Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:52

laura1986 schreef:
Cambiar ik heb met dit type zadel geen praktijkervaring, maar ik vind het er ook lang uitzien. Ben benieuwd naar de mening van HC, Bandida en Esther (Moragh)

Hihi, HC zal die niet geven wellicht, ik ben stout geweest omdat ik wat te heftig gereageerd had over een vrouwenquestie en dat viel in slechte aarde _-:( (sorry trouwens, ik moet mijn feministische kantjes wat onderdrukken, daar kom ik nergens mee :o )
Ik vraag de mening aan de zadelpasser vrijdag.
Als het niet past (ik wil persé zo'n lekker licht en minimalistisch zadeltje), dan vraag ik de hulp aan m'n leraar zadelmaker. Hij was ronduit weg van het zadel en organiseert ook trektochten in Roemenië (zijn paarden daar hebben bijna krek dezelfde bouw als van mijn merrie, kruisingen met Lippizaners rond de 1m55...). Ik hoop hem warm te maken voor dit concept, want nu maakt hij trekkingzadels op een trekkingboom maar in de vorm van een Engels zadel. Ondertussen heb ik gevoeld dat zo'n boom helemaal niet slecht is voor zo'n rug. Het zadel ligt voor de rest formidabel en sluit overal mooi aan zonder ergens te knellen. Het zadel is gewoon...te lang.

..wou nog even toevoegen, we hebben nogal zitten discussiëren over westernzadels die veel te ver over de rug kwamen van quarters. Dat zou geen kwaad kunnen. Ik vroeg me af of het dan zo'n kwaad dat het zadel beetje over de niet van ribben ondersteunde wervels kwam?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-01-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:02

laura1986 schreef:
Ik kom dan op iets van 35 cm uit...

Moet het morgen nog eens nameten..

35 is wel heel kort (heb ik me niet bij Frodo in mijn hoofd) Hij is wel kort.
Let bij meten wel op dat je niet teveel ruimte achter de schouder neemt.
Dat schouderblad komt zowiezo onder de boom (ik zal daar nog eens wat foto's van opzoeken die ik voor een zadelpas clinic heb gemaakt)
Omdat het schouderblad onder de boom komt is het dus zo ontzettend belangrijk dat de boom wijd genoeg is.
Dat gezegd hebbende: bij zadels met lange takken van de boom (of bars bij een westernzadel) neemt dat nog heel veel nauwer als bij zadelbomen van een McClellan type boom (Malibaud, maar ook in zekere zijn GM). Deze liggen heel hoog op het paard, waardoor het schouderblad juist weg-beweegt van de boom en het schouderblad dus niet gehinderd wordt door de boom. Blijft natuurlijk wel dat het zadel verder mooi moet aansluiten op de rug om voldoende draagvlak te hebben (zadel te krap: minder aansluiting dus minder draagvlak)

Ik hoop dat ik dat duidelijk genoeg vertel... zo niet ga ik er wel eens foto's van maken....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:06

Cambiar schreef:
Mijn Malibaud is wellicht de 40? Ik heb nog niet de tijd gehad om het draagvlak van haar rug te meten, maar ik heb zo'n groot vermoeden dat het zadel te lang zal zijn voor haar (volgens Ariane ligt het perfect, maar bon...). Haar rug is heel kort, ze is tenslotte een barok type.
Alhoewel het hier zeer mooi lijkt te liggen, is het naar mijn gevoel te lang:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CTLDNELG.jpg

Dit ziet er qua lengte goed uit al kan ik niet goed zien hoe het aan de voorkant qua ruimte voor schouders ligt.
Cambiar schreef:
De kussens zijn 53 cm lang, maar langs voren sluiten ze niet helemaal aan en lijkt het iets te wijd (wat wellicht op te lossen is met de corrector die ik ondertussen al verkocht had :( .
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A88CI8JT.jpg
De zitting is voor mij ideaal, mijn dikke billen passen er mooi in :D

Ik denk eerder dat de boom aan de krappe kant is. Pak de lijn die de schouders van het paard maakt en pak de lijn die de boom maakt maar.
Schouders zijn schuiner dan de boom van het zadel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

Moragh schreef:
Ik denk eerder dat de boom aan de krappe kant is. Pak de lijn die de schouders van het paard maakt en pak de lijn die de boom maakt maar.

