Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:52

Ik ben niet voor en ik ben niet tegen. Ik ben van mening dat iedereen gewoon naar zijn eigen paard moet kijken en wat het beste bij de combinatie past. Een bit is zo scherp als de ruiterhand, maar ook een scherpe bitloze optoming kan een paard ongemak bezorgen.

Ik heb altijd met bit gereden, met een touwhalster werd mijn paard veel minder makkelijk te trainen. Nu rijd ik sinds kort met een bitlooshoofdstel van de ruitersportshop (kruislingssysteem onder de kin). Hier reageert mijn pony hetzelfde op als met bit en hier kan ik haar dus ook fijn mee trainen. Maar als ik een keer wedstrijd heb, dan hang ik er ook gewoon weer een bit in.

Verder sluit ik me bij Sonja aan. Ik word er soms ook gek van dat sommige mensen maar blijven geloven dat een bit hoe dan ook fout is. Je ziet ook veel paarden hier op bokt die bitloos worden gereden met de kop helemaal vast in de wolken. Ik zeg niet dat iedereen zo rijd, maar bij zulke combinaties vraag ik me toch wel af of het niet beter was om met bit te rijden zodat ze het paard wel nageeflijk kunnen rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:54

Ik ben niet voor en iik ben niet tegen.
Mijn pony rijd ik bitloos, mijn paard rijd ik met bit.
Zolang het allebei goed gebruikt wordt.. vind ik het prima Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:56

Inderdaad Mistral, "in geval van nood" lukt het echt niet meer om op je zit terug te rijden, mij niet in ieder geval. Dan pak ik ook even de noodrem, en dat zijn dan toch je teugels, of je nou met of zonder bit rijdt.

Capopjekop ik denk dat iemand die zijn paard bitloos niet nageeflijk kan rijden dit met bit ook niet kan. Dat is namelijk een rijtechnisch probleem en dat los je niet op door er een bit in te hangen. Waarschijnlijk is het dan gewoon tijd om goede hulp te gaan zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:15

Ben ik opzich wel met je eens Daan_ordeal, maar vaak zat zie je paarden die niet goed zijn aangereden en die voornamelijk met de teugels worden gereden. Vooral die paarden hebben het denk ik in het begin lastig met bitloos. Maar in principe moet ieder paard gewoon bitloos goed nageeflijk te rijden zijn. Heb je gelijk in.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:32

Ik ben tegen bitloosrijden ik vind dit gevaarlijk.. de druk die op de neus komt te staa is afentoe zoo veel dat het op de luchtwegen komt te sdtaan zodat het paard geen lucht meer krijgt dat is met het paard van mijn moeder ook gebeurd!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:57

snissje schreef:
Ik ben tegen bitloosrijden ik vind dit gevaarlijk.. de druk die op de neus komt te staa is afentoe zoo veel dat het op de luchtwegen komt te sdtaan zodat het paard geen lucht meer krijgt dat is met het paard van mijn moeder ook gebeurd!!

Dan heeft het hoofdstel te strak en/of niet op de juiste plaats gezeten!
Met een goed passend bitloos hoofdstel met een brede gevoerde neusriem kan dit niet gebeuren ...

Weet natuurlijk niet wat er met dat paard is gebeurd, maar er moet wel heel erg veel kracht op de neus komen wil het de ademtoevoer afsnijden ...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:14

snissje schreef:

Dan heeft de neusriem wel héél erg veel te laag gezeten en ben jij (of je moeder) vooral gevaarlijk bezig geweest! Trouwens met hoeveel druk rij je dan wel niet?!

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:25

ik ben ook voor bitloos rijden ik rij zelf met een: NoBit Bridle en mijn tinker liep eerst echt niet lekker en loopt nu echt heel goed! dus het werkt echt

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:48

Ik ben ook voor Lachen vind het gewoon een veel fijner gezicht dan zo'n bit in, en je hebt net zoveel te zeggen. Als ze gaan, gaan ze toch wel, dan zijn ze met bit ook niet te stoppen.

Mijn shet daarentegen heb ik met een aantal verschillende bitloze hoofstellen gelangelijnt, hij liep alleen maar te drammen en te doen! Uiteindelijk toch weer eens zn bitje erin gedaan, toen liep hij heerlijk ontspannen. Hangt dus echt per pony af Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:23

waarom zou je, als mens zijnde, voor of tegen moeten zijn? kijk naar waar het paard het goed op doet, wat vindt hij prettig en waarmee kan hij het beste overweg?

ik ben niet voor bitten, wel voor een correct gebruik van optoming en tegen tegen verkeerd gebruik van optoming. een goed passend bit wat voor het paard als prettig wordt ervaren, daar zie ik echt geen probleem in. ik gebruik zelf ook bitten en daarmee is niks aan de hand.

