Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-07 00:10

bedankt namens Flicka, hihi!

nou, nog even geen foto's bij gebrek aan fotograaf, maar ik heb vandaag wel met het zadel gereden, WAT EEN VERADEMING! nu weet ik eigenlijk pas echt wat een verschil een zadel kan maken. in de draf val ik niet meer voorover bij het lichtrijden, en het zadel veert heerlijk (fijn voor zowel Farams rug als mijn rug en kont, hihi!). de kussens zijn lekker zacht, en achter de schouders heeft Faram nu echt ruimte. we hebben heel simpel wat gereden in de bak, beetje loswerken, lang laag, neusje over de grond, en toch lekker actief. hij liep echt super, ietwat onrustig nog wel (de bak kan dus heel eng zijn, hihi), en hij probeerde bij zijn vriendin te blijven, maar de beweging was gewoon erg fijn. hij liep actiever en ruimer dan ik gewend ben, en was minder taai.

een hele vooruitgang dus, en foto's komen zsm.

enige minpunt vind ik dat v Triest had gezegd dat ik 16,5 inch moest hebben (kleine beentjes icm geen kont), maar ik heb 18 inch gekregen. ik zit er lekker in, maar kom met de beugels op normale dressuurmaat niet aan de kniewrongen. niet dat mij dat wat uitmaakt verder, maar het ziet er niet zo netjes uit zullen we maar zeggen. verder vond ik de kleur van het zadel niet mooi, Faram is vos, beetje oranje, en op hem leek het zadel een beetje een vieze kleur. maar goed, toen ik heb vanmiddag in de olie zette werd het zadel vijf tinten donkerder, en nu is het een mooie egaal donkerbruine kleur. conclusie: het ding schreeuwde gewoon om een scheutje olie, en behalve dat het rijdt als een trein, ziet het er nu dus ook mooi uit. morgen ga ik er een mooie singel en beugelriemen bijkopen, hihi! en een dekje, wat ik heb maar twee VZH dekjes, en de dressuurdekjes passen er niet lekker onder.

al met al, een geslaagde actie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 12:13

Geweldig!!! Op naar de winkel!!
Ik heb idd ook een 16,5 maat (tja, 1.60 lang en weeg niks) en een vriendin van mij heeft een 18,5 inch springzadel, dar kan ik dus écht niet in zitten...
Ik weet wel, als ik nog eens een paard heb, ga ik ook naar van Triest, dit zijn zulke goeie en pozitieve verhalen... super!!! Geef faram maar een knuf van me en geniet van het rijden!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:40

ik hoop vandaag wat foto's te krijgen, mijn zusje en ik hebben weer de eerste les sinds héél erg lang, en zij rijdt voor mij, dus dan kan ze denk ik wel foto's maken als ik rijd.
gisteren hebben we een lekkere buitenrit gemaakt, en Faram was super op de zithulpen te rijden. zelfs naar rechts omstellen (hij hield wat vast op rechts) ging op bijna niks, heel apart.

zadeltje is ook compleet nu, we hebben er een mooie leren singel bij, en beugels en riemen. en een leuk dekje om het af te maken natuurlijk, hihi! een dunne pad heb ik genomen, want het zou een beetje jammer zijn als ik de superpasvorm nu ga verpesten met dikke dekken, hihi!

na het rijden kon ik op het dekje precies de afdruk zien van het draagvlak van het zadel (handig zo'n suède look pad), ziet er supermooi uit, en lekker gelijkmatig. de onderkant van het dekje is donkerblauw, dus de afdruk was ook daarop mooi te zien. ook die ziet er goed uit.
ik kan wel merken dat het nog wennen is, na een tijd weinig gereden te hebben, en dus met westernzadel. mijn balans was even weg bij een langer stuk galop, en ook mijn conditie, hihi... eerder reed ik nog weleens in het maisveld met een renzadeltje, en kon ik echt lang in verlichte zit. nu moest ik het al snel opgeven, hihi!

