Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:58

Mijn paard kwam zwaar ondervoed bij mij, geen enkele spier meer op de schoft. Ook dat probleem kwam niet vanuit de ruiter. En zeker niet vanuit míj als ruiter Tong uitsteken
Maar daar was echt geen zadel op aan te passen, dus dan los je het anders op. Om verdere problemen te voorkomen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:00

Mijn paard heeft last van ingegroeide haren op haar rug. Volgens zowel de DA als de zadelmaker kan dit worden veroorzaakt door de stiksels van dekjes. Daarom rijd ik nu met een zadelvormig bontsjabrak en het lijkt inderdaad te helpen, ze heeft sindsdien niet meer bulten gekregen.
Als dit sjabrak in de was zit of op wedstrijden rijd ik met een dun dekje en een bontje omdat het zadel voor mijn jonge paardje iets te te breed is. Ze is echter zo aan het groeien in haar bespiering dat de zadelmaker geen nut zag in het smaller maken van het zadel.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:24

Ik rijd met Anky en ES pads omdat:

1: Ze goed zweet opnemen, en omdat mijn paard nogal een zweetnek is, is dat wel zo handig!
2: De kwaliteit goed is, ook na een paar keer wassen blijven ze mooi.

Dunne dekjes zweet Nero zo doorheen, en een kletsnat dekje is natuurlijk ook niet fijn Knipoog

Bontje gebruik ik niet meer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:39

Tegen zweten kun je ook zo'n oude dweil onder je zadeldoek leggen (naden voor en achter leggen) Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:41

Nee dan leg ik er toch liever iets fatsoenlijks op OK dan!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:48

Kan 1 van de gene die roept dat er zoveel onderzoeken zijn geweest van de druk verdeling tussen gelpad en bontje mij 1 van die onderzoeken laten zien? uiteraard niet omdat ik het niet geloof maar puur uit intresse Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:57

sporter schreef:
Kan 1 van de gene die roept dat er zoveel onderzoeken zijn geweest van de druk verdeling tussen gelpad en bontje mij 1 van die onderzoeken laten zien? uiteraard niet omdat ik het niet geloof maar puur uit intresse Haha!

Wil wel, maar krijg hem niet upload Clown . Is een wordbestand met een paar foto's erop, en Photobucket neemt hem niet. Foto van de optoming, en foto van rug nadat er gewerkt is.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:23

Ik heb anky dekjes. Na x keer wassen zijn ze ook al een stuk dunner geworden.
Ze nemen het zweet goed op.
Verder heb ik luxe eskadron dekjes met katoenen onderkant.

Soms vraag ik me af of een pad of dekje zoveel schillen in dikte.
Als je een (gewassen) anky pad samendrukt of een katoenen dekje, heb je dan echt zoveel verschil?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:28

Tegenwoordig noemen ze zowat alles een pad.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:29

Breghje schreef:
sporter schreef:

Wil wel, maar krijg hem niet upload Clown . Is een wordbestand met een paar foto's erop, en Photobucket neemt hem niet. Foto van de optoming, en foto van rug nadat er gewerkt is.

Damn das nou jammer Clown

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:32

sporter schreef:
Breghje schreef:

Wordt aan gewerkt!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:33

Maar wanneer vinden jullie een pad dan te dik????

Ik heb zelf een paar pads van HH en die vind ik echt superfijn, heb ook een paar dunnere dekjes en ik vind ze allebei wel fijn. Iets dikkere pads vind ik wel iets beter omdat ze heel goed zweet opnemen.

Ik heb wel een bontje onder het zadel liggen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:38

sporter schreef:
Breghje schreef:

Wordt aan gewerkt!

top OK dan!

Maar is dit een onderzoek wat je zelf gedaan hebt of is het een ''officieel'' onderzoek dat door wetenschappers gedaan is?
Overigens als het heteerste is betekend dat niet dat ik er niet nieuwsgierig naar ben Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:44

Nee, was naar aanleiding van dezelfde discussie die wij hier voeren. Hij beweerde dat een bontje géén druk kon verdelen en idd het zadel alleen maar krapper maakte. Ik beweerde (nav uitspraken van de paardenfysio) dat het wel zo was, dat het in dit geval het zadel omhoog haalde en de druk verdeelde.

