Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Moragh schreef:Tip: zoek hetzelfde zadel, maar dan in de juiste maat voor jouw paard....
Francis schreef:OK, even edit... Specialized heeft een western boom, de meeste modellen zijn zadels waarin een a la brida zit 'bedoeld' is (western/trekking modellen). Het Dressuurmodel is eigenlijk het zelfde verhaal als dat portugese zadel, in principe zou dat zadel dus een a la brida zit ondersteunen (wat ook geen probleem is, klassieke dressuur gaat ook uit van een a la brida zit).
Met de kussens/shims kun je dan gaan sleutelen aan de balans van het zadel maar dat lijkt me totaal onwenselijk, je wilt met een dergelijke boom helemaal geen voorwaardse balans.
Ik vind 't persoonlijk ook geen goede zadels moet ik zeggen.
laura1986 schreef:Fojoe mij lijkt dat het eurolight model ook niet tegenstrijdig is in tegenstelling tot het dressuur/engels model.
Het lijkt me eigenlijk ook wel een fijn/prima zadel, maar is helaas ook te lang voor Frodo.
Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is..
Anoniem schreef:Moragh,jij ruilt geen normale zadels in,he?
Francis schreef:Het omgekeerde kom je bij de stocksaddles tegen. Een echt stocksaddle heeft een boom met bars maar tegenwoordig zie je ze ('neppers' dus eigenlijk) ook heel veel met een engelse boom. Die laatste is dus net het omgekeerde van de Relvas, een Engelse boom maar a la Brida seat = toch voorwaardse 'zit' (of eigenlijk is de balans van het zadel voorwaards gericht). In het geval van't stocksaddle lijkt het me overigens een groter probleem, zo'n mix, want voorwaardse balans in een zadel met poley's lijkt me niet echt prettig. Terwijl een a al brida zit op een Relvas geen probleem zal zijn als het goed is.
laura1986 schreef:Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is.. Dan zou ik m recht achter Frodo zn schouder moeten leggen om niet voorbij de laatste rib te komen? In hoeverre moet dit zadel echt achter de schouder liggen en wat kan een Corrector opvangen?
Wat ik net op de site van HC zag is dat de rug van Arabella ook vrij kort is. HC, hoe heb jij dit opgelost?
Moragh schreef:laura1986 schreef:Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is..
De forty is 53 cm lang (van voor tot achterkant), dus te lang voor [***] lijkt me.
38,40, en 42 zijn overigens de lengte (dus zit!) maten!
Jij zou met een 38 af kunnen. Dus 50 cm.
Of deze hele lengte daadwerkelijk draagt is overigens de vraag.
Ik ga Malibaud definitief verkopen, maar ben me nog even goed aan het inlezen, leren en vragen
laura1986 schreef:Moragh schreef:
De forty is 53 cm lang (van voor tot achterkant), dus te lang voor Frodo lijkt me.
38,40, en 42 zijn overigens de lengte (dus zit!) maten!
Jij zou met een 38 af kunnen. Dus 50 cm.
Of deze hele lengte daadwerkelijk draagt is overigens de vraag.
Ik ga Malibaud definitief verkopen, maar ben me nog even goed aan het inlezen, leren en vragen
Leuk!
Uhm, maar als ik het goed begrijp is de zit maat 38 niet verkrijgbaar voor de brede paardjes?
Het lijkt er nu wel op alsof dit dan toch nog te lang is voor Frodo.. Jammer!
laura1986 schreef:Wordt vanuit degene die de zadels maakt ook beschreven hoe zo´n zadel eigenlijk precies moet liggen?