Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:17

Klopt als t ringetje weg is mag je rijden. Maar ja.... Dan moet je wel je hoofdstel ff slopen...... Nou ja slopen, dat ringetje eraf knippen met een knijptang. Maar ja toch zonde.
Ja toch?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:40

Ik heb dat ringetje er dus wel vanaf. En ik vind dat eigenlijk niet zonde, want ik ga toch niet longeren aan dat ringetje. Dan gebruik ik liever iets via het bit en niet aan de neus. Het ziet er verder keurig uit als het weg is.

Hierbij foto's van de multi (links) en de competition (rechts) naast elkaar, dan kan je de verschillen in één keer goed zien.
De Multi heeft goudkleurige gespen en de Competion chroomkleurig en het leer van de Multi is stijver dan de Competition.

Afbeelding
Kopstukken, waarop je kan zien dat de Multi een extra bandje heeft om hem bitloos (kaakgekruisd) te kunnen gebruiken

Afbeelding
Neusriemen, bij de Multi is het ringetje verwijderd.

Afbeelding
Kopstuk met front aanduiding (wat niet op alle Micklems goed te zien is).

Afbeelding
Leer onder het riempje van de kinriem. Voor degenen die dachten dat dat gespje niet goed zou voelen bij de mond.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:59

Bedankt voor de foto's kan je goed het verschil zien.

Flying_Indo

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:14

En hier een foto van een Multi zonder ringetje, dat is toch helemaal niet storend?
Zo kan je toch nog bitloos rijden en aan wedstrijden meedoen.

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:22

Ah, beter, die foto's. Thanx!

Keet

Kan je niet zo'n lusje bovenop laten maken door je zadel/tuig maker? Lijkt me niet al te ingewikkeld :)

Ik denk dat er voor mijn jonge merrie een multi komt :) zit alleen te dubben over de maat. Van halster zit ze tussen cob en full in :x
Denk dat het een zwarte gaat worden, al vind ik bruin ook erg mooi, maar wil een zwart zadel voor haar (ze is 3,5 en moet nog ingereden worden e.d.)

Needje

De competition is dus van soepeler leer.
Maar is die multi wel fijn dan, als ie zo stug is qua leer?

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:26

@ Myca

ik zie dat jy het kopstuk andersom hebt zitten als in het voorbeeld filmpje?
in het filmpje is RAMBO MICKLEM op de kop geschreven als je op het paard zou zitten en het dan zou lezen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:32

Ik heb ze dus beide en eigenlijk vind ik de Multi toch mooier. Zelf vind ik die goudkleurige gespjes mooier, het is niet van dat bling-goud, maar meer koper achtig. Het zou best aurigan of zoiets kunnen zijn, het kleurt in ieder geval mooi bij mijn aurigan trens.

Het leer van de Multi is wel stijver, maar kwalitatief echt top. Bij gelijk gebruik zal de Multi langer mee gaan dan de Competition.

Die Multi heb ik een half uurtje in een emmer leerolie laten trekken. Daar is hij soepeler van geworden. En als je hem nooit kaakgekruisd gebruikt blijft dat bandje (is een stevig stuk oerdegelijk elastiek) bovenop het kopstuk helemaal strak tegen het leer aan zitten.

@An1985, ik weet dat er verschillende verkeerde voorbeeldfilmpjes zijn. Dat schept natuurlijk verwarring.
Maar ik geloof toch stellig dat ik hem goed heb zitten. Dan wijst het ingeponste 'Front' met peiltje ook echt naar de voorkant van je paard. En als je er op zit kan je Micklem gewoon goed lezen (niet ondersteboven).

Op dit filmpje wordt het goed beschreven: http://www.youtube.com/watch?v=VfunOUyR ... re=related

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:51

ok bedankt, ga ik er dan maar vanuit dat het op die manier goed is!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:17

Myca: zoals jij het kopstuk hebt zitten is het goed.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:21

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:41

Ik rij geen wedstrijden dus weet helemaal niet of dat toegestaan is... maar een bontje over de neusriem zodat ringetje niet zichtbaar is?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 20:55

IKbenEllen schreef:
Ik rij geen wedstrijden dus weet helemaal niet of dat toegestaan is... maar een bontje over de neusriem zodat ringetje niet zichtbaar is?