Hij kwam dus met zijn thermocamera foto's maken om te zien wie gelijk had. Beelden zijn niet bewerkt, en ik had gelijk Go jij! Go jij! . Is dus ook maar 1 paard, het mijne. Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:00

Ik heb in een bit volgens mijn nog een heel artikel hierover in staan.
Al pak ik hem er nu nu niet bij want dan weet ik zeker dat mijn economie niet meer afkomt Vork
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-05-08 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:09

magda_90 schreef:
Al pak ik hem er nu nu niet bij want dan weet ik zeker dat mijn economie meer afkomt Vork

Het heeft idd in de Bit gestaan. Volgens mij kwam het bontje er beter uit dan de gelpad. Sterker nog, de gelpad zou het alleen maar erger maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:12

Volgens mij is de bontjesrage gewoon het gevolg van ordinair kopieergedrag.
Kijk, voor mijn paardje heb ik mijn zadel net pas laten maken. Koste me wel een aardig sommetje, daar kan je een paar bontjes voor kopen, maar het resultaat is merkbaar; hij loopt nu over de rug. Uiteraard gebruik ik een niet te dik dekje.

Een professionele stalruiter heeft vaak 1 of enkele zadels die wel ongeveer passen, maar voor elk handelspaard kan niet een zadel passend worden gemaakt. dus komt er een bontje onder. Begrijpelijk.
Alleen zien nu de mensen op wedstrijden die fantastische stalruiter met zo'n bontje rijden. en dan denken ze: 'als hij het gebruikt, zal het wel heel goed zijn' en kopen ze er ook zo eentje...

Mijn idee; een zadel moet gewoon passen. Als een zadel niet goed past, kan een bontje het probleem wel een beetje verdoezelen door bijv. iets vulling te geven onder een achterkant dat niet helemaal goed ligt. Lijkt me prima als tijdelijke maatregel maar niet structureel.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:31

Tessebes schreef:
magda_90 schreef:
Al pak ik hem er nu nu niet bij want dan weet ik zeker dat mijn economie meer afkomt Vork

Het heeft idd in de Bit gestaan. Volgens mij kwam het bontje er beter uit dan de gelpad. Sterker nog, de gelpad zou het alleen maar erger maken.

tjah bit verkoopt meer onzin dan wijsheden
in mijn ogen natuurlijk

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:01

pff ik hoop niet dat een gelpad nou echt erger maakt..heb dat ding niet gekocht voor de mooiigheid want zo mooi issie niet:p

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:04

annemiek1989 schreef:
pff ik hoop niet dat een gelpad nou echt erger maakt..heb dat ding niet gekocht voor de mooiigheid want zo mooi issie niet:p

Waarom heb je een gelpad?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:11

Ik was vandaag bij divoza, heb even zo'n ankypad gevoelt, en die zijn écht belachelijk dik. Dan past je zadel toch meteen niet meer? ik vind het zulke dikke onzin.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:54

Sodeletuut schreef:
Ik was vandaag bij divoza, heb even zo'n ankypad gevoelt, en die zijn écht belachelijk dik. Dan past je zadel toch meteen niet meer? ik vind het zulke dikke onzin.

1x wassen en je houdt de helft over Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:56

ROFL ook nog eens lekkere kwaliteit, wat wil je nog meer Clown

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:12

Ik vraag me wel af bij de mensen met paarden met gevoelige rug en/of op DA/fysio-advies: Heb je het bontje dan tussen zadel en dekje liggen, of op de paardenrug....?

