Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariz

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:27

we zijn weer een paar dagen verder.

en hij begint het bit nu wel teaccepteren, gelukkig.

van de week had hij wel een actie waar mijn wenkbrauwen even van fronsten.
ik was aan het galoperen en ik kijk.. en ik zie een lapvlees uit ze mond bungelen..
had meneer zijn tong over het bit gegooid..
ik afgestegen ik kijken, had ie hem mooi weer goed gedaan Clown
verder gaan rijden, niets aan de hand.

gister begon hij ook eindelijk tekauwen en me hand op tezoeken.

hij lijkt nu wel happy met het bit.

maar ik wacht het nog even af, maar zoals hij er gister meeliep ben ik wel erg tevreden.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:02

LEUK ZEG!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:09

Er was niet getemd russel
Ik lees dit topic zelf steeds mee Lachen

En jullie waren niet de enigste Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:52

Oke, zat al meteen weer op mijn temstokpaerd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:01

Afbeelding

Ow, daarom ze ik deze net voorbij crossen Tong uitsteken

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:14

hier een foto van mijn paard, die ik vandaag heb gelongeerd met "myler"
mijn ervaring is dat hij er veel beter op "ontspant" dan op een ander bit.

Afbeelding

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:55

Ga nu een bit van myler testen weten jullie toevallig wanneer je verschil moet voel mag hem nl 7 dagen lenen is dit genoeg ?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:36

Ik rijd nu een paard op een Myler, de comfort snaffle level 1.
Ze loopt er gewoon prima op. Maar ik vind hem soms wel erg stil liggen in d'r mond. Ze schuimt er op, maar knabbelen, spelen of even bewegen in de onderkaak doet ze niet.

Nu zag ik dat je bij hetzelfde mondstuk ook losse ringen hebt. Wat het bit iets beweeglijker maakt. Iemand daar ervaring mee?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:49

ik heb losse ringen zie foto hierboven

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:00

Ik heb er een met Watertrens ringen, hij kauwt er wel wat op en speelt er wel wat mee. Ook laat hij zijn onderkaak gewoon los (meestal soms moet je er even wat langer voor rijden als hij geen zin heeft Knipoog )

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:21

marloezzke waarom longeer jij je paard met je myler bit inclusief pessoa teugel? dat zou ik echt nooit doen omdat ze daar te dun voor zijn is mijn mening

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:24

Bij ons op stal longeren er 4 met myler en persoa

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:32

Waarom zijn ze te dun om te longeren? Of specfiek alleen voor Pessoa?
Ik heb volgens mij liever pessoa ipv sommige ruiterhanden Knipoog

Maar Palm, omdat anderen het doen is geen goed argument in mijn ogen. Dat hoeft nl niet altijd goed te zijn.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:37

Nee dat is zo Haha!

Ben het helemaal met jou eens menige paardenhand is 10 x erger , Myler is geen scherp bit dus waarom niet gebruiken met pesoa?????

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:39

nou ik heb het vergeleken en met een normaal bit loopt hij er lang niet zo ontspannen bij, als hij gewoon ontspant en er op nageeft heeft hij toch totaal geen last van de "eventuele" sterkere inwerkig, waarover ik van mening ben dat dat niet zo is.

en als je paard met een gewoon bit tijdens het longeren er wel goed op loopt, en met rijden niet, zou het dus beteken dat het echt heel erg aan de ruiterhand ligt ipv de werking van het bit.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:39

@ marloezzke: je foto doet me verdriet, aan de ene kant neem je een vreselijk duur en goed bit en vervolgens longeer je hem met pessoa waardoor de spanning in zijn lijf te zien is en als reactie daarop gaat hij achter het bit lopen! (TS is ook instructrice)

jammer.
en sorry, ben een eerlijk mens die recht voor zijn raap is.

Misschien een tip: wanneer je hem dan toch zou willen longeren met een hulpteugel, neem dan elastiek, dan kan hij enigszins nog een beetje aan de voorkant weg.
Ruiterhanden zijn misschien wel erg maar die kunnen nog meeveren, touwtjes helemaal niet!

maar dit is off topic want dan moeten we een topic starten met wel of geen pessoa.
en dat is hier nu niet aan de orde.

wel wat ik in de eerste paragraaf hierboven heb geschreven

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:41

dyaco schreef:
Ga nu een bit van myler testen weten jullie toevallig wanneer je verschil moet voel mag hem nl 7 dagen lenen is dit genoeg ?

eigenlijk voel je het al meteen; hangt er ook vanaf wat voor bit je hebt maar meestal geven ze na een kwartier 20 min al aan dat ze het fijn vinden!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:35

MSQuincyTE schreef:
marloezzke waarom longeer jij je paard met je myler bit inclusief pessoa teugel? dat zou ik echt nooit doen omdat ze daar te dun voor zijn is mijn mening

Waarom zou je niet een myler kunnen combineren met een pessoa-teugel. Het is toch ook gewoon een bit?? Ik doe alles met mijn myler bit dat ik met mijn oude bit ook deed. Longeer nooit met pessoa, maar als ik dat zou doen, zou ik niet speciaal daarvoor er een ander bit inhangen. Onzin om je hele 'rijstijl' (en alles wat je met je paard doet) aan je nieuwe bit aan te passen. Als je 'm te dun vindt om mee te longeren, waarom dan niet om mee te rijden?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:08

@vincenza.