Faram loopt heel erg te zoeken, hij is attent op de hulpen (was eerder nog weleens taai), en meer met zijn lichaamsvrijheid bezig merk ik. hij zal wel een stuk meer ruimte hebben dan hij gewend was, zo schattig, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 20:49

Cool!!! Leuk om te horen allemaal! Ik ben echt benieuwd naar de foto's Lachen
Lekker ook dat Faram zo goed reageert, super!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 23:42

bah bah bah! wat een pech...

ik kom vanmorgen op stal, ik wilde Faram's hoeven nog even mooi rondvijlen, daar zijn ze wel aan toe. kom ik bij de wei, is zijn hele linker onderbeen (voorbeen) dik. hij heeft daar een weekje geleden een heel klein wondje gekregen (3 bij 5 mm ofzo, echt een klein schaafplekje), in denk door aantrappen oid, en dat werd groter. een soort mok, maar dan aan de zijkant van het kootbeen.
natuurlijk heb ik het van begin af aan steeds schoongemaakt, en daarna behandeld.
maar goed, het plekje is nu twee keer zo groot (5 bij 2 á 3 cm, bijna de hele lengte van de koot beslaat het), korsterig met vocht. het onderbeen is dik, en Faram is flink kreupel ervan.
ik heb hem opgehaald, de hoeven gelaten voor wat het is, en een kwartier afgespoten. toen een eind gestapt, even laten grazen, en weer terug naar stal gestapt. daar weer een kwartier afgespoten, het wondje ontsmet met violetspray, en het dikke been (pijpbeen en kogel, niet het wondje) ingesmeerd met cooling gel.
morgen even proberen ergens groene klei vandaan te halen, als het naar binnen slaande mok is oid moet het even goed ontgift worden.

jullie begrijpen, ik baal wel. ik vind het heel erg sneu voor Faram, toen hij terug in de wei de heuvel afging in draf (ja draf, de sukkel!) was hij echt aan het strompelen. in stap gaat het wel goed, hij belast het been wel.
's avonds heb ik na de les (waaraan ik natuurlijk niet meedeed, maar ik heb wel gekeken bij mijn zusje) nog een keer afgespoten en coolinggel ingemasseerd, en de korstjes dik ingesmeerd met uierzalf.

niet egoïstisch bedoeld, maar ik had me wel echt verheugd op de les, voor het eerst in een klein jaar tijd eindelijk weer... na bijna drie maanden wachten op mijn zadel... ja heel erg jammer. ik hoop dat het niet erger wordt, ik heb eens een einschuss been gezien, maar dat is echt vreselijk!

ik zal zo even foto's hier zetten van het been, ik heb foto's gemaakt ervan, zodat ik makkelijker kan zien of het beter gaat of juist niet.

foto's van het zadel heb ik maar gelaten, is veel leuker om dat te doen als hij op het paard ligt... (bij voorkeur met mij erin, ik heb haast geen rijfoto's)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 00:46

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 21:55

goed, nieuwe update:

Faram's kreupelheid heeft gelukkig maar twee dagen geduurd, de derde en vierde dag hebben we nog niets gedaan, maar het is alweer helemaal beter. het wondje geneest ook goed.

met rijden gaat het super, hij loopt lekker en is mooi voorwaarts, dus ik ben blij! als het morgen doorgaat hebben we ook EINDELIJK weer les, en dan gaat mijn zusje foto's maken dus kunnen jullie het ook eindelijk bewonderen... hehe...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 02:32

ja hoor, hier zijn ze dan! compleet af met nieuw dekje, nieuw hoofdstel en alles erop en eraan! ik was erg tevreden vandaag, hij begon ook echt ruimer te lopen en heerlijk fijn, dus voor mij kan het niet meer stuk!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=830683

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:50

is die navulbeurt na 20 rijuren nou gratis??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 18:58

nou, dat weet ik niet. ik heb vandaag gehoord dat v triest zijn been toch geamputeerd moest worden, echt vreselijk! ik hoorde ook dat hij nu helemaal stopt met werken verder.

en heel vervelend ook: het zadel is niet goed. mijn zusje merkte op dat het van achter iets klappert, en zij heeft filmpjes gemaakt. daarop was het met name in de galop ook zichtbaar. zoals ik al vertelde is dit zadel ook een 18 inch, terwijl ik 16,5 zou krijgen en op de rijfoto's kan je duidelijk zien dat dit heel slecht is voor mijn houding, ik kom helemaal achter mijn onderbenen te zitten en dat had ik eerder niet.
vandaag kwam er voor drie andere paarden hier op stal een zadelmaker, en ik heb hem ook even laten kijken, en verteld wat ik vermoedde. hij was het met me eens en liet het ook duidelijk zien, het zadel is gewoon niet goed. de kamer is achteraan veel te smal, het is voor te breed (waardoor hij dus wel ruimer kan lopen), en het wipt, omdat het te smal is iets verder achter de schouders. mijn vorige zadel knelde direct achter de schouders, en deze knelt zo'n 8 cm daarachter.