wat mij opvalt is dat veel mensen die met het bitloze bezig zijn zaken als touwhalsters en dergelijke als paardvriendelijk aanmerken, terwijl een touwhalster een behoorlijke inwerking heeft op de neus en daarmee scherper is dan een net passend trensje. het gebruik is wat een optoming maakt of breekt, denk ik. en voor de rest is een paard prima in staat om zelf aan te geven wat hij of zij als prettig ervaart.

ik heb voor mijn tienjarige ruin onlangs een bitloos hoofdstel gemaakt, ik heb hem veel bitloos gereden maar kon nooit dé optoming vinden, dus heb er zelf één gemaakt, bestaande uit een brede dikke neusband met twee ringetjes erop, aan weerszijden van de neusbrug. mijn paard durft erin te hangen, band is zo zacht en lekker verend dat hij dat kan doen zonder een pijnprikkel te krijgen, maar hij is er ook op teugelgewicht mee te sturen. overigens rij ik voornamelijk op zit dus teugelgebruik beperken wij zowiezo tot een minimum. een beetje experimenteren, mits paardvriendelijk en te begrijpen voor het paard, vind ik echter altijd wel leuk om te doen.

eerder heb ik hoofdstellen met kruisriempjes en bijv. de dr. Cook geprobeerd, maar daarvan vind ik het nadeel dat de release niet voldoende is, het snoert te gemakkelijk de kaken op elkaar als het paard ontspannen is in de kaken. mijn kleine merrie vond de kruisriempjes héél vervelend en ervoer het als bedreigend dat haar hele hoofd ingesloten zat. zij had problemen met bitten door omstandigheden, maar omdat dergelijke bitloze optomingen ook niet werkten voor haar (er was wel mee te werken maar ze ergerde zich en vond het naar), heb ik voor haar een mylerbitje laten maken in de USA. dat bevalt haar érg goed, daarnaast werk ik met haar ook wel aan een stalhalster en ik wil met haar ook de neusriem die ik gemaakt heb gaan proberen.

ik vind niet dat het aan de mensen is om pro of anti bit of bitloos te zijn, kijk naar het paard en luister naar hem, hij vertelt wel wat hem wel en niet bevalt, en geloof me, ieder paard doet dat! leer de signalen op te pikken, en ga niet doordrammen met een bepaalde optoming vanuit je eigen principes of wensen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:31

Er zijn hier echt al 500 topics over.
Maargoed, ik vind het goed, rijd Farouche ook bitloos, maar ik rijd ook paarden gewoon met bit.
Niet van; IEEH, nee, een bit. WAT ZIELUG.

Als mensen gewoon met een bit omgaan, en er niet aan zitten te trekken, en te zagen (wat je helaas maar al te vaak ziet ) vind ik het oke.
En ja.. aan een neus moet je ook niet gaan zitten trekken.

Ik rijd Farouche bitloos op een gewoon simpele lage neusriem, gaat erg goed moet ik zeggen Lovers

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:55

Ik ga wel eens gewoon een rondje stappen zonder zadel, met halster. Niks aan de hand, maar rijd ik (met zadel en bitloos hoofdstel) dan zet die ei zn nekspieren in, mocht hij dus wegspringen dan krijg ik hem niet terug omdat hij al zn kracht in zn nek zet. Tuurlijk een gewoon stap/drafrondje lukt wel, maar een complete buitenrit, nee dat durf ik niet aan. Dat doe ik gewoon met bit.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 08:59

Waarom per se weer voor of tegen. Dat je vóór het een bent wil niet zeggen dat je per se tégen het ander bent.
Elk nadeel heeft zijn voordeel en andersom.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:01

er zijn een hoop mensen voor(waaronder mijzelf)maar wel heel vervelend is dat veel voorstanders geen begrip kunnen opbrengen voor de tegenstanders.......niet ieder paard reageert er ook goed op.

de mijne wel,die werd gisteren zelfs even gereden met een stalhalstertje en een halstertouw eraan

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:08

Ik ben niet voor of tegen maar laten we eerlijk zijn de meeste bitloze rijden geen dressuur zoals op wedstrijden gevraagd wordt. Het lijkt met wel heerlijk als je lekker in het bos rijd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:14

ik doe ook vaak het bitloze hoofdstel om als ik naar buiten ga,kan ze ook lekker grazen tussendoor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:32

vwb de dressuur, ik vind het wel een goed initiatief van de NVBP dat zij zich hard maken voor het toestaan van bitloos rijden op dressuurwedstrijden. ik denk dat er meer paarden zijn die bitloos prefereren boven het rijden met bit dan veelal wordt gedacht, en ik vind dat de keuze om met of zonder bit te rijden een vrije moet zijn. zelf rij ik met mijn paard zonder bit precies hetzelfde als met bit, en hij reageert op beiden goed. momenteel zijn we met mijn eigen bitloos creatie bezig.