Ik heb dat gevoel echt niet. Ik heb eerder het idee dat het vooraan iets te wijd is (hangt er natuurlijk sterk van af of ik het zadel juist op z'n plaats leg...). Het zit erg losjes. Misschien de foto die zo'n effect heeft.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CHMCQYVU.jpg

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:04

[/quote]Ik hoop dat ik dat duidelijk genoeg vertel... zo niet ga ik er wel eens foto's van maken....[/quote]

Graag Esther!
Begrijp ik het goed dat het zadel a.h.w dan voor de lijn komt (aan de voorkant) die HC aangeeft? En zie je dan ook de schouderlijn niet meer, of nog net wel? Ik probeer het een beetje te visualiseren.
Nu ben ik misschien niet duidelijk, maar toen ik de lijnen op zijn lijf had getekend viel de voorkant van mijn dressuurzadel dus langs de lijn. Als ik het zadel verder naar voren zou leggen, zit ik meer op de voorhand. En niet goed dus.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 23:31

Moragh schreef:
laura1986 schreef:
Ik kom dan op iets van 35 cm uit...

Moet het morgen nog eens nameten..

35 is wel heel kort (heb ik me niet bij [***] in mijn hoofd) Hij is wel kort.
Let bij meten wel op dat je niet teveel ruimte achter de schouder neemt.
Dat schouderblad komt zowiezo onder de boom (ik zal daar nog eens wat foto's van opzoeken die ik voor een zadelpas clinic heb gemaakt)
Omdat het schouderblad onder de boom komt is het dus zo ontzettend belangrijk dat de boom wijd genoeg is.
Dat gezegd hebbende: bij zadels met lange takken van de boom (of bars bij een westernzadel) neemt dat nog heel veel nauwer als bij zadelbomen van een McClellan type boom (Malibaud, maar ook in zekere zijn GM). Deze liggen heel hoog op het paard, waardoor het schouderblad juist weg-beweegt van de boom en het schouderblad dus niet gehinderd wordt door de boom. Blijft natuurlijk wel dat het zadel verder mooi moet aansluiten op de rug om voldoende draagvlak te hebben (zadel te krap: minder aansluiting dus minder draagvlak)

Ik hoop dat ik dat duidelijk genoeg vertel... zo niet ga ik er wel eens foto's van maken....

Foto´s zijn altijd welkom :j

Die 35 cm kom ik uit als ik zo achter het schouderblad ga meten dat de schouder de boom niet raakt als [***] zn been optilt/loopt. Als het schouderblad onder de boom mag komen wordt het een ander verhaal.
Als ik dichter bij de schouder begin te meten (punt schouderblad in stilstand), dan lukt 50 cm misschien wel. Maar dan zit ik ook te kijken met de (nog?) bestaande ongelijkheid in [***] z´n schouders; ben bang dat hij de schouder die groter is en verder naar achter staat op gaat trekken als daar een zadel (te dicht) op komt te liggen. Dat deed ie met zn boomloze iig, de doorslaggevende reden voor mij om dat ding eruit te doen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:05

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

Ik heb dat gevoel echt niet. Ik heb eerder het idee dat het vooraan iets te wijd is (hangt er natuurlijk sterk van af of ik het zadel juist op z'n plaats leg...). Het zit erg losjes. Misschien de foto die zo'n effect heeft.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CHMCQYVU.jpg

Vanuit deze hoek sluit het mooi aan. Aan de andere kant: een zadel dat losjes op de rug voelt heeft weinig raakvlak en is dan dus vaak krap (een zadel dat te wijd is komt teveel over/in het paard en zit juist helemaal om het paard heen

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:09

Moragh schreef:
Vanuit deze hoek sluit het mooi aan. Aan de andere kant: een zadel dat losjes op de rug voelt heeft weinig raakvlak en is dan dus vaak krap (een zadel dat te wijd is komt teveel over/in het paard en zit juist helemaal om het paard heen

Moeilijk é om te oordelen van een foto ;-)?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:13

Cambiar schreef:

Ja, maar ik denk ook dat het wel goed is, het lijkt toch aan te sluiten en ligt zo te zien ook mooi horizontaal. De lengte is moeilijk te zien zo, het paard staat niet volledig op de foto, en ze is zwart (en wollig nu) ;)
Ik zou zeggen, zet je er op en ga eens een flink stuk rijden, dan weet je het heel snel.. als zo'n Malibaud niet past of niet juist ligt valt er niet mee te rijden :+ Het is niet echt een vergevingsgezind zadel ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:17

10tje2 schreef:
Citaat:

Graag Esther!
Begrijp ik het goed dat het zadel a.h.w dan voor de lijn komt (aan de voorkant) die HC aangeeft? En zie je dan ook de schouderlijn niet meer, of nog net wel? Ik probeer het een beetje te visualiseren.
Nu ben ik misschien niet duidelijk, maar toen ik de lijnen op zijn lijf had getekend viel de voorkant van mijn dressuurzadel dus langs de lijn. Als ik het zadel verder naar voren zou leggen, zit ik meer op de voorhand. En niet goed dus.

