[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:09

Dankjewel xyzutu2 :)
De knop kan er trouwens niet af (of liever gezegd, hij kan er wel af, maar dan heb je een gat) Dus als je daarna de Firenze zitting er op zet, heb je een knop, of een gat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:16

Zou Ghost daar niet een leuke oplossing voor kunnen bedenken? Bijvoorbeeld dat je voor een kleine meerprijs ook een soort concho kunt kunt kopen die je erin schroeft? Gewoon een plat zilveren plaatje met daarop dan bijvoorbeeld het Ghost logo. Zou wel chique staan. :)
Nu ik erover nadenk kun je dus ook gewoon een concho bij een westernwinkel kopen en die zelf in het gat schroeven. Dan heb je hetzelfde effect en kun je zelfs nog dagelijks varieeren. :D

Ik heb vandaag trouwens mijn inlages iets bij/schuingeknipt (aan de voorkant eindigen de Ghost pad-inlages onderaan in een punt, die wilde ik iets afgerond hebben) en toen vroeg ik me ineens af hoe dat dan met de nieuwe Ghost inlages met dun stofje eromheen gaat: kun je dan nog bijknippen als ze te groot zijn?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:27

xyzutu2 schreef:
Zou Ghost daar niet een leuke oplossing voor kunnen bedenken? Bijvoorbeeld dat je voor een kleine meerprijs ook een soort concho kunt kunt kopen die je erin schroeft? Gewoon een plat zilveren plaatje met daarop dan bijvoorbeeld het Ghost logo. Zou wel chique staan. :)
Nu ik erover nadenk kun je dus ook gewoon een concho bij een westernwinkel kopen en die zelf in het gat schroeven. Dan heb je hetzelfde effect en kun je zelfs nog dagelijks varieeren. :D

Uiteraard kan dat - maar aangezien er nog niet zo heel veel van verkocht zijn, en wie het gekocht heeft ging voor de knop, dus is die oplossing niet zo heel ergens. Wanneer je zoekt op Concho's, dan kan je de meest waanzinnige dingen kopen -echt erg leuk! :j

Citaat:
Ik heb vandaag trouwens mijn inlages iets bij/schuingeknipt (aan de voorkant eindigen de Ghost pad-inlages onderaan in een punt, die wilde ik iets afgerond hebben) en toen vroeg ik me ineens af hoe dat dan met de nieuwe Ghost inlages met dun stofje eromheen gaat: kun je dan nog bijknippen als ze te groot zijn?

:n dan gaat het stofje er omheen stuk - dus alleen de handigen met naald en draad (of lijm) kunnen zich dat veroorloven :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:57

Vraagje..

Ligt het zadel alleen echt goed wanneer alle haren glad zijn na het rijden? Mijn paard heeft na het rijden altijd wat warrige haren. Vandaag met een pad gereden die van onderen helemaal van lamswol is maar het was nu nog erger dan met mijn katoenen HKM pad.

Moet ik mij zorgen maken? ;)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:20

Dat warrige kan ook komen door hee jij zit, of hoe het is aangesingeld... je zegt zelf al dat het met de ene pad erger is dan met de andere. En hoe warrig is warrig??

thomas_bosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:45

Nu weet ik wat ik ga doen!!
Nu studeren om hoge cijfers op mijn examens te halen en dan krijg ik wel zo een Ghost agnello florac picollo... gnagnagna
:+ :+ :+ :+ :+ /3

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:57

Kwetal schreef:
Dat warrige kan ook komen door hee jij zit, of hoe het is aangesingeld... je zegt zelf al dat het met de ene pad erger is dan met de andere. En hoe warrig is warrig??

Ik denk dat het de singel ook wel kan zijn want heb een rechte singel. Tsja staan wat haren op het midden van de rug naast de ruggengraat aan beide kanten omhoog maar zal eens een foto maken!

Een nieuwe singel wil ik sowieso wel aanschaffen want mijne begint wel op te raken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:03

Hoi,
Probleempje.
Mijn kieffer Wien professional dressuur ligt niet foed op mijn pony. (Komt omhoog vanachter bij draf en schuift naar voren)

Zou ikmijn ghost quilty proberen op hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:19

Waarom niet?

@ Kwetal: je zou gewoon bijna zelf een gat in je normale pommel boren om daar wat blingbling in te kunnen schroeven. :D

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:25

Ik had laatst een idee welke ik best slim vond van mezelf: ik wilde eens proberen hoe mijn ghost zou zitten als ik de Roma zitting zou vervangen door mijn oude westernbontje.

De reden hiervoor was dat ik voor langere buitritten misschien net wat lekkerder zit met iets kortere beugels dan ik kan hebben met die Roma zitting. Met alleen een bontje zitten de wrongen namelijk niet in de weg.

Wat mij al snel op viel, is dat mijn dijbenen op een bepaald punt waar de basis ophoudt, heel erg in het zadel drukken, terwijl daaromheen geen of weinig druk komt op het zadel van mijn been. Ik dacht, misschien heeft dat wat met de vierkantjes-dramatiek te maken? Met de Roma zitting heb ik hier geen past van.

Alas, hier een foto van deze "ghost budget Piccolo"

Afbeelding

De zitting lijkt zo extreem diep, maar dat is voornamelijk overtollig schaap en het zat eigenlijk best lekker, afgezonderd van de drukpunten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:41

Wat leuk Runa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:43

Wat een briljant idee, die western zitting! :D Ziet er ook nog eens super leuk uit.

