bah bah bah! wat een pech...
ik kom vanmorgen op stal, ik wilde Faram's hoeven nog even mooi rondvijlen, daar zijn ze wel aan toe. kom ik bij de wei, is zijn hele linker onderbeen (voorbeen) dik. hij heeft daar een weekje geleden een heel klein wondje gekregen (3 bij 5 mm ofzo, echt een klein schaafplekje), in denk door aantrappen oid, en dat werd groter. een soort mok, maar dan aan de zijkant van het kootbeen.
natuurlijk heb ik het van begin af aan steeds schoongemaakt, en daarna behandeld.
maar goed, het plekje is nu twee keer zo groot (5 bij 2 á 3 cm, bijna de hele lengte van de koot beslaat het), korsterig met vocht. het onderbeen is dik, en Faram is flink kreupel ervan.
ik heb hem opgehaald, de hoeven gelaten voor wat het is, en een kwartier afgespoten. toen een eind gestapt, even laten grazen, en weer terug naar stal gestapt. daar weer een kwartier afgespoten, het wondje ontsmet met violetspray, en het dikke been (pijpbeen en kogel, niet het wondje) ingesmeerd met cooling gel.
morgen even proberen ergens groene klei vandaan te halen, als het naar binnen slaande mok is oid moet het even goed ontgift worden.
jullie begrijpen, ik baal wel. ik vind het heel erg sneu voor Faram, toen hij terug in de wei de heuvel afging in draf (ja draf, de sukkel!) was hij echt aan het strompelen. in stap gaat het wel goed, hij belast het been wel.
's avonds heb ik na de les (waaraan ik natuurlijk niet meedeed, maar ik heb wel gekeken bij mijn zusje) nog een keer afgespoten en coolinggel ingemasseerd, en de korstjes dik ingesmeerd met uierzalf.
niet egoïstisch bedoeld, maar ik had me wel echt verheugd op de les, voor het eerst in een klein jaar tijd eindelijk weer... na bijna drie maanden wachten op mijn zadel... ja heel erg jammer. ik hoop dat het niet erger wordt, ik heb eens een einschuss been gezien, maar dat is echt vreselijk!
ik zal zo even foto's hier zetten van het been, ik heb foto's gemaakt ervan, zodat ik makkelijker kan zien of het beter gaat of juist niet.
foto's van het zadel heb ik maar gelaten, is veel leuker om dat te doen als hij op het paard ligt... (bij voorkeur met mij erin, ik heb haast geen rijfoto's)