Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:35

De Relvas is een scholingszadel.
Zit heerlijk maar absoluut niet gedwongen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:49

Moragh schreef:
Tip: zoek hetzelfde zadel, maar dan in de juiste maat voor jouw paard....

:-)

Deze is ook een soort Portugees zadel, maar gebouwd op een trekkingboom. Zalig om trektochten mee te maken en je zit er heel stevig in (ik vond hem heeerlijk!!):
http://www.leboncoin.fr/sports_hobbies/166711539.htm?ca=1_s

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:34

Francis schreef:
OK, even edit... Specialized heeft een western boom, de meeste modellen zijn zadels waarin een a la brida zit 'bedoeld' is (western/trekking modellen). Het Dressuurmodel is eigenlijk het zelfde verhaal als dat portugese zadel, in principe zou dat zadel dus een a la brida zit ondersteunen (wat ook geen probleem is, klassieke dressuur gaat ook uit van een a la brida zit).
Met de kussens/shims kun je dan gaan sleutelen aan de balans van het zadel maar dat lijkt me totaal onwenselijk, je wilt met een dergelijke boom helemaal geen voorwaardse balans.
Ik vind 't persoonlijk ook geen goede zadels moet ik zeggen.

tja, ik heb een specialized saddle (model eurolight) en ik ben er echt super tevreden over :j
goede zit, gemakkelijk aanpasbaar aan de meeste paarden en aan veranderingen in de bespiering van je paard.
het enige nadeel dat ik ondervonden heb is dat het te lang is voor mijn ultra korte tinker ;)

edit: hoeveel je ook sleutelt met die shims, daar 'maak' je toch geen voorwaartse zit mee? :o?
ze zijn enkel bedoelt om het zadel aan te passen aan je paard.

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:43

Fojoe mij lijkt dat het eurolight model ook niet tegenstrijdig is in tegenstelling tot het dressuur/engels model.

Het lijkt me eigenlijk ook wel een fijn/prima zadel, maar is helaas ook te lang voor [***].

Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is.. Dan zou ik m recht achter [***] zn schouder moeten leggen om niet voorbij de laatste rib te komen? In hoeverre moet dit zadel echt achter de schouder liggen en wat kan een Corrector opvangen?
Wat ik net op de site van HC zag is dat de rug van Arabella ook vrij kort is. HC, hoe heb jij dit opgelost?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:49

Fojoe, je maakt met de shims natuurlijk geen voorwaardse zit zoals bij een gewoon engels zadel, maar je kunt er de balans van het zadel wel behoorlijk mee verstoren als je niet weet waar je mee bezig bent. Daarom ben ik niet zo'n fan van zadels die zo extreem zelf aan te passen zijn. Je moet dan toch wel heel goed weten wat je doet vind ik.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:05

ok, op die manier ben ik het met je eens.
je leert wel veel uit de instructiefilmpjes die je erbij krijgt, en ik heb er een master saddle fitting consultant bij gehaald.

er zijn genoeg mensen die er zonder kijken om het even welk zadel op kwakken omdat ze niet beter weten.
het feit dat je een dergelijk zadel koopt toont al dat je er bewust mee bezig bent dat een zadel moet passen.
als je zo verstandig bent om bij twijfel iemand met verstand van zaken aan te spreken, komt het wel goed.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:07

laura1986 schreef:
Fojoe mij lijkt dat het eurolight model ook niet tegenstrijdig is in tegenstelling tot het dressuur/engels model.

Het lijkt me eigenlijk ook wel een fijn/prima zadel, maar is helaas ook te lang voor Frodo.

Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is..

De forty is 53 cm lang (van voor tot achterkant), dus te lang voor Frodo lijkt me.
Afbeelding
38,40, en 42 zijn overigens de lengte (dus zit!) maten!

Jij zou met een 38 af kunnen. Dus 50 cm.
Of deze hele lengte daadwerkelijk draagt is overigens de vraag.

