Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:27

Hannanas schreef:
Oehhh beter! Is dit NA? Man wat ligt die singel lekker. *\o/* gespen zouden nog rechter kunnen maar wellicht komt dat door je dekje, achter de singel lus. Enne.. je barefoot ingeruild voor .. wat is het?

Ja hij was hier nog niet helemaal aangesingeld en de foto maakte ik meer om het zadel er op te krijgen. Singel is van Edix. En zadel van Signum!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:38

Britt1 schreef:
Hannanas schreef:
Oehhh beter! Is dit NA? Man wat ligt die singel lekker. *\o/* gespen zouden nog rechter kunnen maar wellicht komt dat door je dekje, achter de singel lus. Enne.. je barefoot ingeruild voor .. wat is het?

Ja hij was hier nog niet helemaal aangesingeld en de foto maakte ik meer om het zadel er op te krijgen. Singel is van Edix. En zadel van Signum!

Oh die ziet er goed uit! Welke maat heb je en zou jij na kunnen meten Hoelang de singel daadwerkelijk is? Ik twijfel ook om hem te kopen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:53

Heb maat 65, zal een paar centimeter bij komen van het leer. Kan dat voor je opmeten als ik er weer ben.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:42

Ik ben dit topic al een tijdje aan het volgen en dacht, laat ik toch maar eens een berichtje plaatsen. Wellicht kunnen jullie ons ook helpen met een gouden match.

Mijn Spaanse merrie is erg rond en heeft haar singelplek ver naar voren liggen.
Ik rij altijd met Prolite, hier loopt ze ook fijn mee. Maar toch valt het me op dat Prolite wat de neiging heeft om het zadel mee naar voren te trekken en de singelstoten hangen niet helemaal recht. Nu is deze singel ook net wat te kort, dus voor het mooie zou ik deze singel nog 10 cm langer moeten bestellen (toen niet in webshop te krijgen).

Foto met Prolite:

Afbeelding

Ik heb na aanleiding van dit topic en veel positieve ervaringen gelezen te hebben de Edix Crescent singel aangeschaft. Deze ligt in combinatie met zadel erg mooi en laat het zadel ook mooi op zijn plaats liggen. Alleen vindt mijn merrie deze singel niets. Heb er drie wekem mee gereden en ze blijft moeilijk ontspannen. Hang ik de Prolite er weer aan en ze loopt weer als een zonnetje. Dit is ook terug te zien in de equestic app. Ze loopt slechter met de Crescent.

Foto met edix Crescent:

Afbeelding

Nu kan het zijn dat ze niet kan wennen aan het minimale elastische van de Crescent. Hebben jullie een gouden tip van een singel wat overeenkomt met de Prolite maar wel meer Crescent vorm? Zonder elastiek? Ik kan het zelf erg lastig vinden helaas. Alvast bedankt voor het meedenken.

(Merrie is op dit moment trouwens boller dan in haar normale conditie. Ze komt uit een blessure, dus we zijn nu hard de kilos er weer af aan het werken, dat helpt waarschijnlijk ook niet qua singels.)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:27

Ik zou deze van Kramer dan even bekijken. Zit wel visuele elastiek op, maar de singel is niet echt elastisch te noemen omdat het leer eronder gewoon solide is. Beetje jammer, want ik had deze juist gekocht omdat mijn paard elastiek fijn vindt. Jammer dus :')

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... maansingel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:35

Het lijkt erop dat de prolite meer ruimte heeft aan de achterkant.
en dat vind ze misschien wel fijn?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:05

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:29

Als ze de Prolite fijn vindt, kan je er toch gewoon mee blijven rijden? :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:35

Bedankt voor de tips. Ga zeker even kijken of daar een optie voor ons tussen zit :)

DuoPenotti schreef:
Het lijkt erop dat de prolite meer ruimte heeft aan de achterkant.
en dat vind ze misschien wel fijn?

Dat is inderdaad ook een optie. En klink misschien wel logischer. Ik heb jaren geleden wel met singel met elastiek gereden en toen vond ze dat geen enkel probleem.

