mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:22

het jammere is, dat de zadelmarkt zadels onder een bepaalde groep mensen al 'in' zijn, vanwege de prijzen en meestal ontbrekende kennis van de kopers.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:27

idd vreselijk... en meestal kan je ze in leuke kleurtjes kopen Scheve mond
Maar helaas zit de boom met stukjes staal aan elkaar Nagelbijten / Gniffelen

Was vorige week twee dagen in almelo bij de ruiterdagen... tot mijn verbazing zag ik daar ook veel been bescherming combi's... heb zelfs 1 persoon gezien bij het inrijden (m of z) die bandages, springschoenen en achter strijkjes (over de bandages heen) om had bij haar paard Scheve mond Tsja...
Klein beetje over the top Haha! Zaten ook geen onderbandages onder de elastische bandages...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:29

en dat rijdt dan op niveau... ongelofelijk, niet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:40

tsja... kijk als je paard zich onwijs aan het schoppen is... al vind ik peesbeschermers voor en achter dan ook voldoende Knipoog
Maar het paardje liep redelijk ruim, tikte niet aan ook niet toen hij een aantal vreemde hupsen deed toen er een blerende hengst binnen kwam zetten Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 00:59

inderdaad, mensen 'lossen vaak problemen op' die er niet zijn. als je strijkjes aandoet bijv, komen daar meestal krassen op. 'zie je wel, krassen. hij zou anders dus strijken!' waar ze niet aan denken is dat een strijklap al snel bijna een cm dik is, en dus de ruimte tussen de kogels verkleint. éérst kijken of het paard zónder strijklappen strijkt, en dan pas het probleem oplossen, áls dat er is.

met springen doe ik mijn paard wel altijd voor 3-in-1 beschermers aan, voornamelijk voor het aantikken van een balk, en aangezien je nooit kunt voorspellen hoe een balk gaat vallen, vind ik het wel een prettiger idee. mijn paard strijkt niet en trapt zich verder ook niet aan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 01:03

haha ja idd, mensen vergeten vaak dat de peesjes en strijkjes het been dikker maakt, waardoor ze juist aantikken Huilen van het lachen

Zoals ik ook eerder vertelde in het topic, draagt die van mij wel peesjes en strijkjes... maar ze heeft ook de littekens op haar benen waaraan je kan zien dat ze ze ook nodig heeft. Met wedstrijden reed ze zich met grote regelmaat open Ach gut Vooral als ze aan het stuiteren was, en laat dat nou haar grootste hobby zijn Clown

Ik vind mooi en bij elkaar matchend tuigage altijd wel netjes staan, mits het goed en passend is Lachen
Ik rij ook meestal in 'kleur' maar zoals ik als eerder zei, als het niet past komt het niet op mijn warina Duivel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 01:22

hihi ik heb beenbeschermers gewoon in zwart, kan altijd! maar ik heb wél een rijbroek die past bij één van mijn dekjes (eigenlijk andersom). ik heb zowiezo wel veel mooie dekjes, dat vind ik dan wel leuk, en als de pasvorm en dikte/ zweetopname goed is...

beetje jammer: mijn zadel is niet goed, en we kijken nu naar een ander. dit kan ook VZH worden, dus dan zijn mijn dressuurdekjes niet geschikt meer... zwaar balen!
en ik heb aangegeven bij de zadelmaker dat de kleur etc. van het zadel me niet uitmaakt, als het maar GOED past. dressuur of VZH maakt ook niet uit. we moeten zoeken naar een ouder zadel ivm de boom, stiekum hoop ik wel dat we een MOOI zadel vinden, wat er netjes uitziet, afgeragde zadels vind ik zó lelijk... maar ja, passen is het belangrijkste, hoewel ik toe moet geven dat ik het wel jammer zou vinden als ik nu een minder mooi zadel krijg dan wat ik had...

maar goed, als Faram er maar blij mee is, toch? en dan kijken we over een paar jaar weleens naar een nieuwe op maat, haha!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:25