het is echt om moedeloos van te worden, en ik ben van plan om nu maar gewoon een heel nieuw zadel aan te laten meten, ongeacht de kosten of wat dan ook. in de goede maat voor Faram, mijn eigen inchmaat, etc. ik vind het heel vervelend voor v triest maar ik ben het ook wel beu met de zadelsores.

ik ga eerst maar eens met venema bellen, hij zou het zadel afmaken toen v triest ziek werd en volgens mij is dat ook gebeurd. hij is ook degene geweest die het zadel kwam brengen en zei dat het goed lag, hoewel we dat (bedenk ik achteraf) niet eens goed konden zien want ik had geen singel dus ik kon verder niets proberen ofzo, ook geen draf gedaan met het zadel er los op dus we konden ook niet goed zien of het klapperde.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 19:02

Jammer dat je nieuwe zadel nou nog altijd niet past. Ik had het in je HAW-topic ook al gezien... Je kan zelfs vanaf de foto's zien dat je zadel achter klappert. Het is toch iets met die zadels hé?? Om moedeloos van te worden (ik heb mijn deel van de miserie ook al gehad! Scheve mond ) Is het maatwerk van Daaleman geen optie? Je betaalt er wel wat voor maar dan heb je ook wel een zadel dat past...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:33

ja dat zei men van v triest ook, maar dat valt dus toch tegen... ze gaan nu een ander zadel proberen, aangezien het ook hun fout was dat ik 18 inch kreeg ipv 16,5. als ik dat niets vind, koop ik gewoon een gloednieuwe van een goede zadelmaker/ zadelpasser, de man die hier op stal is geweest deed het erg goed vond ik, en heeft drie paarden (waarvan één met een extreem moeilijke pasvorm) van zadels voorzien, wat er allemaal super uitzag.

Venema (van v triest) kan ook nieuwe leveren maar dat houdt dan in dat je doorgeeft wat je wilt hebben, je kan dus niet van tevoren in het zadel zitten enzo, het kan wel op maat gedaan worden voor het paard, maar de wrong enzo is dan min of meer een gok. dat zie ik dus niet zitten.

ik heb iig het geluk dat ik een mooi contract heb gekregen en daardoor mijn budget flink op heb kunnen schroeven, dus ik kan nu ook gewoon echt nemen wat ik hebben wil. het moet maar eens een keer goed zijn nu.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:40

En de zadels van hulsebos dan? Dan kan je verschillende zadels passen voor je paard en je zelf, kan je allerlei dingen kiezen hoe je je zadel wil hebben.
Daarnaast kan het zadel ook weer geheel omgebouwd worden mocht je paard weer erg veranderen of als je ooit een ander paard koopt.
Maarja dan moet je wel een beetje geld op zak hebben Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-07 22:44

een beetje geld heb ik wel, de vraag is wat de één of ander onder een beetje verstaat, hihi! ik heb een mooi budget nu, was eigenlijk bedoeld voor een marathonwagen voor Flicka, maar goed dat kan in het voorjaar ook.
we hadden nu Den Besten op stal die met nieuwe zadels kwam, en hij kan ook eea aan de vulling pas maken. ik heb er toen ook al zadels op laten leggen (afgelopen maandag, ik was zo flauw ervan dat ik gelijk heb gezegd: 'pas er maar iets op, ik koop gelijk wel een nieuwe'), zo'n tien stuks maar hij had alleen gerekend op de haflingers en de tuigers, en die zadels waren allemaal te breed voor Faram.

ik weet niet hoe de ervaringen verder zijn met deze zadelmaker, is iemand bekend met hem? oh ja hij is trouwens niet echt zadelmaker maar officieel zadelpasser, maar opvullen enzo kan hij dus wel gewoon doen, mijn zusje heeft een zadel gekocht wat hij nu pas gaat maken, alleen de vulling moet wat veranderd worden.

