Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:35

harnessmaker schreef:
En daarbij komt nog dat ze aangeeft dat het zdel te krap is en daar om een bontje gebruikt. MAAR DAARMEE MAAK JE HEM NOG KRAPPER!! Ik heb dit al in zo veel topics aangegeven dat ik het wel zou willen schreeuwen om die ellende eens te stoppen.
Je helpt je paard er juis NIET mee.......

bedankt dat wou ik nou net gaan zeggen... juist met het bontje maak je de kamer krapper, dus de ligging van je zadel wordt er echt niet beter door. voor 100 Euro kan je je zadel al aardig netjes op laten vullen, en een goede bontonderlegger is ook duur. 130 Euro kosten die van mattes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:31

Waarom ik een bontje gebruik ? Omdat (in mijn geval) het zadel dan netter ligt, en misschien ook wat netter aansluit. En omdat ik het eigelijk wel mooi vind.
Dusjaa ... Tong uitsteken

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:42

Ik denk dat er verschillenden redenen zijn om wel of niet een bontje/gelpad te gebruiken. Elk paard is anders en wanneer je zadel niet helemaal correct ligt is het een goed (tijdelijk) correctiemiddel. Mijn paard heb ik een tijdje na een rugblessure ook met een gelpad gereden. Die is inmiddels verkocht omdat de blessure over is. Ook heb ik een bontje gehad, en eerlijk is eerlijk, ik had hem voor de show. Nou, echt rampzalig, bij het aansingelen krimpte die al in elkaar doordat het gewoon een te groot drukpunt werd onder het zadel. Dus deze ook maar weer verkocht aan iemand waarvan het zadel te ruim is en daar werkt het prima voor. Ik heb wel een lamsvellen schabrack die je dus niet als extra onderlegger gebruikt maar als alleen schabrak en dat is wel weer prettig. Dus voor iedereen en elk paard verschilt het denk ik of je wel of niet kiest voor een extra onderlegger.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 11:47

Ik ben het wel met je eens Jeskoo, dat er verschillende gebruiksredenen zijn.
Jij hebt dus neem ik aan ook zelf ondervonden dat het bontje niet bevordelijk is wanneer je zadel correct op het paard ligt. (Als de rug oke is)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:25

sronnie schreef:
Ik ben het wel met je eens Jeskoo, dat er verschillende gebruiksredenen zijn.
Jij hebt dus neem ik aan ook zelf ondervonden dat het bontje niet bevordelijk is wanneer je zadel correct op het paard ligt. (Als de rug oke is)

Inderdaad, werd alleen maar slechter door het bontje. Maar voor een ander zou het wel kunnen werken. Ik heb ze in ieder geval afgezworen. Alleen mijn lamsvellen bontschabrak gebruik ik nog, maar niet als extra onderlegger, gewoon als schabrak. Het is er eentje in dressuurvorm en vooral nu mijn paard geschoren is vind ik het zelf een fijn idee. Of het mijn paard iets uitmaakt? Ik betwijfel het, ik denk dat mijn paard blijer is met zijn nieuw aangemeten Daaleman dan met een bontschabrak Clown Dus voor mij alleen nog maar 1 dekje per keer onder mijn zadel....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:45

precies... als tijdelijk correctiemiddel: prima. zoals je al zegt...

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:55

ik heb ook tijdelijk een christ onderlegger er onder, omdat het zadel anders niet stabiel genoeg ligt, met botje ligt het bijna perfect, woensdag word het zadel aangepast en dan kan ik hem in de kast doen hoop ik (al moet ik toegeven dat ie wel heel mooi bij mijn ankypad kleurt Tong uitsteken)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:03

Ik heb een zadelbontje in overleg met de dierenarts.
Omdat hij een gevoelige rug heeft.

Het heeft helemaal niets te maken met een correctiemiddel voor een niet goed passend zadel.
Koop ook niet een goedkope van Divoza huismerk of zo maar een Christ
die zijn veel beter en soepeler en passen zich aan.

Met het zadel moet je kaal kunnen rijden, zonder sjabrak en bontje...
Een pad of gelpad is alleen van belang als extra kussen en shockdemper.

Voor bokkers die hun zadel aan willen passen kan ik tuigmaker Van Rijs aanraden.
Deze expers hebben ook mijn zadel aangepast. Ze zijn echt goed!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:43

Woestein schreef:
sronnie schreef:
Dat betekend dus met andere woorden dat het voor je eigen ''luxe'' cq. gezondheid is.
Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd? Paard wordt er niet door belemmerd en jij zit toch lekker zacht.