Ik vind dat HC vrij veel ruimte aan de voorkant laat, dus ja, daar kom je snel voor.
Ik hou 3 vingers achter het schouderblad aan (mn voor engelse zadels, andere mogen soms iets minder), ook een beetje afhankelijk van type schouder (sommige staan een beetje van de romp af, sommige juist diep in de romp) en type zadel.
De rand van het schouderblad moet voor het zadel blijven, anders zet je de schouder vast.

Let op, er is een verschil tussen schouderblad en schouderspier!!!!

En vergeet niet dat de boom bij veel dressuurzadels de boom (!!!) wat verder naat achter begint, eerste stuk van het zadel is vulling en dus ook flexibel! Daarom altijd kijken naar wat draagt (en dat is dus de rigide structuur in het zadel)
laura1986 schreef:
Die 35 cm kom ik uit als ik zo achter het schouderblad ga meten dat de schouder de boom niet raakt als Frodo zn been optilt/loopt

Er is geen paard die op die plaats een zadel kan dragen!!! Zal morgen een foto van laten zien. Is gewoon niet mogelijk met ook singelconstructie erbij....

Zie ook hierboven.

Ongelijkheid van de schouders: heeft nagenoeg elk paard (voorkeursgraashouding). Maar juist ook daarom erachter meten! En eraan werken om de rugspieren WEL gelijk te maken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:20

Cambiar schreef:
..wou nog even toevoegen, we hebben nogal zitten discussiëren over westernzadels die veel te ver over de rug kwamen van quarters. Dat zou geen kwaad kunnen. Ik vroeg me af of het dan zo'n kwaad dat het zadel beetje over de niet van ribben ondersteunde wervels kwam?

Als een paard alleen maar rechtdoor loopt kan dat niet zo idioot veel kwaad (als het maar niet op de nieren drukt)
Probleem komt bij bochtenwerk
.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:23

Cambiar schreef:
Moragh schreef:

Ja, zeker als je niet zeker weet of het paard fatsoenlijk vierkant en recht staat ;)

Verder met Bandida eens.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:33

Bandida schreef:
Cambiar schreef:

Ja, maar ik denk ook dat het wel goed is, het lijkt toch aan te sluiten en ligt zo te zien ook mooi horizontaal. De lengte is moeilijk te zien zo, het paard staat niet volledig op de foto, en ze is zwart (en wollig nu) ;)
Ik zou zeggen, zet je er op en ga eens een flink stuk rijden, dan weet je het heel snel.. als zo'n Malibaud niet past of niet juist ligt valt er niet mee te rijden :+ Het is niet echt een vergevingsgezind zadel ;)

Vrijdag ;-).
Het zadel is meer als breed genoeg, het past echt formidabel, beste dat ik tot nu toe gepast heb op haar. Zelfs de bars, 't zijn eigenlijk de kussens, vallen mooi naast de rug zonder te knellen.
Je ziet het niet goed, maar ligt echt als gegoten langs haar rug/flank:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KAROWOPH.jpg
Alleen twijfel ik nog qua lengte.
....en dankzij een lieve meid hier die me mailde, heb ik weer een corrector binnenkort ;-).

@Moragh:Thx voor de verduidelijking van het westernzadel. Ik dacht dat het zadel dan drukte op de lendenwervels (ik vernam dat dat slecht een verhaal is van die nieren, dat die dieper zitten?). Bij mijn Haf voelde ik een bepaald westernzadel in z'n lendenen duwen als we rechtdoor stapten...ik kon er m'n vingers niet ondersteken.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-01-11 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Moragh

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:38

Als je zadel te krap is en dus teveel druk aan de achterkant geeft kan dat ook heel goed!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 00:39

Cambiar schreef:
Bij mijn Haf voelde ik een bepaald westernzadel in z'n lendenen duwen als we rechtdoor stapten...

