WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes_Vandaan

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:13

Omdat ik opzoek was naar een ander zadel voor 1 van mijn paarden, heb ik een keer iemand die Wow zadels verkoopt, langs laten komen. Met de merrie waarvoor ik een zadel zocht, rijd ik Z1 en dit heb ik tot nu toe gedaan op een Euroriding zadel. Tav het proberen van het Wow zadel kan ik zeggen dat ik het erg vond wiebelen. Voor mijzelf vond ik dit niet prettig en heb daarom afgezien van het kopen van dit zadel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:22

Wiebelen ? Dan zat er misschien teveel lucht in ?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 14:27

Ik vond mijn zadel ook raar zitten hoor. Moest weer helemaal m'n balans vinden.
Nu ik er aan gewend ben wil ik niet snel wat anders meer.
Maar het is heel persoonlijk.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:09

Omdat ik nu een jong paard heb hebben we iets meer lucht in het zadel dan eigenlijk nodig was, om wat stabieler contact te hebben met een jong paard, voelen wat er onder je gebeurd. Dus met wiebelen zou ik dat eerder associëren met te weinig lucht.

Maar idd ik heb er ook enorm aan moeten wennen, maar als het voor mijn paard het beste is, dan stel ik mezelf achterop, ik pas me wel aan :j

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 22:02

Ik vind het vanaf moment een een heerlijk zadel, niet hoeven wennen en paarden ook niet

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:01

Kreeg net n mail dat schwung stopt. Loopt nog verder terug zeg ..... Jammer hoor!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:33

Schwung is allang gestopt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 08:49

Wow is heerlijk ... vondt mn KN ook fijn maar omdat dat niet passend te krijgen was voor ons , na diverse omzwervingen toch voor wow gekozen ...
Nooit spijt gehad ...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:40

Ik kan me niet goed herinneren of ik heb moeten wennen, volgens mij niet... Was het zitten en wegrijden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:04

Wat met die lucht natuurlijk wel gebeurd is dat je als je zelf veel beweegt de lucht ook varieert, dus dan raak je snel uit evenwicht. Maar dat vind ik alleen een aanmoediging om beter te leren zitten :o
En het schijnt dat bij te hard oppompen dat je een soort skippybalidee krijgt? Zelf nog niet ondervonden dus nooit gevoeld.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:47

Mn instructeur riep het gelijk van het weekend ! Heb jij zo,n skippy bal .. Euhm nee !!! Hoezo ?
Hij had ook skippy bal effect ervaring ;-)
Ik niet , vindt nu heerlijk en mn paard is zo vrij in de bewegingen door het zadel

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:11

Hoe meer lucht je er in doet hoe meer skippybal effect je krijgt..En ga je ook meer wiebelen, en voel je dus ook niet wat er onder je gebeurd..

Het is juist de kunst om met zo min mogelijk lucht te rijden..

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:14

Kel2004 schreef:
Omdat ik nu een jong paard heb hebben we iets meer lucht in het zadel dan eigenlijk nodig was, om wat stabieler contact te hebben met een jong paard, voelen wat er onder je gebeurd. Dus met wiebelen zou ik dat eerder associëren met te weinig lucht.

Maar idd ik heb er ook enorm aan moeten wennen, maar als het voor mijn paard het beste is, dan stel ik mezelf achterop, ik pas me wel aan :j

Ik vind het wel grappig dat jij wiebelen assosieert met te weinig lucht terwijl dat juist is met te veel lucht, zo ook het contact met je paard en het stabieler liggen van je zadel kan niet met te veel lucht in je zadel..Hoe minder lucht des te beter..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:36

die ervaring heb ik ook elco..ik heb ook het advies om er niet teveel lucht in te pompen vanwege de naden in de kussens..die kunnen niet teveel hebben -onlangs mogen zien bij iemand.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:04

Elco schreef:
Kel2004 schreef:

Ik vind het wel grappig dat jij wiebelen assosieert met te weinig lucht terwijl dat juist is met te veel lucht, zo ook het contact met je paard en het stabieler liggen van je zadel kan niet met te veel lucht in je zadel..Hoe minder lucht des te beter..