ik baal er natuurlijk van dat het dus weer een hoop tijd gaat kosten (ik heb mijn dieren niet voor het rijden maar het ging zo goed, en ik wil er toch wel wat mee natuurlijk). maar goed, we gaan gewoon verder met lessen, de volgende keer is een longeerles, dus we gaan gewoon lekker door met trainen, hihi!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:36

ik weet precies wat je doormaakt.
je denkt allemaal het beste voor je beesie te doen en dan krijg je dit.
je bent afhankelijk van een zadelmaker en je vertrouwt hem in wat hij doet, maar als er dan zo'n resultaat uit komt.. is extra rot.
ik heb na 5 zadelmakers ook de goede gevonden. ik heb voor willem een flair zadel.. heb jou toen fotos gestuurd van de rug van mijn paard(stuk ergere atrofie dan de jouwe)
hij loopt nou al een jaar super met dat zadel. ik heb nergens geen last meer van doordat je lucht heelgoed aankan passen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 16:31

ja ik heb daar ook nog naar gevraagd, maar v triest vond het niet nodig voor Faram. ik zit nu wel te twijfelen, Venema zal een ander zadel in orde maken, maar het liefst heb ik gewoon mijn geld terug, en dan koop ik een goed, nieuw zadel, evt. een op maat gemaakte, als dat nodig blijkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 22:14

weer effe een update, ik heb toch weer met Venema gebeld omdat ik liever gewoon geld terugheb, en voor een nieuw zadel wil gaan. dinsdag a.s. komt hij langs om het zadel mee te nemen en dan krijg ik het volledige bedrag terug (wat ik echt supernetjes vind!). donderdag komt Den Besten met een bus vól nieuwe zadels, en dan kan de zoektocht naar het geschikte zadel beginnen! ik heb het budget gelukkig flink op kunnen schroeven, dus ik hoef geen genoegen meer te nemen met 'als het maar past, eender wat' wat ik de vorige keer gezegd heb, maar ik ga nu echt voor iets wat precies is zoals ik het wil. en afgezien van optimaal passend betekent dat zwart, dressuur, geen heel diepe zit, normale tot iets meer kniewrong, geen kunststof... en de rest zie ik dan nog wel, hihi!

de vorige keer dat Den Besten hier was zat er voor Faram niks bij, maar hij had toen alleen bredere zadels mee, voor een tuiger hier en twee haflingers. ik hoop dat het in één keer lukt, en dat we dan ook écht een GOED zadel hebben waar we nog lang mee vooruit kunnen! enne... ik hoop dat jullie ook meeduimen voor ons!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 00:12

nou, daar was ik weer. ik werd gebeld door Venema (zadelmaker), hij zou nog bellen over de tijd morgen, wanneer hij het zadel zou ophalen en ik mijn geld zou terugkrijgen. zegt ie ineens dat ie onkostenvergoeding wil, en wel 50 Euro! echt ik ben pissig! eerst komt v triest te laat, waardoor we voor niets 1,5 uur rijden, en ook nog een half uur staan te wachten bij hem thuis, dan halen we hem enkele dagen later alsnog op, en moeten we 20 min. wachten bij het ziekenhuis omdat hij nog bloed moest laten prikken... vervolgens zou het zadel binnen twee weken klaar zijn, maar ik heb er 2,5 maand op gewacht, hele zomer voor wat het trainen ohz betreft naar de knoppen... dan is het zadel er eindelijk, en blijken er fouten gemaakt te zijn, waardoor het zadel alsnog niet goed is. ik vind het echt te belachelijk voor woorden...

ik heb steeds alle begrip gehad voor de situatie van v triest, en Venema heeft mij ook over de telefoon laten weten het zeer op prijs te stellen dat ik zoveel begrip had. ik vind deze manier van doen echter zeer ongepast, ik heb meer onkosten gemaakt dan deze meneer, en een engelengeduld gehad (zeker toen ik hoorde dat hij steeds klanten bleef aannemen en deze ook beloofde dat het werk met twee/ drie weken klaar zou zijn, terwijl ik op dat moment al twee maanden aan het wachten was). nee ik ben er helemaal klaar mee, ik ben ook gewoon akkoord gegaan met 350 Euro, ik heb er gewoon geen zin meer in, dat gezeur elke keer. maar meneer kan erop rekenen dat ik er morgen wel mijn mond over opentrek, want dit kan écht niet, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:11