Want mij lijkt dat als je een schaap wil gebruiken voor de gevoelige rug, het nut nogal wegvalt als er een dekje tussen de rug en het schaapje gepropt zit... Dit is iets waar ik altijd wel overna denk en me afvraag of de zo ontzettend veel mensen die dit wel doen, het nou voor de mooiigheid of mode doen, of omdat ze er niet bij na hebben gedacht dat het bontje misschien beter tot zijn recht komt óp de paardenrug...? (en/of, zo mogelijk, helemaal zonder dekje) Ik ben hier wel benieuwd naar Lachen

Setjes en mode hebben dan wel wat met elkaar te maken, maar: Ik ben ook helemaal geen modefanaat, en ik heb ook een stuk of tien dekjes liggen met alle mogelijke kleuren die wel leuk staan op mijn paard. Bloos Dekjes gebruik ik om m'n zadel te beschermen en behouden.

HippoLogic schreef:
Als ik ruiters vraag naar de reden van een bontje of dikker pad, blijkt vaak dat onwetendheid een grote rol speelt in de aanschaf en het gebruik. De meeste mensen redeneren dat "hoe dikker, hoe zachter, hoe beter" geldt en ze staan er domweg niet bij stil dat een dikke(re) onderlegger meer kwaad dat goed doet. Daarnaast denken ze vaak dat "het goed is" omdat "iedereen het doet". "Het zal toch niet fout zijn als iedereen ermee rijdt?".

Ouch... Dan ben ik stiekum toch wel blij dat ik een eigenwijs ding ben dat alles in twijfel trekt tot bewezen... Nagelbijten / Gniffelen. (doet me ook weer denken aan gymnastiseren / dressuur en de 'hij moet nageven want dan loopt ie netjes' of erger, 'dan krijg ik hogere punten' Vork.)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:49

Best lollig. Ik ben een tijdje uit de paardenwereld geweest, en alles is anders.

In mijn 'eerste tijd' waren de gelpads idd nog redelijk populair. Wel met de dunne dekjes eronder. Opkomst van de bontjes kwam toen wel, maar had ze toen alleen nog maar tussen paard en zadel gezien, dus zonder dekje. Vaak toch bij overgevoelige paarden. (dit is echt, nou wat zal het zijn, anderhalf jaar geleden? Iets langer misschien nog)

Ik ben dus maar werkelijk 9 hele maanden uit de paardenwereld geweest, kom ik terug, rijd iedereen met dikke ankypads en dergelijke (en glitterpeesjes Clown ), dat was toch wel even schrikken! Vond ze mooi maar te dik. Op mijn paard komen ze dus niet (ik heb mijn goedpassende zadel het liefst met niets ertussen op haar rug liggen), wat niet wil zeggen dat ik vind dat anderen dat dus ook niet mogen. Bontje vind ik toch wel wat extreem, maar ook erg mooi. Ik snap de gedachte er opzich wel achter, maar blijf erbij dat ik dit te dik vind voor mijn paard. Mocht er ooit eentje onder komen te liggen, dan waarschijnlijk zonder verdere dekjes.

Niemand wil horen dat iets wat goed bedoelt is eigenlijk niet het gewenste effect heeft. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. Mijn zadelmaker zei dat het wel degelijk beter voor de paardenrug is, maar dat er wel rekening moet gehouden worden met de kamer van het zadel, en dat die eigenlijk dus aan de brede kant moet zijn. Ook kussens opvullen had ermee te maken, hij vroeg aan iedereen klant of diegene ook met bontje reed en hield daar rekening mee. Ook volgens hem is het nog altijd het beste om gewoon een kaal goed passend zadel op een paardenrug te hebben maar dan houden we even geen rekening met het aantasten van het zadel door zweet, en ruiters die niet al te vast in het zadel zitten.

In mijn ogen zijn de bontjes alleen voor een overgevoelige rug, en kan je er dan maar het beste verder niets tussen hebben liggen, of zo dun mogelijk. Maarja ik zit eigenlijk te wachten op HET onderzoek wat eindelijk een eind aan deze discussie brengt. Eentje die gewoon duidelijk aangeeft, dit is slecht, dit is goed en dit heeft geen zin.

Ik las laatst iets over showonderleggers, een ideale oplossing voor de mensen die voornamelijk voor het mooi met een bontje rijden denk ik.