[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flurry

Re: [FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:57

Verward

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 07:10

Ik snap de hele discussie hier niet, het gaat er toch om om een oplossing voor die pony te vinden.

iedereen heeft zijn eigen mening over wel en niet met neusriem rijden. Dat moet iedereen zelf weten en moet je elkaar niet op aanvallen.

Mijn paarden vinden het heel fijn met bit in hun mond, als ik met het hoofdstel aankom lopen staan ze al met hun mond los. het is net hoe je er mee omgaat. als je maar vriendelijk in de mond van een paard blijft.
Het bit moet ook de juiste maat hebben zodat het paard zijn mond kan sluiten en het paard nergens pijn kan doen.
iedereen die koopt dure laarsen, dure dekjes, maar meer geld aan een bit uitgeven dat vinden de meesten niet nodig. Terwijl dat toch een heel stuk belangrijker is voor jou en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:25

lees maar eens terug flurry, dan kun je het vinden
Ga het echt niet nogmaals herhalen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:48

Citaat:
Mijn paarden vinden het heel fijn met bit in hun mond, als ik met het hoofdstel aankom lopen staan ze al met hun mond los. het is net hoe je er mee omgaat.

Dat een paard zijn mond open doet wil nog niet zeggen dat hij het bit fijn vind. Deed mijn paard vroeger ook altijd, maar hij had een hekel aan het bit (door medische redenen) Of je paard problemen met een bit heeft moet je dus wel even wat verder kijken dan dit.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 08:55

Misschien een het bit op je scheenbeen doen, en dan de zelfde handelingen doen als wanneer je op je pony rijd met de zelfde druk en kracht zodat je voelt of dit wel prettig, is en dan waarschijnlijk weer bij de basis van het leren omgaan met zit, rijden en sturen vanuit je zit met lichte aanwijzingen met de hand en niet langer met je hand aangeven dan twee stappen en dan lichter laten worden en opnieuw aangeven wat je wild met je hand zodat je onafhankelijk kan blijven zitten en wat je ook doet, niet langer dan twee passen met je hand werken (kan hij of jij) niet hangen.

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:42

runningkawa schreef:
lees maar eens terug flurry, dan kun je het vinden
Ga het echt niet nogmaals herhalen
Ja, ik heb het gelezen(duurde even Haha! ), volgens jou heeft de neusriem geen functie behalve het bit stabieler te laten liggen. Dan voel ik mij zwaar opgelicht! Wat mensen al jaren zeggen waar een neusriem ook goed voor is, is volgens jou niet waar! Als dat zo is, ga ik mijn geld terug vragen.. Dus wat al die mensen zeggen slaat nergens op.. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:56

Je ziet in de western wel dat ze het ook niet nodig hebben Lachen

Ja het werkt wel tegen bijv de tong over het bit proppen enz, daar hebben die mensen helemaal gelijk in.
Dus wat ze zeggen is wel waar
Maar is dat ook waarvoor je wilt dat het werkt?

Ik niet, ik wil het oplossen
niet weg stoppen en mijn kop in het zand steken

Want dat is wat de mensen doen die de neusriem gebruiken om RT problemen te "verhelpen"
Kop in het zand steken en vooral niet kijken naar wat het paard aangeeft en nog minder kijken naar zichzelf.

En dat is zo goed van de TS hier Ja
Die kijkt naar wat het paard zegt
En wil er iets vriendelijks aan doen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:04

Misschien een wat dure oplossing, maar je zou eens een myler bit kunnen proberen.
Die zijn dunner en meer naar de mond gevormd zodat je pony niet zoveel bit in z'n mond heeft.
Ik kan me voorstellen dat zo'n bit best een hele hap is voor een kleine ponymondje.