Dan klopt er toch ergens iets niet :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:43

Bandida schreef:
Cambiar schreef:
Bij mijn Haf voelde ik een bepaald westernzadel in z'n lendenen duwen als we rechtdoor stapten...

Dan klopt er toch ergens iets niet :D

Neen...blij dat jullie dat opmerken :D . Urenlange discussie gehad met de verkoper en die beweerde bij hoog en laag dat dat geen kwaad kon en wou het niet terug nemen. Vandaar probeer ik wat een eigen gevoel te ontwikkelen voor zadels passen....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:52

Western zadel verkopers zijn gewend dat zadel te lang zijn, dus net als IJslander zadel verkopers (die inmiddels meer het lciht beginnen te zien) geven ze niet om te lange zadels.
Te krap zouden ze dan wel moeten merken... maar ja... dan moet je geld inleveren, en daar zijn ook veel verkopers niet zo happig op.

Vaak is verkopen belangrijker dan verstand van de materie hebben.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:21

Zo, er is nog veel gepost zeg gister avond!

Ik heb inmiddels een fijn lesgeefmens voor ons gevonden, en [***] loopt al beter dan eerder (na slechts 3 lessen, vandaag mogen we weer, les nr 4). Zijn ongelijkheid zou ik het liefst geheel weg willen trainen..

Qua dressuurzadels heb ik al wel een zadel gevonden wat hem past, ook hierbij begint de boom niet aan de voorkant van het zadel, maar net erachter, waardoor zn schouders extra vrij zijn. [***] liep er tijdens het proefrijden super onder. Nadelen heeft het zadel ook; de prijs en beperkte aanpasbaarheid. Verder ben ik er nog niet uit of ik met dat type zadel verder wil..
Wat me stoort is dat ik op de doorsnee engelse zadels opzich prima zit (mijn streven is dan zo´n centered riding skelet), maar wel pijn krijg aan mn enkel en later ook knie. Zelf denk ik dat dit komt doordat ik mn knie en enkel in een hoek plaats en er ook nog wat druk op zet (alleen al het gewicht van mn been). Dat is bij lange ritten gewoon niet fijn. Op [***] rij ik met bbp en dan heb ik hier logischer wijze geen last van. Vraag me dan af of ik dan op dat type zadel anders/ beter moet leren zitten, of dat ik alleen al hierom beter kan kiezen voor een ander type zadel.

Suggesties zijn welkom ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:34

Moragh schreef:
Western zadel verkopers zijn gewend dat zadel te lang zijn, dus net als IJslander zadel verkopers (die inmiddels meer het lciht beginnen te zien) geven ze niet om te lange zadels.
Te krap zouden ze dan wel moeten merken... maar ja... dan moet je geld inleveren, en daar zijn ook veel verkopers niet zo happig op.

Vaak is verkopen belangrijker dan verstand van de materie hebben.

Dat gaat voor veel westernzadelmakers en verkopers helaas inderdaad op maar niet voor allemaal.
Ik durf voor Herman van de Country Mill mijn hand in 't vuur te steken, die is ERG kundig en zeker niet te beroerd om te handelen. Hij ruilt in, zegt eerlijk als het niet past ookal vind je't zelf nog zo'n fijn zadel en zegt het ook gewoon als het zadel of zadeltype van jouw keus niet gaat werken op jouw paard. Het maakt hem dan ook echt niet uit als je geen zadel bij hem koopt, hij verkoopt je liever niks dan een fout zadel.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:48

Jammer dat ie zo´n end van hier zit. Meten ze daar eigelijk ook standaard met zo´n elektronische drukmeetpad? Heb daar eens wat over gelezen.. Of ook met kale boom?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:20

laura1986 schreef:
Zo, er is nog veel gepost zeg gister avond!

Ik heb inmiddels een fijn lesgeefmens voor ons gevonden, en Frodo loopt al beter dan eerder (na slechts 3 lessen, vandaag mogen we weer, les nr 4). Zijn ongelijkheid zou ik het liefst geheel weg willen trainen..

