voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:19

Dat geld denk ik wel voor de zadels die hun verkopen. Voor een Barefoot ligt het wellicht anders. Vraag dan een testzadel aan.

dennisje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:21

ik ga gewoon is kijken idd voor een barefoon dan.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:29

wat een onzin. Misschien weet ze gewoon dat het flut zadels zijn, en weerhoud ze je ervan ze te kopen _O-

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:47

ze zei dat de leveraniers dat aanraden. omdat mijn paard dus geen bespiering op zn rug heeft omdat het een draver is en hij een hoge schoft heeft en slank is er zou bijna geenn zadel passend te krijgen zijn.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:46

Aan die onzin kun je dus zien dat ze absuluut geen verstand hebben van boomloze zadels of dat de zadels die ze verkopen dusdanig slecht zijn dat ze einglijk alleen enigszinds goed liggen op paarden met natuurlijk een verzonken ruggengraat (verder ben ik altijd erg tevreden over de EJ hoor, maar dit slaat natuurlijk nergens op). Ten eerste kun je nooit paarden van een bepaald ras over 1 kam scheren en kun je pas advies geven als je het paard in levende lijve hebt gezien, of als je er veel verstand van hebt kun je een inschating maken aan de hand van foto's.
Zoals ik al eerder schreef is de kwaliteit van deze zadels echt bedroevend, hier moet je je gewoon verre van houden net als van 99,9% van alle andere B-merk boomloze zadels. Barefoot lijkt me budget technisch een goede eerste stap, maar mocht dat niet werken voor je paard en/of jou dan kun je altijd nog andere types boomloze zadels gaan proberen. Boomloos betekend niet dat je minder kritisch moet zijn of lagere eisen moet stellen, ik ben zelf 4 jaar op zoek geweest van het perfecte zadel en ik ben er wel van overtuigd dat er voor elk paard wel een goed boomloos zadel te vinden is.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:52

ej vind ik buiten boomloze zadeladvies om ook goed maar dit valt me tegen.
ik begin daar dus ook niet aan dan maar ff geen zadel ik bijf wel zoeken. het word dan barefoot denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:11

Ruitersportzaken weten vaak heel weinig van boomloze zadels (en sowieso van een heleboel spullen...) en vertellen best vaak onzin helaas , er loopt ook allerlei volk rond natuurlijk qua personeel en de meeste mensen zitten toch wel heel erg in een heel beperkt "Engels" wereldje....

Daarom kies ik als Barefoot-wederverkopers ook liever geen ruitershops :o

Tussen dravers zitten ook veel erg ronde dieren , maar op zich zitten er natuurlijk ook zat spitse tussen.
Voor de echt spitse paarden is het oppassen geblazen qua boomloos inderdaad , dat klopt wel , j moet dan toch genoeg dikte in je inlages / kussens hebben om het zadel boven die ruggengraat uit te tillen :)

Zeker met een zadeltje waar wellicht wat minder vorm in zit (gezien de prijzen) kan ik me voorstellen dat ze dan liever dat risico niet nemen als het om een draver gaat die al een dagje ouder wordt :)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:19

het gaat om de draver uit mijn profiel.
hij is 19 maar gedraagt zich totaal niet zo haha.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:48

Volgens mij valt dat best mee.. Als je wss een S pommel en dubbele inlages neemt, kom je goed uit gok ik!
Zou eens een testzadel aanvragen idd :)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:34

Hey,

Ik heb nu een wintec wide zadel voor een brede fries die ik verzorg. Echterwil ik graag meer richting dressuur of boomloos. Maar nu zit ik enorm te twijfelen of ik een boomloos zadel zal aanschaffen of een boomzadel. Dit omdat boomloos vrij breed zit heb ik begrepen, en ook een artikel heb gevonden over dat boomloos juist niet goed is voor de paardenrug (?)

Ze heeft boommaat 34/35, en is echt rondgeribt. Misschien weten jullie watik het beste kan kiezen?
Alvast bedankt!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:47

Ja dat over de paarden rug had ik ook gelezen en ook meerdere mensen en daarom mag ik niet over op boomloos van de eigenaresse van mijn verzorgtink

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:48

Ik zit ook te twijfelen over een boomzadel om boomlooszadel. Binnenkort starten we met het zadelmak maken van mijn brede tinker. Pff, weet echt niet wat ik moet doen :D

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:22

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:11

Ik ben een stille meelezer maar wil hier toch even op reageren:
ilsexxx schreef:

quote uit het artikel:
Citaat:
Bij boomloze zadels zijn er géén verdelingskussens en is het gewicht enkel verwijderd van de paardenrug door één of twee lagen leder.

Dit is onzin. Dit zou idd gebeuren als je geen pad onder je zadel legt, maar daarom zijn er speciale boomloze pads om de druk te verdelen.