Dressurdekjes kun je prima onder een vzh-zadel dragen hoor, dat maakt verder weinig uit. Dus dat scheelt, kun je ze gewoon blijven gebruiken Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:52

oh ja? valt de voorkant van het zweetblad dan niet over de rand van het dekje zeg maar? ik heb er ééntje die ook onder een VZH zadel past, maar vorig jaar heb ik in het najaar een heleboel nieuwe gekocht, waarvan een paar maar enkele keren gebruikt zijn, dus ja dan is het wel jammer anders, hihi!
gelukkig heb ik al een bruin en een zwart hoofdstel (omdat ik een zwart dressuur- en een bruin westernzadel had), dus de kleur maakt in ieder geval niks uit, hihi!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:55

Ik weet dat ik "vroegah" ook dressuur onder mijn vzh had... alleen als je een vzh richting springen hebt, heb je kans dat het er aan de voorkant onder gaat vallen. Maar meestal hebben de dekjes voldoende ruimte aan de voorkant Lachen
Kijk maar naar de anky's en de PK's... liggen goed onder spring/vzh/dressuur zadels, terwijl het 1 maat is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:36

ja dat is ook zo... nou ja, we zien het allemaal wel! eerst maar eens even een GOED zadel regelen, hihi!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:39

Ik snap wat je bedoelt TS. Al die setjes vind ik onzin. Ik heb ooit een keer gezegd toen ik net mijn paard had: heb nu zadel en hoofdstel en borstels nu hoef ik niets meer.

Er komt steeds meer op de markt, leuke dingen waar mensen dan gevoelig voor zijn, alleen maar om de kleur of omdat het niet duur is.... Denk dat het daar ook wel door komt.

Ik moet me zelf ook vaak bedwingen om geen "troep" te kopen voor mijn paard. Bontjes vind ik echt onzin, onder een goed passend zadel hoeft geen bontje. Bovendien al die peesjes, bandages bij een dekje, waarom? Waarom 50 ankypads? Je kunt ze er niet alle 50 tegelijk onderleggen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:44

precies! goed, als iemand 50 pads wil hebben en dat niet ten koste gaat van het paard (zoals hier op Bokt tenminste één bepaald persoon, welke bespaart op DA en smidskosten maar wél allerlei dekens etc. heeft liggen die de shetten niet nodig hebben én die allemaal een matchende kleur hebben, om nog maar te zwijgen van dekjes en peesjes etc. ), dus als je er het geld voor hebt, tja ieders keuze.

zelf heb ik iets met halsters, ik heb er heel veel, en maar drie paardjes. maar goed, het aantal halsters wat ik heb doet niets af aan de verzorging en verdere investeringen in mijn dieren, dát moet voorop staan, leuke halsters en dekjes komen op een zoveelste plaats!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:52

ik vind dat je wel basisspullen moet hebben, goed passend zadel, goed passend hoofdstel, gechikt bit, shabrak, poetsspullen en eventueel vliegen/zweetdeken/winterdeken maar voor de rest? eigenlijk heb je zo heel veel niet nodig.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:03

nope... ik heb wel een aantal dekjes, vind het wel leuk om af te wisselen daarmee, maar dat is echt 'voor erbij', en allemaal mooie kwaliteit (dus wel goede pasvorm en zweetopname, en niet dik omdat dat je zadel alleen maar krapper maakt).

verder heb ik een aantal dekens liggen, omdat mijn kleine ponies geschoren moesten worden (luizen), zelfs de jaarling! midden in februari. zwaar balen, goede dekens zijn niet goedkoop en voor de ponies is het ook niet ideaal.
wel heb ik voor allemaal een zweetdeken en een regendeken, voor nood. die gebruik ik eigenlijk amper, maar ik vind het wel fijn om ze te hebben liggen, en ik was maar wat blij dat ik deze had toen mijn paard laatst niet lekker was.

maar goed, ik vind dat er éérst naar het paard gekeken moet worden, er lopen nog teveel mensen rond met tig setjes en een zadelmarkt zadel, en dát kan dus écht niet! om nog maar te zwijgen over de groep die DA/ tandarts/ fysio/ hoefsmid kosten allemaal teveel vinden, maar het wél belangrijk vinden om goed voor de dag te komen met pads en bandages...

