Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 12:07

Tja, zo zie jij dat maar de mensen met een ander bit zeggen dan als bitloos mag mag ik dit bit ook....

Ik hoop dat het lukt, het zal een hoop mensen ermee kunnen helpen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:10

het zal vooral een hele hoop paarden helpen... ik ben dan ook benieuwd welke 'niet zo paardvriendelijke' bitten er toegestaan zijn.

het toestaan van iig de level 1 myler bitten (die zijn zeker toegstaan, in 2003 is dit erdoor gekomen, of er meer levels toegestaan zijn weet ik niet), die ik dus nu in amerika besteld heb, is zeker goede zaak. de uitleg die myler geeft over paardenmond en het bit, maar óók de nadelen van het bit zijn imo zeer objectief en eerlijk.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:29

De schimmel reed ik in de dressuur met een K&K scholingsbit. Een trens heeft hij nooit echt lekker op gelopen en hij kon nog wel eens wat sterk worden, vandaar dat we dit hebben geprobeerd. Ik moet zeggen dat hij er erg fijn op liep! Met dit bit rij ik nu ook een ander paard en ook die loopt er erg fijn op.
Met springen had ik de schimmel op een pessoa lopen, omdat hij nog wel eens zo enthousiast werd dat hij vergat dat er nog wat bovenop hem zat Clown .

liesanneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:29

Hallo!

Ik gebruik bij al mijn paarden een gewone gebroken bustrens. Dit omdat dit bit het eerlijkste bit is voor een paard en als er rijtechnische problemen zijn kun je beter proberen deze te verbeteren met het rijden ipv het veranderen van een bit.

Succes verder!
Groetjes

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:29

Binckydenice schreef:
Ik heb gezien dat mijn bijrijdpaardjeleuk loopt op een ongebroken bit, alleen ga ik het niet doorzetten doordat ik eigenlijk niet wil dat hij hieraan went...

Verward Dit snap ik niet hoor? Als je paard nu eenmaal leuk loopt op een ongebroken bit waarom gebruik je het dan niet gewoon? Wat bedoel je met 'ik wil niet dat hij hieraan went'?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:31

Een ongebroken bit is juist een heel zacht bit!!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:49

ik heb het eens na gevraagt aan wat mensen,
en ze hebben bijna allemaal dezelfde mening,
dat het onzin is dat het schokjes afgeeft.
en dat het echt geen oneerlijk bit is!
dit gaat over het bit met de rolletjes,
door de koperen rolletjes gaat het paard knabbelen op zijn bit, en dat is juist goed.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 23:29

Nathaliia schreef:
ik heb het eens na gevraagt aan wat mensen,
en ze hebben bijna allemaal dezelfde mening,
dat het onzin is dat het schokjes afgeeft.
en dat het echt geen oneerlijk bit is!
dit gaat over het bit met de rolletjes,
door de koperen rolletjes gaat het paard knabbelen op zijn bit, en dat is juist goed.

aan de andere kant kan knabbelen ook een teken zijn van frustratie of pijn. bovendien lees je niet goed. het zijn geen echte schokjes, maar het bestaat uit elektrische geleiding, wat een vergelijkbaar gevoel teweeg kan brengen.
ik vraag me oprecht af wat de bittenkennis van deze mensen is, daar verkijk je je nl nogal snel op. mijn instructrice is een hele goede amazone, maar noemt ongebroken trensen stangen, bijvoorbeeld.

bovendien zijn er niet veel mensen die de moeite nemen om zich écht te verdiepen in bitten. er wordt wat geprobeerd, wat geadviseerd, weer wat geprobeerd, en dan buigt het paard ineens af. voilá, juiste bit gevonden, denkt men. zonder ooit één keer de mond van het paard (al dan niet met het bit erin) van binnen GOED te hebben bekeken, laat staan dat men weet waarop men dient te letten.

liesanneS schreef:
Hallo!

