Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. 
Binckydenice schreef:Ik heb gezien dat mijn bijrijdpaardjeleuk loopt op een ongebroken bit, alleen ga ik het niet doorzetten doordat ik eigenlijk niet wil dat hij hieraan went...
Dit snap ik niet hoor? Als je paard nu eenmaal leuk loopt op een ongebroken bit waarom gebruik je het dan niet gewoon? Wat bedoel je met 'ik wil niet dat hij hieraan went'? 
Nathaliia schreef:ik heb het eens na gevraagt aan wat mensen,
en ze hebben bijna allemaal dezelfde mening,
dat het onzin is dat het schokjes afgeeft.
en dat het echt geen oneerlijk bit is!
dit gaat over het bit met de rolletjes,
door de koperen rolletjes gaat het paard knabbelen op zijn bit, en dat is juist goed.
liesanneS schreef:Hallo!
Ik gebruik bij al mijn paarden een gewone gebroken bustrens. Dit omdat dit bit het eerlijkste bit is voor een paard en als er rijtechnische problemen zijn kun je beter proberen deze te verbeteren met het rijden ipv het veranderen van een bit.
Succes verder!
Groetjes

malloesje schreef:Ik gebruik bij mijn 3-jarige een watertrens en bij mijn 5 jarige een dubbelgebroken bit volgens mylerprincipe..
Verder vind ik dat een ieder moet gebruiken waar het paard fijn op reageert. Als een paard heel fijn loopt op een stang (trens) of een rolletjesbit dan is het prima toch? Zelf heb ik 2 keer een paard gehad dat erg moeilijk was met bitten. Bij de ene hielp een hackamore (mocht ik alleen niet mee rijden) en bij het andere paard was een leren bitje de beste keus..
Het gaat er maar om dat een paard fijn loopt op het gebruikte bit zonder bang te zijn of bv extreem knabbelt.
. Dus hang ik liever een iets scherper bit in om ervoor te zorgen dat ik veilig van A naar B kom!
loveyaa88 schreef:Ik rijd op een zacht stangetje omdat ze met een gebroken bitje steeds haar hoofd omhoog gegooid heeft en het hoofdstel niet meer in wilde. De stang doet ze vrijwillig in en het rijden gaat stukken beter.
Had dit zelf nooit verwacht maar ik ben ook niet hard in mijn hand.
Binckydenice schreef:Jolienn schreef:Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens, paard & pony. Pony heeft een argentaan mondstuk. Het dit bit van mijn instructrice gekregen. Hij liep niet fijn op enkelgebroken (bustrens), en we mochten dit uitproberen. Beviel erg goed. (Hij was heel sterk en had een onwijze onderhals) Paard heeft gewoon zilverkleurig bit met een plat tussenstukje (ipv bol, plat schijnt ietsje scherper in te werken?) Ook dit paard liep niet fijn op enkelgebroken (watertrens) Ook dit op advies van mn instructrice.
Zou je hiervan ook een foto kunnen plaatsen?

malloesje schreef:Ik ben het in principe helemaal met je eens merrieveulen maar je moet ook kijken naar de tekortkomingen van de ruiter/amazone. Ik weet dat dit geen excuus mag zijn, maar in de praktijk blijkt vaak het tegengestelde..
Als ik een buitenrit maak wordt mijn paard erg sterk en idd doe ik af en toe een iets scherper bitje in, omdat hij anders zo blij wordt en alleen maar hard gaat. Daar is bijna geen dressuur aan te rijden. Daarnaast kunnen er ook gevaarlijke situaties ontstaan. Het blijft een afweging tussen voors en tegens.. En ik ben wel van mening dat veiligheid boven alles gaat.