Ze reageert heel goed op het hoofdstel, en dat is voor mij de reden dit hoofdstel te gebruiken.

Maar ik denk dat het goed is voor je mening het hoofdstel in het echt te zien, en kijken hoe het inwerkt.
Het hoeft niet voor iedereen een perfect hoofdstel te zijn.

een kaak dichtkerven met een sperriem is de meest verschrikkelijke manier van een bit dragen.. Ik heb mensen PB's gestuurd om te vragen hoe het hoofdstel beviel en iedereen merkte meer ontspanning.. iedereen reed voorheen met blauw afgeknelde lipjes dus aan hun visie heb ik weinig.

Niemand die met dit hoofdstel rijdt komt van een hoofdstel zonder sperriem af.. om meer ontspanning te krijgen werkt een riempje van 5 euro weggooien een stuk sneller dan 160 euro aan een ander hoofdstel uitgeven..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 01:24

PetraVANL schreef:
Niemand die met dit hoofdstel rijdt komt van een hoofdstel zonder sperriem af.. om meer ontspanning te krijgen werkt een riempje van 5 euro weggooien een stuk sneller dan 160 euro aan een ander hoofdstel uitgeven..

Afknellen? Snap ik niet. Je moet toch altijd met gemak een aantal vingers achter het sperriempje kunnen steken?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:59

Ik reed mijn paard WEL veel zonder sperriem voordat ik dit hoofdstel had!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:48

Citaat:
="Niemand die met dit hoofdstel rijdt komt van een hoofdstel zonder sperriem af.. om meer ontspanning te krijgen werkt een riempje van 5 euro weggooien een stuk sneller dan 160 euro aan een ander hoofdstel uitgeven..

@PetravanL Ik denk dat je dit hoofdstel nog steeds niet begrijpt of niet wil begrijpen, kijk anders nog eens naar dit filmpje:

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:55

Petra, ik heb ook geregeld de sperriem eraf gelaten eerder, geen probleem. Zelfd wel de hele neusriem. En afknellen doet de sperriem niet hoor, die schoof zelf weleens onder haar kin uit, denk door haar kleine koppie.
Maar ze loopt met dit hoofdstel gewoon fijner. Zelf gebruik ik hem wel met de klips aan de neusriem.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 11:50

PetraVANL schreef:
Dyonne schreef:
Kun je toelichten wat precies in jou ogen de meest verschrikkelijke manier van een bit dragen is?

Het bit kan ten opzichte van een standaardhoofdstel juist wel heel wat bewegen vind ik. Eerst had ik hier wat mijn twijfels over, maar mijn pony lijkt dit juist meer te accepteren. Ze reageert heel goed op het hoofdstel, en dat is voor mij de reden dit hoofdstel te gebruiken.

Maar ik denk dat het goed is voor je mening het hoofdstel in het echt te zien, en kijken hoe het inwerkt.

een kaak dichtkerven met een sperriem is de meest verschrikkelijke manier van een bit dragen.. Ik heb mensen PB's gestuurd om te vragen hoe het hoofdstel beviel en iedereen merkte meer ontspanning.. iedereen reed voorheen met blauw afgeknelde lipjes dus aan hun visie heb ik weinig.

Je hebt iederkeer verkeerde veronderstellingen. Het hoofdstel mag niet de strak worden aangesnoerd de neusriem niet en de kaakriem ook niet. Probeer het hoofdstel, bekijk de film en kom dan terug met onderbouwde opmerkingen.
En ik ben het ook een beetje beu om als gebruiker van een paardvriendelijk hoofdstel als een dierenbeul te worden afgeschilderd.
En mijn paarden hebben nooit en dan ook nooit met afgeknelde lipjes rond gelopen. Hun vorige hoofstellen werden nooit te strak aangesnoerd.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:07

PetraVANL schreef:
Dyonne schreef:

Nou ik heb geen PB van je gehad hoor...
Ik heb altijd met westernhoofstellen en hoofdstellen zonder neusriem gereden omdat mijn paard die niet accepteerde...

Met dit hoofdstel (dus met neusriem normaal vast) loopt ze ruim beter dan ooit te voren. Eindelijk accepteerd ze bit (ook myler) en neusriem...
Dus wees niet zo veroordelend, maar kijk serieus naar de mogelijkheden, of laat het links liggen, maar schilder ons/mij inderdaad niet af als dierenbeul...

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:36

Ik heb jou ook geen pb gestuurd maar naar gebruikers die al veel eerder in dit forum hebben gereden met dit hoofdstel. verder ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen heb je met een wesern hoofdstel last gehad van drukpunten? dat is namelijk de reden waarom ik hierop uit ben gekomen.. ik rijdt zelf met een gecombineerde neusriem waar die combinatie af is gesneden;) hier ben ik over te spreken maar tussen de ruimte onder het jukbeen en de plek waar ik haar bit draag zit gewoon weinig ruimte, als ik dat hoofdstel gebruik zorgt de neusriem ervoor dat de bakstukken een beetje opzij getrokken worden... heb je daar hiermee nog last van?

verder is het natuurlijk niet aanvallend naar degene toe die dat niet doen, misschien dat het verkeerd over gekomen is, ik heb een aantal gebruikers die tussen pagina 6 en 15 in zitten de betreffende pb gestuurd en van hun kreeg ik reacties die er overduidelijk op duiden dat zij voorheen zich niet zo bezig hielden met de mond van hun paard
Laatst bijgewerkt door delerium op 20-02-11 01:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: posts samengevoegd

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:39

Ik heb bijna nog nooit zoveel positieve recensies gelezen over een product. Dus ik ga het ook proberen. Als er vanuit het perspectief van het paard iets wordt ontwikkeld, durf ik dat vaak wel.
Hoe dan ook, ik heb vandaag lekker een bruin Rambo hoofdstel besteld ponymaat voor mijn Dartmoor! Ik heb bij Pas de Deux een full in mijn handen gehad, wat een prachtig materiaal! Dubbele laag leer, maar niet te dik of stug, onderste laag was wat zacht door een vullinkje eronder. Daardoor kun je het wat induwen voelt het zacht aan. Dat gaat mijn jonge paardje niet erg vinden, denk ik. Want ze vind halsters en hoofdstelletjes allemaal maar irritant op den lange duur. Ze zitten allemaal nog helemaal los, maar toch probeert ze ze geregeld eraf te schuren. Ben benieuwd wat ze hiervan zal vinden. Maar eerst maar eens passen dan, zodra hij binnenkomt. Ollie1 met haar Welsh daar paste die prima. Die Welsh B had ook een wat klein koppie, maar ze heeft bij de ponymaat alles op het middelste gaatje zitten. Dat schepte genoeg hoop voor mij!