Ik gebruik bij al mijn paarden een gewone gebroken bustrens. Dit omdat dit bit het eerlijkste bit is voor een paard en als er rijtechnische problemen zijn kun je beter proberen deze te verbeteren met het rijden ipv het veranderen van een bit.

Succes verder!
Groetjes

waar haal jij deze kennis vandaan? het is echt allang achterhaald dat een enkelgebroken bit het vriendelijkste is. recente onderzoeken tonen dit ook aan. onweerlegbaar bewijs dmv onderzoeken en logisch redeneren.
wel ben ik het met je eens dat RIJTECHNISCHE problemen door de ruiter/ instructeur horen te worden opgelost. BITPROBLEMEN zijn echter niet rijtechnisch op te lossen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:23

Ik gebruik bij mijn 3-jarige een watertrens en bij mijn 5 jarige een dubbelgebroken bit volgens mylerprincipe..

Verder vind ik dat een ieder moet gebruiken waar het paard fijn op reageert. Als een paard heel fijn loopt op een stang (trens) of een rolletjesbit dan is het prima toch? Zelf heb ik 2 keer een paard gehad dat erg moeilijk was met bitten. Bij de ene hielp een hackamore (mocht ik alleen niet mee rijden) en bij het andere paard was een leren bitje de beste keus..
Het gaat er maar om dat een paard fijn loopt op het gebruikte bit zonder bang te zijn of bv extreem knabbelt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:11

malloesje schreef:
Ik gebruik bij mijn 3-jarige een watertrens en bij mijn 5 jarige een dubbelgebroken bit volgens mylerprincipe..

Verder vind ik dat een ieder moet gebruiken waar het paard fijn op reageert. Als een paard heel fijn loopt op een stang (trens) of een rolletjesbit dan is het prima toch? Zelf heb ik 2 keer een paard gehad dat erg moeilijk was met bitten. Bij de ene hielp een hackamore (mocht ik alleen niet mee rijden) en bij het andere paard was een leren bitje de beste keus..
Het gaat er maar om dat een paard fijn loopt op het gebruikte bit zonder bang te zijn of bv extreem knabbelt.

precies! maar hoeveel mensen zijn daadwerkelijk in staat om dit goed te beoordelen? is het niet zo, dat wanneer het paard goed genoeg doet wat er gevraagd wordt, en afbuigt, het al snel goed is? en is het niet zo, dat je vóór je voor een bepaald bit kiest in de paardenmond kijkt/ voelt om deze te beoordelen, en adh daarvan het juiste bit kiest?

het feit dat een paard 'zwaar in de hand wordt', of 'té enthousiast wordt' met een bepaalde activiteit (met name te zien bij springen en buitenrijden), waardoor er bij die activiteiten voor een ander bit gekozen wordt, zegt al een hoop. dat is een rijtechnisch probleem dat niet opgelost dient te worden met een scherper/ harder/ ander bit, aangezien het paard bij andere activiteiten wel prima op het 'eigen' bit kan lopen in die gevallen.

hoe vaak lees je niet 'ik spring met een (vul maar in), maar dressuur met een (vul maar in). vaak wordt er dan voor het springen een totaal ander bit gebruikt, vaak hard/ scherp... denk bijv. pessoa trens, pelham... of voor de dressuur dubbel gebroken en voor het springen enkel gebroken... imo kan het gewoon niet dat een paard die beide bitten in zo'n geval in zijn top 1 van fijne bitten heeft staan, daarvoor zijn de verschillen te groot.

daarnaast zijn er grote verschillen in 'fijn reageren'. een bit kan de communicatie verduidelijken, maar ook afdwingen. mn dat laatste geeft een vertekend beeld, waar ik al eerder over schreef.

ik controleer mezelf en mijn paard ook bitloos. als ik werkelijk goed bezig ben met mijn bit, dan moet ik nieuwe dingen die ik mijn paard met eerlijke zachte hand (en bit) leer er ook zonder bit uit kunnen krijgen imo. of mijn paard naar beneden komt mag niet puur afhangen van het bit, hij moet het met heel zijn lichaam doen, omdat hij ontspant. ik wil geen fake ontspanning zien/ voelen omdat mijn paard toegeeft aan een bit waarbij dat eigenlijk onmogelijk is om dat goed te doen, of omdat het bit hem anders pijn doet.