Ik heb Anouar ook een tijdje met een myler bit gereden. Hij liep daar veel lekkerder mee, veel constanter in de aanleuning

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:06

in het western gebruiken we dan wel een kinriempje voor een stabielere ligging Knipoog

denk dat dit paardje lekkerder zal lopen op een dubbelgebroken
kijk eens of je er eentje kan lenen om het uit te proberen

je bakstukken zijn iig een maatje te lang
zou beide kanten een gaatje hoger doen
(je mag 1 of 2 rimpels zien)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:22

nickyu schreef:
in het western gebruiken we dan wel een kinriempje voor een stabielere ligging Knipoog

Dat kinriempje vind ik dan wel weer te verwaarlozen in vergelijking met een neusriem hoor. Dat wordt toch nooit strak gezet. Verward

Verder vind ik dat de TS een dubbelgebroken bitje moet proberen en een tijdje op z'n westerns (zonder teugelcontact dus) moet rijden zodat haar pony haar evenwicht terug kan vinden, zonder die op de teugels te gaan zoeken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:34

idd hoort niet strak
neusriem hoort ook niet zo enorm strak als dat je soms ziet en aansnoer betekend niet aansnoeren maar betrefd het systeem benaming
Laatst bijgewerkt door nickyu op 19-05-07 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:35

zweedsneusriem is hetzelfde...betere benaming als je het mij vraagt Ja

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:00

Flurry schreef:
Ik denk dat je waarschijnlijk zo'n bord voor je kop hebt en niet ziet dat het probleem niet ligt bij de mond, maar aan de rijstijl. Tuurlijk kan ze bitloos gaan rijden, maar ik kan nu al zeggen dat de pony zal blijven hangen, alleen is de druk anders zoals chantjuh al eerder zei..

in het algemeen, waarom je een neusriem zou kunnen gebruiken..

Een neusriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet opendoet of de tong niet over het bit brengt, dit is namelijk niet zo handig, want je hebt dan namelijk geen controle meer over je paard, maar ben het met je eens als je paard nooit schrikt, nooit tegen de draad is en altijd wilt werken dat een neusriem totaal overbodig is.. Al kan je nog zo goed rijden een paard kan altijd schrikken en dan wens ik jou veel succes als je in het bos bent en je paard z'n tong over het bit brengt en vervolgens aan de kletter gaat!

Nou ehh, kunnen we het netjes houden??? Je hoeft niet persoonlijk te worden hoor Tong uitsteken
Ik zeg toch nergens dat het probleem alléén in de mond ligt? Ik zeg alleen dat zonder bit het mondprobleem (juist ja MONDprobleem, niet rijprobleem!!!) iig is opgelost.
Het paardje doet zijn mond open om onder vervelende druk uit te komen. Ik zie dus niet in waarom je die mond zou dichtsnoeren, het lost namelijk niks op aan het probleem, dat idd geen mondprobleem is (waarom dan iets aan de mond doen) maar een rt probleem.
Lang niet alle paarden doen hun tong over het bit. Ook niet zonder neusriem. En ook niet als ze aan de kletter gaan. Daarbij is de tong over het bit brengen ook een RT probleem, imo niet op te lossen door een neusriem (alleen eventueel tijdelijk omdat het ánders te gevaarlijk word in het bos ofzo).
Als een paard aan de kletter gaat maakt het geen ruk uit of je nou of geen neusriem/bit of whatever er aan hebt hangen, 600 kilo hou je gewoon NIET, nooit, als ie echt gaat. Dan komt het dus echt wél op rijkunsten aan of je het veilig kan houden en veilig je paard tot stilstand kan brengen.
Zie verder ook niet wat het met dit onderwerp te maken heeft, aangezien ik de ts nog nooit heb gehoord over de tong over het bit brengen of wat dan ook in die richting.
Misschien moet je eerst even naar jezelf kijken voor je verwijten naar anderen maakt Knipoog