Avalanche schreef:
Als ze de Prolite fijn vindt, kan je er toch gewoon mee blijven rijden? :)

Is ook een optie. Alleen merk dat de huidige maat prolite toch de neiging heeft het zadel iets naar voren te trekken tijdens rijden. Dus of ik moet een grotere maat Prolite aanschaffen en hopelijk zorgt dat ervoor dat het beter blijft liggen omdat aansingelen makkelijker gaat. Of dacht, wellicht is er een singel die iets beter bij haar bolle buikje past :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 11:08

Ik blijf die edix crescent er wel heel goed eruit vinden zien.
Mocht iemand hem ooit verkopen in 55cm, dan houdt ik me aanbevolen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 11:01

Heeft iemand toevallig met spoed de gouden tip? :') Ik ben erg blij met mijn singel, al ben ik ook benieuwd naar de Sella Sterno, maar ineens heeft mijn paard wondjes...

Dit is tot nu toe de enige singel die het zadel mooi laat liggen maar heb het idee dat de singel nu toch nog iets naar voren schuift, iets met weideseizoen en een dik paard :o

Is er een singel die ik zou moeten proberen?

Afbeelding

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:35

Wat voor singel heb je nu waarbij hij het beste ligt en wat voor singels heb je al geprobeerd?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:10

Nu anatomisch

Afbeelding

Ondertussen heb ik er een bontje om maar gezien de plek trekt de singel teveel tegen de schouder aan.
Nog andere singels geleend maar dan komt het zadel op de schouders terecht.

Er is nu een asymmetrische Mattes onderweg na advies, ben benieuwd!

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:44

Bielsje schreef:
Nu anatomisch

[ [url=m/4kZvyr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ondertussen heb ik er een bontje om maar gezien de plek trekt de singel teveel tegen de schouder aan.

Kan dat ik er even volledig naast zit, maar is Asymetrisch niet 'dezelfde vorm' als Anatomisch?

Ik zou zelf denken dat je een crescent nodig hebt in de zomer in elk geval, eventueel anatomisch/asymetrisch gevormd zoals de Wintec Cair of de Mattes crescent.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:54

DenieesB schreef:
Bielsje schreef:
Nu anatomisch

Kan dat ik er even volledig naast zit, maar is Asymetrisch niet 'dezelfde vorm' als Anatomisch?

Ik zou zelf denken dat je een crescent nodig hebt in de zomer in elk geval, eventueel anatomisch/asymetrisch gevormd zoals de Wintec Cair of de Mattes crescent.

Ik dacht ook dat ik de crescent moest hebben maar daar was mijn paard niet rond genoeg voor dachten ze... Misschien dat die uitsparingen bij de schouders net genoeg gaan doen, hoop ik :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:31

DenieesB schreef:
Bielsje schreef:
Nu anatomisch

Anatomisch hoeft niet asymmetrisch te zijn, maar asymmetrisch is altijd wel anatomisch (haha, snap je het nog?) Doorgaans gebruiken we hier de aanduiding anatomisch voor rechte singels met bijvoorbeeld een breder deel voor de borst en asymetrich voor "uitgesneden" singels met een kleine bolling naar voren en extra ruimte voor de buik.

Jouw tip over crescent ben ik het mee eens, als je nu al asymmetrisch hebt en je paard daar wondjes van krijgt, dan zou ik eerder voor een crescent gaan, aangezien de achterste gesp op de foto ook wat trekt. dat trekken van de achterste gesp is vaak een teken dat de buik wat te flink is voor de singel die je gebruikt. Als de asymmetrische Mattes niet een grotere uitsparing voor de buik heeft, zal je dit probleem blijven houden met de nieuwe singel.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:23

Daphara schreef:
DenieesB schreef:

Anatomisch hoeft niet asymmetrisch te zijn, maar asymmetrisch is altijd wel anatomisch (haha, snap je het nog?) Doorgaans gebruiken we hier de aanduiding anatomisch voor rechte singels met bijvoorbeeld een breder deel voor de borst en asymetrich voor "uitgesneden" singels met een kleine bolling naar voren en extra ruimte voor de buik.

Jouw tip over crescent ben ik het mee eens, als je nu al asymmetrisch hebt en je paard daar wondjes van krijgt, dan zou ik eerder voor een crescent gaan, aangezien de achterste gesp op de foto ook wat trekt. dat trekken van de achterste gesp is vaak een teken dat de buik wat te flink is voor de singel die je gebruikt. Als de asymmetrische Mattes niet een grotere uitsparing voor de buik heeft, zal je dit probleem blijven houden met de nieuwe singel.

