Flair / Wow zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

Re: Flair / Wow zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:58

Huertecilla schreef:
Jeetje een heel topic over ´wiens brood men eet, diens woord men spreekt.´ Pling

Lijkt wel een topic over booomloze zadels Duivel

Kleine maar vitale nadeeltjes van lucht zijn
1. veert wel, dempt niet
2. veert sterk progressief
3. onder druk gedraagt het zich progessief als een vloeistof waardoor de wet van Blaise-Pascal van toepassing wordt en
a. dus de druk zich in alle richtingen gelijk voortplaatst, zich niet meer ´verdeelt´
b. de vering in de flexibiliteit van de kamerwand komt te zitten

Niet onoplosbaar maar wel technisch uitdagend in de relatief kleine ruimte van de zadelkussens: de technische uitdaging is het voorkomen dat de kussens dikker zijn dan traditioneel vulspul en de ruiter niet hoger boven het paard houden én de kamers groot genoeg voor vering zonder progressiviteit, maar klein genoeg voor stabiliteit te houden.

Zonder meer een interessante ontwikkeling dus twee vragen aan zadelboer.
Wat is de dikte tussen onderkant kussen en de bovenkant zit bij een Flair/Wow zadelboer? Niet ongeveer, maar gewoon zo in de winkel onbelast gemeten.
Hoe is in de dempende functie van vulspul voorzien?

hc

Hai,

Ik ben niet zo natuurkundig, zou je me dit in 'leken' taal willen uitleggen. Ben nl. opzoek naar een goed zadel en ben eens aan het lezen, luisteren en kijken en daarmee ook de meningenvan andere. Op deze manier hoop ik de juiste keuze te maken...dus als je dat wil GRAAG Bloos Haha!

Alvast bedankt....

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 12:00

Ik ga maar uit van mijn beste referentie : mijn paard

En die lijkt er nog altijd blij mee te zijn Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:01

Zadelboer schreef:
HC
alle technische specificaties staan vermeld op de website
http://www.flair.uk.com
verder heb ik weinig zin om een welles-nietes spelletje te gaan spelen met jou.
je eerste reactie over wiens brood je eet en natuurkundige stellingen ,de negatieve insteek over producten en opleidingen die opgezet worden ter verbetering en kennis voor de ruitersport in het algemeen ontnemen mij de lust om veel tijd te gaan stoppen in reacties die tot niets leiden.
als ik zo een aantal berichten van je door lees zitten daar veel interesante opmerkingen tussen ,maar helaas ook te veel opmerkingen om je gelijk te halen en ze door de strot van anders denkende te duwen.
de testen en de significante verbeteringen in beweging en ontwikkeling van de paarden zijn voor ons de reden om met dit product te gaan werken.
ik heb inderdaad verschillende soorten brood geprobeerd en eet nu alleen nog maar het brood wat mij het beste bevalt.
soms een lekker wit kadetje tussendoor met chocolade pasta en dik roomboter,
omdat het lekker is.
maar dat gezonde brood blijf ik aanbevelen aan mensen die gezond willen eten!!

Hai,

De beschrijving over wol en paardenhaar kan ik volgen...alleen wanneer we het hebben over dempen hebben ...dus welke vulling het beste dempt c.q stoten verdeeld....raak ik de weg een beetje kwijt. Ik probeer het me allemaal voor te stellen maar een beetje nadere uitleg zal fijn zijn.

Zoals ik in mijn vorige post schreef ben ik op zoek naar een goed zadel en ben ik me momenteel aan het orrienteren. Dit doe ik door veel lezen, luisteren ed. Dus vandaaar de vraag.

Alvast bedankt! Bloos Haha!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:09

Huertecilla schreef:
unamie schreef:
ppfff.. Huertecilla
Heb jij geen zwaar leven met zulke ingewikkelde theorieen Haha!

Nee, een heerlijk leven. We leven behoorlijk existentieel en voor een groot deel zelfvoorzienend. Van brood van zelfgemalen eco-graan tot worst van eigen scharrel-varkens. Kaas, yoghurt, yoghurt-vruchtendrank veel frisdrank, fruit en groente etcetra. Allemaal eigen eco-productie.
Verbouw zelfs het hooi voor de paarden zelf.
Gezond, leuk en lekker. ´Simpel´ leven Haha!