Volgens mij heb je wel een punt qua druk van de binnenkant van de ruiterdij; daarom wordt ook wel bij dingen als barebackpads gewaarschuwd dat als je met een vormloos zadel op een rond paard gaat zitten, je paard erg veel druk van je (zelfs ontspannen loshangende) dijbeenbot rond de bovenkant van de ribboog te verwerken krijgt en die is daar gewoon niet geschikt voor. Daarom moeten zadels ook op de lange rugspier rusten en niet op de ribboog. Eigenlijk kun je qua dijbeentechnisch paardencomfort alleen zonder zadel of met een barebackpad rijden als je paard een A-vormige rug heeft of jij als mens echt lekker in een stoelzit gaat zitten zodat je dijbeen niet meer recht omlaag wil maar bijna horizontaal naar voren hangt. Als dat niet kan, dan moet je een zadel vinden dat je in een A zet, of een vormloos zadel vinden dat je in een stoelzit plaatst.

Qua plaats kloppen de droge vierkantjes/rechthoekjes volgens mij wel met de rand van het zadel. Ik moet nog steeds foto's maken, maar uit mijn hoofd zit daar het rechthoekige leren flapje onder de singelaanhechting, en de rand van de basis zelf die een eigen welving heeft.
Had jij trouwens zelf droge plekjes?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:53

Ik denk ook dat het overeenkomt met dat ene flapje, omdat je dijbeen nou eenmaal bij de beugelophanging moet zitten om fatsoenlijk te zitten, en daar zit juist dat flapje.

Ik meende zelf 1 keer iets van een vierkante afdruk gezien te hebben, maar nooit een droge plek. Met dit bontje heb ik te kort gereden voor een afdruk, misschien is dat wel eens interessant om wat langer e testen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:20

Leef jullie uit met de blingbling *D

Juist, je dijbenen moeten ergens zitten en bij sommige mensen zal dat heftiger drukken dan bij andere mensen. Overigens heeft de Maremma (de de Cagliari) niet alleen maar schaap, het geheel is gevoerd met leer, zodat het dezelfde bescherming geeft als de normale zitting. Grappig gezicht, dat losse bontje er op.

Wat denken jullie van deze westervariant??

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:22

Die had ik moeten hebben dan was ik mogelijk wel blijven zitten in het zadel.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:39

Kwetal schreef:
Wat denken jullie van deze westervariant??

Ik kan me eerlijk gezegd niet meer herinneren hoe de vorige western er precies uit zag en kan dat via Google ook niet zo snel terugvinden... :o
Is deze wat korter, of zit het verschil alleen in de wrongen?
Het ziet er met wrongen wel iets zadelachtiger uit vind ik, iets meer vorm, maar ook weer iets minder western.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 00:11

Afbeelding
zo ziet ie er uit ;)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 00:26

Mijn Florac is er! Hij is erg mooi, morgen een testrondje maken.

Klopt het dat het gladleer veel dikker is dan vetleer? Deze is heel solid, de vorige kon ik zowat oprollen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 00:28

Oh wauw die western Ghost met wrongen is echt super! Heel vervelend :p eerst kon ik mezelf nog overtuigen dat ik die wrongen toch echt nodig heb maar hier wordt ik erg hebberig van.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 00:29

Ja, klopt - het gladde leer is wat dikker. Maar het hangt ook van de voering af (het zijn 2 laagjes leer)

Veel plezier met je testrondje

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 00:37

Swift schreef:
Oh wauw die western Ghost met wrongen is echt super! Heel vervelend :p eerst kon ik mezelf nog overtuigen dat ik die wrongen toch echt nodig heb maar hier wordt ik erg hebberig van.

Hij schijnt wel ietsje wijder te zitten vanwege de skirt...maar ik vind die het zadel ook wel "af" maken met dat "oogje" (het logo))

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 04:50

Ik vind zelf de eerste western variant mooier,al gaat het natuurlijk meer om het comfort van paard en ruiter...
Blijven ze beide te koop?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 05:44

Leuk bedacht het bontje op de basis!Denk wel dat de zitting een stuk meer stevigheid geeft en niet helemaal te vergelijken is..

De knop van de eerste westernghost was wat minder stevig geworden omdat ze het metalen plaatje die eerst onder de pommel zat er af gehaald hebben(maakte het zadel minder flexibel aan de voorkant)en dat ging niet heel erg zachtzinnig..Dat voelt nu natuurlijk veel steviger aan maar niet als bij een boomzadel natuurlijk..

Die nieuwe westernghost is super mooi :j

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:32

Ik vind de nieuwe er rommelig uitzien (misschien Door de verschillende kleuren.)

En net of je een verbouwde roma o.i.d. hebt.

persoonlijk zou ik de oude eerder kopen.
(Er vanuit gaande dat ze beide goed zijn voor het paard.)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 09:08

Uiteraard zijn beide modellen goed, de basis blijft hetzelfde.
Je kunt kiezen, of een western met wrongen, of één zonder. Is een (ik denk) quilty zitting op een Ghost. Je kunt prima zo uitwisselen, ik kan ook alle zittingen hier op de western doen, geen probleem.