ik heb persoonlijk geen wedstrijdambities met mijn paard, maar er zijn ook genoeg serieuze bitloze ruiters die dat wel hebben. ik vind dat de prioriteit bij het paard moet liggen, en het minder verdragen van een bit moet het rijden van wedstrijden mi niet uitsluiten. als een paard fijner loopt zonder bit moet dat geen belemmering zijn voor het wedstrijdrijden. zoals het er nu uitziet word je verplicht om met bit te rijden als je in de dressuur wilt starten. hierin wordt met het paard mi te weinig rekening gehouden, terwijl je als ruiter wel mag kiezen voor het zadel wat jij het fijnst vindt zitten.

ergens vind ik dat erg krom, mijn ervaring is dat een paard prima in staat is om zelf aan te geven of hij een bit wel of niet prettig vindt, en ik vind dat wij als ruiter zijnde aan ons paard verplicht zijn om tegemoet te komen aan zijn voorkeuren.

nogmaals, ik ben niet anti bit, gebruik zelf ook gewoon bitten en heb paarden zonder problemen daarmee. maar ik vind dus dat de opties open moeten staan, en dat het paard degene moet zijn die bepaalt welke optomingen wel en niet voor hem geschikt zijn, en niet één of ander reglement uit het jaar nul.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:32

ik ben niet voor en niet tegen!
Maar omdat ik zelf niet kon kiezen wat mij het fijnste leek voor mijn paard, heb ik het allebei gedaan.
Nu kan ik kiezen, mijn paard loopt op beide "manieren"even goed Cool
Dus kan ik toch met haar op wedstrijd en ze kan heerlijk grazen met een buitenrit! Cool
Maar bovenal vind ik dat iedereen gewoon moet doen wat hij/zij prettig vind Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:02

Als je een zachte hand hebt en goed kunt rijden maakt het niet uit, met bit of zonder.

Maar je ziet wel duidelijk verschil in het ontspannen van de kaken. Wij hebben 2 paarden die beide met en zonder bit gereden worden en zonder bit zie je ze duidelijk likken en kauwen en de onderlip hangt zelfs meestal een beetje los/ontspannen. Voor mij toch wel het teken dat het paard het zonder iets in zijn mond toch prettiger vindt.

Je hebt geen bit nodig om je paard an de teugel te laten lopen of te kunnen inbuigen, als dat wel zo is doe je iets (nog) niet goed.
Als je bitloos rijdt wordt je wel eerder en duidelijker geconfronteerd met wat je paard nog niet kan, omdat hij niet door het bit zich toch in een houding laat trekken. Afwisselen bit en bitloos is dus zeker ook aan te readen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:30

merrieveulen schreef:
ik vind dat de prioriteit bij het paard moet liggen, en het minder verdragen van een bit moet het rijden van wedstrijden mi niet uitsluiten. als een paard fijner loopt zonder bit moet dat geen belemmering zijn voor het wedstrijdrijden. zoals het er nu uitziet word je verplicht om met bit te rijden als je in de dressuur wilt starten. hierin wordt met het paard mi te weinig rekening gehouden, terwijl je als ruiter wel mag kiezen voor het zadel wat jij het fijnst vindt zitten.

op je laatste zin ingaand-> de ruiter beslist ook of ze wedstrijden gaan doen... Het is en blijft dus de ruiter die moet zorgen voor en dus rekening houden met de belangen van het paard.

Wedstrijden zouden imo ook bitloos moeten kunnen, maar dan wel appart van de wedstrijden met bit. Er zijn nou eenmaal mensen die andere gedachten hebben bij zo'n bit of juist zonder bit.
De 1 vind het 'knapper' zonder bit en de ander ziet het positieve er niet van in en ziet liever de traditionele combinatie met bit.
Ik zie het niet als iets positiefs om de dressuur die al beladen is omdat een jury beoordeeld, nog meer belast te geven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:20

Om de wedstrijden dan te gaan splitsen vind ik dan weer onzin. Het gaat toch om de prestatie? Niet om het tuigage?

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:32

IK rij sinds 2 maanden met een bitloos hoofdstel. Dressuur gaat goed, mijn paard loopt gewoon lekker nagevelijk. Springen gaat ook redelijk hoewel ik merk dat hij moeilijker terug re rijden is als hij overenthousiast naar de hindernis rent.
Ik heb ook al geprobeerd een buitenrit te maken met dit hoofdstel maar dat werkt niet. Mijn paard heeft de nare gewoonte om te draaien en richting huis te lopen als hij iets engs ziet. Hij kan dan echt drammen en met bit heb ik hem dat toch eerder terug dan zonder bit.

Uiteraard hoor je je paard terug te rijden op je zit, maar als mijn paard zijn zinnen heeft gezet in een andere richting dan lukt me dat niet meer....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:34

De draver van mijn vriend waar ik dit weekend op reed, naaide ertussenuit. maar met de one rein stop had ik 'm al weer snel tot stilstand 8)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:29

Ja dat advies heb ik ook eens gehad, alleen waar ik eerst woonde kon je dat dus echt niet doen. Of je lag in de sloot of je paard ging onderuit. (onderaan dijken)