Het ´ingewikkelde´ van theorieën is relatief. Voor mij is het ... logisch. Het veschaft veel inzicht.

Lucht als kussen is een interessant onderwerp. Gesloten celrubbber is dit al, namelijk ontelbare kleine luchtkussentjes. Gesloten celrubber is echter ongeschikt als vulspul door de Lijst van lucht.

@Nikka
de dikte van het zadel en het genoemde stabiliteitsaspect zijn nadelen die elkaar versterken.

@Zadelboer
onder ´specificaties´ versta ik wat anders.
Ik prepareer zelf lamsvachten en we verwerken ook scheerwol. Jij refereert aan wat lanoline heet en het vraagt speciale zorg dat niet bij het looien, wassen etc. verloren te laten gaan.
Het hard worden van haarvulling heet vervilten. Vilt kun je ook heel goed gebruiken omdat het veert, demt en vocht áfvoert. Losse haarvulling echter moet je regelmatig vervangen.

De zadels welke wij het meest intensief gebruiken hebben geen vulling. Geen kussens onder de dragende panelen. Wel liggen ze op een dunne laag vulspul.
Voor gewichtsverdeling en het afvlakken van dynamische drukpieken zorgen pasvorm en vuspul.
Ze geven een zit dicht op het paard en liggen stabiel. Twee nadelen van luchtvering.

Van mij nergens een waardeoordeel over zadels i.t.t. zadelboer.
Maak zelf je keuze, maaar DENK!

hc

Logisch nadenken ..... Tong uitsteken

Elk vulmiddel in een zadel zal geen vocht afvoeren, omdat het ergens inzit en het er niet uit kan. keay als je een echt leerzadel hebt zal het ademen en kan er wel vocht uit. Echter zal al het vocht er nooit uitgaan. Enerzijds omdat de luchtopeningen te miniscuul zijn en anderzijds ik heb nog nooiit een zadeldekje gezien dat aan debovenkant nat was van het 'vocht dat uit het zadel' zeg maar....

Dus welk vulmiddel je ook hebt je moet het altijd een keer vervangen??!!!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:10

Zadelboer schreef:
HC
soms een lekker wit kadetje tussendoor met chocolade pasta en dik roomboter,
omdat het lekker is.
maar dat gezonde brood blijf ik aanbevelen aan mensen die gezond willen eten!!

Off topic: kon het niet laten Haha! Tong uitsteken

Toen ik dit las kreeg ik honger....mmjaammmmie

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:14

Skipper schreef:
En die diktes verschillen eigenlijk niet. Ik merk juist dat ik met dit zadel beter contact heb dan met het wolgevulde engelse zadel.

Pure interesse...maar war komt dat nu door? Beter contact door het vulmiddel of dichter op je paard zitten? Heb je de zadels ' traditionele engels' en wow/flair' wel eens naast elkaar gelegd. Wat zijn de verschillen visueel?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:38

[quote="Zadelboer"]Essentiele informatie staat op de website vermeld
belangrijke informatie over het zadel die noodzakelijk is voor de ruiter en het paard zonder natuurkundige principes die geen mens begrijpt en niks toevoegen maar wel gebruikt zijn in de ontwikkeling van het product.
alle informatie is na veel testen en onderzoek op 3 continenten verwerkt om verbeteringen aan te brengen in de bestaande zadels en heeft als resultaat de ontwikkeling van het Wow zadel.
overigens zijn de test resultaten het zelfde in Europa USA en Australie,onafhankelijk test stations overigens.
misschien kan jij niet begrijpen dat technische specificaties niet zomaar openbaar gemaakt worden.
Heel de wereld Kopieerd en alle kosten die gemaakt zijn voor wetenschappelijk onderzoek en testen moeten misschien wel eens terugverdiend worden,zonder alle chinezen , Pakies en Indiers wijzer te maken.