Qua dressuurzadels heb ik al wel een zadel gevonden wat hem past, ook hierbij begint de boom niet aan de voorkant van het zadel, maar net erachter, waardoor zn schouders extra vrij zijn. Frodo liep er tijdens het proefrijden super onder. Nadelen heeft het zadel ook; de prijs en beperkte aanpasbaarheid. Verder ben ik er nog niet uit of ik met dat type zadel verder wil..
Wat me stoort is dat ik op de doorsnee engelse zadels opzich prima zit (mijn streven is dan zo´n centered riding skelet), maar wel pijn krijg aan mn enkel en later ook knie. Zelf denk ik dat dit komt doordat ik mn knie en enkel in een hoek plaats en er ook nog wat druk op zet (alleen al het gewicht van mn been). Dat is bij lange ritten gewoon niet fijn. Op Frodo rij ik met bbp en dan heb ik hier logischer wijze geen last van. Vraag me dan af of ik dan op dat type zadel anders/ beter moet leren zitten, of dat ik alleen al hierom beter kan kiezen voor een ander type zadel.

Suggesties zijn welkom ;)

Wat is bbp? Wie heb je gevonden als ik vragen mag en wat heeft ze je verteld?
Ik denk ook dat die vreselijk stekende pijn van mij komt door onder verkeerde hoek te belasten, heb ik soms na uuuuren in een westernzadel op trektocht. Misschien zit ik dan toch te kort of niet correct. Dat is wat ze wellicht bij het alabrida rijden tegengaan met dat lange, afhangende been. Gewoon op je derrière zitten en je benen als een dweil laten afhangen. Dan heb ik niets last als ik gewoon been erg laat afhangen (doe ze dan gewoon uit de beugels) en ontspannen zit. Daarom ook dat je voor zo'n wandeling een zadeltje nodig hebt dat je die positie kan aannemen om zo ontspannen te gaan zitten (ik hoop de Malibaud).
Voor dressuurwerk van een uur is een Engels zadel voor een vrouw (omdat de twist wel nauwer is op sommige Engelse zadels) wel best geschikt, als het mooie brede en platte kussens heeft voor een ronde rug, kijk maar naar Nuno Oliveira, die zweert er ook bij en da's nochtans ook een Portugese ruiter. Net als Anja Beran http://www.anjaberan.de/
en Nevzorov...fantastische ruiters die op sublieme wijze zonder veel druk een paard kunnen laten dansen, rijden ook met Engelse zadels, maar dan wel de allerbeste wellicht.

Ik weet niet wie jij hebt, maar deze dame vond ik super:
http://www.sincerita.nl/Voorstellen/floriendegraaf.htm
Er waren op de clinic paardjes die enkel Parelli deden met hun baasjes en die hele stijve, met lendenen weg gedrukte gangen lieten zien omdat er minder naar de techniek gekeken wordt maar vooral naar het vertrouwen en de gehoorzaamheid (ze liepen in zo'n braaf tjock draf en galopje). Ook al waren dit wandel-of Parelli paarden, met enkele tips kon deze mevrouw de paarden heel anders laten lopen. Wat tempo wisselingen, veel overgangen, hoofd wat hoger enz...ik stond echt versteld hoe snel je een gans ander paard gaat zien dat plots wel leuk is om te zien bewegen :D
Daarom vind ik dressuur zo interessant en vooral...iemand die een uitstekend oog heeft door de jarenlange ervaring. Er was een paardje die hele stijve gangen liet zien (leek erg van bouw op frodo, was een of ander Iers bergpaardje). Die mevrouw deed het paardje zijwaarts stappen (ik zou het haar niet kunnen nadoen om in paar seconden dat paard in stap perfect zijwaarts te laten gaan), maar je zag de stijve, zichtbaar bevroren gangen van het paard veranderen naar een iets ruimere en soepelere stap. Dat vind ik zo fantastisch aan dressuur en DAT wil ik doen. Hier heb je in het begin zelfs geen zadel voor nodig, omdat je heel veel in stap kan doen. Je doet het eens naast je paard, dan kruip je er eens kort op, maar daarvoor heb je in het begin niet persé een zadel nodig. Zij had dit:
http://www.equixantosbarefoot.nl/a-13536288/bareback-pads/christ-bareback-pad-premium-van-lamswol-met-wrongen-en-beugelophanging
Was super om je paard zo dicht onder je te voelen. Het geeft echt niet om zo boomloos te rijden, omdat accent ligt op ontspannen oefenen, zowel naast als op je paard, maar lang zit je niet op de rug.
Volgens vele is deze mevrouw ook fantastisch:
http://www.paardvriendelijkrijden.nl/acad-rijd.html
Ik ga volgend jaar (oei, even verbeteren, we zijn al volgend jaar, mijn brain zit nog in 2010 :-))een weekje op stage naar daar. Zij heeft massa's ervaring met Iberische paarden, zo iemand ziet snel wat voor vlees ze in de kuip hebben (zowel ruiter als paard) en hoe ze de zaak moeten aanpakken. Schijnt dat zij al dezelfde visie's had als Parelli, maar dan wel gecombineerd met academische dressuur (nu zie je ook veel parelli-beoefenaars naar academische lesgevers stappen...zeer goeie combinatie trouwens.)
Eigenlijk grappig, ik ben Belgisch en ga voor alles naar Nederland, zou er beter gaan wonen :-)
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-01-11 11:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:44