daarom ben ik ook tegenstander van het gebruik van een scherper bit 'omdat hij anders niet naar beneden te rijden is'. echter, gebruik van een zachter bit, of uitzoeken welk bit het paard het fijnste vindt, omdat hij anders niet naar beneden kán komen, is een heel ander verhaal en imo alleen maar aan te moedigen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:19

Ik ben het in principe helemaal met je eens merrieveulen maar je moet ook kijken naar de tekortkomingen van de ruiter/amazone. Ik weet dat dit geen excuus mag zijn, maar in de praktijk blijkt vaak het tegengestelde..

Als ik een buitenrit maak wordt mijn paard erg sterk en idd doe ik af en toe een iets scherper bitje in, omdat hij anders zo blij wordt en alleen maar hard gaat. Daar is bijna geen dressuur aan te rijden. Daarnaast kunnen er ook gevaarlijke situaties ontstaan. Het blijft een afweging tussen voors en tegens.. En ik ben wel van mening dat veiligheid boven alles gaat.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:50

Merrieveulen: ik ben het absoluut met je eens! Ik probeer zelf ook een zo fijn mogelijk bit uit te zoeken voor het paard.

Zoals ik hierboven al vermeldt had spring ik ook met een ander bit dan dat ik dressuur. Liever doe ik dat niet, maar af en toe staat mijn eigen veiligheid voorop. En ik weet van mezelf dat ik te kort schiet om hem op een normaal bit te springen. Dus kort gezegd heeft dit paard eigenlijk teveel kwaliteit voor mij Knipoog. Dus hang ik liever een iets scherper bit in om ervoor te zorgen dat ik veilig van A naar B kom!
Overigens ben ik ook absoluut van mening dat een scherper bit om nageeflijk te rijden een verkeerde manier is!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:42

Ik rij haar op een enkelgebroken watertrens. Waarom? Omdat ze hier het lekkerste op loopt. Bustrens pakte ze vast, dubbelgebroken heb ik nooit geprobeerd. Doe alles op 1 bit, heb er ook maar 1. Ik zie geen reden dat er een ander bit in moet met springen of buitenritten, ik wil dat mn paard reageert op deze, dus doet ie dat.
En verder rij ik gewoon lekker bitloos Clown

loveyaa88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 15:30

Ik rijd op een zacht stangetje omdat ze met een gebroken bitje steeds haar hoofd omhoog gegooid heeft en het hoofdstel niet meer in wilde. De stang doet ze vrijwillig in en het rijden gaat stukken beter.
Had dit zelf nooit verwacht maar ik ben ook niet hard in mijn hand.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:34

loveyaa88 schreef:
Ik rijd op een zacht stangetje omdat ze met een gebroken bitje steeds haar hoofd omhoog gegooid heeft en het hoofdstel niet meer in wilde. De stang doet ze vrijwillig in en het rijden gaat stukken beter.
Had dit zelf nooit verwacht maar ik ben ook niet hard in mijn hand.

Wat versta je onder een zacht stangetje?

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:14

Binckydenice schreef:
Jolienn schreef:
Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens, paard & pony. Pony heeft een argentaan mondstuk. Het dit bit van mijn instructrice gekregen. Hij liep niet fijn op enkelgebroken (bustrens), en we mochten dit uitproberen. Beviel erg goed. (Hij was heel sterk en had een onwijze onderhals) Paard heeft gewoon zilverkleurig bit met een plat tussenstukje (ipv bol, plat schijnt ietsje scherper in te werken?) Ook dit paard liep niet fijn op enkelgebroken (watertrens) Ook dit op advies van mn instructrice.

Zou je hiervan ook een foto kunnen plaatsen?

