WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:20

hoe zorg je er dan voor dat het zadel daar blijft liggen? Dat is dus mijn probleem, ik kan het daar wel neerleggen, maar gaat toch richting de schouder tijdens het rijden...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:21

wel al veel minder dan eerst hoor dus Kerry heeft zeker dingen opgelost, denk alleen dat t evt nog beter kan...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:24

Ik leg het zadel ook ver naar achter, bijna een hand achter de schouder. Hij blijft daar keurig liggen nu met deze singel :j

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:28

dan ga ik de kieffer ook maar eens proberen!!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:37

Ymke, legt die Kieffer comfort de singelplek ook verder naar voren? Zo ver ik van de foto's kan zien zijn er alleen extra uitsparingen bij de benen, maar ik heb inderdaad vaker gehoord dat het een heel fijne singel is :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:39

Hij heeft een soort vierkantje in het midden, en verdeeld daardoor de druk heel goed. de singelplek moet juist niet naar voren, want anders blijft je singel het zadel naar voren trekken. Ik wilde juist een singel die ook op de plek bleef als hij verder naar achter kwam te liggen en dat doet deze zonder te knijpen oid :j

edit: als je hem aan het zadel ziet, zie je wel dat de singelgespdingen iets verder naar achter liggen dan b.v. een rechte singel, dat komt natuurlijk door de Wybertjesvorm.
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 28-06-11 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:40

Wat is het verschil tussen de Kieffer comfort en de Wow curved? :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:42

De curved is gevormd en de comfort is anders gevormd :')

Als je de foto's naast elkaar ziet, zie je het verschil. Kan hier helaas geen foto's zoeken, dus kan het verschil niet laten zien. :+

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:45

Ah ok, mijn ervaring is namelijk dat de meeste singels toch naar het smalste gedeelte van de buik gaan en die plek ligt bij mijn paard extreem naar voren..

-edit- sorry, ik had een andere singel van Kieffer in gedachten, ik dacht dat jij het over de neoprene singel had

in leer lijken er 2 uitvoeringen te zijn die beide Kieffer comfort genoemd worden..

Afbeelding

Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:46

Ik heb het over de bovenste, de wyberuitvoering. Ik wist ook niet dat er 2 soorten waren :+

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:53

Oh kijk, nu wordt het één en ander duidelijk :D :D :D

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:55

:') _O- Iedereen dacht, die kletst raar, de curved is exact hetzelfde als de comfort :')

Goed, fijne communicatie dus :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:58

Hahahaha!
Nee hoor, ik dacht dat er misschien een subtiel verschil in zat wat in de werking echt verschil maakt :j

Hoe dan ook, mijn paard accepteert geen singel die niet recht en zonder poespas is. Dus ik heb al het afwijkende spul de deur uit gedaan :')

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:38

ik heb zelf de mfsc singel. Probeer een zo lang mogelijke te kopen. hoe hoger de gespen bij het zadel hoe stabieler het zadel ligt.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:42

orsini schreef:
Kerry raadde ook de H aan aangezien mijn zadel aan de achterkant nog iets omhoog komt, maar in principe zou je dit toch niet met een singel moeten oplossen maar met aanpassing van het zadel?

Er gaan bij mij alarmbellen. Mijn vorige wow had hetzelfde probleem en toen bleek dat mijn paard i.p.v. een curved tree (meest gangbare) een flat tree nodig had. Een curved tree schommelt op de rug van je paard als een hobbelpaard op een vlakke vloer. Om dat te compenseren wordt dan in de voorste (DD) kussens meer lucht en/of een smallere boom gedaan, waardoor het zadel klem over de schouder valt, of de achterste kussens worden te hard opgeblazen waardoor je naar voren wordt gezet en stuitert.
Ik kon toen al snel een flat tree uitproberen en overnemen, en het probleem was, na aanpassen kussens (met tab en lucht afstellen) helemaal over, en mijn paard wilde eindelijk blijven lopen.
De zitting waarin de tree zit is wel het duurste onderdeel, ik heb toen m'n curved verkocht en een compleet 2e-handszadel met flat tree over kunnen nemen.
Ik zou dus willen aanraden om te kijken of een flat tree zadel passend te maken is.

Edit: ik had ook een curved singel uitgeprobeerd, dat werkte ook niet. Ik gebruik nu een simpele neopreen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:46

Een curved tree schommelt alleen op een hele vlakke paardenrug.
Een flat tree gaat al heel snel bruggen bij een beetje welving in de rug. Dan ligt het zadel misschien wel stabiel voor het oog, maar draagt niet over de gehele vlakte en heeft dus drukpunten.
Ik begrijp uit de berichten van orsini dat haar paard wel een aardige schoft heeft, dus sowieso welving. Geen flat tree gebruiken dus :n
Een breder kussenkanaal kan wel uitkomst bieden.

