voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:59

In elkaar geflanste dingen hoef ik niet. Net als echt leren westernzadel mét boom van 300 euro.
Ik ben best bereid er wat aan uit te geven, nieuw of 2e hands maakt niet uit, maar ik ga er geen half/half zadel op gooien. :)

Torsion kon ik idd niet vinden. Trekker zal ik eens naar kijken.
Freeform vind ik te duur voor 'een zadel voor erbij'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:51

ik heb eindelijk een nadeel gevonden aan mijn Ghost zadel!

ik heb last van de beugelophanging :+
ik had al langere tijd dat ik steeds last had op een plek op mijn bovenbenen...aan de binnenkant natuurlijk.
en gister kwam ik er achter dat het dus de beugelophanging is...

weet niet wie hier nog meer met een Ghost rijden en eventueel hetzelfde hebben?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:07

ilsexxx schreef:
@ Niwla, Fijn dat je reageert! Dan koop ik bij deze een boomloos zadel haha! Nu eerst mijn wintec nog kwijt zien te raken.... :') Heb je misschien ook een foto? En wat voor pommel heb je er in? Flexibele of een L?

Ik heb nog geen foto, heb het zadel ook pas een paar maanden. :P Zal er even een maken als ik er aan denk. Ik heb er nu een flexibele in, maar ik wil graag een XL.

@ Jibbel: sorry, ik heb geen ervaring met western en andere merken dan boomloos. Bij mij op stal rijden ze met een western bf en daar hoor ik goede verhalen over. :j

Swift

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:08

Heb je de gespen van je beugelriemen wel naar beneden ellepel? Dat scheel een ieder geval een bobbel, ik kan me bijna niet voorstellen dat je last hebt van de beugelophanging bij de Ghost, die zijn juist zo plat... Ik ben zelf ook zo'n super gevoelig typje en ik had er met de gespen naar beneden in ieder geval geen last van bij de Ghost.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:05

Ik moet denk ik ook een bredere pommel, hij staat nu op de wei en is toch wat breder op de rug geworden. Ik ga morgens eens met de sjoblonen aan de slag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:42

yep,gespen gewoon naar beneden hoor. :)

de haak van de beugelophanging,die maakt dus een bobbel onder het zweetblad en daar zit ik dus met mijn been tegenaan.
echt heel vervelend.
ik maak er wel een foto van,want je kunt het namelijk wel zo zien :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:02

Ik heb ook een Ghost hangen , gebruik die met T-beugelriemen met het haakje van voren naar achteren door de ophanging , dan heb ik er geen last van :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:05

Hoi,

ik wil graag eens mee komen praten hier, agz ik met mijn paard ook wil gaan beginnen met boomloos rijden. Ik heb een ouderwets type Haflinger, 18 jaar en boommaat 34 / extra extra wijd / pommel XXL, recreatiepaard. Ik heb veel problemen gehad om een goed passend en niet schuivend zadel te vinden, dit mislukte steeds en daarom heb ik voor boomloos gekozen, dit lijkt mij veel comfortabeler voor ons allebei en dan zijn we ook van het gedoe met passen af. :)

Mijn interesse gaat het meeste uit naar de Barefoot Cherokee maat 2, omdat die ook kniewrong heeft. Momenteel heb ik een Barefoot Cheyenne maat 2 testzadel en heb ik en m'n bijrijder het nu 1x uitgeprobeerd buiten, dit bevalt voor beiden heel goed ! Mijn paard loopt veel meer ontspannen en met zijn neus naar beneden dan hij met welk ander zadel of zonder zadel gedaan heeft en ik vind het góddelijk zitten. Ik denk door hoe mijn paard erop reageert dat hij het ook fijn vindt. Ik mis wel de kniewrong, begin aug. krijg ik een Cherokee testzadel en dan ga ik kijken of die prettiger is wat dat betreft.