Ik ga Malibaud definitief verkopen, maar ben me nog even goed aan het inlezen, leren en vragen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:12

Moragh,jij ruilt geen normale zadels in,he?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:15

Anoniem schreef:
Moragh,jij ruilt geen normale zadels in,he?

haha, nee, ik ruil alleen abnormale zadels in ;)
Nee weetje, ik wil alleen maar zadels verkopen waar ik achter sta. En als ik dus zadels inruil waar ik niet achter sta ga ik mezelf een beetje voor de gek houden, en daarbij dus ook mijn klanten (en daar worden de paarden het dupe van...)
Dus nee, ik ruil geen zadels in (tenzij ik dat merk al verkoop)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:04

Moragh, misschien heb ik 't gemist maar waarom doe je de Malibaud weer weg als ik vragen mag?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:12

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:24

Oh *proest* ja, dat wist ik natuurlijk maar ik las de zin hierboven heel anders... Alsof ze haar eigen Malibaud weer weg ging doen... Sorry, zit momenteel met m'n hoofd heel ergens anders dus lees maar half :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:37

Francis schreef:
Het omgekeerde kom je bij de stocksaddles tegen. Een echt stocksaddle heeft een boom met bars maar tegenwoordig zie je ze ('neppers' dus eigenlijk) ook heel veel met een engelse boom. Die laatste is dus net het omgekeerde van de Relvas, een Engelse boom maar a la Brida seat = toch voorwaardse 'zit' (of eigenlijk is de balans van het zadel voorwaards gericht). In het geval van't stocksaddle lijkt het me overigens een groter probleem, zo'n mix, want voorwaardse balans in een zadel met poley's lijkt me niet echt prettig. Terwijl een a al brida zit op een Relvas geen probleem zal zijn als het goed is.

Voor zover ik weet is een stock ontwikkeld op basis van een engelse boom. Australië was in eerst instantie een engelse strafkolonie. VS en dus western heeft veel meer spaanse invloeden met bijbehorende boom.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:47

Nope sorry, 't stocksaddle is gebaseerd op het oude cavallerie-zadel en dat zijn McLellan type bomen. Dat het uit 'engeland' komt wil niet zeggen dat dat het zelfde is als 'met een engelse boom' (die van oorsprong eigenlijk uit italie komt als ik HC mag geloven).
Dat je nu veel stocksaddles ziet met een engelse boom er in wil niet zeggen dat dat van oorsprong zo bedoeld is en hoort. In wezen creeeer je daarmee een zadel waar je geen van beide stijlen fatsoenlijk mee kunt rijden.
Op de vorige pagina heb ik een link naar een post van HC geplaatst, hierin staat uitleg over het stocksaddle en een beknopte uitleg over 'engels' en 'niet engels'.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:51

laura1986 schreef:
Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is.. Dan zou ik m recht achter Frodo zn schouder moeten leggen om niet voorbij de laatste rib te komen? In hoeverre moet dit zadel echt achter de schouder liggen en wat kan een Corrector opvangen?
Wat ik net op de site van HC zag is dat de rug van Arabella ook vrij kort is. HC, hoe heb jij dit opgelost?

Toevallig heb ik vanmiddag, op de manier zoals HC beschrijft op zijn site, met stoepkrijt en meetlint de maat genomen voor mijn paard. Ik kwam op 43 cm uit. Mijn dressuurzadel is 44 cm en lag inderdaad op/tussen de stoepkrijtstrepen.
HC, als je meeleest: kun je me vertellen op welke lengte jij uitkwam bij het meten van Arabella?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:34

Moragh schreef:
laura1986 schreef:
Kan iemand hier misschien uitleggen hoeveel cm rug je moet hebben voor een Mailbaud? Ik had gelezen dat de lengte van de forty 51 cm is..

De forty is 53 cm lang (van voor tot achterkant), dus te lang voor [***] lijkt me.
Afbeelding

Ik ga Malibaud definitief verkopen, maar ben me nog even goed aan het inlezen, leren en vragen ;)

Leuk!