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:57

Ik ben het helemaal met jullie eens.

Ik heb ook setjes, een bontje ( op aanraden van de zadelmaker), en eigenlijk veel nutteloze dingen.

Maar mijn paard gaat er niet aan ten onder. Ik krijg goed les, als er wat met haar is wordt de da erbij gehaald. Ik heb een jaar geleden een nieuw, goed passend zadel gekocht omdat ze van de manege kwam en dan weet je het meestal wel.

Ik heb gewoon het geluk dat mijn moeder alle kosten betaald. Setjes of dekens koopt ze niet dat is voor mij.

Daarom heb ik veel geld voor leuke spulletjes voor mijn paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 14:29

hihi ik betaal al vanaf mijn 15e alles zelf, ook DA kosten en nieuwe zadels en noem maar op... heb overigens wel een indrukwekkende verzameling halsters, is een regelrechte verslaving. en bij elk halster moet een passend touw wat ook fijn in de hand ligt. én elk halster moet goed passen, en lekker zitten voor het paard natuurlijk. dat is eis nummer één.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:01

_Skess_ schreef:
ik vind dat je wel basisspullen moet hebben, goed passend zadel, goed passend hoofdstel, gechikt bit, shabrak, poetsspullen en eventueel vliegen/zweetdeken/winterdeken maar voor de rest? eigenlijk heb je zo heel veel niet nodig.....

Maar wat als alles goed past, je netjes alle rekeningen betaald, je paard het beste voer krijgt en je nog steeds geld over houd voor leuke en vooral comfortabele rijkleding en dekjes?
Dan is er imo niets verkeerds aan...
Besparen op je da e.d. omdat je setjes wil vind ik not done
Mijn paard en haar welzijn staat altijd bovenaan, zal zelf eerder aan brood met water zitten dan besparen op de basis voor mijn paard Haha!

Ook ik betaal trouwens al mijn spullen e.d. zelf Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:06

nee dat snap ik...maar in principe heb je niet veel voor je paard nodig Knipoog ik betaal al mijn spullen zelf en moet soms echt kijken van: heb ik het wel nodig en kan ik het wel betalen?

toch zal ik geen dekjesverzameling beginnen of iets...vind dat echt weggegooid geld. Drie dekjes is nog wel leuk, maar gelijk meer als 10 Nagelbijten / Gniffelen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:20

Ik heb er iets van 10... maar er zijn er een stuk of 4 die ik niet gebruik, maar ook weer niet weg wil doen Bloos
Dekens heb ik trouwens alleen het hoognodige, een zomer, tussen en winterdeken... vooral de tussendeken gaat al vele jaren mee Clown Maar hij doet het nog prima.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:28

Ik vind dat sommige mensen een beetje stom reageren hier.

Dus als jullie iemand zien rijden, in duur setje, met bont peesjes.
Naja noem alles maar op.

dan zijn jullie blijkbaar meteen al 'bevooroordeelt' over diegene...
Terwijl dat naar mijn iedee in de meeste gevallen helemaal niet zo is. Setjes, bont overal. Als je dat leuk vind waarom zou je het dan niet mogen kopen...?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:30

ze mogen het wel kopen, maar onze discussie gaat over het nut ervan. Weten ze wel dat een bontje niet altijd nodig is? Ze mogen het best kopen, maar sommige mensen kopen het in een opwelling, waardoor vooral bontjes onder het zadel veel schade kunnen aanrichten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:31

van mij mag je alles kopen, kan je toch niet tegenhouden Clown
Als het maar niet ten koste gaat aan het welzijn van het paard Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:31

goed verwoord XchantjuhX!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:32

Slim

En dat voor iemand die altijd in kleur rijd Clown