ik bedoel dit niet vervelend maar ik wil graag even verheldering over jou opmerking, puur omdat wanneer het waar is wat je zegt ik daar iets aan wil doen.

ik wil even toelichten het is slecht een moment opname en dit was het moment in de training aan de longe dat voor mijn gevoel hij na gaf op het bit en ontspande. hij loopt niet heel de tijd zo, meestal gewoon met de touwtjes "aan" zal ik maar zeggen.

de vraag aan jou is ook waar zie jij die spanning dan in zijn lichaam.

en daarnaast zit er wel deegelijk elastiek in een pessoa, dat had je kunnen weten als je hem goed bekeken zou hebben.
ik vind juist de pessoa prettig omdat deze vanuit de achterhand werkt en dat ik heel erg duidelijk zien in de vorderingen van mijn paard aan de longe. een elastiek doet dit niet en dat vind ik het nadeel daaraan.

hier overigens nog een foto van het longeren van die dag, wat zijn je conclusies hierover?

Afbeelding

ik hoor graag je argumenten ik kan er tenslotte alleen maar van leren.
sorry als dit teveel offtopic gaat.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 00:03

@ Marloezzke: aan zijn hals, en ik heb zelf een passoa met geen elastiek. maar zou je hem ook eens los kunnen longeren. met niks, dat is idd een ander topic. ik weet niet oif dat kan hier. misschien open ik morgen een nieuw topic hierover? moet ik wel de vraag goed stellen.

ik pb je morgen wel, het is nu erg laat.

laten we het nu in dit topic over de myler hebben.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:34

voor de echte liefhebber is er ook een boek over myler bitten.
op http://www.bit-paarden.nl:
Beter Bit
De Myler-bit filosofie

Doelmatige communicatie door het juiste bit en een ontspannen paard. De gebroeders Myler zijn paardenbitontwerpers en in dit boek leggen ze uit hoe hun bitten werken en wat er bijzonder is. Het boekje gaat niet alleen over Myler-bitten maar ook over de paardenmond, de onderdelen van het bit en de werking van bitten in het algemeen.

160 pagina's, paperback, 11 x 18 cm. zwart/wit illustraties
Prijs : € 12,50

Afbeelding

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 10:07

Ja, klopt! heb ik ook. Bijna idd vergeten te melden hier! Er staan inderdaad erg waardevolle afbeeldingen in!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:23

Hoi,

Ik heb nu ook een mylerbit op proef. Vandaag ga ik beslissen of ik hem houd. Ik vind hem mooi in de mond liggen en goed rijden. Behalve op het moment dat je moet ingrijpen Blauw oog . Dan reageert hij erg op het bit. Hij wordt zelfs wat boos. Ik vroeg me af of het bit dan te scherp inwerkt?

Laatst op buitenrit ging hij rennen op de weg. Toen heb ik best wel aan de teugels getrokken. Hoort niet, oké, maar dat is een reactie die iedereen kan overkomen. Met mijn andere bit stopte hij dan wel, maar op dit bit begon hij ook wel wat te stuiteren.

In mijn proefje zondag, maakte hij zich sterk en wilde tijdens de stap wegdraven. Ik maakte een kleine ophouding en hij werd gelijk iets onregelmatig in zijn manier van lopen. Dan is het zowieso wel een beetje een druktemaker, maar heb ik dan aan dit bit wel het goede bit?

Wie kan mij helpen met mijn beslissing.

Groetjes Annemiek

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:09

AnnemiekvM schreef:
Hoi,

Ik heb nu ook een mylerbit op proef. Vandaag ga ik beslissen of ik hem houd. Ik vind hem mooi in de mond liggen en goed rijden. Behalve op het moment dat je moet ingrijpen Blauw oog . Dan reageert hij erg op het bit. Hij wordt zelfs wat boos. Ik vroeg me af of het bit dan te scherp inwerkt?

Laatst op buitenrit ging hij rennen op de weg. Toen heb ik best wel aan de teugels getrokken. Hoort niet, oké, maar dat is een reactie die iedereen kan overkomen. Met mijn andere bit stopte hij dan wel, maar op dit bit begon hij ook wel wat te stuiteren.

In mijn proefje zondag, maakte hij zich sterk en wilde tijdens de stap wegdraven. Ik maakte een kleine ophouding en hij werd gelijk iets onregelmatig in zijn manier van lopen. Dan is het zowieso wel een beetje een druktemaker, maar heb ik dan aan dit bit wel het goede bit?

Wie kan mij helpen met mijn beslissing.

Groetjes Annemiek

Voor mijn paard was het bit te scherp.
Mijn paard was echt bang van het bit.
Ik had wel veel controle maar vind niet dat een paard bang moet zijn van een bit.
Misschien is een ander bit van 14 mm. wel beter voor je.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:31

Een bit is zo scherp als de ruiterhand...

Wat is het einddoel van je training?
optimale communicatie, met de minste hulpen maximaal resultaat.

Een goed passend bit kan daarbij helpen, maar daar hoort een vriendelijke ruiterhand bij.

Als een dik(ker) bit niet paste omdat de mond bijv. te klein is, dan kan het zijn dat je dus wat harder kon trekken/plukken om een reactie te krijgen.
Als de myler goed past, dan zou ik proberen rustiger met mijn hand te zijn, want net zoals je paard aan het bit moet wennen zal ook de ruiter dat moeten.