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:56

Je kunt nog eens navragen of de Gibaud singel die Kerry misschien ook een oplossing is voor het op zijn plaats houden van je zadel. Mijn stalgenootje heeft een breedgeschouderde Fries en bij haar schoof het zadel steeds naar achteren. Met deze Gibaud singel (te koop bij oa Levade) blijft hij keurig liggen.
Misschien dat ie ook helpt tegen naar voren schuiven. De singel heeft een heel breed middenstuk. Kerry had een test-versie liggen. Nieuw is ie geloof ik 185 ofzo. Best a/d prijs

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:01

Aimee schreef:
Een curved tree schommelt alleen op een hele vlakke paardenrug.
Een flat tree gaat al heel snel bruggen bij een beetje welving in de rug. Dan ligt het zadel misschien wel stabiel voor het oog, maar draagt niet over de gehele vlakte en heeft dus drukpunten.
Ik begrijp uit de berichten van orsini dat haar paard wel een aardige schoft heeft, dus sowieso welving. Geen flat tree gebruiken dus :n
Een breder kussenkanaal kan wel uitkomst bieden.

Een flat tree brugt inderdaad op een rug die iets hol is, maar het gaat ook bruggen als je paard z'n rug wegdrukt. Maar dan kom je op een rijtechnisch probleem i.p.v. een pasprobleem. N.B. een paard dat eigenlijk een flat tree nodig heeft, maar een curved tree op z'n rug heeft, daardoor middenonder het zadel de meeste druk krijgt, gaat z'n rug ook wegdrukken en netjes 'rond' rijden kun je dan vergeten en zelfs leiden tot ernstig verzet als je door blijft vragen.
Mijn paard heeft overigens een normale tot hoge schoft (zit er ook niet vaak op zonder zadel - au). Het zit 'm meer in de vorm van de ribboog en ook de daarop liggende bespiering aan weerszijden van de schoft. De bespiering kan uiteraard veranderen tot op zekere hoogte, maar de basis, het skelet uiteraard niet. Bij de meeste paarden zie je daar een curve, bij mijn paard kun je een vrijwel rechte lijn trekken van dat punt net achter het schouderblad tot aan de laatste rib.

Edit: @Orsini, heb je misschien een foto van je paard vanaf de zijkant?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:25

Ik ben benieuwd naar een foto van jouw paard, MarChak :j

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:49

Ik heb een curved tree op mijn paard. Aan de achterkant ligt het zadel los als ik er niet op zit. Zit ik er op dan ligt het als een huis. Het klappert niet. Aan de voorkant kan ik mijn hand er makkelijk onderdoor halen. Het is het enige zadel waar ik haar lekker ontspannen mee vind lopen. Paard geeft zelf het beste aan of hij een curved of flat tree wil.
Wat lastig bij mijn paard was dat als ze gaat lopen haar rug veel rechter wordt dan als ze, zoals op onderstaande foto, lekker staat te chillen :D . Ze kan achter ook enorm zakken.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een Mattes banaansingel. Is eigenlijk een omgekeerde banaan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:08

Aimee schreef:
Ik ben benieuwd naar een foto van jouw paard, MarChak :j

Dit is wel een iets oudere foto, maar er is wel op te zien dat van het kuiltje achter het schouderblad je een rechte lijn kan trekken naar de laatste rib. Ik kan vanavond thuis nog kijken voor een betere, zit nu op m'n werk.
Afbeelding
Edit: het is trouwens een nrps-merrie van 1m65, huntertype.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:33

orsini schreef:
Hey allemaal, vandaag is Kerry langs geweest om naar mijn zadel te kijken, het lag na verschillende fitters gewoon nog steeds niet goed. Conclusie: de nieuwe tabs die ik had gekocht laatst op aanraden van een fitter waren eigenlijk niet helemaal de goede, ze hadden nog ronder moeten zijn.....mijn zadel gleed steeds naar voren op zijn schouders,.....fijn weer 600 euro voor noppes uitgegeven!! Wordt er echt een beetje kriegel van op t moment maarja.....
weet iemand nog 2e hands dubbel D meet tab te koop?

Hij heeft het zo goed mogelijk aangepast, en tevens de singelstoten verlegd zodat het zadel minder naar voren wordt getrokken.
Nu heb ik een paar dagen die H singel van WOW geprobeerd, om het naar voren glijden te voorkomen, maar bij mijn paard is deze erg dik voor achter de oksel waardoor hij bij elke pas tegen de singel aan duwt wat ook niet echt fijn is..... welke singels gebruiken jullie bij rondgeribte paarden om naar voren schuiven te voorkomen?

Hoi!
Je mag mijn curverd wel een keer proberen. Stas is niet echt rond geribt maar hij zou wel het naar voren schuiven moeten voorkomen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:49

MarChak: da's een erg recht rugprofiel inderdaad :wow:
Ik vind de schoft ook niet erg hoog hoor, maar misschien vertekent de foto wat, mede door de manen die er overheen vallen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:22

Aimee schreef:
MarChak: da's een erg recht rugprofiel inderdaad :wow:
Ik vind de schoft ook niet erg hoog hoor, maar misschien vertekent de foto wat, mede door de manen die er overheen vallen.

Dit is nog een foto van ruim 2 jaar geleden, toen was ze 4,5 en daarna is ze nog een stuk aan de voorkant gegroeid, haar schouderblad en schoft hebben zich toen pas goed ontwikkeld (gelukkig maar, want al die tijd is ze overbouwd geweest en dat zat haar ook nogal in de weg).

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:26

Ik had begrepen dat het wel of niet duidelijk aanwezig zijn van een schoft te maken had met een curved of flat tree, en niet zozeer de vorm van de rug zelf. Maar kan het ook verkeerd begrepen hebben.