Ik weet het als je iets typt kan het ook anders overkomen dan wat je bedoelde.
Maar dit komt wat ehh onvriendelijk over.

Wel eens aan gedacht dat er ook bontjes zijn die je OP het zadel bevestigd?

Er zijn ook bontjes voor op het zadel, heb je dat al eens geprobeerd?
Komt al vele malen minder aanvallend over....

Maar weer terug naar je vraag...

Tuurlijk weet ik dat die dingen bestaan.
Alleen ik vindt het belangrijk dat ze goed passen en je er geen hinder van ondervindt, wat ik tot nu toe wel met 4 verschillende hebt gehad.
Zelfs tot bloedens toe doorgereden..
En neem maar van mij aan... fijn is dat niet.
Tevens had ik ook een bontje voor op het zadel die mijn paard weer hinderde dus vond ik dat ook geen optie.

Heej,

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb een pees in mn rug gescheurd gehad en daar heb ik nog steeds last van, idd als ik lang rijdt. Ik vindt de bontjes voor onder het zadel ook veel fijner, ik heb me ook vaak doorgereden. Eveneens met de gel opleggers voor op het zadel, wat een k*t dingen zijn dit!!! Sorry voor de mensen die deze wel fijn vinden, maar ik vind het nix.

groetjes

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:20

Citaat:
Ik heb een zadelbontje in overleg met de dierenarts.
Omdat hij een gevoelige rug heeft.

Het heeft helemaal niets te maken met een correctiemiddel voor een niet goed passend zadel.

Sorry maar ik zeg er ook duidelijk bij dat het voor iedereen anders zou kunnen werken. Mijn paard heeft ook een gevoelige rug gehad en een bontje maakte het dus alleen maar erger. Bij jouw paard werkt het dus wel heel goed, dat kan. Maar het is van oorsprong wel degelijk bedoelt als extra opvulmiddel voor onder een iets te wijd zadel. Vraag maar aan je zadelmaker, tenminste als die allemaal dezelfde mening hierover hebben. Ik heb het dan over de mening van mijn zadelmaker. Het is dus denk ik gewoon geschikt voor verschillende doeleinden. Die waar jij het voor gebruikt en om je zadel een betere ligging te geven. Vind ik toch wel dat dat een tijdelijke oplossing moet zijn en je beter zo gauw mogelijk je zadel aan moet laten passen. Als jouw paard er baat bij heeft in verband met zijn gevoelige rug, dan is een bontje een uitkomst.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:12

Ik rijd alleen maar met bontje als ik er een dun dekje op heb liggen, en dan leg ik hem direct op haar rug. Als ik er een pad er onder heb liggen gebruik ik het bontje niet.

Ik gebruik het bontje alleen maar omdat ze een gevoelige schoft heeft.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 21:06

switchx schreef:
Ik rijd alleen maar met bontje als ik er een dun dekje op heb liggen, en dan leg ik hem direct op haar rug. Als ik er een pad er onder heb liggen gebruik ik het bontje niet.

Ik begrijp je niet helemaal? Je gebruikt je bontje alleen als je er een dun dekje op hebt liggen, maar toch ook direct op haar rug?
Bedoel je nou dat je dus je dekje tussen het bontje en zadel hebt liggen?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:19

Ik gebruik een bontje voor mijn rug. Ik heb heel snel last van mijn rug en had al een aangepaste zadel hiervoor, maar dat hielp niet voldoende. Het bontje neem de schokken meer weg waardoor ik helemaal geen last van rug krijg. Dus ik kan mij voorstellen dat als ik het al merk dat mijn paard het ook wel wat fijner vindt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:20

Ja klopt helemaal gelijk als je zadel goed ligt is er niks aan de hand en is het allemaal overbodig!! alleen gebruiken veel mensen het excuus dat het 'lekker' zacht is op de rug etc...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:24

harnessmaker schreef:
In sommige gevallen adviseer ik WEL om een bontje of gelpad te gebruiken. Maar dan wel zo dat het zadel is aangepast op de ligging met bontje of pad.
Oudere paarden en sommige probleemgevallen kunnen hier baat bij hebben.