Even een vraagje....puur interesse nogmaals want ik weet er technisch te weing van af om met hc en jouw in discussie te gaan... Wil ik ook niet Knipoog
Wetenschappelijk onderzoek is toch ook gebaseerd op natuurkunde? Oke ik snap heel goed dat de technische aspecten die nav het onderzoek bekend zijn geworden niet worden vermeld! Alleen vraag ik me af hoe het dan technisch is onderzocht......?

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:39

Skipper schreef:
Ik ga maar uit van mijn beste referentie : mijn paard

En die lijkt er nog altijd blij mee te zijn Haha!

Mee eens...maar als je een zadel nog moet kopen zoals ik Bloos is het wel handig om te weten wat je koopt.....en niemand is het zelfde...

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:41

Zooo ik heb nu alles gelezen en ben benieuwd naar de reacties Tong uitsteken Haha!

Hopelijk is niet iedereen boos en gefrustreerd......

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:45

je hebt PB snovje

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:48

ik weet heel goed hoe een wolgevuld zadel op willem ligt en een luchtgevuld zadel.
willem heeft 7 wolgevulde zadels gehad en die ene luchtzadel, die gaat nooit meer weg.

willem ontspant zijn rug beter, gebruikt zijn spieren rond de schoft en rug weer. kan daardoor zijn buikspieren weer aanspannen en daardoor weer zijn achterhand beter gebruiken.. kortom... alleen maar goede dingen.

willem is nogal een extreem geval met zijn karperrug en weggvallen bespiering. er is geen zadel die gewoon op zijn blote rug kan liggen zonder op de ruggegraat en schoft te drukken. dus ligt er bij mij nog een korrektor pad tussen. ik zit dan wel een stuk hoger op mijn paard, maar voel iedere beweging die hij maakt. juist door dat luchtsysteem.
met wol had ik dit niet, dan moest er ook nog een schapenvacht tussen om het zadel op te hogen vanwege zijn ruggegraat.. maar toen voelde ik ook nix. toen liet meneer zijn rug ook niet zo los als nu.

voor mij is het zo klaar als een klontje.. zelfs mijn vriend wil nu een luchtzadel voor merel, omdat hij bij willem de positieve effecten heeft gezien.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:50

Zadelboer schreef:
je hebt PB snovje

Thanx Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:08

Zadelboer schreef:
waar het de ruiters hier omgaat is dat het product werkt,dat de paarden verbeteren en veel rugproblemen verleden tijd zijn.

Wederom een tekst die zó van een boomloos-topic gekopieerd zou kunnen zijn.

Mbt de ´mijn paard zeg me blabla´ zeggen míjn paarden dat ze na dag-in-dag uit 25-30 snelle, zware bergkilometers met een ruiter van 85 kilo zonder vastgezet te hoeven worden ontspannen op krijgen en idem keer aangesingeld kunnen worden. Ik hoef alleen maar te roepen en ze komen uit de wei. Lopen zonder hoofdstel
of leidtouw naar de zadelkmer. Het grootste probleem is om slechts één paard mee te krijgen Haha!
Concreter is dat de rug volgens de fysiotherapeut prima is.
Drukmeting laat ook een fraai plaatje zien.
Oo geeft uitgebreide en continue montoring van de hartslagfrequentie bevistigende informatie.
Toch roep ik niet dat het type wat we (na uitgebried daawerkelijk métend teste van veel types) nu het meeste gebruiken het Ei van Columbus is.

Over zadels staat een algemeen stuk info over de functionaliteitseisen op mijn website. Gratis en belangenloos. Vind ik zelf al meer dan genoeg. Is ook meer dan op de WOWel-site staat. Daar staat alleen verkooppraat.
Ik heb niet eens het gewicht kunnen vinden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:01

Samenvattend.

WOW/Flair claimt (net als fabrikanten van boomloze zadels) het Ei van Columbus te verkopen.

Wie claimt bewijst dus: waar is het bewijs?

Er wordt voor de claim geen enkel bewijs geleverd.

Dit bewijs is vrij eenvoudig te leveren met behulp van een wetenschappelijke verantwoorde vergelijkende test met Novel-apparatuur gecombineerd met HSM.
Dat geen enkel toetsbaar argument beschikbaar is, vind ík een vaag gegeven.