Edit:
Nog een quote uit het artikel:
Citaat:
Een boomloos zadel is geschikt bij de opleiding van jonge paarden!
Fout. Jonge paarden moeten leren hun evenwicht te vinden onder hun ruiter. Daarvoor moet deze stil en in balans zitten. Bovendien moeten zij leren hun buikspieren te gebruiken voor het opspannen van de rug en het onderbrengen van de achterhand. Een boomloos zadel kan dit helaas niet bewerkstelligen.

Deze man weet denk ik niet waar hij over praat, want dit is natuurlijk klinkklare onzin. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:16

Nah , wat een belachelijke onzin schrijft die beste man :?

Heel leuk wetenschappelijk stukje , maar alles wat er over boomloze zadels uit zijn mond rolt is echt je reinste lariekoek , hoe KOMT die man er bij :? :=

Wat quotes , even de meest belachelijke en kneuterige opmerkingen er uit gepikt :+

Citaat:
Wanneer de ruiter plaatsneemt op een boomloos zadel, werken zijn zitbeenknobbels en het ruitergewicht regelrecht in op de (rechtop staande!) borstruggenwervels van het paard.

Citaat:
Bij boomloze zadels zijn er géén verdelingskussens en is het gewicht enkel verwijderd van de paardenrug door één of twee lagen leder.

Citaat:
Een boomloos zadel is geschikt bij de opleiding van jonge paarden!
Fout. Jonge paarden moeten leren hun evenwicht te vinden onder hun ruiter. Daarvoor moet deze stil en in balans zitten. Bovendien moeten zij leren hun buikspieren te gebruiken voor het opspannen van de rug en het onderbrengen van de achterhand. Een boomloos zadel kan dit helaas niet bewerkstelligen.

En dan vervolgens nog een misplaatste opmerking / suggestie dat "de boomloze zadels" met een speciale pad gebruikt moeten worden omdat ze niet deugen , net zoals je bij boomzadels geen speciale pads enzo nodig hoort te hebben :P

Vervolgens nog een aantal opmerkingen die typisch zijn voor een leek op boomloos-gebied , een opmerking over dat de zadels in Italïë besteld moeten worden en 9 maanden levertijd hebben. Ik neem aan dat dat over Torsion gaat ? Die waren toch ook echt wel meer dan 2 lapjes leer hoor. Is de levertijd wel eens zo lang geweest BZ dat jij weet ? :)

Kortom : de kerel heeft geen idee waar die het over heeft en het is inderdaad maar beter dat zo iemand zich bij boomzadels houdt , alleen jammer dat hij mensen onzin verkoopt.... maargoed dat doet hij met zijn duidelijk geliefde Wintecs hopelijk beter , alhoewel hij daar dan weer spreekt over een verwisselbare boom wat ook weer onzin is natuurlijk :P

Maargoed , over die woordkeus valt nog te twisten.

Ik zie nog langskomen dat sommige paarden wat zenuwachtig kunnen worden van het gevoel van een ruiter op een boomloos zadel of op de blote rug. Dit klopt , maar vervolgens springt hij tot de conclusie dat je voor die paarden beter een boomzadel kunt gebruiken , beetje kort door de bocht , het is gewoon een nieuw gevoel voor het paard en dat is alles. Stopt zo'n man dan ook met inrijden als het paard met een boomzadel ook een beetje zenuwachtig is ? Of wat doet hij dan :P

Uiteraard ook nog de klassieker van instabiele ruiters die beter niet op een boomloosje kunnen rijden.
Je kunt ze inderdaad beter laten doorstuiteren op een boomzadel , dan ze te leren om de bewegingen van hun paard goed te volgen. Typisch geval van symptoombestrijding i.p.v. het probleem gewoon op te lossen.

Maar dat is ook iets waar nog over te twisten valt.

Zijn uitspraken over boomloze zadels raken echter echt kant nog wal , ik ben benieuwd welk lapje leer hij in zijn handen heeft gehad en aan de hand waarvan hij nu elk boomloos zadel afrekent want ik ken geen 1 zadel dat voldoet aan zijn omschrijvingen...dus hij heeft òf een uniek broddelwerk van een exemplaar in handen gehad of het is weer zo'n "expert" die er zelfs nog nooit 1 in handen heeft gehad.

Veel zal het sowieso niet schelen want iedereen met maar IETS ervaring met / kennis van een boomloos zadel zou zulke idiote opmerkingen al niet maken :P

Wellicht gaat het hier om iemand die de populariteit van de boomloosjes niet zo kan waarderen en ze dan maar af gaat zeiken in de hoop dat men dan weer massaal aan de Wintecjes gaat :?

Deze zeer amateuristische uitspraken zijn echt enorm jammer van het verder heel goed in elkaar zittende stuk , dit haalt het vertrouwen dat je in zo iemand als zadelpasser / adviseur kan hebben echt helemaal onderuit. Jammer.

Maar laten we er maar even van uit gaan dat het een wat ouder stukje is , wellicht heeft de beste man inmiddels wèl een beetje meer kennis op gedaan....alhoewel er helaas zat van dit soort figuren hun onzin her en der spuien :=

Dat je het niks vind mag je zelf weten , maar echt pure bullshit gaan vertellen waarbij je jezelf voor doet als iemand die er alles van weet....dat vind ik wel kwalijk.