Nee, helaas mag dat bij de dressuur niet :(:) .

Dat is dus ook de reden dat ik er nog gen wedstrijden mee heb gereden. Zie nu wel op de foto's van Myca en Flying_Indo dat het ringetje er wel netjes af te halen is.
Maar ik longeer hem dus wel regelmatig hiermee..
Zit nu hard te bedenken of er geen manier is van een soort ring oid, die ik er op en af kan doen....
Soort van mobiele neusring ipv de vaste, snappen jullie?
Iemand hier ideëen over of ervaring mee???

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:55

Denk dat als je er een 'mobiele' neusring op gaat doen, je het gevaar loopt dat die bij te grote kracht eraf schiet.. Je zou ook gewoon een losse kaptoom kunnen kopen (met of zonder ijzer, wat je wilt) en die eroverheen doen ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:18

Een afneembaar ringetje lijkt me ook niet handig. Of je moet precies in de juiste maat een harp-sluiting weten te vinden...
Zelf doe ik een bokriempje aan het bit met een grotere ring waar ik de longe aan gesp. Normaal gesproken rijd ik niet met bitclips, maar met longeren kan je dat wel weer overwegen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:12

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:07

Wellicht kan 1 van jullie mij helpen, ik ben namelijk in extreme mate anti sper-riem, werkt het hoofdstel(met bit) ook nog op de juiste manier als die sper-riem erg los zit?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:09

Ik weet niet of je het een sperriem kunt noemen?
Maar de neusriem losser doen kan zeker wel als je een bit gebruikt.
Op het moment dat je bitloos gebruikt vind ik goed aansluitend wel belangrijk, om te zorgen dat het hoofdstel beter op de plek blijft zitten.
Maar met bit heb ik de neusriem altijd op het langste gaatje zitten, dus meest los.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:15

De flexie van de onderkaak is heel belangrijk, op het moment dat je dat dichtbindt met een sper-riem ben je je flexie momenten en dus je ontspanning kwijt.. Was er erg nieuwsgierig naar omdat ik dus wel een paard heb die hele nare druk problemen heeft opgelopen van een hoofdstel (die uiteraard geeneens strak zat.. bitloos is een ander verhaal.. maar aan "bak/keel/kopstukken"(of hoe je het moet noemen bij dit hoofdstel) in de oogjes is nauurlijk ook geen pretje!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:29

@PetraVANL Wat bedoel me met bak/keel/kopstukken in de oogjes? :o?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 15:08

Myca schreef:
@PetraVANL Wat bedoel me met bak/keel/kopstukken in de oogjes? :o?

Ja vroeg ik mij ook al af, zal wel het feit zijn dat dit iets druk op de neus geeft denk ik.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:28

PetraVANL schreef:
Wellicht kan 1 van jullie mij helpen, ik ben namelijk in extreme mate anti sper-riem, werkt het hoofdstel(met bit) ook nog op de juiste manier als die sper-riem erg los zit?

Je kan hem niet echt vergelijken met een conventioneel hoofdstel, als je wilt weten hoe de kinriem t.o.v. de neusriem werkt kan je het beste even dit filmpje bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=MZ7aJkVWRMo

En die bakstukken in de oogjes moet je echt nog even verduidelijken hoor, want zo zonder uitleg klinkt dit als een verkeerde maat, verkeerd aangemeten...

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:42

ik wil ook een multi :)
lijkt me echt een superfijn hoofdstel! en ik vind hem zoooo mooi!
maar nu heb ik nog 1 vraag. ik heb het topic een beetje doorgelezen, en kwam op steeds andere antwoorden. Ik wil het graag zeker weten dus vraag het nog een keer. sorry! :o :o
mag de multi nou op wedstrijd? als je dat ringetje verwijdert?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:44

nadjajump schreef:
ik wil ook een multi :)
lijkt me echt een superfijn hoofdstel! en ik vind hem zoooo mooi!
maar nu heb ik nog 1 vraag. ik heb het topic een beetje doorgelezen, en kwam op steeds andere antwoorden. Ik wil het graag zeker weten dus vraag het nog een keer. sorry! :o :o
mag de multi nou op wedstrijd? als je dat ringetje verwijdert?

Als je het ringetje verwijdert mag de Multi wel op wedstrijden.