Uhm, maar als ik het goed begrijp is de zit maat 38 niet verkrijgbaar voor de brede paardjes?

Het lijkt er nu wel op alsof dit dan toch nog te lang is voor [***].. Jammer!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:40

laura1986 schreef:
Moragh schreef:

De forty is 53 cm lang (van voor tot achterkant), dus te lang voor Frodo lijkt me.
Afbeelding

Leuk!

Uhm, maar als ik het goed begrijp is de zit maat 38 niet verkrijgbaar voor de brede paardjes?

Het lijkt er nu wel op alsof dit dan toch nog te lang is voor Frodo.. Jammer!

Alleen de 40 komt in een extra wijde boom, maar ook met 50 cm is het mogelijk te lang. Maar goed, ik moet me dus nog even goed in eea verdiepen qua huiswerk (en met name dus of de hele lengte ook daadwerkelijk draagt! en hoe wijd nu de wijdste boom echt is)
McLellan zadels zijn nu eenmaal gewoon geen hele wijde zadels...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:45

Daar was ik al bang voor :+ Maar, de haflinger die eerder in dit topic op de foto is gezet past de breedste maat wel, en qua bouw vind ik m erg op [***] lijken. Dus ergens is er hoop..
Ben benieuwd wat je kunt vinden over het dragende deel. Wordt vanuit degene die de zadels maakt ook beschreven hoe zo´n zadel eigenlijk precies moet liggen?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:05

laura1986 schreef:
Wordt vanuit degene die de zadels maakt ook beschreven hoe zo´n zadel eigenlijk precies moet liggen?

Hoe bedoel je? Het is gewoon een zadel dat achter de schouder moet liggen en niet voorbij de laatste rib mag dragen....

En qua maat van de Haflinger (tov Frodo) en hoe het zadel ligt kan ik van deze foto's niet veel zeggen. Ik zou dat IRL willen zien en voelen, want op de foto's lijkt het zadel juist wat krap (maar dat kan ook door de schuine hoek waar alle foto's uit genomen zijn kunnen komen...)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:10

Oh ok, nee ik dacht misschien zeggen ze wel het moet zoveel cm achter de schouder liggen (hier lees ik wel eens verschillende meningen over) en doen ze er voorbeeldfoto´s bij van wat ze wel en niet goed vinden liggen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:47

Laura, heb jij toevallig ook gemeten hoelang je zadel mag zijn op de manier zoals HC beschrijft en hij het laat zien op een foto?
Even de link erbij voor de zekerheid.
http://www.homocaballus.eu/NL/zadel.php

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:20

Ik kom dan op iets van 35 cm uit...

Moet het morgen nog eens nameten..
Laatst bijgewerkt door laura1986 op 11-01-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:30

laura1986 schreef:
Ik kon dan op iets van 35 cm uit...

Oeps, dat is echt heel kort! Ik had even je foto's bekeken van Frodo en had niet gedacht dat hij zo kort in de rug was. Mooie jongen trouwens!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:46

Mijn Malibaud is wellicht de 40? Ik heb nog niet de tijd gehad om het draagvlak van haar rug te meten, maar ik heb zo'n groot vermoeden dat het zadel te lang zal zijn voor haar (volgens Ariane ligt het perfect, maar bon...). Haar rug is heel kort, ze is tenslotte een barok type.
Alhoewel het hier zeer mooi lijkt te liggen, is het naar mijn gevoel te lang:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CTLDNELG.jpg
De kussens zijn 53 cm lang, maar langs voren sluiten ze niet helemaal aan en lijkt het iets te wijd (wat wellicht op te lossen is met de corrector die ik ondertussen al verkocht had :( .
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A88CI8JT.jpg
De zitting is voor mij ideaal, mijn dikke billen passen er mooi in :D

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:49

Cambiar ik heb met dit type zadel geen praktijkervaring, maar ik vind het er ook lang uitzien. Ben benieuwd naar de mening van HC, Bandida en Esther (Moragh)