De foto's op internet krijg ik niet op mijnalbum, ze zijn te klein.. Linken werkt ook niet..
op de site http://images.google.com/imgres?imgurl= ... n%26sa%3DN kun je ze beide vinden.
Op pagina 1: Het platte tussenstukje, rechterrij het 3e bit.
Op pagina 2: Het bolle tussenstukje met argentaan mondstuk, rechterrij helemaal onderaan.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:21

ik reed eerst met een dubbelgebroken watertrens maar zijn mond ging er kapot van (bij de bitringen die gingen)

dus nu rij ik met een ''happy mouth bit'' van monty roberts
echt een super ding Lachen

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:28

Ik rijd mijn eigen pony's met een enkel gebroken water- en bustrens, beide van rvs. Ik heb nooit andere bitten geprobeerd omdat beide pony's er gewoon erg fijn op lopen. Mijn bijrijdpaard rijd ik met een dubbelgebroken bit van argentaan, hem reed ik eerst met een dubbelgebroken rvs bit, maar die van argentaan neemt hij beter aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 23:27

malloesje schreef:
Ik ben het in principe helemaal met je eens merrieveulen maar je moet ook kijken naar de tekortkomingen van de ruiter/amazone. Ik weet dat dit geen excuus mag zijn, maar in de praktijk blijkt vaak het tegengestelde..

Als ik een buitenrit maak wordt mijn paard erg sterk en idd doe ik af en toe een iets scherper bitje in, omdat hij anders zo blij wordt en alleen maar hard gaat. Daar is bijna geen dressuur aan te rijden. Daarnaast kunnen er ook gevaarlijke situaties ontstaan. Het blijft een afweging tussen voors en tegens.. En ik ben wel van mening dat veiligheid boven alles gaat.

en dat is dan ook de reden dat ik het kleine ventje wat op Flicka mocht rijden (jochie van vijf voor het eerst op pony) zonder bit heb laten rijden. het paard mag NOOIT lijden onder tekortkomingen van ruiter/ amazone, en imo hoort het bit daarop niet aangepast te worden.

als de ruiter het paard niet 'kan houden', of dusdanig aan de hulpen kan hebben om met het zachtste bit te rijden, dan ligt dat probleem bij de ruiter en niet bij het paard. een ander bit is dan ook geen eerlijke oplossing.

uiteraard gaat veiligheid boven alles, maar dit is ook te bereiken met training. mijn eigen pony is daar het levende bewijs van, de haflinger van mijn zusje ook. als een paard het nu en dan vertikt om op zijn eigen bit goed te reageren, dan dient dat rijtechnisch opgelost te worden, naar een ander (scherper) bit grijpen is daarin symptoombestrijding, de ruiter leert er niet beter van rijden en het paard leert niet beter met ruiter samenwerken, en leert niet beter met zijn eigen bit om te gaan. op die manier hou je dus het probleem in stand.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 02:47

Jeej, hele discussie hier Lachen

Wil wel even zeggen, per definitie hoeft scherper niet slecht te zijn, ligt er maar net aan hoe je het gebruikt en wáarom je het gebruikt.

Begrijp me niet verkeerd.... maar het probleem waar ik nu zelf al een tijd mee zit (ik rijd aangespannen, dus ja, ik rijd met stangen, en nee, dat is niet puur en alleen de reden); mijn pony voelt zich toch niet helemaal happy met de liverpool die ik al enkele jaren voor haar heb. Daarvoor reed ik met een bokkebit (godsallemachtig, wat vind ik dát een kl*tedingen...) maar dat ging op een gegeven moment ook niet meer lekker.

Probleem ligt nu denk ik in de dikte v/h mondstuk v/d liverpool. Op de één of andere manier zijn de liverpools in shetten maten altijd met een vrij dik mondstuk. Niets mis mee, maar het is al een hoop ijzerwerk in zo'n bekkie, en als het mondstuk nou ook nog eens zo dik is, werkt dat ook niet altijd lekker.

