Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:27

Top! Super dat je er zo blij mee bent! Ik blijf het echt zo'n mooi hoofdstel vinden, maar bij mij hangt ie nog even in de kast. Mijn paard hangt graag en doet dat met de Rebecca nog meer dan met de Pardoes ;( dus dat moet er eerst even uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:31

J0anieke schreef:
Na iets langer dan een maand in gebruik te hebben wil ik nog even een kleine ervaring delen van mijn nieuwe sidepull, de FRA Rebecca.
Ik ben er ontzettend blij mee. Hij blijft boven verwachting stabiel liggen, zonder hard aan te snoeren (neusriem heeft twee vingers ruimte zoals het hoort) en de pasvorm is daarbij ook top.
Waar de micklem bij bitloos gebruik nog wel eens akelig dichtbij een oog kwam komt deze daar helemaal niet bij in de buurt.
[ [url=m/jnPNZx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pdrvv2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor het delen van je ervaring! Ik vind dit hoofdstel ook erg interessant! Tikt alle boxjes aan die ik wil en belangrijk vind!

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:41

Hoi allemaal,
Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Al een tijdje loop ik rond met het idee om een bitloos hoofdstel te kopen voor mijn bijrijpaard.
Maar ik zit een beetje met het ''probleem'' wat voor één geschikt voor haar zal zijn.
Het gaat om een merrie van 15 jaar, zelden in haar leven bitloos gereden, best een karaktertje. Absoluut niet gemeen maar wel erg voorwaarts, sensibel en kan ook behoorlijk kijkerig zijn.
Ik ben erg positief over een sidepull alleen ik denk dat deze haar '''te veel vrijheid'' geeft. Wanneer ze iets eng of moeilijk vind zoekt ze namelijk veel steun bij mij.
Persoonlijk lijkt mij een kaakgekruisd hoofdstel wel bij ons te passen omdat ik haar dan beter steun kan bieden.
Ik heb haar toen ik haar nog maar kort reed dus wel een tijdje gereden zonder bit (ook kaakgekruisde van een ander paard) maar dat zou inmiddels al 4 jaar geleden zijn en in die tijd was ik nog erg onervaren op het gebied van welk hoofdstel, welk zadel etc. Dus ik weet niet meer of ze hier nou goed op reageerde of dat ik beter wat anders kan proberen.
Ik hoor graag jullie meningen :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:43

Maartje1990 schreef:
J0anieke schreef:
Na iets langer dan een maand in gebruik te hebben wil ik nog even een kleine ervaring delen van mijn nieuwe sidepull, de FRA Rebecca.
Ik ben er ontzettend blij mee. Hij blijft boven verwachting stabiel liggen, zonder hard aan te snoeren (neusriem heeft twee vingers ruimte zoals het hoort) en de pasvorm is daarbij ook top.
Waar de micklem bij bitloos gebruik nog wel eens akelig dichtbij een oog kwam komt deze daar helemaal niet bij in de buurt.
[ [url=m/jnPNZx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pdrvv2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor het delen van je ervaring! Ik vind dit hoofdstel ook erg interessant! Tikt alle boxjes aan die ik wil en belangrijk vind!

Dat had ik dus ook! Twijfelde alleen door die steentjes op de neusriem. Nu in gebruik vind ik het echt enorm meevallen en het leer is echt van goede kwaliteit, lekker zacht onderlegd ook.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:10

Namira542 schreef:
Hoi allemaal,
Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Al een tijdje loop ik rond met het idee om een bitloos hoofdstel te kopen voor mijn bijrijpaard.
Maar ik zit een beetje met het ''probleem'' wat voor één geschikt voor haar zal zijn.
Het gaat om een merrie van 15 jaar, zelden in haar leven bitloos gereden, best een karaktertje. Absoluut niet gemeen maar wel erg voorwaarts, sensibel en kan ook behoorlijk kijkerig zijn.
Ik ben erg positief over een sidepull alleen ik denk dat deze haar '''te veel vrijheid'' geeft. Wanneer ze iets eng of moeilijk vind zoekt ze namelijk veel steun bij mij.
Persoonlijk lijkt mij een kaakgekruisd hoofdstel wel bij ons te passen omdat ik haar dan beter steun kan bieden.
Ik heb haar toen ik haar nog maar kort reed dus wel een tijdje gereden zonder bit (ook kaakgekruisde van een ander paard) maar dat zou inmiddels al 4 jaar geleden zijn en in die tijd was ik nog erg onervaren op het gebied van welk hoofdstel, welk zadel etc. Dus ik weet niet meer of ze hier nou goed op reageerde of dat ik beter wat anders kan proberen.
Ik hoor graag jullie meningen :D

Een bitloos passervice laten langskomen zodat je alle systemen kan vergelijken? En anders, of een sidepull goed lukt voor jouw paard kan je testen dmv kaptoom.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 09:42

Breekt in welje bitlooshoofdstel fitters zitten er in ongeving noord braband zeeland? Ik wil namelijk niet zomaar een hoofdstel kopen maar weet niet welke en of mijn paard het er goed op doet dus lijkt passen met iemand met ervaring me slim

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 21:33

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vragen om deze discussie/onenigheid niet hier in het topic voort te zetten. Alvast bedankt :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:50

Is toch ook gewoon een net/modern uitgevoerde versie van een Argentijns halster?