Ik heb even verder gelezen, en je spreekt jezelf ook behoorlijk tegen. Je doet de neusriem niet te strak, maar kan er níet 2 vingers tussen doen :S Dan zit ie dus te strak.
Wat betreft de werking, ja, natuurlijk werkt het tegen de tong over het bit brengen! Als het paard zijn mond niet open kan doen kan ie ook zijn tong niet over het bit brengen.
Maar WAAROM bengt hij zijn tong over het bit? Niet omdat er geen neusriem aan het hoofdstel zit Tong uitsteken Nogmaals, weer doel je op SYMPTOOM bestrijding en niet PROBLEEM bestrijding.
Voor zover ik weet is de neusriem idd in de tijden van oorlog uitgevonden om te voorkomen dat het paard de kaak breekt. Net zoals linkt opstijgen is uitgevonden, omdat anders het zwaart of de lans (die ook aan de linkerkant zit) in de weg zit als je je been over het paard moet brengen.
Ook dat doen we nog steeds 'omdat het zo hoort', terwijl het uiterst onfunctioneel is omdat je paard elke keer aan dezelfde kant die spieren moet spannen en je paard dus scheve gespiering krijgt (en iedereen maar zijn best doen zijn paar 'recht te richten', terwijl we allemaal nog braaf links opstappen Haha!).
Begrijp me niet verkeerd, ik ben helemaal niet tegen het rijden met neusriem, rij er zelf ook mee (hoge neusriem, voor de sier omdat het zo mooi staat, hangt er voor spek en bonen aan eigenlijk). Maar ik ben tegen het gebruik van de neusriem zoals jij hem omschrijft, als symptoombestrijding.
Want ik heb nog steeds geen goede rede gehoord waarom de ts (niet het gebruik van de neusriem in het algemeen, want het paard van de ts gaat niet aan de kletter met haar tong over het bit) een neusriem zou gebruiken. Behalve het feit dat de mond dan niet meer open kan, en het paard zich niet meer kan onttrekken aan een vervelend bit (of vervelende handen, dat kan ik niet zien natuurlijk).
Verder wil ik nog even ingaan op je nobele opmerking 'ik kijk altijd eerst naar de ruiter'. Ook daar zit je fout. Zou je niet eerst kijken of het paard ergens last van heeft? Ergens pijn heeft? Waardoor het zo reageert? En pas als je zeker weet dat alles goed past, je paard nergens pijn heeft, en lichamelijk in staat is te doen wat je vraagt, naar de ruiter kijken?
Dat is hoe het ZOU moeten iig (tenzij je overduidelijk ziet dat de ruiter grof en hard en dingen glad verkeerd doet, maar dat kan je niet zien van de foto's) bij dit soort problemen.
Dat zijn we nu dus aan het doen, kijken waarom de pony zo doet, en proberen uit te sluiten dat het door het bit komt. Misschien hangt de pony met een ander bit wel véél minder, gewoon omdat het niet meer hoef te protesteren (of bitloos natuurlijk, vind ik nog steeds een goede optie, om de redenen die pmarena ook noemt, nieuwe start, geen slechte gewoontes enz.).

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:25

Nee hoor.. Tong uitsteken Je zou het PROBLEEM alleen verplaatsen, want zodra je bitloos zou gaan rijden komt er een behoorlijke druk te staan op de neusbrug van het paard ( dit kan even scherp inwerken! ) En straks kan het paard ook niet uit onder de druk uit! Ik heb het trouwens niet over een neusriem gebruiken om een RT probleem op te lossen zoals je in meerdere berichten had kunnen lezen, zie je dat ik het heb over als het paard evt. tegen de draad is. Ik maak geen verwijten en jij vroeg mij wat het te maken heeft met bv het tong over het bit brengen. In een eerder bericht vraag je mij...

Allegra schreef:
Flurry, dan begrijp ik nog steeds niet waarom je dan wél met neusriem zou gaan rijden...
Verder ben ik het met pmarena eens, met bitloos ben je iig gelijk van het mondprobleem af.

Hiermee wek je bij mij de indruk waarom je uberhaupt een neusriem zou moeten gebruiken.. Waarop ik mijn zin begin..

in het algemeen, waarom je een neusriem zou kunnen gebruiken..

Dus dit is juist een antwoord op jou vraag!

Nee, niet alle paarden gooien de tong over het bit, maar dit hoeft niet perse een RT probleem te zijn..

Ik spreek mijzelf ook zeker niet tegen, als mijn paard kan kauwen, schuimen en ontspannen dan zit de neusriem naar mijn weten niet te strak.

Ik doel ook zeker niet op symptoom bestrijding.

Wat betreft de nobele vraag "ik kijk eerst naar de ruiter" daarmee bedoel ik mensen die hun paard niet aan het lopen krijgen het paard en/of toebehoren de schuld geven van hun onkunde!

CxX heeft namelijk al na laten kijken of de pony wat in de mond heeft en is reeds naar de tandarts geweest! De pony hangt, ze zou juist les moeten nemen. Dit is volgens mij een PROBLEEM bestrijding! Aangezien ze al naar de mond heeft laten kijken!

