Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:55

Nouja en vooral omdat ik gewoon nog jong ben, bijna 19 en die kinderen zijn vaak maar paar jaar jonger..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:06

We gaan een beetje off-topic maar de oorzaak is ook veelal gebrek aan kennis en een vorm van desinteresse. Over de rijlessen ben ik ook niet overdeeld tevreden wat ik zo links en rechts zie. Het is of echt heel goed of een veredelde vorm van bezigheidstherapie, pleur een zadel erop en ga een uurtje zitten hobbelen. Valt mij ook regelmatig op dat mensen alleen maar paardrijden als een soort van vermaak zien en zich verder er niet echt in willen verdiepen. Dat is hun goed recht verder maar helaas is het paard er wel vaak de dupe van. Het schept echter ook wel weer kansen voor mesnen die wel verder willen want dat leuke handelspaard/paard van de manege-eigenaar meot ook gereden worden.

Anneve, het was destijds ook alleen bij paarden die het echt nodig hadden. Slechts enkele (vaak oudere) paarden liepen ermee maar we moesten het wel gewoon kunnen en kleurtjes waren er nauwelijks (rood, donkerblauw, zwart, wit). Bovendien werden ze altijd nagekeken voor je de les inging door de instructrice.

Ik zeg meestal niets meer als ik iets zie, paar keer te vaak een grote bek gehad.

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:17

nog nooi van gehoord. ik heb vaak wel bandages op en ik wist wel dat het soms te warm onder de bandages kon worden.
ik ben nu aan het sparen voor 3 in een bandages, die lijken me wat beter

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 14:22

bootjehvj schreef:
nog nooi van gehoord. ik heb vaak wel bandages op en ik wist wel dat het soms te warm onder de bandages kon worden.
ik ben nu aan het sparen voor 3 in een bandages, die lijken me wat beter

Die zijn dus net zo slecht.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 15:48

Pensionnetje schreef:
Ach, en anders kun je er altijd nog een passend (zwart) paard bijkopen toch? Schijnt heel gewoon te zijn tegenwoordig Haha!

*raapt zichzelf weer op van de grond en houdt op met lachen* ROFL
dankje voor het meedenken, maar ik houd het bij m'n vos (zie profiel). die wordt in juni 16, maar is gezond en doet z'n werk met plezier (ondanks 10 jaar slipjachten met vorige eigenaren) en hij is echt mijn maatje. die gaat dus niet weg. Knipoog

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 17:09

Wat een leuke discussie.....
Ik lees met veel plezier mee.
By the way, rij ik aleen met bandages als het 't mooist is voor shows, verkoop ed. Anders altijd met peesjes en af en toe ook met niets.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:54

runningkawa schreef:
Nu krijg je vaak een bek, met ik weet wel hoe het moet....

en als dan bij het opstijgen blijkt dat het zadel tóch niet goed ligt en gewoon langs de buik naar beneden glijdt, kijken ze nogal beteuterd. Man wat heb ik toen gelachen. ROFL
Al heb ik het jaren later bij een moeilijke pony zélf voorgehad dat mijn zadel wegschoof, ik kon wel door de grond zakken. Haha!

Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat bandages zó schadelijk waren. Rolleyes Ik zou ze zelf alleen voor 'de mooi' gebruiken, voor foto's ofzo, geef mij anders maar peesjes, veel makkelijker, maar dat je de pezen van je paard zó erg zou belasten... Nee, dat had ik niet verwacht.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:09

ik denk ook niet dat je alles te makkelijk moet aannemen hoor Knipoog
volgens mijn instructrice kan het allemaal niet veel kwaad als je ze maar goed om kunt doen
en in de gaten houd of je met elastische of werkbandages rijdt (onder de elastische moet je altijd onderlappen doen onder de werkbandages is het niet nodig)
ik neem aan dat zij toch weet wat ze zegt ivm haar opleiding Knipoog Tong uitsteken

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:21

Phylos schreef:
ik denk ook niet dat je alles te makkelijk moet aannemen hoor Knipoog
volgens mijn instructrice kan het allemaal niet veel kwaad als je ze maar goed om kunt doen
en in de gaten houd of je met elastische of werkbandages rijdt (onder de elastische moet je altijd onderlappen doen onder de werkbandages is het niet nodig)
ik neem aan dat zij toch weet wat ze zegt ivm haar opleiding Knipoog Tong uitsteken

Nee, je hebt volkomen gelijk dat je hier niets mee doet. Tenslotte zegt jouw instructrice dat het geen kwaad kan.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:29

Inderdaad interessant om te lezen Ja
Ik heb echt zelden met bandages gereden. Vind het gewoon te veel werk. En ben altijd bang dat ik niet helemaal goed bandageer. Peesjes gaan wel bijna altijd om. Ik merkte heel goed bij mijn paard dat toen hij geblesseerd was en een dik beentje had, dit veel dunner werd als ik er tijdens het stappen geen peesbeschermers om had. Ik heb toen ook een poos zonder peesbeschermers gereden. Vooral als het warm is gaan de beschermers er altijd zo snel mogelijk af. Lekker uitstappen zonder zodat de pezen alvast wat kunnen koelen.

