Goede ervaringen zadelmarkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Goede ervaringen zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:52

Bitch schreef:
XchantjuhX schreef:
de spieren gaan afsterven

Spieren sterven niet af, het volume in de spier verdwijnt, maar afsterven doen ze niet.

Noem me een zeikerd, maar alles wordt hier zowat 1 op 1 overgenomen, dus laten we het dan wel goed zeggen, mits we er echt weet van hebben, natuurlijk Tong uitsteken

Waarom verliezen de spieren volume? Omdat de weefselcellen van de spieren afsterven...
De spieren sterven dus wel degelijk gedeeltelijk af Knipoog Wellicht een ongelukkige woordkeuze 'spieren sterven af' maar het weefsel wel degelijk.
Door een slecht passend zadel kan namelijk 'spiernecrose' of 'spieratrofie' ontstaan.
En dat is het afsterven van weefsel van de spier Lachen

Bij mensen heb ik er namelijk echt weet van Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:00

Oke, Haha! , je hebt helemaal gelijk.
( ik stort me wel weer op de zadels Tong uitsteken )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 23:36

en dat heeft mijn paard dus, in lichte mate weliswaar, en met training kan het weer verbeteren, maar eenmaal afgestorven spierweefsel komt niet meer terug...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 08:51

Bitch schreef:
Oke, Haha! , je hebt helemaal gelijk.
( ik stort me wel weer op de zadels Tong uitsteken )

Slim hahahahahaha Knipoog

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 09:20

Ik begin de hele zadelmarkt discussie wederom uitlopen op niks. Helemaal mee eens dat een zadel van 200 euro niet van dezelfde kwaliteit is als een zadel van 2000. Maar zoals de vraagstelling van de TS, kun je dat niet netzogoed gaan vragen over bv Divoza, of elke andere paardensportzaak? Je zult altijd mensen vinden die positief zijn en ook mensen die de boel afbranden. Het meest ergerlijk zijn de "meepraters" : "Een nichtje van de buurvrouw van de zus van de vader van........."
Daar heeft niemand wat aan, zijn met grote regelmaat broodje aap verhalen. Spijkers door het leer.......hm, er is meerdere keren gevraagd om een foto, ik heb het nog niet gezien. Ik ben geen voor en geen tegenstander, maar kan me op basis van zo een topic ook geen mening vormen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:15

het lijkt me dan ook zaak om te kijken wie er wat zegt... de meesten met enige kennis op gebied van zadels zijn 'tegen', degenen die ze gebruiken en zich verder niet verdiept hebben in zadels zijn al snel 'voor'. dat zegt ook wel eea. bitch bijvoorbeeld, die heeft de nodige kennis wel. zelf heb ik genoeg zadelmakers en -passers gesproken en bij mijn paard gehad om eea te kunnen zien/ weten/ vertellen, en daarbij heb ik ook ZM zadels onder ogen gehad.

de meepraters die de zadels niet gezien hebben etc. kunnen een mening hebben op basis van wat zij gehoord hebben, imo niets mis mee. het aantal negatieve verhalen over ZM vind ik persoonlijk vrij alarmerend...

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:33

Wij hebben hier zelf 2 ZM zadels, en over beide zadels zijn we erg tevreden Lachen .

Mijn moeder heeft er een zadel van, dit zadel heeft ze nou bijna 3 jaar, ze gebruikt hem niet erg veel, maar hij ziet er nog erg netjes uit Lachen (in het begin wel aardig intensief gebruikt).

Ikzelf heb er een springzadel van.
Mijn springzadel die ik toen had werd veelste klein, waardoor ik geen steun meer had.
Ik spring 1x in de week, en moest het grootste gedeelte zelf betalen, dus een zadel van zo'n 1000 euro zat er gewoon niet in.
Ik heb toen op een zadel bij de ruiterzaak hier van 500 en van 700 euro gezeten, dat waren de goedkoopste modellen die ze hadden.
Ik vond beide niet lekker zitten, en eigenlijk ook te duur.

Toen zijn we eens bij zadelmarkt gaan kijken, en ik heb daar een erg fijn springzadel gekocht voor 250 euro, dat is nu 3/4 jaar geleden.
Ik heb geen angst meer voor het springen, durf weer over de brede oxers van 1.10 te springen, ben zelfs gaan crossen.

Het zadel ligt goed op mijn paard, hij springt er fijn onder(hij is zelfs minder gaan weigeren, dit komt natuurlijk ook omdat ik weer vertrouwen had), dus ik ben er errug blij mee Lachen .

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 18:36

Aan alle ervaringen te horen weet je denk ik genoeg Knipoog
Er zitten volgens mij enkele zadels tussen die het best goed doen, maar ook wat die echt niet goed zijn.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:44

misschien moet je, je eens afvragen waarom een zadel wat bijv. in Duitsland geproduceerd wordt zo duur is ?!! Dan weet je ook meteen waarom een zadel van zadelmarkt aanzienlijk goedkoper is.. Het zegt totaal niets over de kwaliteit maar over waar het vandaan komt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:39

knightloekie schreef:
misschien moet je, je eens afvragen waarom een zadel wat bijv. in Duitsland geproduceerd wordt zo duur is ?!! Dan weet je ook meteen waarom een zadel van zadelmarkt aanzienlijk goedkoper is.. Het zegt totaal niets over de kwaliteit maar over waar het vandaan komt.