De informatie die wel gegeven wordt doorstaat de toets aan werkelijkheidswetten niet.

Ik heb zelf wel een hele serie zadels op verschillende manieren wetenschappelijk verantwoord vergelijkend getest. Daarvan veel geleerd hoe zadeltechniek en paardrijden zich verhouden binnen de werkelijkheidswetten.
Daardoor ben ik ook zéér skeptisch geworden tegenover niet onderbouwde claims.

Mijn conclusie: zonder wetenschappelijk verantwoord onderbouwend bewijs is het allemaal geWOWel.

hc

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 16:07

Op de Wow site staan toch ook de drukmetingen van het zadel? Kan ik me herinneren dat ik een heel document heb gelezen over die testen met de tekst in het Engels 1 jaar terug.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:10

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 16:16

Even mijn heldervoelendheid en ziendheid laten spreken :
Gegevens zijn niet voldoende, ongefundeerd en niet volgens natuurkundige wetten? Haha! Haha! Clown Knipoog

Ga het vanavond zelf nog eens nalezen, weet niet meer precies welke info erin staat.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:27

HC

Wowel jij maar lekker door daar op je spaanse berg
een hoop gel.l is het enige wat je uitkraamt!!!! je moet eens leren lezen en zoeken ,dan kan je vinden waar het om gaat.
Discussie voor mij gesloten !

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:37

ik weet ook niet echt wat je wil bereikenmet dat gedoe.. we zitten hier niet op een berg waar ze trektochten moeten maken! wat heb ik te schaften met jouw paarden dat ze gezellig zonder hoofdstel of leidraad meelopen naar d zadelkamer??? moet dat zogenaamd aangeven dat ze staan te trappelen om met je die berg op te lopen? en wat heeft dat te maken met dit topic?

ken je mijn paard?? nee dacht ik ook niet.. dan zou je nl je smoel ook houden over het vast moeten zetten om aan te singelen of wat voor een crap je daar ook mee bedoeld.

heb me eerst nog afzijdig gehouden, maar je bent nu echt ontzettend dom bezig en je bereikt hier geen ene ruk mee. je vraagt hier niet om info.. je wil alleen jou antwoorden lezen en daar zit niemand hier op te wachten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:08

Moderatoropmerking:
Verzoekje aan iedereen om vooral ontopic te blijven, HC, het heeft idd niets met Flair/Wow zadels te maken dat jouw paarden komen als je roept en lopen zonder hoofdstel en leidtouw, totaal offtopic dus. Verder een ieder die boos wordt, reageer niet of reageer zonder grof te worden, "je smoel houden" is niet echt taal die wij hier graag tegenkomen, hou de eer aan jezelf en reageer dan gewoon niet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:00

skoezie Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:49

De drukmeting die Wow/Flair laat zien is met de Novel-apparatuur, niet wetenschappelijk verantwoord en niet vergelijkend.
Non-bewijs en bovendien geen fraai beeld.

@moderator
excuus voor de off-topic uitbreiding over ´mijn paardje zegt´ welke een dozijn anderen op dit topic al eerder als bewijs voor het effectieve van Wow/flair aanhaalden.

hc

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 18:54

nog steeds geen link naar 'jouw bewijs' gevonden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:02

Nikka schreef:
nog steeds geen link naar 'jouw bewijs' gevonden.

welk bewijs waarvan?

Ík claim niet dat WOW/Flair een Ei van Columbus is.

Voor uitleg van natuurkundige principes (bijvoorbeeld wat ´druk´ is), de eigenschappen van lucht(vering) en de wet van Blaise-Pascal verwijs ik je graag naar het web en een leraar natuurkunde of een opleiding.

De belangenloze uitleg op mijn site is een vereenvoudigde samenvatting van wat ik mbt zadels geleerd heb uit mijn onderzoek.

hc

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:04

@ Huertecilla: Zoek en gij zult vinden.Bij het nagaan van je andere berichten de website gevonden. Helaas zie ik ook hier veel gemeenplaatsen, stellingen en totaal geen wetenschappelijke onderbouwing van al wat daar als universele waarheden wordt beschouwd.