Voor mijn verjaardag ga ik de volgende beschermers vragen: http://www.hoofheartedequestrian.co.uk/ ... -i807.html

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:30

ik bandageer mijn paard altijd in als ik rijd,hij heeft ooit eens een peesblessure gehad vandaar.
Overgens moet je het wel goed doen, anders is de schade niet te overzien!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:36

Hmm ik heb het een beetje doorgelezen hier en toevallig heb ik vanmiddag de bit gekocht. Ik ga het eens aandachtig doorlezen zo.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:20

Weet iemand of dat de ''gewone'' peesbeschermers, zoals die van BR veel kwaad kunnen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:29

orion_ schreef:
Weet iemand of dat de ''gewone'' peesbeschermers, zoals die van BR veel kwaad kunnen?

Ik heb ze ook, maar volgens mij is die binnenkant van neopreen. En dat wordt dus ook (te) warm.
Mijn paard gaat voorlopig met 'blote benen' door het leven.
PS (erg off topic, ik weet het Bloos ): Daniella74 gefeliciteerd!!... Haha! ik vind dat kadootje zo geinig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:30

Ik zou me er niet zo druk om maken
Dan lagen alle springpaarden al op het slachthuis voordat ze ooit een parcours gelopen zouden hebben Tong uitsteken
Met andere woorden, op spring/africhtingstallen wordt alles standaard met peesbeschermers ingereden Lachen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:47

Das waar Ja
Al zouden we ook zo over dressuurpaarden met bandages kunnen denken?
Ik zit er namelijk wel overna te denken om die NEW peesje aan te schaffen.
Maar als die ''gewone'' wel goed zijn, dan vind ik het een beetje zonde om geld uit te geven voor nieuwe Knipoog

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:50

Dit was inderdaad al wel bekend. Ik gebruik ze alleen tijdens de les omdat mijn beschermers niet de voorkant van het voorbeen beschermen tegen andere paardenbenen die nog wel eens langszwaaien en als de bak erg zwaar is. Ik weet natuurlijk niet zeker of het dan ook echt versteviging biedt. Als het warm is zowiezo niet omdat de benen eronder dan echt heel warm worden!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:12

geerke schreef:
ik bandageer mijn paard altijd in als ik rijd,hij heeft ooit eens een peesblessure gehad vandaar.
Overgens moet je het wel goed doen, anders is de schade niet te overzien!!!!

ROFL Tja je kan er ook voor kiezen om het vooral niet te lezen! Lekker simpel leven Haha! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 10:35

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:55

Leuk en informatief filmpje! Ja OK dan!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:57

jah best leuk en informatief maar niet volledig..
ze zeggen wel dat het tot een gevaarlijke temperatuur stijgt maar niet tot hoe hoog ze laten het niet zien, niet echt een bewijs dus, ook vertellen ze niet wat de temperatuur is van het been zonder bandage..ik heb zo mijn twijfels

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 21:18

Phylos schreef:
ze zeggen wel dat het tot een gevaarlijke temperatuur stijgt maar niet tot hoe hoog ze laten het niet zien, niet echt een bewijs dus, ook vertellen ze niet wat de temperatuur is van het been zonder bandage..ik heb zo mijn twijfels

Ik zou zeggen dat je dan het artikel maar eens moet lezen, daar staat het allemaal in.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 23:04

Esther schreef:
Phylos schreef:

Ik zou zeggen dat je dan het artikel maar eens moet lezen, daar staat het allemaal in.

oke...sorry hoor

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:14

Leuk zo'n filmpje, maar dat gaat natuurlijk nergens over. Klinkt allemaal interessant, maar wetenschappelijk gezien stelt dit natuurlijk geen donder voor. Het filmpje begint met een aantal stellingen die klinken als conclusies, die volgen uit het door Bit uitgevoerde onderzoek. Vervolgens wordt er geen onderzoek gedaan naar het effect van gebruik van bandages bij de kans op blessures, naar eventuele beschadigingen van het peesweefsel wordt voor het gemak even niet gekeken en evenmin naar de kans op scheuren. Het taalgebruik is sowieso onhandig. Een temperatuur die 'serieus richting de gevarenzone' gaat... Noem dan eens wat die gevarenzone is? En waarom is dat een gevarenzone? Waarvoor is het gevaarlijk? Kun je dat bewijzen?

Hieruit kan ik alleen opmaken dat Bit suggereert dat het gebruik van bandages direct leidt tot verhoogde temperatuur van het paardenbeen. In mijn ogen is dat zo logisch, dat ik geen apparatuur van de TU/e nodig heb om dat te geloven.

Trouwens, volgende keer misschien een voice-over die minder lispelt Ach gut ?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 00:31

Wetenschap wil nu juist datgene aantonen dat we vaak nagenoeg met zekerheid weten, alleen is nagenoeg niet genoeg Lachen

snater schreef:
Trouwens, volgende keer misschien een voice-over die minder lispelt Ach gut ?

Dat denk ik ook iedere keer wanneer ik de site bezoek Lips are sealed