Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Mijn paarden vinden het heel fijn met bit in hun mond, als ik met het hoofdstel aankom lopen staan ze al met hun mond los. het is net hoe je er mee omgaat.
runningkawa schreef:Ja, ik heb het gelezen(duurde evenlees maar eens terug flurry, dan kun je het vinden
Ga het echt niet nogmaals herhalen
nickyu schreef:in het western gebruiken we dan wel een kinriempje voor een stabielere ligging
Flurry schreef:Ik denk dat je waarschijnlijk zo'n bord voor je kop hebt en niet ziet dat het probleem niet ligt bij de mond, maar aan de rijstijl. Tuurlijk kan ze bitloos gaan rijden, maar ik kan nu al zeggen dat de pony zal blijven hangen, alleen is de druk anders zoals chantjuh al eerder zei..
in het algemeen, waarom je een neusriem zou kunnen gebruiken..
Een neusriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet opendoet of de tong niet over het bit brengt, dit is namelijk niet zo handig, want je hebt dan namelijk geen controle meer over je paard, maar ben het met je eens als je paard nooit schrikt, nooit tegen de draad is en altijd wilt werken dat een neusriem totaal overbodig is.. Al kan je nog zo goed rijden een paard kan altijd schrikken en dan wens ik jou veel succes als je in het bos bent en je paard z'n tong over het bit brengt en vervolgens aan de kletter gaat!
Allegra schreef:Flurry, dan begrijp ik nog steeds niet waarom je dan wél met neusriem zou gaan rijden...
Verder ben ik het met pmarena eens, met bitloos ben je iig gelijk van het mondprobleem af.
Showpony schreef:Ik heb het topic nog eens doorgelezen en zie dat 'we' weer verzeild zijn geraakt in 'the never ending discussion' over alles wat maar te maken heeft met bitten en bit loos en wat dan niet al..
waar ik nou benieuwd naar ben is of de starter van dit topic al iets is opgeschoten met al onze wel bedoelde adviezen?
Dat was in eerste instantie toch de hele opzet van dit topic..?
Citaat:Nee hoor..Je zou het PROBLEEM alleen verplaatsen, want zodra je bitloos zou gaan rijden komt er een behoorlijke druk te staan op de neusbrug van het paard ( dit kan even scherp inwerken! ) En straks kan het paard ook niet uit onder de druk uit![/qoute]
Dan is het mondprobleem toch weg
Verder heb ik ook gezegd dat ik het eens ben pmarena's redenen, een nieuwe start maken, geen oude gewoontes om direct weer in terug te vallen met een ander bit, gewoon omdat de inwerking heel anders is.
Ik heb het trouwens niet over een neusriem gebruiken om een RT probleem op te lossen zoals je in meerdere berichten had kunnen lezen, zie je dat ik het heb over als het paard evt. tegen de draad is.
Wat jij met een neusriem in dit geval wil oplossen is dat het paard haar mond open doet. Imo is het mond open doen een RT probleem. Dan probleer je toch een RT probleem op te lossen?
Ik maak geen verwijten en jij vroeg mij wat het te maken heeft met bv het tong over het bit brengen.
Zeggen dat iemand een plaat voor zijn kop heeft is toch een aardig verwijt vind ik![]()
In een eerder bericht vraag je mij...Allegra schreef:Flurry, dan begrijp ik nog steeds niet waarom je dan wél met neusriem zou gaan rijden...
Verder ben ik het met pmarena eens, met bitloos ben je iig gelijk van het mondprobleem af.
montyjansen schreef:Als je maar plezier in het rijden heb ook al is het niet perfect of in de krul met mond open of dicht als hij er een geen probleem waarom jij dan wel als hij maar af en toe proest![]()
XchantjuhX schreef:En ik altijd maar blijven rechtrichten