Geen idee Laura. Ik ken geen enkele western zadelpasser die met iets dergelijks werkt maar Herman heeft wel een hele binnenbak laten zetten om mensen daar te kunnen laten rijden met 't zadel. Ik ben nog niet op z'n nieuwe stek geweest maar 't zal me niet verbazen als hij inmiddels dingen in huis heeft om druk te meten. Hij kan ook ter plekke kleine aanpassingen doen indien nodig, hij 'bouwt' geen zadels maar kan ze wel repareren/licht aanpassen.

Nou, vanmiddag thuis de rest maar even bijlezen want volgens mij worden er weer interessante dingen getypt maar kan 't op m'n werk niet uitgebreid gaan zitten lezen ;)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:49

Ik heb een paar foto's over de schouder voor jullie:
Zo staat het paard:
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2179.jpg
Krijtstreep markeert einde schouderblad:
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2180.jpg
Voorbeen naar voor: einde schouderblad is max uitslag schouder blad. (als je daar dus een zadel zou leggen blijft dat never nooit niet liggen!
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2182.jpg
3 vingers achter het schouderblad: http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2186.jpg
En dan krijg je dit qua schouderblad uitslag en waar je met de boom mag beginnen. (je ziet dat die langere streep ook uitkomt bij de singelplek, gelukkig maar!)
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2187.jpg
Met laatste rib erbij... Tussen de 2 langere strepen mag het zadel liggen.
http://img.photobucket.com/albums/v398/ ... CF2187.jpg

Het is de bedoeling dat dit nog eens als pdf op mijn site komt, maar mijn sitemaker wil daar nog maar niets mee doen ;)
Dit is misschien nog wel een leuk plaatje:
http://www.greendistance.nl/index.php?id=89
http://www.greendistance.nl/index.php?id=98

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:50

Francis schreef:
Dat gaat voor veel westernzadelmakers en verkopers helaas inderdaad op maar niet voor allemaal.
Ik durf voor Herman van de Country Mill mijn hand in 't vuur te steken, die is ERG kundig en zeker niet te beroerd om te handelen. Hij ruilt in, zegt eerlijk als het niet past ookal vind je't zelf nog zo'n fijn zadel en zegt het ook gewoon als het zadel of zadeltype van jouw keus niet gaat werken op jouw paard. Het maakt hem dan ook echt niet uit als je geen zadel bij hem koopt, hij verkoopt je liever niks dan een fout zadel.

Herman is een topcollega, ik werk ook graag met hem samen (maar ik zie Herman niet als een westernzadelverkoper an sich, hij is gewoon een (hele goede) zadel verkoper die wel veel met western zadels doet)

Herman heeft een electronisch pad waarbij hij (als mensen dat willen) een druktest kan doen (dus niet standaard he, kost natuurlijk wel wat!). Aan de hand van die resultaten kan je dan mogelijk wat aanpassingen doen, al is dat met westernzadels natuurlijk bijna niet mogelijk. Wel evt met pads oid.

Meeste problemen kan je gewoon met statische check er prima uithalen hoor. Druk pad is leuke toegevoegde waarde bij problemen die komen bij beweging (zoals bv ook hoe de ruiter zit ;) )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:09

Klopt, Herman doet meer dan alleen westernzadels, maar hij is onder de westernzadelverkopers wel de enige die ik het toe vertouw. Er is nog wel een ander die ook goed is maar die heeft bij mij toch een flinke steek laten vallen. Overigens is dat wel iemand die, áls er iets mis gaat of niet klopt, de zaken wél netjes afhandelt. Want daar schort het idd ook heel vaak aan.