[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:03

Sheran schreef:
Nou, die kun je in je zak steken pmarena! :D Je weet natuurlijk niet of de rest van de singels wel goed is. Het is een probleem waar ik zelf niet terug mee zou gaan, omdat het een verschijnsel is dat je vaak ziet bij elastiek, vaak als het teveel wordt uitgerekt zodat een deel van het elastiek knapt of slapper wordt. Ik zie het ook altijd bij die elastieken stukjes aan uiteinden van singels.

Ook niet als je paard er duidelijk geïrriteerd door raakt? Dat lijkt me toch niet de bedoeling, helemaal niet dat een singel na een jaar al niet meer bruikbaar is := En die van Superliesje is nog niet eens veel gebruikt ook (is haar paard nog aan het inrijden)..

SecretLIN

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:19

wat voor elastische singels zijn dat? ik heb nu een bruine lederen maar die is binnenkort aan vervanging toe

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:30

SecretLIN schreef:
wat voor elastische singels zijn dat? ik heb nu een bruine lederen maar die is binnenkort aan vervanging toe

Barefoot stretch & breath

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:30

Daarom: gewoon lekker allemaal terugsturen hoor :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:18

Rianne_ schreef:
Sheran schreef:
Nou, die kun je in je zak steken pmarena! :D Je weet natuurlijk niet of de rest van de singels wel goed is. Het is een probleem waar ik zelf niet terug mee zou gaan, omdat het een verschijnsel is dat je vaak ziet bij elastiek, vaak als het teveel wordt uitgerekt zodat een deel van het elastiek knapt of slapper wordt. Ik zie het ook altijd bij die elastieken stukjes aan uiteinden van singels.

Ook niet als je paard er duidelijk geïrriteerd door raakt? Dat lijkt me toch niet de bedoeling, helemaal niet dat een singel na een jaar al niet meer bruikbaar is := En die van Superliesje is nog niet eens veel gebruikt ook (is haar paard nog aan het inrijden)..

Het zou mij niet gebeuren, want dat is de reden dat ik geen elastische singels koop :D . Maar dan komt het volgende vraagstuk: waarom bestaan die dingen dan uberhaupt -O- Wat is eigenlijk het nut van elastische singels? Die kun je toch alleen maar veel te strak aantrekken?
Hopelijk wordt het goed opgelost en is het slechts een productiefoutje. :)

Ik heb trouwens een zwarte Cheyenne Grandeur pad te koop. Hij is niet meer heel mooi (beetje vaal zwart op sommige plekken) maar verder nog helemaal goed. Ik zou er graag 30,- voor willen hebben, want dat is precies 1 les van mijn instructrice :'). Voor leuke dingen te ruil ben ik ook in :j

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:21

Ik heb mijn singel ook eens goed bekeken. En ga hem toch maar terig sturen ook helemaal vol bobbels. En de bobbels bij de gespen irriteren mijn paard vandaag reageerde hij echt bij het aansingelen voorheen nooit. Hoe moet ik hem terug sturen gebruikt of gewassen?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:24

Sheran schreef:
Het zou mij niet gebeuren, want dat is de reden dat ik geen elastische singels koop :D . Maar dan komt het volgende vraagstuk: waarom bestaan die dingen dan uberhaupt -O- Wat is eigenlijk het nut van elastische singels? Die kun je toch alleen maar veel te strak aantrekken?
Hopelijk wordt het goed opgelost en is het slechts een productiefoutje. :)

Ik heb trouwens een zwarte Cheyenne Grandeur pad te koop. Hij is niet meer heel mooi (beetje vaal zwart op sommige plekken) maar verder nog helemaal goed. Ik zou er graag 30,- voor willen hebben, want dat is precies 1 les van mijn instructrice :'). Voor leuke dingen te ruil ben ik ook in :j

Het nut: "Geheel elastisch waardoor de ademhaling zo min mogelijk verstoord wordt en de zadels zo stabiel mogelijk blijven liggen"
En dat klopt ook wel hoor, mijn paard reageert er heel goed op & het zadel verschuift ook helemaal niet meer. Dat had ik met mijn singel zonder elastiek nog wel eens.

