Even bijgelezen: Nee nou toch, hoezo een westernzadel heeft geen rugvrijheid? een westernzadel heeft een boom met juist een hele brede gullit-channel, om niet alleen de ruggegraat, maar ook de zenuwbanen die ernaast lopen vrij te houden. Dat je dat bij een kant-en klaar zadel niet goed kunt zien komt omdat de saddleskirts er onder lopen, maar je kan er zó met je hand doorheen, behalve op het laatste stuk, daar zitten de skirts aanelkaar gelaced, maar dan zijn ze een beetje omhoog getrokken, in de gullit, bovendien is het paard daar altijd vlakker(hoeveel, is wat de mate van "twist"aangeeft).
Een boom heeft Rock om de buiging van de paarderug te volgen. Er zij bomen met bijna geen rock en heel weinig twist, die zijn voor muildieren en sommige volbloeds geschikt, maar die zul je in Nederland toch nauwlijks vinden: het is hier allemaal meer quarterboom.
Bij een paar boomloze zadels zie je dat die rugvrijheid door het gebruik van een speciale pad gewaarborgt wordt. ik ken niet alle types, maar ik heb het bij meerdere boomloze zo gezien, ook bij de Zaldi. De combinatie boomloos/juiste pad is dan belangerijk.
Het punt met de pasvorm van een boomzadel is dat je je niet dood moet staren op het zadel, maar op de boom die erin zit. De boom is het onderdeel dat moet passen. Veel zadels die je hier ziet, zijn met Quarter-bomen, daar heeft DD gelijk in. Maar er zijn heel veel verschillende bomen, voor een paard met hoge schoft kan je daarom dus beter een Slick- of wade-fork nemen.
Bij een paard met een hoge rug moet je inderdaad opletten dat de groundseat hoog genoeg ligt: sommige kunsstofbomen vind ik een veel te lage groundseat hebben, (die worden gelijk meegegoten) en ik heb een keer een zadel met flexboom gezien die je volgens mij ook niet zonder zo'n speciale pad zou moeten gebruiken.
Het zou wel mooi zijn, als een boomloos zadel zonder speciale pad gebruikt kon worden, maar dan zit je toch weer aan kussens vast denk ik.
Overigens moet je bij een boomzadel, vanwege de harde onderkant dus een pad met genoeg demping gebruiken, bij een zadel dat heel goed past, en een schapenvacht-onderkant heeft, heb je aan een blanket voldoende.
Ik heb wel eens een heel oud westernzadel gezien, die kleine kussens onder de boom had. Soms hebben ze vilt.
@ hypofocus, ik wil wel eens een foto zien van een zadel dat van onderen helemaal dicht zit.
@Spatter, dat zijn mooie foto's van een ingereden zadel! Je kan mooi de vorm van de boom zien.
@Buitenzinnig, Volgens mij maakt het heel erg uit hoe je zelf zit, niet dat ik je opofferingsgezindheid niet waardeer, maar een ruiter die niet fijn zit krijgt pijn, en probeeert dat minder te maken door te verzitten enzo, en dat is weer heel vervelend voor het paard.
Die foto's laten zien dat de Bm mijlen verder is dan die eerste twee, ik bedoel dus de Eerste Twee, zadels.
Hoe kom ik nu terug op Topic?
Wie heeft een boomloos dat zónder speciale pad gebruikt wordt, en hoe werkt dát boomloze dan?