De pony heeft last van het bit omdat er zoveel druk op komt te staan dat het bit schaart en in het verhemelte prikt, hangt het paard niet, dan zou de kans heel groot zijn dat het niet in het verhemelte prikt! (ze kan ook bijvoorbaat een dubbel gebroken bit gebruiken)
Wat betreft dit geval kan je wel zien dat het aan de ruiter ligt. Het is namelijk OVERDUIDELIJK te zien dat de pony hangt! CxX heeft dit zelfs BEVESTIGD!!! Tevens is hangen geen kwestie van protesteren maar een RT probleem.. Dit heb je zelf bevestigd, je gaf namelijk als advies in een van je eerdere berichten dat ze veel overgangen moest rijden etc. om dit PROBLEEM op te lossen!!

Ik ben dan ook van mening dat jij jezelf behoorlijk tegenspreekt!

By the way, no hard feelings hoor Haha!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:52

Ik heb het topic nog eens doorgelezen en zie dat 'we' weer verzeild zijn geraakt in 'the never ending discussion' over alles wat maar te maken heeft met bitten en bit loos en wat dan niet al..

waar ik nou benieuwd naar ben is of de starter van dit topic al iets is opgeschoten met al onze wel bedoelde adviezen?

Dat was in eerste instantie toch de hele opzet van dit topic..?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:23

Showpony schreef:
Ik heb het topic nog eens doorgelezen en zie dat 'we' weer verzeild zijn geraakt in 'the never ending discussion' over alles wat maar te maken heeft met bitten en bit loos en wat dan niet al..

waar ik nou benieuwd naar ben is of de starter van dit topic al iets is opgeschoten met al onze wel bedoelde adviezen?

Dat was in eerste instantie toch de hele opzet van dit topic..?

Nou ik rij nog steeds zonder neusriem Knipoog

En ik denk dat ik voorloopig maar met losse teugels gaa rijden. en wat meer met alleen een halstertje dit deed ik al wel is maar niet zoo vaak Knipoog

Mijn ponytje is ook al behoorlijk op leetijd precies weten we het niet maar rond de 26 Knipoog dus al een echte oma en ze doet het nog super en is ook nog behoorlijk pittig en ze vind het ook nog leuk Knipoog maar ik denk dat ze over 2 jaar even kijken hoe het met haar gaat maar dat ze dan wel haar pensioen verdiend ! Haha! Maar over een jaartje kan ik er echt niet meer op en ik ben dus nu ook opzoek naar een nieuw thuis voor haar bij ons in de buurt. Zodat ik haar nog wel een beetje inde gaten kan houden.

Dus ik gaa lekker met loss teugels rijden mis ander bit halen en wat vaker zonder bit rijden. dat ze nog even lekker kan genieten van het rijden!

Ik denk dat ik het eerst maar is zo gaa proberen. Want ik wil ook niet meer al te ingewikeld gaa doen vanwege haar leeftijd lekker rijden is nu het belangrijkst! Tong uitsteken

Maar ik zie nu wel even Tong uitsteken Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:01

mijn paard is 27 en die wil ik ook zo correct mogelijk rijden... daarbij heb ik 1x per week les en minimaal 1x per maand privéles Knipoog
Correct rijden heeft imo niets met leeftijd te maken, juist voor de oude en stramme beestjes is het goed dat ze recht en zonder teveel druk worden gereden, maar met een los teugeltje is die druk er idd niet Knipoog Rechtrichten doe je imo vooral op het been, maar zonder aanleuning wordt het moeilijk Clown

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 07:54

Als je maar plezier in het rijden heb ook al is het niet perfect of in de krul met mond open of dicht als hij er een geen probleem waarom jij dan wel als hij maar af en toe proest *LOL* Lachen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:35

Citaat:
Nee hoor.. Tong uitsteken Je zou het PROBLEEM alleen verplaatsen, want zodra je bitloos zou gaan rijden komt er een behoorlijke druk te staan op de neusbrug van het paard ( dit kan even scherp inwerken! ) En straks kan het paard ook niet uit onder de druk uit![/qoute]

Dan is het mondprobleem toch weg Knipoog
Verder heb ik ook gezegd dat ik het eens ben pmarena's redenen, een nieuwe start maken, geen oude gewoontes om direct weer in terug te vallen met een ander bit, gewoon omdat de inwerking heel anders is.