Ik vind het ook heel jammer omdat zijn andere uitspraken wel gewoon heel leerzaam en correct zijn....en dat wordt dan verpest door zulke duimzuigerij ertussen -O-

Zonde.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:52

@ Niwla & pmarena,

Ik vond het ook erg vaag toen ik het las, maar ben erg naief, dus geloof dingen nogal snel :p. Het eerste wat mij meteen opviel was de citaten die jij geeft, dus dat o.a. de drukverdeling niet goed zou zijn???? De verdeling komt juist toch zodra je er een pad onder legt met inlages dacht ik?
Ik vind namelijk juist dat boomzadels een paardenrug kan beschadigen,omdat het paard alle kanten op beweegt, en het boomzadel dan dus niet mee gaat. Neem bijvoorbeeld met het opstappen. Je hebt het zadel recht gelegd, stapt op maar schuift 1 á 2 cm naar links, dan zit er dus al meteen meer druk op de ruggengraat dan dat je dan met een boomloos zadel zou hebben.

Miss heb ik het wel helemaal verkeerd hoor! Maar zo denk ik er over.

Maar wat zou jij mij voor advies geven, pmarena? Een boomloos voor de brede fries met boommaat 35? Of een boomzadel? (Wegens het breed zitten)

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:59

je zit breed je hebt niet veel grip in het zadel!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:04

grip maakt me niet zoveel uit, zolang mijn voeten maar in de beugels zitten, houd ik mijn evenwicht wel. Maar het breed zitten zou natuurlijk eerst moeten wennen, rijd soms ook wel zonder zadel met haar, is dat ongeveer hetzelfde?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:53

Ja, meestal wel. :) als je een breedpaard hebt, denk ik.
Ik heb een hele brede ijsco en zonder zadel zit ik breder dan met. Ik heb wel 3dubbele inlages omdat hij ontzettend tafelmodel is, maar dan zit je iets meer in een A vorm dan in een O vorm.
Wanneer je de inlages in de pad hebt, en die onder je zadel legt, heb je inderdaad de drukverdeling. Bij de nieuwere zadels van Barefoot zitten ook nog extra "kussentjes" IN het zadel die óók nog meewerken voor extra drukverdeling.
Als je geen grip hebt in het zadel zal dat toch eerder aan onwennigheid liggen denk ik.
Mensen moeten soms wennen aan het kniewrongloze van de zadels (behalve de London en de Lexington) waardoor ze sneller in stoelzit gaan zitten.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:26

@ilsexxx: mijn fjord heeft ook boommaat 35/36 en heb de eerste keren flink spierpijn gehad. Nu niet meer, dus het is gewoon een kwestie van wennen. :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:04

Ik meld mij hier ook even en kom gezellig meelezen/meepraten.

Ik ben ontzettend enthousiast geraakt over de trail na een western wedstrijd en ik zit eraan te denken om hier voor te gaan oefenen en wellicht te gaan starten als ik over een paar maanden nog steeds enthousiast ben.

Om te kunnen starten heb je echter wel een western zadel nodig (heb nu een gewoon dressuur zadel), dus ik kwam eigenlijk meteen uit bij een boomloos western zadel. Ten eerste vanwege de prijs in vergelijking met een normaal western zadel en ik niet de ambitie heb om over te stappen naar western, ten tweede omdat mijn vriend af en toe ook rijdt en hij eigenlijk te groot is voor mijn dressuurzadel.

Dus ik ben me eens aan het oriënteren op wat mogelijk is en wat er allemaal is qua western uitvoeringen. Ben al bij de Barefoot arizona en nevada uitgekomen en deze zou ik eigenlijk weleens uit willen proberen. De overige merken heb ik nog niet bekeken voor een western uitvoering, wellicht zijn er tips voor me?

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:34

@ Niwla, Fijn dat je reageert! Dan koop ik bij deze een boomloos zadel haha! Nu eerst mijn wintec nog kwijt zien te raken.... :') Heb je misschien ook een foto? En wat voor pommel heb je er in? Flexibele of een L?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:37

Je zou natuurlijk een BF testzadel aan kunnen vragen :) Van de andere merken heb ik geen verstand :n

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:07

@ Boooo: Dat is idd de bedoeling, maar er zijn wel meerdere merken, maar ik weet niet of daar ook zoiets als testzadels van zijn?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:56

@Jibbel Volgens mij van de meeste niet.. Ik denk dat je wel nog van die in elkaar geflanste westernzadels boomloos kunt verkrijgen bij meerdere ruitershops. Kosten dan 200 euro en kun je zelf namaken van ontbijtkoek, zulk waardeloos spul is het vaak :\
Ik weet eigenlijk niet of Trekker ook westernmodellen heeft. Torsion volgens mij niet echt.