Hmmmm.... Van Triest toch niet zo geweldig dus.... Boos!
Ja, ga hem idd maar vertellen wat je er van vind... ik ben even niet op de hoogte gebleven, maar ik blijf het toch nog weer even volgen....
Sterkte meid.... Ach gut

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 22:45

hihi nou ik had helemaal gepland wat ik zou gaan zeggen, maar ik heb het toch maar zo gelaten... jammer maar helaas, toen ik eenmaal zag dat hij toch maar 350 Euro mee had heb ik het maar laten zitten. overigens kreeg ik een PM van een medebokker, bij haar had hij dit dus ook gedaan, de spullen werden afgeleverd en zij was zelf niet thuis, en toen heeft hij bij haar ouders (die het zouden aannemen en zouden betalen) extra kosten in rekening gebracht. ik vind het echt niet kloppen, maar ik begrijp het ook niet, want je hoort altijd alleen maar goede verhalen over deze mannen. nou ja, geweest is geweest zullen we maar zeggen!

morgen komt Faram's nieuwe zadel, eerst moet ik nog even navragen of het wel zin heeft om nu iets passends te nemen, aangezien de bespiering nog erg moet gaan toenemen. maar ik denk dat dat wel kan, Faram is niet echt mager op het moment, en als het goed is blijft er ruimte genoeg op de atrofie plekjes met een passend zadel. maar goed, ook dat zien we nog wel... ik heb er helemaal zin in, spannend hoor! het is toch een hele uitgave...

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:34

Wat vreemd joh Ach gut Ik heb (gelukkig) hele andere ervaringen met meneer Venema en meneer Van Triest.
Ik hoop dat je nieuwe zadel wel goed is! Ja Het is ook wat, met dat zadelgedoe (weet er helaas alles van)

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:47

Ik hoop voor je dat je zadel nu wel goed is :S

ben vant weekend bij Venema geweest, aardige vent hoor, mn zadel hoefde maar een beetje bijgevuld te worden aan de voorkant na mn 20 rijuren.. Heeft ie trouwens wel gratis gedaan Knipoog

Succes ermee!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 15:59

nou, het is vandaag gelukt! uit de hele lading zadels die Den Besten meehad, bleken er zes zo los goed te liggen. met deze zadels heb ik gereden, en daaruit kwamen er drie, die ook tijdens het rijden goed bleven liggen. uit deze drie heb ik een keuze gemaakt, een Euroriding Titan II. zit echt heerlijk, en ligt inderdaad super op Faram. ik merkte het wel met doorzitten, dat dit zadel veel stabieler ligt dan de vorige.

de eerste servicebeurt is hier inderdaad ook gratis, ik moet er nu mee rijden tot ik denk dat het nodig is ernaar te laten kijken. ik weeg niet zoveel, dus 20 rij uren leek Den Besten minder geschikt, aangezien het zadel bij mij minder snel zal inzakken dan bij iemand van 70 kilo bijv.

foto's zet ik zo even neer, deze zijn aan het uploaden. ik zal later ook even foto's maken van dit zadel op Faram.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-07 16:18

TADAA!!!

(overigens is het er dus toch één met een flinke wrong geworden, hoewel ik daar normaal niet zo van houd, maar dit paste gewoon zó mooi met mijn benen!)
er zit langs de rand en achterkant van de zit een blauw accentje, ik vond het wel leuk eigenlijk, hihi! verder kan je aan de lepel wel zien hoe dik de zit gevuld is, ook wel fijn voor de langere buitenritten straks...
het is een fit 3 geworden, zeg maar maat 32 van boom. zoals v triest dus ook al had gezegd. hij sluit nu achter de schouders redelijk aan, maar er blijft genoeg ruimte over. als Faram meer bespiering krijgt kan dat tegen die tijd vrij gemakkelijk met de vulling aangepast worden.

goed, hier de foto's!

rechterkant:
Afbeelding

voorkant: kan je zien hoe dik de kussens zijn, hier kan dus na verloop van tijd ook weer eea mee gedaan worden, als Faram bijv. in bespiering toeneemt.
Afbeelding

linkerkant:
Afbeelding

achterkant: (hierop zie je ook het donkerblauwe accentje, helaas zie je daar verder niet zoveel van, maar goed het moet ook niet té opvallend... hihi!)
Afbeelding

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 17:58

Zo, mooi zadel hoor Ja