Ik moet zeggen dat ik het Cheyenne testzadel wel gigantisch groot vond ogen, als je er naast staat. Maar als ik erop zit, zit het als gegoten, lekkere diepe zachte zit ook ! Ik had eerst de FRA singel (dacht dat het zo heette, zo'n volledig elastische) eraan van de wederverkoper, maar daarmee hing het zadel goed aangesingeld en wel gelijk aan zijn buik toen ik vanaf een stoel mijn voet in de beugel zette om op te stappen... :+ Toen maar mijn eigen anatomisch gevormde MSFC singel eraan gedaan, die is iets te lang maar deze hield het zadel wel beter op zijn plaats. De singelstoten wijzen bij dit zadel wat naar achteren waardoor ik de singel niet goed op zijn singelplaats (ligt meer naar voren) vast kon maken met de FRA singel, met mijn MSFC singel ging dat wel goed. Ik begreep van de wederverkoper ook dat de singelstoten tegenwoordig meer in een V-vorm zijn gemaakt, dus dat zal wel beter passen bij mijn paard. Het was even wennen met rijden dat het zadel wat beweeglijker is, eerst vond ik het niks maar toen ik eenmaal gewend was vond ik het steeds fijner, helemaal geweldig ! Wilde er eigenlijk niet meer af toen ik weer terug was, wat een stoeltje zeg... :+: Ik dacht dat mijn ouwe Kieffer badkuip lekker zat, dat is er niks bij ! :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:39

ellepel schreef:
yep,gespen gewoon naar beneden hoor. :)

de haak van de beugelophanging,die maakt dus een bobbel onder het zweetblad en daar zit ik dus met mijn been tegenaan.
echt heel vervelend.
ik maak er wel een foto van,want je kunt het namelijk wel zo zien :j

Je moet het buigen :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 06:17

pmarena schreef:
Ik heb ook een Ghost hangen , gebruik die met T-beugelriemen met het haakje van voren naar achteren door de ophanging , dan heb ik er geen last van :)

je snapt het niet, het ligt niet aan de beugelriem ,maar aan de ophanging.
dit:

Afbeelding
de haak die dus aan het zadel zit, dat steekt een stukje omhoog en veroorzaakt een bobbel.
ik maak vanmidag wel even een foto er van

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:19

ik weet dat je de haken kunt laten vervangen door een goede zadelmaker. misschien is het een idee om er een haak in een e vorm aan te laten maken, je beugelriem haal je dan door het staartje van de e heen waardoor hij er ook netjes afschiet mocht je ooit met je voet blijven hangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 07:54

ellepel schreef:
pmarena schreef:

je snapt het niet, het ligt niet aan de beugelriem ,maar aan de ophanging.
dit:

Afbeelding
de haak die dus aan het zadel zit, dat steekt een stukje omhoog en veroorzaakt een bobbel.
ik maak vanmidag wel even een foto er van

JIJ snapt het niet :P

Ik heb die hele haak er dus tussenuit gegooid en direct T-beugelriemen in de ophanging gehangen ;)

Ik kan je trouwens afraden om iets van een open haak (e) te gebruiken , dat is vragen om ongelukken.

Over het algemeen geven "veiligheidshaken" een vals gevoel van veiligheid. Ze zijn iets te open waardoor de riem er ook afglijdt op andere rare momenten dan tijdens een val waarbij je juist in gevaar gebracht wordt. Denk aan een sprong waarbij je benen wat te ver naar achteren schieten , een steiger , een flinke heuvel op galopperen.....op die momenten wil je dus echt niet dat je riem er af floept. Is het echter een wat meer gesloten constructie of met iets meer een hobbeltje op het eind dan heb je weer vaak dat hij net niet los komt op het moment dat het wèl nodig is.... kun je dus beter gewoon een betrouwbare dichte ophanging hebben (is sterker ook !) en veiligheidsbeugels :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:51

haha, nee inderdaad,nu snapte ik het niet :D :D :o
hoe ziet zo'n sluiting er uit die jij nu hebt dan?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:18

ik had dus een heel gaaf zadel gevonden maar ik mag hem niet passen:S ik moet hem gelijk kopen past hij niet heb ik pech. dus ik zie daar vanaf zo werkt dat toch niet?
je moet iemand toch de kans geven om te passen anders verkoop je hem nooit.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:49

@dennisje, vreemd.. Ik vind dat je gelijk hebt, mag je het zadel wel ophalen? Of wil hij/zij het per sé versturen?
Als hij/zij het alleen wilt versturen, zou ik het zadel niet kopen, grote kans dat er iets aan mankeert.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:12

ilsexxx schreef:
@dennisje, vreemd.. Ik vind dat je gelijk hebt, mag je het zadel wel ophalen? Of wil hij/zij het per sé versturen?
Als hij/zij het alleen wilt versturen, zou ik het zadel niet kopen, grote kans dat er iets aan mankeert.

