Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firebug

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:21

ok heel erg bedankt :)
ik ben bijna jarig dus krijg hem waarschijnlijk voor mijn verjaardag als ik zelf ook nog een deel betaal :D

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:38

Met de ogen doelde ik op de uitspraak van Dyonne; "Op het moment dat je bitloos gebruikt vind ik goed aansluitend wel belangrijk, om te zorgen dat het hoofdstel beter op de plek blijft zitten"

Dat je op het moment waarop je een sidepull gebruikt de neusriem strakker aan laat sluiten lijkt me logisch immers zou anders het hoofdstel kunnen draaien..

Ik ben voornamelijk opzoek naar ervaringen hoe dit hoofdstel op het bit inwerkt. Het filmpje heb ik reeds bekeken maar zoals gezegd in mijn eerdere post, ik ben niet opzoek naar een hoofdstel die de werking van mijn handen mijn paard en dus het bit beinvloed, zeker niet gezien dit in mijn ogen de meest verschrikkelijke manier van een bit dragen is. Ik ben te spreken over dit hoofdstel vanwege drukpunten op zenuwbanen.

Het bit moet vrij in de mond kunnen bewegen zowel opwaarts, neerwaarts en en de positie op de tond moet niet belemmerd worden door een hoofdstel en ik heb het idee dat dat bij dit hoofdstel wel het geval is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:43

Het bit kan gewoon opwaart en neerwaarts bewegen. Ik denk dat je het eens zelf zou moeten bekijken. Zoals het beschrijft zou dit hoofdstel een martelwerktuig zijn en dat is het beslist niet. Ik vind het overigens een beetje een vreemde conclusie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:53

Kun je toelichten wat precies in jou ogen de meest verschrikkelijke manier van een bit dragen is?

Het bit kan ten opzichte van een standaardhoofdstel juist wel heel wat bewegen vind ik. Eerst had ik hier wat mijn twijfels over, maar mijn pony lijkt dit juist meer te accepteren. Ze reageert heel goed op het hoofdstel, en dat is voor mij de reden dit hoofdstel te gebruiken.

Maar ik denk dat het goed is voor je mening het hoofdstel in het echt te zien, en kijken hoe het inwerkt.
Het hoeft niet voor iedereen een perfect hoofdstel te zijn.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:12

Myca schreef:
Tnx Schangah, dan kunnen we iedereen naar pag. 61 verwijzen.

Voor de laatste twijfelaars hoe om het kopstuk moet, hier nog een filmpje van William Micklem himself:
http://www.youtube.com/watch?v=NHgj6fAv ... re=related

Ik zit net dit filmpje te bekyken en op precies 22sec zie je toch echt het dat hy het kopstuk anders heeft zitten dan dat jy hebt!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:19

Nee hoor An1985, alleen bij zijn kopstuk zitten de letters er andersom opgeponst.
Maar als je naar de vorm kijkt zie je dat het bredere deel naar de kant van de staart wijst.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:22

oh dus die letters zyn niet op alle hoofdstellen hetzelfde gedrukt??
lekker handig dan!

ik moet er dus gewoon voor zorgen dat het bredere (meest uitstekende gedeelte) naar de staart wijst?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:28

Laatst bijgewerkt door Myca op 07-02-11 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:30

Bedankt!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:52

Ik heb vandaag foto's van mn paard gemaakt met de rambo micklem competition.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe vinden jullie 'm zitten?
Ik heb de onderste 2 riempjes allebei op het laatste gaatje zitten en dan nog zit het aardig strak..
Misschien had ik een extra full moeten nemen ipv full?
Ik zou er eventueel nog een gaatje bij kunnen maken, denken jullie dat dit nodig is??

Dit is een ander paard ook met de rambo micklem competition maar dan bruin.

Afbeelding

Hoe zit ie bij dit paard??
Ook bij hem zit het riempje bij zn mond op het laatste gaatje en nog aardig strak..

Ik had bij een voorbeeld filmpje gezien dat de ''neusriem'' een handbreedte boven de mondhoek moest zitten, dit is bij allebei mijn paarden niet het geval.. Daarom ben ik een beetje onzeker of ie nou wel goed zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:58

Is het hoofdstel inmiddels ook al in winkels te verkrijgen i.p.v. enkel via internet?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:16

Ik heb hem bij van Schie in Zwaanshoek al zien hangen. Denk dat elk bedrijf dat Rambo verkoopt eraan kan komen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:56

@Ann1985
Op je eerste paard zit hij net goed. Wel jammer dat alles op het laatste gaatje zit. Misschien nog een gaatje erbij, of is het nog mogelijk om hem te ruilen voor een extra full?

Het tweede paard heeft een hele andere vorm hoofd en de hoek waaronder de foto is genomen is ook net iets anders. Dat paard heef in ieder geval meer ruimte over, misschien zelfs dat een maatje kleiner ook zou kunnen. Aan de andere kant... Dat paard heeft een behoorlijke kaak, waarschijnlijk kom je met een maatje kleiner ook weer op het laatste gaatje uit.

Wat voor maat is dat tweede hoofdstel? Kan je ze voor het passen niet een keer omwisselen? Gewoon om te kijken of de maat dan beter is?