Zou je wat specifieker kunnen zijn in welke gevallen je het wel aanraadt. En ik ben erg benieuwd naar het aanpassen van een zadel waar een bontje onderligt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:26

colette_007 schreef:
Ja klopt helemaal gelijk als je zadel goed ligt is er niks aan de hand en is het allemaal overbodig!! alleen gebruiken veel mensen het excuus dat het 'lekker' zacht is op de rug etc...

Ja MIJN rug ja! Makkelijk oordelen als jijzelf een goede rug hebt! Ik heb een hele zwakke rug en heb jaren gereden met rugpijn! Dankzij mijn zadel en mijn bontje kan ik na 5 jaar weer pijnloos rijden! Dus wees a.j.b. niet te hard en te snel met je conclusie!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:27

Zo kan ik beter doorzitten Ja
En voor m'n rug, zoals idd Marije1994 al aankaart.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:30

Mik_ schreef:
Zo kan ik beter doorzitten Ja
En voor m'n rug, zoals idd Marije1994 al aankaart.

Ik ben 10 jaartjes ouder hoor Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 00:15

als het bijdraagt aan comfortabel rijden voor mensen met een gevoelige rug, en daarbij het paard niet hindert (dus niet zomaar eronder kwakken maar ook je zadel erop na laten kijken), kan het een goede oplossing zijn denk ik. maar het comfort van de ruiter mag niet voor dat van het paard gaan (niet dat jullie dat doen, maar ik denk dat het wel gebeurt. ook als modegril.).

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 12:21

sronnie schreef:
switchx schreef:

Ik begrijp je niet helemaal? Je gebruikt je bontje alleen als je er een dun dekje op hebt liggen, maar toch ook direct op haar rug?
Bedoel je nou dat je dus je dekje tussen het bontje en zadel hebt liggen?

ja dus:
- Zadel
- Dun dekje
- bontje

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:13

er is maar één reden om allerlei rotzooi onder je zadel te doen en dat is dat je zadel gewoon niet past.
een goed passend zadel hoeft niet eens een shabrak onder, maar dat doe je omdat je anders aan de schoonmaak kan blijven, want paarden zweet is niet zo goed voor je zadel.
Dus inplaats van allerlei dingen onder je zadel te doen. (ik kwam op een wedstrijd iemand tegen die had een gelpad ONDER het zadel, een shabrak en nog een bontding en dan ook nog een gel zitting OP het zadel, volgens mij voel je dan je paard niet eens meer aan)gewoon af en toe je zadel laten nakijken door de zadelmaker. dan heb je al die bende niet nodig. en die onzin dat dat veel te duur is: je spaart een hoop geld uit door het niet te kopen en als je naar de zadel maker toegaat en het zadel is nog goed hoef je meestal (bij ons niet tenminste) niets te betalen alleen bij een aanpassing.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:32

mellenoska wil je mijn bericht even lezen dan zie je dat er meerdere reden zijn

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:34

merrieveulen schreef:
als het bijdraagt aan comfortabel rijden voor mensen met een gevoelige rug, en daarbij het paard niet hindert (dus niet zomaar eronder kwakken maar ook je zadel erop na laten kijken), kan het een goede oplossing zijn denk ik. maar het comfort van de ruiter mag niet voor dat van het paard gaan (niet dat jullie dat doen, maar ik denk dat het wel gebeurt. ook als modegril.).

Ik kijk dagelijks hoe mijn zadel ligt, komt ook doordat mijn paard 3,5 is en dus uitdijt, en bij twijfelen na laten kijken, maar tot nu toe is hij nog niet 1 keer bijgevuld oid.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:52

Mellenoska, je gaat nu wel erg kort door de bocht. Ons paard heeft nu eenmaal een gevoelige rug en als jij een zadel weet waarvan ze geen enkele last heeft dan schaf ik het direct aan. Ons zadel past goed, maar met een bontje heeft ze nergens last van en loopt ze prettiger. Zonder bontje heeft ze sneller een pijnlijke rug, dus dan is de keuze snel gemaakt. (Ik gebruik trouwens een bontsjabrak zonder dekje eronder en met een vrije ruggengraat.)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:17

Marije1984 schreef:
merrieveulen schreef:

Ik kijk dagelijks hoe mijn zadel ligt, komt ook doordat mijn paard 3,5 is en dus uitdijt, en bij twijfelen na laten kijken, maar tot nu toe is hij nog niet 1 keer bijgevuld oid.

precies, en zo hoort het imo ook!