Ik heb het trouwens niet over een neusriem gebruiken om een RT probleem op te lossen zoals je in meerdere berichten had kunnen lezen, zie je dat ik het heb over als het paard evt. tegen de draad is.

Wat jij met een neusriem in dit geval wil oplossen is dat het paard haar mond open doet. Imo is het mond open doen een RT probleem. Dan probleer je toch een RT probleem op te lossen?

Ik maak geen verwijten en jij vroeg mij wat het te maken heeft met bv het tong over het bit brengen.

Zeggen dat iemand een plaat voor zijn kop heeft is toch een aardig verwijt vind ik Knipoog

In een eerder bericht vraag je mij...

Allegra schreef:
Flurry, dan begrijp ik nog steeds niet waarom je dan wél met neusriem zou gaan rijden...
Verder ben ik het met pmarena eens, met bitloos ben je iig gelijk van het mondprobleem af.

Hiermee wek je bij mij de indruk waarom je uberhaupt een neusriem zou moeten gebruiken.. Waarop ik mijn zin begin..

in het [u]algemeen
, waarom je een neusriem zou kunnen gebruiken..

Dus dit is juist een antwoord op jou vraag![/u]

Dan hebben we elkaar wat betreft verkeerd begrepen en had ik iets duidelijker kunnen zijn dat ik de ts bedoel in plaats van in het algemeen.
Al heb ik voor beide dingen nog geen goed argument gehoord, zowel niet waarom de ts een neusriem zou gebruiken, alswel de redenen in het algemeen (behalve voor de VEILIGHEID een neuriem gebruiken tegen het tong over het bit brengen, maar dat heb je niet horen noemen).

Nee, niet alle paarden gooien de tong over het bit, maar dit hoeft niet perse een RT probleem te zijn..

Er zijn maar enkele paarden die niet om een RT rede de tong over het bit doen, of uit gewoonte ontstaan door een RT probleem. Of het paard moet ergens last van hebben (het bit op zichzelf, de tanden, of ander protest). Ik heb nog nooit gehoord dat een paard zonder enige rede, gewoon om 'eigenwijs' te zijn (imo is er altijd een onderliggende rede, een paard beredeneerd niet om leuk zijn ruiter te pesten) de tong over het gooit.
Maar verder heeft het ook weinig met het onderwerp van de ts te maken, misschien moeten we ons daar verder op richten.

Ik spreek mijzelf ook zeker niet tegen, als mijn paard kan kauwen, schuimen en ontspannen dan zit de neusriem naar mijn weten niet te strak.

Dat schuimen kan komen doordat hij niet meer kan slikken, of hij ontspannen is kunnen we zo niet zien en of hij goed kan kauwen ook niet. Dus wat dat betreft zijn het niet echt goede argumenten als je het niet IRL kan zien. Als je geen 2 vingers (zegmaar 2,5 cm ruimte die het paard dus heeft de mond te openen...) zit hij gewoon te strak, punt, omdat het paard dan niet voldoende onder evt. druk uit kan bijvoorbeeld.

Ik doel ook zeker niet op symptoom bestrijding.

Wat betreft de nobele vraag "ik kijk eerst naar de ruiter" daarmee bedoel ik mensen die hun paard niet aan het lopen krijgen het paard en/of toebehoren de schuld geven van hun onkunde!

CxX heeft namelijk al na laten kijken of de pony wat in de mond heeft en is reeds naar de tandarts geweest! De pony hangt, ze zou juist les moeten nemen. Dit is volgens mij een PROBLEEM bestrijding! Aangezien ze al naar de mond heeft laten kijken!

Imo hoort kijken of het harnachement goed past net zo goed bij vaststellen of het geen lichamelijk probleem is.
Ander voorbeeld, een paard loopt constant sterren te kijken, maar heeft volgens de dierenarts (nog) geen last van de rug, zonder het zadel op te hebben.
Dan kan je natuurlijk proberen je paard netjes te rijden en te laten ontspannen, maar je kan ook kijken of je zadel wel goed past.
Het kan maarzo zijn dat het paard weinig gereden word, of het zadel nog maar zo kort heeft dat het nog geen rugproblemen heeft veroorzaakt, maar wel pijn doet op het moment dat het zadel en de ruiter op de rug zijn.