Alhoewel een dikker bit vaak als paardvriendelijker wordt bestempeld, ben ik nu een liverpool aan het uitproberen die een héeeel stuk dunner is. Misschien wél scherper ja, maar ook met dressuurmatige training (waar we al maanden mee bezig zijn en ook wel redelijk zijn vruchten afwerpt met het rechtrichten, stelling en buiging e.d.) zijn niet al onze problemen op te lossen.

Ze heeft zichzelf gewoon aangewend om, voornamelijk het eerste halfuur, haar hoofd in de lucht te gooien en dan te 'gapen'. Puur verzet, dit doet ze namelijk ook als ik heel licht contact heb, of bijna geen leidseldruk. Het is ontzettend irritant én gevaarlijk, want je hebt dan als menner zijnde een paar sec. geen controle meer.

Verder heeft ze ook de laatste tijd érg vaak haar mond open, ik hoef maar heel iets meer leidseldruk te geven (en ja, mennen doe je ook voornamelijk op leidseldruk, bij het rijden van wendingen etc.) en huppa, mond weer open.

Hopen dat het nu met de dunnere liverpool een stuk beter zal gaan...

Hiermee wil ik dus even illustreren, alhoewel ik het wel eens ben dat een scherper bit vaak de oplossing niet is, dat scherp niet altijd slechter hóeft te zijn.
Ik moet hier de afweging maken tussen iets dunner (= waarschijnlijk fijner voor de pony) én iets scherper, of een erg dik mondstuk, dat weliswaar minder scherp is, maar eigenlijk niet geschikt is voor zo'n shettenbekkie....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:17

en daar zeg je het maar net. bij jouw pony werkt die dikke dus pijnlijker in dan de dunne, omdat die beter past. in die zin zou de dikke dus 'scherper' zijn/ inwerken. het is al aangetoond dat dikker lang niet altijd zachter is, omdat de meeste paarden de ruimte gewoon niet hebben.

Faram's bit is 12 mm, maatje 12. dun? misschien, maar het is wel anatomisch gevormd (druk over groot oppervlak) en ligt hem perfect in de mond. dit bit werkt dus op hem niet scherp in, een dikker bit zou te weinig ruimte overlaten en dus al snel pijnlijk zijn.

de 'scherpte' van de inwerking van een bit zit hem niet in het bit zélf (mits binnen de perken uiteraard), maar in de combinatie bit-paardenmond-ruiterhand.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 10:37

Ik ben het nog steeds min of meer met je eens merrieveulen, maar in praktijk is jouw verhaal niet uit te voeren.. Ik weet ook wel dat een paard niet mag lijden onder de tekortkomingen van de ruiter, maar is het niet zo dat elk paard dat zowiezo al doet bij een beginnende ruiter, niet alleen met bit, maar ook balans vinden, verzorging etc. Als je als ruiter wilt groeien doe je dat door te werken aan je tekortkomingen op dat moment, en zo groei je steeds verder. Soms horen daar hulpmiddelen bij die jij (en ik) soms liever niet zien. Maar als een ruiter door die hulp/steun wel groeit in zijn rijden, wat is er dan op tegen, zolang het maar op een eerlijke manier gebeurt en evt. onder begeleiding.
Het voorbeeld van een kind wat moet leren de pony nageeflijk te maken. Als het echt niet lukt doe ik er dan wel eens een touwtje aan (geen slof) zodat het kind het gevoel krijgt van afbuigen en uiteindelijk ontspannen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 11:06

hier ben ik het helemaal mee eens!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:34

Zoals je het nu beschrijft merrieveulen zouden voor de tekortkomende ruiter dus een aantal oplossingen bestaan:
1. een nieuw paard kopen (en dat is een beetje lastig als je een paard van een ander rijdt)
2. Alleen maar in de bak rijden totdat je daar genoeg controle hebt. Daar worden zowel ruiter als paard niet vrolijk van en de controle bij de dressuur hoeft helemaal niets te zeggen over de controle bij het buitenrijden/springen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:35

Een rubberen ongebroken bit, is dus eigelijk vrij scherp, omdat hij geen tongvrijheid geeft?