De huidige singel heeft natuurlijk geen uitsparingen achter de benen en aangezien niet beide singelstoten naar voren gaan, en voor het zadel uitkomen, is daarom de asymmetrische aangeraden ipv de crescent. Ik hoop dat zij er verstand van hebben want ik heb schijnbaar 25 jaar alleen maar rechte singel paarden gehad :')

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 08:50

Dilemma dilemma.

Pony rijd ik momenteel met een neopreen banaansingel met elastiek. Met de wollen banaansingel schoof mijn zadel heel minimaal wat opzij. Met deze singel ligt het als een huis.
Echter vind ik het neopreen zo zweten en daarom zoek ik dus verder.
Huidige singel is 55 cm en zit nu op de hoogste gaatjes aangesingeld. Pony staat op dieet en moet nog flink afvallen.
Pak ik dan een 55 cm of ga ik voor een 50cm?

En welke zouden jullie eerder aanraden, de optie van kramer of de edix?

Zo zit de singel nu, hier nog niet aangesingeld.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:00

Ik vind die van Kramer geweldig zitten, echt een goede Cresent vorm en extra uitgesneden bij de oksels. Een van de smalste singels daar (mits je de juiste lengte koopt natuurlijk). Alleen: ben je op zoek naar elastiek? Want dat was ik wel maar er is niets elastisch aan helaas. :(

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 10:10

Celebi schreef:
Ik vind die van Kramer geweldig zitten, echt een goede Cresent vorm en extra uitgesneden bij de oksels. Een van de smalste singels daar (mits je de juiste lengte koopt natuurlijk). Alleen: ben je op zoek naar elastiek? Want dat was ik wel maar er is niets elastisch aan helaas. :(

Ja ik denk dat ik toch wel echt elastisch zoek. Ik was al bang dat die van kramer dat niet zou hebben. Balen!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:31

Hoeveel gaatjes scheelt het 'niet' aansingelen? Want als ik t zo niet aangesingeld zie zou ik eerder 65cm aanraden, gespen zitten echt wel stuk te laag. Als dit de hoogste gaten zijn moet je gaatjes bij prikken

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:59

Ik weet niet meer wie het vroeg maar heb de edix crescent gemeten: mast 65 is totaal 72 centimeter.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:13

Maddy_Paola schreef:
Hoeveel gaatjes scheelt het 'niet' aansingelen? Want als ik t zo niet aangesingeld zie zou ik eerder 65cm aanraden, gespen zitten echt wel stuk te laag. Als dit de hoogste gaten zijn moet je gaatjes bij prikken

Aangesingeld is 2 gaten hoger. Dus op het hoogste. Andere kant zaten ze al bovenaan.

Pony moet wel nog flink afvallen, ik ben bang dat 65 dan veel te lang gaat worden, ook met gaatjes bijprikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:44

2 gat hoger is ook echt nog de gespen veeel te laag. Je mag echt wel een 65 hebben ja :j

Singel moet tot op je dekje komen bij dit paard dan zitten de gespen oke.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 12:50

mirriejj schreef:
Maddy_Paola schreef:

Aangesingeld is 2 gaten hoger. Dus op het hoogste. Andere kant zaten ze al bovenaan.

Pony moet wel nog flink afvallen, ik ben bang dat 65 dan veel te lang gaat worden, ook met gaatjes bijprikken.

Sowieso bij aansingelen zorgen dat je beide kanten gelijk aansingelt zodat je de boel niet scheef trekt, dus max 1 gat verschil per kant. Ik snap dat ie moet afvallen, maar wij kunnen zelf ook niet alvast in die te kleine broek gaan lopen vóór we zijn afgevallen, en we staan wel aan begin weideseizoen, dus dan zou ik nu voor 60 gaan, misschien als ie echt een stuk afvalt naar 55, maar gok dat je het afvallen aanpakt door meer te trainen, en dan bouw je ook weer spier op dus kan ook goed dat je door de extra spier 60 nodig hebt, 55 is te klein op de moment want de gespen liggen dan nog op de okselplooi zegmaar. 60 is dan al soort van compromis en is op de gespen nog te laag, en daarom 65 eigenlijk nodig