ik mag het op komen halen maar niet om te passen want als het beschadigt kan ze het niet meer verkopen zegt ze.
dan maar niet hoor en ik kreeg ook te horen van iemand die er verstand van heeft dat het niet de beste zadels zijn dus ik zie er maar vanaf,
en ik wacht wel wat langer op mn zadel geen probleem :P .
mn vriend zegt ook dalijk past het niet en zit jij ermee.vind het gewoon raar het is toch normaal dat je het mag passen.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:13

Wat voor zadel is het dan?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:25

zo`n zadel van marktplaats een hele et voor 495 euro.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:30

Aangezien hier veel boomloos "ervaringsdeskundigen" zitten even een vraagje. Wie weet iets over de boomloze zadeltjes van Interhippique, het shetland- en ponyzadel Smoothy? Ik had er een topic over geopend, maar er lijkt wel niemand te zijn die die dingen ooit van dichtbij heeft bekeken. (Topic: [SMP] Boomloze zadels van Interhippique?) Ik ben namelijk op zoek naar een (bij voorkeur boomloos) zadeltje dat kleiner (korter) is als de barefoot kids.

Het gaat overigens om dit zadel:
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:32

@ Dennisje: nou zo'n merklose set zou ik zoziezo niet kopen. Kan je beter kijken voor een tweedehands Barefoot set. Staat ook genoeg te koop.

Ik heb vanmiddag eens pommelsjablonen gepast, en ik kom uit op een L. Heb hem vanavond gelijk bestelt, dus ik hoop dat ik hem snel binnen krijg.
Merk je nog verschil in zit met een bredere pommel?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:32

dennisje, ik snap het heus hoor, maar ik durf het gewoon niet aan, sorry ;)
en ik heb juist reacties gekregen dat het wel een goed zadel is ;) mijn wn leraar zei het zelfs ;)

Het is btw niet merkloos...

en er mankeert niets aan het in januari gekocht en zon 5 uur me gereden maar omdat mijn paard een klap knie heeft en slappe knie banden kunnen we niet verder met wat we wilden en ik vind het zonde om het alleen voor buiten ritten te gebruiken, je mag zo komen kijken dan zie je dat er niets mee mankeert ;)
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 21-07-11 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:33

shetjessweet schreef:
Aangezien hier veel boomloos "ervaringsdeskundigen" zitten even een vraagje. Wie weet iets over de boomloze zadeltjes van Interhippique, het shetland- en ponyzadel Smoothy? Ik had er een topic over geopend, maar er lijkt wel niemand te zijn die die dingen ooit van dichtbij heeft bekeken. (Topic: [SMP] Boomloze zadels van Interhippique?) Ik ben namelijk op zoek naar een (bij voorkeur boomloos) zadeltje dat kleiner (korter) is als de barefoot kids.

Het gaat overigens om dit zadel:
Afbeelding

interhippique zou ik niet nemen ik kreeg dat meteen afgeraden het schijnen geen goede zadels te zijn ;)

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:34

JamieShanin schreef:
interhippique zou ik niet nemen ik kreeg dat meteen afgeraden het schijnen geen goede zadels te zijn ;)

Ik weet het, maar het grote probleem schijnt hem dan vooral in de boom te zitten (die is vaak scheef). En dit zadeltje heeft natuurlijk geen boom. Daarbij zijn er vrij weinig opties in deze kleine maatjes.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:35

het leer schijnt ook van karton te zijn... en de kussens schijnen ook vaak scheef te zijn...

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:38

Dit zadeltje is van kunstof. En daarbij vind ik het uiterlijk niet zo heel belangrijk. En ik wil dus inderdaad graag weten of de kussens van dit zadeltje niet scheef zijn en of de druk wel goed verdeeld wordt.

(Zou er trouwens een boomloos-pad onder moeten? Hij wordt met een gewoon dekje aangeboden, maar qua uiterlijk hebben ze duidelijk het een en ander van Barefoot nageaapt en daar hoort wel een pad met inlages onder.)

Edit: Kom net een topic tegen waar meer en duidelijkere foto's van dit zadeltje staan: Nobel01 @ [EA-TK-AP] Boomloos ponyzadel met hoofdstel en andere shet/ponyspullen

Ik denk trouwens dat dit zadeltje niet korter gaat zijn als de barefoot, maar ik wil het graag zeker weten.