Als je het zadel uit elkaar haalt en naar de boom kijkt, zie je ook waar het prijsverschil vandaan komt Clown

een geweldig topic van Bitch:
[HAR] Zadelmarkt-zadel in stukjes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:03

knightloekie schreef:

was dat maar de werkelijke reden... uiteraard speelt het een rol, maar goede NL zadelmakers zeggen unaniem dat een GOEDE boom al 350 tot 400 Euro kost... dan kan een zadel van 300 Euro nooit een goede boom bevatten lijkt mij...
ik denk dat de Engelse en Duitse fabrikanten ook zo hun redenen hebben om niet in India te produceren, als de prijs de enige reden was zou men dat wel doen denk je niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:15

Dat doen ze ook wel, die Engelse en Duitse fabrikanten Knipoog , maar met goede kwaliteit leer, en boom.
Ik beweer niet dat ze daar alles laten produceren, maar bepaalde onderdelen wel van het zadel.

Maar met een zadelmarktzadel moet je mazzel hebben.. Ik heb er vele in handen gehad, en ze hadden allemaal wat, maar ben zelf nog nooit bij zadelmarkt geweest. Ik zou best wel eens met een bokker mee willen die daar een zadel wil kopen. Ik ben nl heel benieuwd of je er echt mazzel kan hebben, als je er een beetje kaas van hebt gegeten.. Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:25

Bitch schreef:
Dat doen ze ook wel, die Engelse en Duitse fabrikanten Knipoog , maar met goede kwaliteit leer, en boom.
Ik beweer niet dat ze daar alles laten produceren, maar bepaalde onderdelen wel van het zadel.

Maar met een zadelmarktzadel moet je mazzel hebben.. Ik heb er vele in handen gehad, en ze hadden allemaal wat, maar ben zelf nog nooit bij zadelmarkt geweest. Ik zou best wel eens met een bokker mee willen die daar een zadel wil kopen. Ik ben nl heel benieuwd of je er echt mazzel kan hebben, als je er een beetje kaas van hebt gegeten.. Bloos

precies, en dát is het 'm. natuurlijk kunnen zaken als gespen, losse singels e.d. prima vervaardigd worden op afstand. echter, een heel zadel laten fabriceren op plaatsen waar loonwerkers de maat en pasvorm moeten bepalen, zal geen enkel gerenommeerd zadelmerk doen.

ik denk dat je inderdaad mazzel kunt hebben met ZM zadels. echter, het blijft een gok, en de kans dat je iets goeds treft is imo vele malen kleiner dan de kans dat je iets treft waar eea (lees: cruciale onderdelen!) aan mankeert.
nou ja, mijn paarden hoeven nergens bang voor te zijn, ik kijk nl niet naar geld als het om belangrijke zaken als DA, hoefsmid of passend tuig gaat. IK wil rijden, dus IK moet er maar voor zorgen dat de spullen waarmee ik rijd in orde zijn. kan ik dat niet, dan rijd ik dus niet. afgelopen jaar heb ik drie maanden lang niet gereden, mij een zorg. het vinden van het juiste zadel (en de juiste zadelmaker!) kostte nou eenmaal flink wat tijd... mijn paard is er allesbehalve minder van geworden, laten we dat voorop stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:30

Precies, en zo hoort het ook.
Ik kan nu ook niet met zadel rijden, paard is veels te dik, dus dan maar aan de wandel, of zonder, so be it..

Maar ik heb de fout ook gemaakt, toen ik mijn paard net had. Ik heb er ook zo'n goedkoop, niet passend ding op gehad. Kwaliteit waaibomen.. Heel vreemd dat mijn knol altijd zo irritant was..

Maar die instelling over spullen heb ik ook. Moet gewoon knap spul zijn, het moet ook prettig zitten voor het paard!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 00:38

zeker weten! mensen verklaren mij voor gek, als ze 't allemaal zien/ horen... mijn rijpaardje kostte me 500 GULDEN (225 Euro dus), zijn zadel 1600 Euro... haha! maar we zijn er blij mee, en of het dan 200 of 2000 Euro kost zal mij een worst wezen, als het maar goed is! ik ben dan ook blij dat ik er het geld voor heb, ik vind een zadel nou eenmaal niet iets waarop je gaat bezuinigen. dan kan je beter iets anders doen dan rijden, ik heb genoeg paarden gezien met helse pijnen vdor verkeerde zadels en noem maar op... niet fijn.

ach ja, hobby mag geld kosten imo...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:35

de zadels en rest van de spullen worden niet in india geproduceerd. En je kunt altijd pech hebben met kwaliteit.. Ook met merken.