De pony heeft last van het bit omdat er zoveel druk op komt te staan dat het bit schaart en in het verhemelte prikt, hangt het paard niet, dan zou de kans heel groot zijn dat het niet in het verhemelte prikt! (ze kan ook bijvoorbaat een dubbel gebroken bit gebruiken)
Wat betreft dit geval kan je wel zien dat het aan de ruiter ligt. Het is namelijk OVERDUIDELIJK te zien dat de pony hangt! CxX heeft dit zelfs BEVESTIGD!!! Tevens is hangen geen kwestie van protesteren maar een RT probleem.. Dit heb je zelf bevestigd, je gaf namelijk als advies in een van je eerdere berichten dat ze veel overgangen moest rijden etc. om dit PROBLEEM op te lossen!!

Dat wéét je dus niet, of het probleem dan opgelost is. En aangezien het vaak wel een tijdje duurt voor je daar aan kan zien of het onderliggende probleem is, en je bij een ander bit vrij snel kan zien of het het probleem vermindert, verergerd, of simpelweg niks doet, kan imo beter eerst proberen of een ander bit fijner is voor de pony.
Wij kunnen niet zien of het probleem mede veroorzaakt word door het bit, of dat het puur een rt probleem. Daarvoor zouden we zijn alle bij de ts langs moeten, de pony en haar mond bekijken en hoe ze rijd. Ik vindh et heel knap dat jij vanaf een foto kan zien dat het mondprobleem en hangen puur een rt probleem is.
Ik heb ook nergens gezegd dat hangen geen rt probleem, maar dan kan het net zo goed nog wel protesteren zijn. Dat staat toch niet los van elkaar? Is protesteren niet een uiting van een rt probleem?

Waarom ik mezelf tegen spreek zie ik dus ook niet, aangezien de dingen meestal samen gaan Lachen

Ik ben dan ook van mening dat jij jezelf behoorlijk tegenspreekt!

By the way, no hard feelings hoor Haha!

Van mijn kant ook niet hoor, hou best van een pittige discussie op zijn tijd Haha! Zolang het maar niet persoonlijk word Tong uitsteken

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:39

Verder Haha!
Aanleuning kan je ook verkrijgen aan het halster. Misschien zelfs wel makkelijk omdat de pony waarschijnlijk nare herrinneringen aan het bit heeft. Ook dan kan je je paard recht richten en correct laten lopen. Ben je het met je eens dat een paard coorect gereden moet worden, vooral een oud paard. Maar ik denk dat het heel erg ligt aan de manier waarop er nu mee gereden word, hoe vaak en intensief. Natuurlijk moet je het zo goed mogelijk proberen te doen. Maar al te veel poespas zou ik niet meer doen met deze pony. In stap kan je natuurlijk ontzettend veel doen aan rechtrichten en ruggebruik. Maar op draf en galop zou ik denk ik weinig nadruk leggen, afhankelijk van hoe vaak en zwaar ze nog gereden word natuurlijk Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:55

montyjansen schreef:
Als je maar plezier in het rijden heb ook al is het niet perfect of in de krul met mond open of dicht als hij er een geen probleem waarom jij dan wel als hij maar af en toe proest *LOL* Lachen

juist... kan je dit ook onderbouwen? dus een paard mag met een weggedrukte, verkrampte rug lopen, verzettend tegen het bit, als je maar lol hebt en hij proest? vreemd dat ik dat nooit heb ingezien, scheelt me een hoop kosten aan instructie en zadelcontroles!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:27

En ik altijd maar blijven rechtrichten Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:41

XchantjuhX schreef:
En ik altijd maar blijven rechtrichten Clown

Nou! daar ben ik ook zo druk mee, mijn paard heeft headshaking gehad... maar hij proestte wel, en heeft altijd zin om mee op pad te gaan. dus die instructie kan ik lekker laten voor wat het is dan... gelukkig maar, kan ik mooie dekjes en halsters kopen!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 18:28

Hee,

Ik heb vandaag gereden met t halstertje Knipoog
Ging prima
Ik denk dat ik dit veel vaker gaa doen.
Ik ben zelf een stuk met haar naar buiten geweest! Ging super lekker met losse teugels en halstertje om Knipoog
Prima! Haha!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:34

Leuk dat het goed gaat met een halstertje en losse teugel. OK dan! Laat je pony zo maar even haar eigen evenwicht terug vinden!