Vervelend dat jij nu ook tegen hetzelfde probleem loopt suuske.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:29

Ja zeg dat en mijn paard loopt nu precies 8 weken onder het zadel. Dus gebruik hem nog helemaal niet zo lang. We rijden ook maar 2x per week 30 minuutjes. Dus ik gebruik hrm niet eens zo intensief. Maar de bobbels irriteren hem zie je ook bij het afzadelen dus goed kan het niet zijn. Verder ligt mijn zadel perfect. Paard loopt er ook goed onder

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 18:51

Was ik weer met mijn vragen.
Nu zag ik laatst ergens in een topic dat als je paard een weke rug heeft je beter geen boomloos kunt gebruiken? Is dit zo? Ik vermoed namelijk dat mijn fries dat heeft, al kan dit ook komen doordat hij al een anderhalve maand niet meer gebruikt word.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:05

Ik heb de indruk dat je met een boomzadel ook niet goed op een weke rug kan rijden (dan brugt het zadel). Volgens mij maak je de rug met de juiste training weer sterker en misschien met een boomlooszadel nog wel beter omdat deze niet zal bruggen maar meer de lijn van de rug volgt. Je kunt wel gebruik maken van extra inlages voor een nog betere gewichtsverdeling.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:10

pmarena schreef:
Geen idee, de bazin van Barefoot snapt er ook niks van want het zou gewoon hetzelfde materiaal moeten zijn als de Westip / FRA singels. Ze heeft dit nog niet gezien, daarom wil ze graag dat ik een paar singels verzamel zodat ze daar eens rond de tafel kunnen gaan zitten met de productie-afdeling over oorzaken en oplossingen.

Omdat er toch op alle verkochte singels maar heel weinig nu dit probleem hebben (gerapporteerd) is het de vraag in hoeverre de hele singel niet deugt of dat het een deel van de singels is die zo raar (kunnen) vervormen.

Deze ervaringen hier op Bokt is het enige negatieve dat we er zover over hebben gehoord dus dat is nog heel erg recent, we moeten nog uitzoeken wat hier fout gaat :j

Ik heb t vorige keer ook gezien, maar 3x gebruikt. Ik zal er nog even op letten, ik rij laatste tijd een beetje te weinig.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:21

Akke_sSpring schreef:
Ik heb de indruk dat je met een boomzadel ook niet goed op een weke rug kan rijden (dan brugt het zadel). Volgens mij maak je de rug met de juiste training weer sterker en misschien met een boomlooszadel nog wel beter omdat deze niet zal bruggen maar meer de lijn van de rug volgt. Je kunt wel gebruik maken van extra inlages voor een nog betere gewichtsverdeling.

Ik heb nu een boomzadel voor mijn fries en die brugt niet (tenminste niet de laatste keer dat ik erop reed, wat al een tijdje terug is), en heb het zadel ook nog maar net maar toch kriebelt het om weer een boomloos zadel te nemen, vooral nu zijn spieren wat afbreken. Maar dat maakt dus niks uit. :) Bedankt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:24

Een boomloos zadel kan wel hoor bij een wat weke rug. Al heb je waarschijnlijk wel extra inlages nodig voor in het midden.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:25

Oke, de heavy duty's kan dan beter?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:45

De heavy duty's liggen onder je hele zadel. Geryon bedoelt dat je plaatselijk met extra inlages kunt verhogen. Op deze website (www.barefoot-saddle.nl/)kun je heel goede informatie vinden onder het kopje "veel gestelde vragen"

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:46

:j

Alleen passen in de standaard pads echt geen inlages boven de HD inlages, helaas.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:56

Ohh oke, en deze inlages moet ik dan zelf op maat knippen?