goedkoop niet passend ding... je zegt het zelf af: niet passend, dat zegt niets over de prijs.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 19:09

Ik heb trouwens gehoord dat de hoofdstellen etc. daar wel van redelijke kwaliteit zijn, klopt dat?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:57

knightloekie schreef:
de zadels en rest van de spullen worden niet in india geproduceerd. En je kunt altijd pech hebben met kwaliteit.. Ook met merken.

goedkoop niet passend ding... je zegt het zelf af: niet passend, dat zegt niets over de prijs.

nee? zelfs het goedkopere spul van IR wordt daar gemaakt, ik heb IR tuigen gezien waarvan je nekharen overeind gaan staan, juist, uit India. zelfs de westernzadels. als je geluk hebt vind je een leuk middenklasse westernzadel uit Mexico, maar helaas is dat niet wat ZM verkoopt.

ben het wel met je eens dat het geen zin heeft om een niet passend prutprodukt te vergelijken met een goed passend topproduct. aan de andere kant, de kans dat je een GOED (dus niet goed met kleine letter) passend product vindt van 300 Euro is vrijwel nihil.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:03

Intervarno schreef:
Ik heb trouwens gehoord dat de hoofdstellen etc. daar wel van redelijke kwaliteit zijn, klopt dat?

Ja dat klopt. Vergelijkbaar met Pagony e.d.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:41

Ik bezuinig ook niet op tuig, het moet gewoon goed zijn.
Maar ik vind het gewoon belachelijk om zo veel voor zadel te betalen als ze er ook goedkoper zijn.

Als dat springzadel van mij echt zo beroerd zou liggen op hem, zou hij echt niet alles springen wat hij nu voor mij doet, in de les nemen we regelmatig L sprongen mee(1.10 voor ons dus).

Met een niet passend zadel zou hij dat nooit doen.
En dan vind ik het zonde om 2000 voor een zadel te betalen(of 1000) terwijl dat dus in dit geval helemaal niet nodig is!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:30

mijn vorige zadel liep Faram ook goed mee, die had zo'n 800 Euro gekost, was verder gewoon een goed zadel. alleen de maat niet, bleek later. toch heeft hij er zo'n 1,5 jaar goed mee gelopen, en wij hebben met dat zadel ook 1,10 gesprongen. Faram deed het er prima mee, maar als vervolgens een goede zadelmaker mij vertelt dat de boom te smal is en mij kan laten zien hoe je dat eruit pikt, dan ben ik niet zo eigenwijs om gewoon door te rijden.

toen de zadelmaker bij ons kwam met paszadels, kwamen daar enkele uit die gewoon goed zaten, daarmee ben ik gaan proefrijden, zonder naar de kaartjes te kijken. laat het nou het duurste zijn, wat én op Faram GOED lag en voor mij lekker zat. dat het dan 1600 Euro kost zal me verder worst wezen... ik kijk bij zulke dingen expres pas naar de prijs als allerlaatste, anders loop je het risico dat je iets kiest wat een paar honderd Euro minder kost, terwijl een andere (duurdere) veel fijner zit eigenlijk. ik wilde het nu gewoon GOED hebben...
met ons huidige zadel loopt ie overigens nog beter dan met de vorige...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:23

sharonalover schreef:
Ik bezuinig ook niet op tuig, het moet gewoon goed zijn.
Maar ik vind het gewoon belachelijk om zo veel voor zadel te betalen als ze er ook goedkoper zijn.

Als dat springzadel van mij echt zo beroerd zou liggen op hem, zou hij echt niet alles springen wat hij nu voor mij doet, in de les nemen we regelmatig L sprongen mee(1.10 voor ons dus).

Met een niet passend zadel zou hij dat nooit doen.
En dan vind ik het zonde om 2000 voor een zadel te betalen(of 1000) terwijl dat dus in dit geval helemaal niet nodig is!

Ben ik het niet mee eens... bij de een van grote concoursen wordt er ook weleens van paard gewisseld, soort van handicap race oid Clown Aan het eind van de wedstrijd.
Die paarden krijgen dan ook het zadel van de andere ruiter op hun rug, is niet naar gekeken of het past, enkel dat de ruiter zijn eigen zadel wil hebben.
En tocht springen die paarden op gp niveau het parcours rond Knipoog

[edit, 100 spelfouten verwijderd Slim]

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:44

ik meen dat in de paardenrennen de jockeys ook hun eigen zadels hebben... nu hebben die zadels vaak een halve boom (trainingszadels meen ik) en die paarden zijn qua type zeer vergelijkbaar...

maar goed, ik heb genoeg bewijzen gezien dat paarden ondanks pijn of ongemak braaf hun kunstjes doen, dus die vlieger gaat inderdaad lang niet altijd op.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:47

Sommige renzadels hebben geen boom maar dat zijn dan ook meer maandverbandjes dan zadels Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:19

griebels schreef:
Sommige renzadels hebben geen boom maar dat zijn dan ook meer maandverbandjes dan zadels Haha!

precies, maar daarmee heb je dan ook geen problemen dat de boom niet past, hihi!