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:43

Ik zal het even op een andere noot gooien, ben overigens van mening dat het inderdaad een leuke variatie is op een Argentijns halster :o

Gebruiken jullie ooit hulpteugels?
Dacht dat bitloos niet te willen/kunnen maar heb er nu een chambon aan geknoopt en na een paar sessies had ik geen giraf meer :Y)

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:00

Ik ben geen fan van hulpteugels, dus nee, die gebruik ik niet. Ik longeer wel gewoon bitloos met een sidepull, zowel met enkele als dubbele longe. :)
Laatst bijgewerkt door Runa op 19-05-18 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 09:38

Runa schreef:
Ik ben geen fan van hulpteugels, dus nee, die gebruik ik niet. Ik longeerbak wel gewoon bitloos met een sidepull, zowel met enkele als dubbele longe. :)

Ik normaal ook niet maar omdat ze hiermee ongehinderd aan de grond kunnen en hun neus naar voren kunnen steken wilde ik het wel proberen. Ben erg tevreden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:46

Betreft hulpteugels, die gebruik ik eigenlijk ook niet. Ik geloof niet dat je met een hulpteugels een correcte houding kunt trainen.

Overigens heb ik ooit wel eens een dubbellonge gebruikt aan de side pull, dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-05-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off-topic verwijderd

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:27

Azmay, ieder z'n ding, toch? Ik vind het zelf altijd wel fijn om het hoofd te gebruiken als indicator voor wat er verder in het lijf gebeurt en wat er misschien misgaat aan de balans.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-05-18 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off-topic verwijderd

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:43

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten moeten verwijderen omdat er off-topic door werd gegaan nadat een collega moderator heeft laten weten dat dit niet toegestaan is. Bij deze het verzoek om alleen nog ontopic te reageren.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:39

Dankjewel! :)
Azmay, interessante keuze. Helemaal met die neusriem, daar zit metaal in, toch?
Wat was de reden dat je paard haar hoofd in de lucht gooide?

Zelf hou ik niet van hulpteugels, bit of bitloos. Maar je kan natuurlijk overal een hulpteugel aan knopen, als het maar twee ringetjes aan de zijkant heeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:47

Mariett schreef:
Dankjewel! :)
Azmay, interessante keuze. Helemaal met die neusriem, daar zit metaal in, toch?
Wat was de reden dat je paard haar hoofd in de lucht gooide?

Zelf hou ik niet van hulpteugels, bit of bitloos. Maar je kan natuurlijk overal een hulpteugel aan knopen, als het maar twee ringetjes aan de zijkant heeft.

De keuze voor het hoofdstel is omdat dit de enige is waar ik echt 2 vingers ruimte kan laten zonder dat hij volledig om de neus schuift. Er zit inderdaad metaal in, maar het grote voordeel van deze hulpteugel is dat de druk echt met de bakstukken mee komt dus er komt relatief maar heel weinig druk op de neus. Heb ik zelf uitgeprobeerd met mijn vingers ertussen.
Ik denk dat ze met haar hoofd in de lucht loopt omdat ze niet beter weet, Ze loopt "lekker" met haar hals in een krul als ik niet op let. Ze is nooit correct getraind geweest (9 jaar fokmerrie) en aan de longe boekte ik wel vooruitgang maar maar heel langzaam. Dit versneld de boel een stuk, zelfs onder het zadel ontspant ze nu meer.

Deze hulpteugel geeft op dat ene punt na heel veel vrijheid, ze kan er zelfs mee grazen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:39

Jeeej ik heb een prachtig hoofdstel voor mijn verjaardag gekregen!! Verliefd op deze set <3
Afbeelding

Afbeelding

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:49

Wow wat onwijs gaaf! Dus tóch dat ene hoofdstel gekocht :D Ben wel benieuwd hoe het als set op Winnie staat nu :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:04

Ja tof he! Ik blijf steeds naar de foto kijken :+ Klopt, ik heb hem maar voor mijn verjaardag gevraagd aan mijn lieve boktvriendinnetjes en vriend, goede oplossing :P Vriendin komt morgen foto's van ons maken met de set dus zal m dan ook wel even posten hier :D :D

Enige jammere is dat de bakstukken ook voorzien zijn van die mooie kraaltjes, alleen die zie je niet omdat het hoofdstel toch echt op het op een na laatste gaatje moet haha. op de laatste zat ie echt net te laag vond ik, maar nu zitten die uiteindes daar precies overheen -O- :')

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:56

Uit gemak (en is lekker ingereden) pak ik telkens een kaptoom hoofdstel van barefoot. (De Cavesson).
Echter krijgt mijn pony witte haren ter hoogte van de sidepull ringen.
Hebben jullie dat ook?

