Nah , wat een belachelijke onzin schrijft die beste man 
Heel leuk wetenschappelijk stukje , maar alles wat er over boomloze zadels uit zijn mond rolt is echt je reinste lariekoek , hoe KOMT die man er bij

Wat quotes , even de meest belachelijke en kneuterige opmerkingen er uit gepikt 
Citaat:
Wanneer de ruiter plaatsneemt op een boomloos zadel, werken zijn zitbeenknobbels en het ruitergewicht regelrecht in op de (rechtop staande!) borstruggenwervels van het paard.
Citaat:
Bij boomloze zadels zijn er géén verdelingskussens en is het gewicht enkel verwijderd van de paardenrug door één of twee lagen leder.
Citaat:
Een boomloos zadel is geschikt bij de opleiding van jonge paarden!
Fout. Jonge paarden moeten leren hun evenwicht te vinden onder hun ruiter. Daarvoor moet deze stil en in balans zitten. Bovendien moeten zij leren hun buikspieren te gebruiken voor het opspannen van de rug en het onderbrengen van de achterhand. Een boomloos zadel kan dit helaas niet bewerkstelligen.
En dan vervolgens nog een misplaatste opmerking / suggestie dat "de boomloze zadels" met een speciale pad gebruikt moeten worden omdat ze niet deugen , net zoals je bij boomzadels geen speciale pads enzo nodig hoort te hebben
Vervolgens nog een aantal opmerkingen die typisch zijn voor een leek op boomloos-gebied , een opmerking over dat de zadels in Italïë besteld moeten worden en 9 maanden levertijd hebben. Ik neem aan dat dat over Torsion gaat ? Die waren toch ook echt wel meer dan 2 lapjes leer hoor. Is de levertijd wel eens zo lang geweest BZ dat jij weet ? 
Kortom : de kerel heeft geen idee waar die het over heeft en het is inderdaad maar beter dat zo iemand zich bij boomzadels houdt , alleen jammer dat hij mensen onzin verkoopt.... maargoed dat doet hij met zijn duidelijk geliefde Wintecs hopelijk beter , alhoewel hij daar dan weer spreekt over een verwisselbare boom wat ook weer onzin is natuurlijk 
Maargoed , over die woordkeus valt nog te twisten.
Ik zie nog langskomen dat sommige paarden wat zenuwachtig kunnen worden van het gevoel van een ruiter op een boomloos zadel of op de blote rug. Dit klopt , maar vervolgens springt hij tot de conclusie dat je voor die paarden beter een boomzadel kunt gebruiken , beetje kort door de bocht , het is gewoon een nieuw gevoel voor het paard en dat is alles. Stopt zo'n man dan ook met inrijden als het paard met een boomzadel ook een beetje zenuwachtig is ? Of wat doet hij dan 
Uiteraard ook nog de klassieker van instabiele ruiters die beter niet op een boomloosje kunnen rijden.
Je kunt ze inderdaad beter laten doorstuiteren op een boomzadel , dan ze te leren om de bewegingen van hun paard goed te volgen. Typisch geval van symptoombestrijding i.p.v. het probleem gewoon op te lossen.
Maar dat is ook iets waar nog over te twisten valt.
Zijn uitspraken over boomloze zadels raken echter echt kant nog wal , ik ben benieuwd welk lapje leer hij in zijn handen heeft gehad en aan de hand waarvan hij nu elk boomloos zadel afrekent want ik ken geen 1 zadel dat voldoet aan zijn omschrijvingen...dus hij heeft òf een uniek broddelwerk van een exemplaar in handen gehad of het is weer zo'n "expert" die er zelfs nog nooit 1 in handen heeft gehad.
Veel zal het sowieso niet schelen want iedereen met maar IETS ervaring met / kennis van een boomloos zadel zou zulke idiote opmerkingen al niet maken 
Wellicht gaat het hier om iemand die de populariteit van de boomloosjes niet zo kan waarderen en ze dan maar af gaat zeiken in de hoop dat men dan weer massaal aan de Wintecjes gaat 
Deze zeer amateuristische uitspraken zijn echt enorm jammer van het verder heel goed in elkaar zittende stuk , dit haalt het vertrouwen dat je in zo iemand als zadelpasser / adviseur kan hebben echt helemaal onderuit. Jammer.
Maar laten we er maar even van uit gaan dat het een wat ouder stukje is , wellicht heeft de beste man inmiddels wèl een beetje meer kennis op gedaan....alhoewel er helaas zat van dit soort figuren hun onzin her en der spuien 
Dat je het niks vind mag je zelf weten , maar echt pure bullshit gaan vertellen waarbij je jezelf voor doet als iemand die er alles van weet....dat vind ik wel kwalijk.
Ik vind het ook heel jammer omdat zijn andere uitspraken wel gewoon heel leerzaam en correct zijn....en dat wordt dan verpest door zulke duimzuigerij ertussen
Zonde.