En een hand boven de mondhoeken, dat is ook weer zo algemeen. Het ene paard heeft een kleiner mondje dan de ander. Als je kijkt naar de neusriem en de vorm van de hoofden dan denk ik dat die hoogte wel goed zit.

En even off topic, maar wat een mooie omgeving! Dat ziet er niet uit als Hollandse zeeklei.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:32

Myca schreef:
@Ann1985
Op je eerste paard zit hij net goed. Wel jammer dat alles op het laatste gaatje zit. Misschien nog een gaatje erbij, of is het nog mogelijk om hem te ruilen voor een extra full?

Altijd prettig voor de verwarring. Ik vind het hoofdstel juist bij het eerste paardje te klein. Het is toch de bedoeling dat de jukbeenderen vrij liggen?
Bij het tweede paardje vind ik het beter passen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:39

Odi schreef:
Myca schreef:
@Ann1985

Altijd prettig voor de verwarring. Ik vind het hoofdstel juist bij het eerste paardje te klein. Het is toch de bedoeling dat de jukbeenderen vrij liggen?
Bij het tweede paardje vind ik het beter passen.

Mijn eerste indruk was ook net iets te klein, het scheelt niet veel, maar als ik hem gewoon prima zou vinden zou ik natuurlijk niet vragen of hij nog om te ruilen zou zijn voor een maatje groter (om de verwarring weer wat te verkleinen). Ik denk dat het net kan, misschien een gaatje bij ponsen...

Als je deze zo ziet (mijn paard, Nuance) scheelt het eigenlijk niet zo veel en Nuance loopt er zo lekker mee.
Je ziet haar ook met hetzelfde hoofdstel onder een andere hoek op pag 61 bij een post van Flying_Indo (mijn man):

Afbeelding

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:56

Allebei de hoofdstellen zijn maat full, jammer genoeg!
Ik denk dat ik er maar een gaatje bij maak en het zo laat.
Ik heb ze nl in Nederland besteld maar ik woon in Italië(vandaar ook de achtergrond), dus ruilen is zo'n gedoe!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:10

An1985, hoe zit het hoofdstel bij het bovenste paard als je de bakstukken een gaat kanger doet?
Ik heb het idee dat ie net een stukje lager, net iets beter zal zitten.
En ik zou er dan idd voor kiezen om er een gaatje bij te ponsen.
Als je dat gewoon netjes doet, dan zie je dr ook niks van :D

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:38

Dat heb ik ook geprobeerd maar dan heb ik het idee dat de ''neusriem'' heel laag zit.. dus weet niet of dat beter is?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:42

An1985 schreef:
Dat heb ik ook geprobeerd maar dan heb ik het idee dat de ''neusriem'' heel laag zit.. dus weet niet of dat beter is?

Heb je al op beide manieren gereden? (gaatje hoger vs lager)
Ik zou dan varen op wat het lekkerste voelt.

Als je helemaal terug gaat naar pagina 1 en je kijkt naar die foto zie je eigenlijk niet zo'n groot verschil met jouw paard.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:45

Wat een mooie hoofdstellen! Werken ze ook fijn? En zijn ze ook te krijgen in maatje mini shet? Ik kan het nergens vinden.

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:46

Klopt de foto op pag 1 lijkt idd erg op hoe die bij mijn paar zit! Ik heb 'm niet gereden met een gaatje losser want het leek me te laat te zitten! Ik kan het morgen wel proberen natuurlijk!

Wie weet koop ik in de toekomst wel een extra full voor het paard van de foto en dan kan ik deze gebruiken voor mn kleinere paardje!

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:48

Osianaa schreef:
Wat een mooie hoofdstellen! Werken ze ook fijn? En zijn ze ook te krijgen in maatje mini shet? Ik kan het nergens vinden.

nee ze hebben alleen pony, cob/small horse, standard horse, large horse

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:52

Ik heb er vandaag voor het eerst mee gereden (gister alleen gelongeerd)
Ik vond het echt heeeeel anders! Ik had het idee dat mijn paard het bit meer voelde.. Kan dat?
Het zou toch eigenlijk andersom moeten zijn? Dat ie het iets minder voelt?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:06

Beetje gekke vraag. Maar weet iemand of je de kinriem er af kan halen? Ik vind dit hoofdstel fijn met bitclips, omdat dan de druk ook over de neus verdeeld wordt, maar vindt de kinriem zo dicht bij het bit zitten.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:01

Jennyxx, als je de kinriem eraf haalt, dan zit heel de nesuriem los, dus dat is absoluut geen optie bij dit hoofdstel.
Het riempje zit miss wel dicht bij het bit, maar ze hebben er absoluut geen last van!
Het zit gewoon heel netjes.

An1985, het bit ligt heel anders in de mond.
Het paard zal er idd ook wel aan moeten wennen.
Als je met een rustige hand rijdt, zal de manier waarop het bit in de mond ligt wel prettig zijn voor je paard.
Maargoed, niet ieder paard is hetzelfde natuurlijk ;)

Ik had zelf in het begin ook het idee dat de verbinding met de mond van mijn paard veel gevoeliger/directer was, als je begrijpt wat ik bedoel :D