Huertecilla schreef:Jeetje een heel topic over ´wiens brood men eet, diens woord men spreekt.´![]()
Lijkt wel een topic over booomloze zadels![]()
Kleine maar vitale nadeeltjes van lucht zijn
1. veert wel, dempt niet
2. veert sterk progressief
3. onder druk gedraagt het zich progessief als een vloeistof waardoor de wet van Blaise-Pascal van toepassing wordt en
a. dus de druk zich in alle richtingen gelijk voortplaatst, zich niet meer ´verdeelt´
b. de vering in de flexibiliteit van de kamerwand komt te zitten
Niet onoplosbaar maar wel technisch uitdagend in de relatief kleine ruimte van de zadelkussens: de technische uitdaging is het voorkomen dat de kussens dikker zijn dan traditioneel vulspul en de ruiter niet hoger boven het paard houden én de kamers groot genoeg voor vering zonder progressiviteit, maar klein genoeg voor stabiliteit te houden.
Zonder meer een interessante ontwikkeling dus twee vragen aan zadelboer.
Wat is de dikte tussen onderkant kussen en de bovenkant zit bij een Flair/Wow zadelboer? Niet ongeveer, maar gewoon zo in de winkel onbelast gemeten.
Hoe is in de dempende functie van vulspul voorzien?
hc
Hai,
Ik ben niet zo natuurkundig, zou je me dit in 'leken' taal willen uitleggen. Ben nl. opzoek naar een goed zadel en ben eens aan het lezen, luisteren en kijken en daarmee ook de meningenvan andere. Op deze manier hoop ik de juiste keuze te maken...dus als je dat wil GRAAG

Alvast bedankt....