Hey hey, heb ik dat ergens gezegd? Mij is dat verteld, ik heb er geen verstand van :n Ik doe nl mn zadel niet zelf :D

Ik rij al 5 jaar op mn wow, maar dan op mn andere paard, die al 2 jaar zadelmak was toen ik het zadel kreeg. Dus ik heb me er nooit in hoeven verdiepen. Mijn fitter vertelde dat hij meer lucht erin had gedaan om te voelen wat er onder me gebeurde (al heb ik nu echt een peopiebrave 4 jarge, dus ik rij zonder problemen rond)

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:11

Bij mijn jonge paard heeft de fitter ook bewust wat meer lucht in de kussen gedaan. Niet dat hij helemaal hard is maar net een klein beetje meer.

Met mijn jonkie gaf overigens ook geen problemen met het Wow zadel en was pas net zadelmak toen ik haar kreeg.

Ben overigens wel voorstander van minder lucht :) mits het kan uiteraard.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:53

Inderdaad Indo, niet keihard opgepompt, maar meer lucht dan hij anatomisch nodig heeft op zn rug... Hij gaf als extra commentaar dat dat voor meer contact was, beter aan te voelen wat gebeuren ging.

Bij mijn merrie zat er weinig lucht in :j

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:06

Ik snap niet dat een fitter meer lucht er in doet, dat hij dat anatomisch nodig heeft..Als het zadel gewoon zonder lucht netjes op je paard ligt en het juiste HP er in zit heb je maar heel weinig lucht nodig..En de juiste kussens natuurlijk..

Anders zou ik eerder gaan denken dat het zadel niet juist is aangemeten..

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:37

Zinn schreef:
even een vraagje, als je je paard gereden hebt en kijkt naar de zweetplekken op het dekje, en midden in die plekken zijn droge stukken, wil dat zeggen dat het zadel té hard drukt daar? zodat de huis niet kan zweten? of hoe zat dat ook alweer?

Bij mijn paard zijn de middelste gedeeltes ook altijd droog.
Ik heb het een poosje geleden aan mijn fitter gevraagd en zij zei dat dat niet erg is.
(Volgens mij zei ze zelfs "goed" maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen en ik weet eigenlijk ook niet waarom het "goed" of "slecht" zou zijn).

Mijn paard is pas geleden behandeld door de chiropractor (onderhoudsbeurt :P ) en toen is mij verteld dat zijn rug en het zadelgedeelte helemaal vrij waren van blokkades e.d. Ik denk dus aan dat die droge stukken niet zo erg zijn. Ik rijd trouwens al meer dan 4 jaar met een Wow zadel op mijn paard.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:00

ja bij mij is het niet echt in het midden, maar meer de stukken naast haar schoft..daar zijn dan zweetplekken en midden in die zweetplekken zijn droge plekken, volgens mij waar de boom zit...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:00

Volgens mij is een droge plek niet goed, duidt op teveel druk daar. Ik heb het vandaag nog ergens gelezen, maar waar ?? Ik zoek even....

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:29

Ik dacht ook altijd dat het niet goed was. Of teveel druk dat het niet kan zweten of juist geen aansluiting met de rug zodat het brugt, maar mijn fitter zei dus dat het niet erg is.
Ben nu eigenlijk wel erg benieuwd :P

@Zinn, bij mijn paard is het ook niet in het midden, maar meer bij die beginkussens van de panels, dat bredere stuk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:33

ter hoogte van de beugelriemhaken misschien ?

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:48

Nee, volgens mij is het nog wel daarvoor.

Ik zal anders zaterdag of zondag even een fotootje maken.
Dan kunnen Zinn en ik onze "droge plekken" even vergelijken en misschien ziet iemand dan gelijk wel waar het van komt en of het verholpen kan/moet worden.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:14

Hier ook droge plekken naast de schoft, bij een gewoon zadel is dat een teken dat het zadel niet goed past, oftewel, te weinig/geen contact maakt met de rug op die plaats, bij een Wow zadel blijven die plekken droog/droger vanwege de flexibele Y-boom, die beweegt mee opzij als de schouder naar achter gaat, er komt dus minder druk op dan bij een conventioneel zadel, waardoor de vacht beter kan ademen en er op die plekken dus minder/geen natte plekken ontstaan.

(ps voor de liefhebbers, ik weet trouwens nog een wow-pompset te koop, volgens mij nieuwstaat, en er wordt uitgelegd door een fitter hoe je 't moet gebruiken - PB voor meer info)