En dan nog iets, ik zag laatst ook ergens iemand met een barefoot zadel rijden, maar die had een gewoon dressuur sjabrakje met zo'n bontje, zonder zo'n speciale pad. Kan dit ook? Niet dat ik het van plan ben maar dat vroeg ik me af :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:58

Friso_lover schreef:
Ohh oke, en deze inlages moet ik dan zelf op maat knippen?

En dan nog iets, ik zag laatst ook ergens iemand met een barefoot zadel rijden, maar die had een gewoon dressuur sjabrakje met zo'n bontje, zonder zo'n speciale pad. Kan dit ook? Niet dat ik het van plan ben maar dat vroeg ik me af :=

Een sjabrak én een bontje? Inlages moet je wel gebruiken. Er zijn sjabrakken waar je inlages in kunt doen. Er is ook een halfpad met inlages die je onder je sjabrak kan doen. Maar zonder inlages niet goed :n

En die inlages kan je zelf op maat knippen inderdaad. Misschien kun je een foto van je paard hier neerzetten zodat een barefootverkoper erover kan oordelen?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:02

Wie weet waar je een barefoot Madrid kunt testen? Zijn er hier mensen welke hem al gekocht hebben? Hoe bevalt hij?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:04

Die van het dekje en het bontje: was ik het? (topic onderschrift). Ik heb inlages in mijn bontje gemaakt. Eerst had ik een grandeur pad, maar dit ligt beter en geeft een betere vrijheid. Voorstukje van het schabrak heb ik weggeknipt tbv ruggegraatvrijheid :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:11

Nee, was in een ander forum :P Haha, maar zie inderdaad dat jij dat ook hebt ja. Diegene had ook een veelzijdigheids type (weet zo niet meer welke BF). Misschien had diegene dat ook wel zo gedaan inderdaad.

Afbeelding

Hier een foto van mijn Fries, dit is een foto van afgelopen zomer, persoonlijk vind ik hem (zoals hij nu is) stuk ieler. Logisch ook, maar toch :+ Hou niet van schrale Friezen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:15

Ik heb inlages en een pommel over maar hoe zie ik de maat van deze

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:26

Dobel:De inlages hebben geen maat, mijn pommels zijn voorzien van tekst. Heb je meerdere pommels? Dan kan je ze misschien vergelijken.

Friso-lover: Je hebt wel een iele Fries maar nog steeds duidelijk een Fries :) Die van mij is vooral zwart, iel, paard en weinig Fries :D Die van mij zakt ook iets in op de plek waar het bij die van jou is ingezakt maar als zij aan het werk gaat vult ze daar al een heel stuk van op.

Ik heb de moosgummi helemaal bovenop de standaard inlage en dat is voor ons afdoende. Hoeveel inlage opvulling je kunt gebruiken om deze ruimte op te vullen ben ik ook wel benieuwd naar. :j

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:30

ik rijd nu een jaar met dit zadel. Ik heb er geen last van. Heb ook de eper paarden4daagse hiermee gereden en is me super bevallen. Heb 1 dag bijna 5 uur in het zadel gezeten en had niet eens spierpijn en geen zere kont.
jenn0dv schreef:
Mensen met een Freeform ? Vraag aan jullie;
De rand van de zitting van het zadel, waaronder de beugelophanging zit lijkt heel erg grof op foto's. Hoe is dit in het echte leven, en irriteert het als je in het zadel zit?

[ Afbeelding ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:22

Ik val ook weer even binnen met een misschien domme vraag, maar ik stel 'm toch :Y)

Heb een Barefoot Stella, deze:
Afbeelding
(foto even geleend van een oudere markt-advertentie)

Maar hoe moet je dat eigenlijk onderhouden? :o
Ik bedoel .. modder enzo kan je gewoon even met een vochtige doek eraf halen neem ik aan? Maar moet er verder nog iets gevet worden ofzo? Ik las dat er verschillende soorten "leer" waren (nubuck en tegenwoordig ook dry tex?) maar dat je niet overal zomaar met vet op mocht zitten.. Hoe weet ik nu waaruit dit zadel bestaat en wat ik ermee moet?