Waar kan dat door komen?
Verder vind ik het een super fijn hoofdstel voor grondwerk en mee te rijden, maar die witte plekken ben ik niet blij mee :(

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:29

Oké ik probeer niet helemaal als een blok binnen te vallen dus even wat reacties;
Namira, side pull kun je in principe testen met een halster dat goed aansluit. Ik ging de paarden soms van weide wisselen en dan had ik geen zadel of hoofdstel bij maar ook geen zin om te lopen. Dus deden we dat met 2 halstertouwen aan het halster.
Voor de rest zit ik met hetzelfde haha.

Hier ook geen hulpteugels omdat ik er geen verstand van heb en als je het niet kunt gebruiken moet je er gewoon niet aan beginnen denk ik dan :D

Mooi hoofdstel Jets! Echt prachtig met die kleuren!

Induna misschien als je de teugels opneemt dat er toch wat schuift op die plek, wat dan zorgt voor wrijving?

Dan even mijn vraag :o

Ik ben vorig jaar om gegaan naar bitloos met mijn reus en dat ging echt super, tenminste.. ik had het idee dat het hoofdstel niet heel fijn zat maar hij deed er niet moeilijk om (mijn paard is té gemakkelijk soms). Maar meneer is altijd aardig vrolijk als hij net op verse weide komt en heeft me er toen een keer af gebokt waardoor ik terug ben gegaan naar mijn trens, dat was een rambo micklem met een dubbelgebroken watertrens.
We zijn nu weer een paar maanden verder en ik ben het weer aan het proberen bitloos, maar wil dat andere hoofdstel eigenlijk niet meer nemen. Kreeg maar steeds het idee dat hij nog liever die micklem met bit had, dan die side pull.. Hij kon ineens geen stelling meer nemen en ik vond de bakstukken te dicht bij de ogen zitten. Dus probeerde ik de Micklem als sidepull en dat gaat eigenlijk prima maar daar is het hoofdstel in principe niet voor gemaakt.

Dus op zoek naar een nieuwe... getest met hackamore maar daar snapte hij helemaal niks van en hij heeft dit eigenlijk ook niet nodig, als hij wilt rennen hou je hem met een hackamore ook niet tegen dusja.
Kin-/kaakgekruist nooit geprobeerd en wat twijfelachtig over, zou eigenlijk gewoon willen weten of het beter gaat met prettiger sidepull hoofdstel.
Jullie horen me al aan komen; ik zoek dus een sidepull die niet te duur is om te testen of ons dit beter bevalt dan die vorige, liefst anatomisch gevormd achter de oren of op zijn minst zacht onderlegd en zo simpel mogelijk.

Oh en dat ook nog in extra full...
Ik kom voorlopig enkel uit bij FRA of bij deze:
https://www.hookseurope.com/horse/horse ... idge-house

En dan vind ik deze laatste mooier, maar hier lees ik maar heel weinig ervaringen over.
Iemand nog tips verder?

Dit was onze vorige sidepull, wat ooit zelfgemaakt als een soort eerste projectje. Ik vind hem heel mooi (brede riemen passen wel op een groot paard vind ik) maar heb het idee dat hij hem niet lekker zit, kan er alleen mijn vinger niet op leggen.

Afbeelding

Ik heb voor het opstappen nog de neusriem hoger gezet maar daar vind ik geen duidelijke foto van.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:54

Wat als je gewoon een kaakriem bevestigd aan het ringetje en de keelriem wegneemt? Als je de kaakriem dan voldoende dichtdoet, dan zal het schuiven in de ogen al een stuk minder zijn. :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:59

Oké dat kan ik proberen! Zijn die apart te verkrijgen? Dan kan ik er misschien ook een andere frontriem op zetten, vond deze wat scherp en een tikje te klein.

Bedankt voor het idee, mijn hoofd draait ineens weer overuren :D :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:05

Goh, je moet al een redelijk lang riempje hebben. Misschien dat je de keelriem dan kan ombouwen tot kaakriempje ofzo? :P Ben zelf niet zo'n handig met die dingen, maar wellicht kan je het eens vragen aan een lederbewerker.

Bij de FRA Flandy hebben ze het schuiven zo ook opgelost. Ik heb dat hoofdstel en die schuift echt helemaal niet als je de kaakriem goed vast maakt. :D Aan de andere kant is er een clipje om het snel dicht te maken en je kan het ook verstellen. Als je wilt kan ik wel eens gedetailleerdere foto's maken van mijn hoofdstel. :)

Afbeelding

Helaas bestaat die niet in maat Xfull, hij past m'n Tinker ruin ook amper. :=

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:09

Nee ik snap volledig wat je bedoelt, ben aan het opzoeken gegaan en ze zijn wel apart te bestellen, maar dan is het op over je bakstuk te schuiven, of het is met een gespje aan 1 kant en clipje aan de andere kant.
Ideaal voor mij zou dan zijn met clipjes aan beide kanten en in het midden inderdaad nog te verstellen, ga nog wat rondspeuren en anders weet ik wel iemand die ik kan vragen om het mogelijk zelf te maken.
Had hier zelf nog niet aan gedacht, dankjewel!